Skatteudvalget 2024-25
L 80
Offentligt
2948732_0001.png
4. december 2024
J.nr. 2023-6455
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 80 - Forslag til Lov om ændring af opkrævningsloven og forskellige andre
love (Ny opkrævningsløsning for visse krav, renteharmonisering, hæftelse for kildeskat
efter solvent likvidation og sikring af rentekrav ved udbetaling af refusion af kildeskat til
modtagere af udbytter, renter og royalties m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 28. november 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Annemette Ottosen
L 80 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvad den provenumæssige konsekvens vil være af at afskaffe rykkergebyrer hhv. fremadrettet og med tilbagevirkende kraft
2948732_0002.png
Spørgsmål
Hvad vil den provenumæssige konsekvens være af at afskaffe rykkergebyrer hhv. fremad-
rettet og med tilbagevirkende kraft? Ministeren bedes tage sparet administration og dertil
hørende personaleomkostninger med i betragtningen i besvarelsen og dertil vurdere,
hvorvidt samkørsel af gældsposter til de nye gældsinddrivelsessystemer vil blive lettet ved
dette initiativ.
Svar
Skattestyrelsen kan for en lang række krav opkræve rykkergebyrer på 65 kr. over for bor-
gere og virksomheder, hvis det er nødvendigt at rykke for betaling. Rykkergebyrer opkræ-
ves i to systemer
nemlig SAP38 og Skattekontoen. SAP38 anvendes for fx motorkrav
og er primært opkrævningssystem for borgere, mens Skattekontoen anvendes som op-
krævningssystem for virksomheders skatter og afgifter m.v. Der tilskrives udelukkende
renter af gebyrer på Skattekontoen.
En afskaffelse af rykkergebyr på SAP38 og på Skattekontoen fra 2025 skønnes med bety-
delig usikkerhed at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 80 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb og adfærd skønnes mindreprovenuet til ca. 60 mio. kr. Da gebyret på 65
kr. ikke reguleres, skønnes en afskaffelse af rykkergebyr på SAP38 og Skattekontoen at
medføre et varigt umiddelbart mindreprovenu på ca. 20 mio. kr. Efter tilbageløb og ad-
færd skønnes mindreprovenuet varigt at udgøre ca. 10 mio. kr.
Der er ikke skønnet over mindreprovenuet ved reducerede rentetilskrivninger af rykker-
gebyr på Skattekontoen.
Tabel 1. Mindreprovenu ved afskaffelse af rykkergebyr på SAP38 og Skattekontoen
Mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2025
80
60
60
2026
80
60
60
2027
70
60
60
2028
70
60
60
Varigt
20
10
10
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Provenuberegning er baseret på opkrævning af rykkergebyr for 2022 til okto-
ber 2024. Da ejendomsskatter opkræves af staten fra og med 2024, har antallet af rykkergebyrer i de første 10 måneder af
2024 været højere end tidligere år. Det høje antal i 2024 forventes dog ikke fastholdt fremadrettet, hvorfor der i skønnet for
2025 og frem kun er medregnet halvdelen af stigningen fra 2023 til 2024. Der er anvendt en tilbageløbssats på 23 pct. for
opkrævninger på SAP38 og 15 pct. for opkrævninger på Skattekontoen. Der er ikke indregnet adfærdsvirkninger.
Kilde: Skattestyrelsen samt Skatteministeriets egne beregninger.
Det har ikke umiddelbart været muligt at skønne over provenuvirkningen, hvis initiativet
indføres med tilbagevirkende kraft.
I forhold til den del af spørgsmålet, der vedrører eventuelle sparede personaleomkostnin-
ger og lettelse af systemhåndteringen af gebyrer, har jeg indhentet bidrag fra Skattestyrel-
sen, som oplyser følgende:
Side 2 af 3
L 80 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvad den provenumæssige konsekvens vil være af at afskaffe rykkergebyrer hhv. fremadrettet og med tilbagevirkende kraft
2948732_0003.png
”En
afskaffelse af rykkergebyret vil forudsætte systemtilpasninger for systemerne Skatte-
kontoen og SAP38 samt ændringer i udviklingen af den nye opkrævningsløsning for mo-
torkrav m.v., som er under etablering i Skatteforvaltningen.
Et præcist estimat for systemtilpasningerne forudsætter nærmere dialog med de relevante
leverandører, men skønnes groft at udgøre samlede engangsudgifter til systemudvikling
for ca. 3-6 mio. kr.
Der vurderes ikke umiddelbart at være driftsmæssige eller administrative besparelser, så-
fremt der rykkes uden at pålægge rykkergebyrer, da lovforslaget netop vil fjerne udfor-
dringerne med systemmæssigt at kunne håndtere accessorisk forældelse.”
Side 3 af 3