Skatteudvalget 2024-25
L 80 Bilag 4
Offentligt
2947531_0001.png
Fra:
Rasmus Frost Nicolaisen
Sendt:
2. december 2024 12:54
Til:
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>
Emne:
TVC j.nr. 120838 - Vedrørende L 80 2024/25
Note: Bilag til henvendelsen kan rekvireres af udvalgets medlemmer ved kontakt til SAU-sekretariatet
Att: Skatteudvalget og Skatteministeren
Jeg skal efter aftale med en konkret skatteyder, Nicholai Magnus, som jeg repræsenterer i en verserende
skattesag, høfligst fremsende denne orienteringsmail med bemærkninger, der vurderes at have betydning
for den kommende behandling af Lovforslag nr. 80 af den 6. november 2024 (»L80
2024/25«).
Lovforslaget blev 1. behandlet og vedtaget den 20. november 2024 og afventer pt. udvalgsbehandling.
Mine bemærkninger knytter sig helt overordnet til lovforslagets § 14 vedrørende selskabsskattelovens § 33,
hvor der er foreslået en tilpasning af bestemmelsens ordlyd. Som det er Skatteudvalget bekendt, så angår
selskabsskattelovens § 33 i dag helt overordnet muligheden for at pålægge likvidator samt kapitalejere
hæftelse for manglende betalt indkomstskat.
Tilpasningen angår en udvidelse af bestemmelsens anvendelsesområde i relation til manglende
indeholdelse af kildeskat i forbindelse med likvidation.
Skatteministeriet har i den forbindelse i de specifikke bemærkninger til lovforslaget § 14 redegjort nærmere
for, hvordan den nugældende selskabsskattelovs § 33 skal forstås, jf. lovforslagets side 147-148.
Det bemærkes i den forbindelse, at der består uenighed om forståelsen af bestemmelsen i den verserende
sag for Nicholai Magnus, hvilket naturligvis er skattemyndighederne bekendt, idet sagen pt. verserer i det
administrative klagesystem hos Skatteankestyrelsen og Landsskatteretten (der har afgivet høringssvar).
Jeg skal på den baggrund høfligst anmode om og opfordre til, at der tages højde for den konkrete tvist i
forbindelse med Folketingets og Skatteudvalgets videre behandling af lovforslaget.
Bestemmelsen har i vores sag aktualiseret to spørgsmål, som ikke ses afklaret i praksis, og som vi pt.
afventer Landsskatterettens og eventuelt efterfølgende domstolenes stillingtagen til:
L 80 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 2/12-24 fra TVC Advokatfirma
2947531_0002.png
For det første spørgsmålet om, hvorvidt det er en forudsætning for kapitalejeres hæftelse, at der er handlet
culpøst, eller om hæftelsen beror på objektivt grundlag, jf. nærmere bemærkningerne under afsnit 2.1.2 i
vedhæftede supplerende indlæg.
For det andet spørgsmålet om, hvorvidt hæftelsen er begrænset til udlodninger modtaget i forbindelse med
likvidationen, eller om bestemmelsen angår udlodninger, der generelt er modtaget i hele selskabets levetid,
jf. nærmere bemærkningerne under afsnit 2.1.4 i vedhæftede supplerende indlæg.
Som det fremgår af det supplerende indlæg, så er der fortolkningsbidrag, der taler for forskellige resultater.
Ikke overraskende argumenterer Skattestyrelsen for en retsstilling, hvor skatteyder (kapitalejeren) stilles
dårligst muligt, idet en kapitalejer efter Skattestyrelsens opfattelse på objektivt grundlag kan pålægges at
hæfte for sit selskab, selvom kapitalejeren var i god tro og i øvrigt ikke har modtaget likvidationsudlodning, jf.
igen vedhæftede materialer.
Skattestyrelsen har nu i sin supplerende udtalelse til den konkrete klagesag for Nicholai Magnus støttet sin
fortolkning af retsstillingen med henvisning til bemærkningerne fremsat til L 80.
På side 147, 2. spalte, 4. afsnit fremgår således følgende:
”Efter reglen påhviler der således selskabsdeltagerne og medlemmerne et hæftelsesansvar,
mens der påhviler likvidator og bestyrelse et culpaansvar.”
Det anførte ses ikke at stemme overens med tidligere fortolkningsbidrag herunder cirkulære nr. 136 af den 7.
november 1988, der tillige har været omtalt i Den juridiske vejledning, jf. nærmere gennemgang under afsnit
2.1.2 i det supplerende indlæg.
Det anførte kan ej heller udledes af selskabsskattelovens § 33’s ordlyd.
Som følge af, at ovennævnte spørgsmål om retsstillingen er omtvistede, uafklarede og er til prøvelse i en
konkret sag, findes det derfor at være uhensigtsmæssigt, hvis Folketinget uforvarende blåstempler den i
lovforslaget – af Skatteministeriet – angivne retsstilling, idet Folketinget herved reelt foregriber de konkrete
spørgsmål, der pt. er til prøvelse.
Det vurderes imidlertid i sagens natur at være hensigtsmæssigt, hvis Folketinget faktisk forholder sig til
fortolkningsproblematikken og evt. afklarer ovennævnte fortolkningsvanskeligheder for selskabsskattelovens
§ 33, så der for fremtiden er klarhed over, hvordan bestemmelsen efter Folketingets opfattelse skal forstås i
relation til de to ovennævnte spørgsmål.
Det bør i forbindelse hermed positivt bemærkes af Folketinget, at det i øvrigt skal overlades til de
administrative rekursmyndigheder og i sidste ende domstolene at tage stilling til den konkrete retsstilling
forud for en sådan ændringslov, ligesom en evt. beskrivelse af den hidtidige retsstilling alene skal anses for
Skattemyndighedernes opfattelse af retsstillingen.
Giver min henvendelse anledning til spørgsmål eller andet, så står jeg naturligvis til rådighed herfor.
Rigtig god dag.
Med venlig hilsen
RASMUS FROST NICOLAI SEN
Advokat (L)
Tlf.:
+45 8734 7487
Mobil:
+45 2927 1426
L 80 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 2/12-24 fra TVC Advokatfirma
2947531_0003.png
E-mail:
[email protected]
LinkedIn profil
TVC Advokatfirma
Søren Frichs Vej 42A, 8230 Åbyhøj, Aarhus
Nimbusparken 24, 2.sal, 2000 Frederiks berg, København