Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78
Offentligt
2951520_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. december 2024
J nr.
2024 - 4798
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 19. november 2024 stillet
mig følgende spørgsmål 6 til L 78, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet på udvalgets vegne af udvalgsformand Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål 6
Vil ministeren kommentere henvendelse af 19. november 2024 fra Termonet
Danmark, jf. L 78 - bilag 73?
Svar
Termonet er et emne, som vi har diskuteret grundigt det seneste år. Det er bl.a.
sket i regi af NEKST-arbejdsgruppen
Farvel til gas i danske hjem
samt i forbin-
delse med indgåelsen af
Opfølgende aftale ifm. Klimaaftale om grøn strøm og
varme og Rigsrevisionens beretning om tilsyn med aftaler i forsyningssektoren
(S, V, M, SF, LA, K, EL, RV, DF og ALT) af 28. juni 2024.
På den baggrund implementerer lovforslaget en bred politisk aftale mellem Fol-
ketingets partier, som sikrer den fornødne klarhed om den fremadrettede regule-
ring af termonet og anlægger nogle fornuftige rammer. Med lovforslaget bliver
det muligt, at kommunale fjernvarmeselskaber kan etablere og drive termonet
på samme vilkår som ”tilknyttet virksomhed”. Det indebærer, at virksomheden vil
skulle udøves på kommercielle vilkår og som udgangspunkt i selskaber med be-
grænset ansvar. Det er en fornuftig løsning, som understøtter, at det kun er kon-
kurrencedygtige projekter, der etableres.
Jeg vil gøre opmærksom på, at kommunerne med løsningen får mulighed for at
bistå lokalsamfund med de organisatoriske opgaver med at etablere og drive
termonet, men uden mulighed for kommunal garantistillelse. Kommunale fjern-
varmeselskaber kan desuden bidrage til finansiering af termonet-projekter, hvis
der er frie midler, der lovligt kan trækkes ud af hovedvirksomheden.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
L 78 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-24 fra Vil Termonet Danmark
2951520_0002.png
Hvad angår de juridiske forhold, som Termonet Danmark rejser i deres henven-
delse, har jeg forelagt dette for Energistyrelsen, som oplyser følgende, hvilket
jeg kan henholde mig til:
”Der efterspørges i bilaget en afklaring på, om lovforslaget i forhold til reglerne
om termonet er i overensstemmelse med Tvind-sagen (UfR 1999.841 H).
Tvind-sagen omhandlede en bestemmelse i § 7 i lov nr. 506 af 12. juni 1996 om
ændring af bl.a. friskoleloven, hvorefter Friskolen i Veddinge Bakker og nogle
andre konkret angivne skoler med tilknytning til Skolesamvirket Tvind helt blev
afskåret fra at modtage offentlige tilskud efter den 31. december 1996.
Højesteret udtalte i den forbindelse: ”Lovgivningsmagten har herved med virk-
ning for de skoler, der er nævnt i § 7 – herunder Friskolen i Veddinge Bakker –
afgjort uoverensstemmelsen mellem Tvind-skolerne og Undervisningsministe-
riet, der var af den opfattelse, at skolerne – uanset deres tilkendegivelser og løf-
ter – ikke overholdt og heller ikke i fremtiden ville overholde betingelserne for of-
fentlige tilskud til skoledrift. Et sådant lovindgreb – der havde som konsekvens,
at Tvindskolerne blev afskåret fra domstolsprøvelse af deres tilskudsberettigelse
– er reelt en endelig afgørelse af en konkret retstvist. Efter grundlovens § 3 hen-
hører en sådan afgørelse ikke under lovgivningsmagten, men under den døm-
mende magt med de deri liggende retsgarantier for borgerne. Højesteret finder
derfor, at § 7 i lov nr. 506 af 12. juni 1996 er ugyldig i forhold til Friskolen i Ved-
dinge Bakker som stridende mod grundlovens § 3, 3. pkt.”.
De foreslåede ændringer af varmeforsyningsloven, der fremadrettet får betyd-
ning for, i hvilket omfang termonet reguleres i varmeforsyningsloven, er ikke ret-
tet mod konkret navngivne aktører. Der er derimod tale om generel regulering,
der får betydning for reguleringen af termonet fremadrettet. Grundlovens § 3, 3.
pkt., er ikke – heller ikke på baggrund af Højesterets dom – til hinder for, at lov-
givningsmagten fastsætter regler, herunder som i det foreliggende tilfælde regler
om i hvilket omfang virksomheder med termonet skal reguleres fremadrettet.
Det er Energistyrelsens opfattelse, at lovforslaget ikke hindrer etableringen af
termonet i Danmark. Det vil imidlertid ikke kunne ske med kommunal garantistil-
lelse efter varmeforsyningsloven, men vil skulle finansieres på anden vis.
