Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78
Offentligt
2951518_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. december 2024
J nr.
2024 - 4798
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 6. november 2024 stillet
mig følgende spørgsmål 7 til L 78, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet på udvalgets vegne af udvalgsformand Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål 7
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 8. oktober 2024 fra Varmepumpein-
dustrien i Danmark, jf. L 78 - bilag 11?
Svar
Varmepumpeindustrien har fremsendt to henvendelser til Klima-, Energi- og For-
syningsudvalget. Jeg vil indledningsvist tage udgangspunkt i Varmepumpeindu-
striens sidste henvendelse af 27. november 2024, som jeg opfatter som Varme-
pumpeindustriens overordnede syn på det foreslåede prisloft på forbrugerprisen
på fjernvarme.
I den forbindelse noterer jeg mig Varmepumpeindustriens opbakning til lov-
forslaget, og at Varmepumpeindustrien lægger vægt på, at lovforslaget indebæ-
rer en øget forbrugerbeskyttelse, samt at prisloftsmodellen på sigt vil medvirke
til at skabe prisgennemsigtighed for forbrugerne i forbindelse med deres valg af
opvarmning. Jeg er enig i, at dette er noget af det, som lovforslaget bidrager til.
Jeg noterer mig også, at Varmepumpeindustrien lægger vægt på, at datagrund-
laget for prisloftet skal være klart og tydeligt, og det må derfor basere sig på en-
tydige aktuelle myndighedsoplysninger. Jeg bemærker hertil, at det er hensig-
ten, at der anvendes de bedste tilgængelige data i fastsættelsen af prisloftet,
hvilket for nuværende vurderes bl.a. at være data fra varmepumpepuljen samt
Energistyrelsens teknologikatalog for individuelle opvarmningsanlæg. Teknolo-
gikataloget indeholder data for en række teknologier til individuel opvarmning.
Såfremt der for fremtiden er behov for nødvendige tilpasninger af forudsætnin-
gerne til fastsættelse af prisloftet, forventes det gjort på bekendtgørelsesniveau.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 78 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/10-24 fra Varmepumpeindustrien i Danmark
2951518_0002.png
I Varmepumpeindustriens første henvendelse er der vedlagt det høringssvar,
som Varmepumpeindustrien har afgivet i forbindelse med høringen af lovforsla-
get. Her har Varmepumpeindustrien både en række mere implementeringsnære
bemærkninger til lovforslaget samt en række bemærkninger, der går ud over
lovforslagets indhold. Jeg vil komme ind på udvalgte dele i det følgende.
I forhold til prisloftsmodellen har Varmepumpeindustrien bl.a. bemærket, at Var-
mepumpeindustrien ønsker, at det går hurtigere, at eventuelle forbrugerbindin-
ger ophæves, såfremt en fjernvarmevirksomhed har pris over prisloftet. Varme-
pumpeindustrien finder hertil, at vejen til at ophæve forbrugerbindinger er for
kompleks. Hertil vil jeg bemærke, at der med den politiske aftale og lovforslaget
er søgt at ramme en balance, hvor forbrugerne på den ene side får bedre mulig-
hed for at vælge en anden varmekilde, hvis fjernvarmeprisen er for høj, mens
fjernvarmevirksomheden på den anden side skal have en rimelig tidshorisont for
at tage nødvendige tiltag til at komme under prisloftet. Der er derfor aftalt en mo-
del, hvor fjernvarmevirksomheden har tre år til at nedbringe deres priser, fra de
fremgår af Forsyningstilsynets oversigt. Det giver en tidshorisont på omkring
seks år, før de første forbrugerbindinger kan være uden virkning som følge af
prisloftet.
Jeg vil afslutningsvis kort adressere en række bemærkninger, som Varmepum-
peindustrien har til aspekter af varmeområdet, som falder uden for dette lov-
forslag.
Varmepumpeindustrien efterspørger retningslinjer for håndtering af fjernvarme-
projekter, der ikke opnår den nødvendige tilslutning, så det sikres, at borgere
ikke unødigt fraholdes at kunne ansøge om tilskud til en varmepumpe. Jeg vil
gøre opmærksom på, at borgere omfattet af en kommunal varmeplan for fjern-
varme siden 2024 ikke har været afskåret fra at kunne søge om støtte til en var-
mepumpe via varmepumpepuljen.
Borgere i områder omfattet af et godkendt projektforslag for fjernvarme er dog
fortsat afskåret fra varmepumpepuljen. I det tilfælde, hvor et godkendt fjernvar-
meprojekt ikke kan realiseres alligevel, fx pga. manglende tilslutning, er det vig-
tigt, at borgere får afklaring herom, samt at områdets varmeforsyningsstatus i
Plandata.dk opdateres, så denne er retvisende. Energistyrelsen har udarbejdet
en vejledende beskrivelse til ændring af varmeforsyningsstatus, hvor et god-
kendt projekt for fjernvarmedistribution ikke kan eller ikke ønskes gennemført.
Denne vejledning vil blive offentliggjort på Energistyrelsens hjemmeside.
Der pågår desuden løbende dialog med KL om den kommunale varmeplanlæg-
ning. Der forventes at blive givet en status på udrulningen af grøn varme i kom-
munerne i 2025, jf. aftalen med KL
om fremskyndet planlægning for udfasning
af gas til opvarmning og klar besked til borgere
af juni 2022.
Side 2/3
L 78 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/10-24 fra Varmepumpeindustrien i Danmark
2951518_0003.png
Med hensyn til den forlængede afskrivningsperiode for rør og dertilhørende ven-
tiler til en periode på 45 år er denne bl.a. fastlagt på baggrund af dialog med
Dansk Fjernvarme. Dertil bemærkes, at NEKST-arbejdsgruppen
Farvel til gas i
danske hjem
har identificeret, at fjernvarmerør typisk har en levetid på op til 45
år eller mere, og derfor også anbefaler en forlængelse af afskrivningsperioden.
Med hensyn til opfordringen om at opretholde den nuværende offentlige infor-
mationsindsats påpeges det, at der fra 2025 vil være en offentlig informations-
indsats bestående af online information og vejledning om energibesparelser,
herunder information om relevante støttemuligheder, samt værktøjer til bereg-
ning og vurdering af relevante energispareprojekter målrettet borgere, virksom-
heder og offentlige instanser. Dertil vil Videncenter for Energibsparelser i Byg-
ninger levere vejledning og information til branchens aktører.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3