Energistyrelsen er ikke bekendt med, at der skulle foreligge en konkret retstvist,
herunder at lovforslaget skulle tage endeligt stilling til en sådan. Derudover kan
Energistyrelsen oplyse, at lovforslaget ikke i sig selv afskærer klageadgang eller
domstolsprøvelse på dette område.
Energistyrelsen er dog opmærksom på, at der tidligere har været forskellige for-
tolkninger af, om termonet har været omfattet af den gældende varmeforsy-
Side 2/4
L 78 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-24 fra Vil Termonet Danmark
2951520_0003.png
ningslov, herunder om der kunne stilles kommunal garanti. Det har siden klima-
aftalen 2022 været klart, at der skulle tages politisk stilling til, om løsninger som
termonet skulle håndteres i varmeforsyningsloven eller ej. Med den opfølgende
aftale fra 28. juni 2024 blev aftalepartierne enige om, at kommuner skal kunne
etablere og drive virksomhed med termonet på samme vilkår som såkaldt til-
knyttet virksomhed, herunder uden mulighed for kommunal garantistillelse.
Lovforslaget implementerer denne aftale. Lovforslaget har således bl.a. til formål
at sikre den fornødne klarhed om, hvordan termonet kan drives og sikrer tillige,
at de projekter for termonet, der har været idriftsat med kommunal garantistil-
lelse, og hvortil der er optaget lån inden den 1. juli 2024, som udgangspunkt kan
drives uændret videre i en afgrænset periode. Der er i lovforslaget givet adgang
til, at garantien vil kunne opretholdes frem til den 1. januar 2035.
Der spørges også ind til muligheden for erstatning. Hertil bemærkes det, at der
som udgangspunkt ikke er noget til hinder for at indføre regulering, der kan have
en økonomisk betydning for virksomhederne. Der er en række betingelser, der
skal være opfyldt, for at få erstatning, og det er de almindelige domstole, der
vurderer, om der er grundlag for et erstatningskrav, herunder om der vil være et
krav mod lovgiver som følge af et økonomisk tab forbundet med bl.a. afsøgning
af muligheder for etablering af termonet. Energistyrelsen kan derfor ikke gå nær-
mere ind i dette, idet det vil skulle håndteres i de almindelige civilretlige proces-
ser ved domstolene.
Endelig hentydes der i bilaget til, at lovforslaget ikke er i overensstemmelse med
artikel 9 om offentlig deltagelse i den europæiske klimalov (forordning (EU)
2021/1119) og hhv. artikel 10 om offentlig høring samt artikel 11 om klima- og
energidialog på flere niveauer i governanceforordningen (forordning (EU)
2018/1999). Det overordnede formål med den europæiske klimalov er at anvise
målet om, at EU skal være klimaneutralt i 2050, samt delmål om at reducere ud-
ledningen af drivhusgasser med 55 pct. inden 2030 sammenlignet med 1990-
niveauer. Det overordnede formål med governanceforordningen er at fastsætte
fælles regler for planlægning, rapportering og monitorering for, at EU kan nå
klima- og energimål for 2030.
Som en del af det almindelige lovforberedende arbejde og ved udarbejdelse af
nye regler bliver der ved udarbejdelse af hvert enkelt lovforslag taget stilling til,
hvorvidt den nye lovgivning er i overensstemmelse med gældende regler – både
nationale og EU-regler. Derudover er det en vigtig del af det lovforberedende ar-
bejde at inddrage relevante myndigheder og organisationer m.v., der kan blive
berørt af en lovregulering. Bl.a. derfor sendes et udkast til lovforslag i offentlig
høring, således at berørte parter kan komme med deres indstilling til det på-
tænkte lovforslag.
Side 3/4
L 78 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-24 fra Vil Termonet Danmark
2951520_0004.png
Et udkast til L 78 har i perioden fra den 1. juli 2024 til den 22. august 2024 været
sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v. og lagt på hø-
ringsportalen. Høringssvar og høringsnotat i forbindelse med høringen kan fin-
des på Høringsportalen og på Folketingets hjemmeside.
Der er efter ovennævnte høringsperiode foretaget justeringer i lovforslaget ved-
rørende den foreslåede overgangsordning ifm. kommunal varetagelse af decen-
tral varmeproduktion med varmepumper. Disse justeringer har i perioden fra den
23. oktober 2024 til den 30. oktober 2024 været i supplerende høring hos en
række myndigheder, organisationer m.v. og lagt på høringsportalen. De nævnte
justeringer til lovforslaget blev offentliggjort på Høringsportalen den 23. oktober.”
Jeg kan på den baggrund ikke genkende billedet af, at lovforslagets dele om ter-
monet ikke skulle være i overensstemmelse med hhv. grundloven, den europæi-
ske klimalovs artikel 9 eller governanceforordningens artikel 10 og 11.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 4/4