Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 84 Bilag 11
Offentligt
2955964_0001.png
Til lovforslag nr.
L 84
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 11. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Ændring af regler om udvidet producentansvar for emballage og engangsplastprodukter m.v. og supplerende bestemmelser til
batteriforordningen)
[af miljøministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforsla-
get.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DD
og LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DD og LA) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at med dette lovforslag sætter vi gang i at dreje på
nogle af de helt store tandhjul med det formål at nedbringe
forureningen fra vores emballageforbrug. Hver dansker har
et årligt forbrug på 188 kg emballage, men alt for meget
af den emballage bruges kun én gang og bliver enten ikke
genanvendt eller bliver genanvendt i en lav kvalitet.
Med et udvidet producentansvar får erhvervslivet ansva-
ret for at sikre, at deres emballage kan genanvendes, og at
den bliver genanvendt, og ikke mindst, at den kan genbru-
ges.
Danmark er et af de lande i verden, som har det højeste
ressourceforbrug. Kun 4 pct. af Danmarks økonomi er cirku-
lær, hvilket er væsentlig dårligere end det globale gennem-
snit og flere af de andre europæiske lande. Det uholdbart
høje forbrug af ressourcer kommer med store konsekvenser
for vores miljø, natur og klima, og så udgør vores høje
afhængighed af ressourcerne en risiko for vores forsynings-
sikkerhed og konkurrenceevne.
Med producentansvaret er det politiske budskab klart:
Det er producenterne og erhvervslivet, der har ansvaret for
at designe deres emballage på en måde, hvor vi får mindst
muligt emballageaffald, og at det kan genanvendes på en
måde, som er økonomisk fornuftig.
Med lovforslaget ligger der et kæmpe erhvervspotenti-
ale i at opbygge en genanvendelsessektor med genanven-
delsesanlæg, som kan genanvende emballageaffaldet til rå-
varer, som virksomhederne kan bruge igen i deres produk-
tion. Men der ligger også i lovforslaget en intention om, at
virksomheder i højere grad skal tænke i nye forretningsmo-
deller og i at gøre genbrug til en del af forretningsmodellen.
På den måde bliver vi i mindre grad afhængige af mate-
rialer uden for EU. Det er godt for forsyningssikkerheden,
det er godt for miljøet og naturen, og det er godt for klimaet.
Skal vi lykkes, er det vigtigt at hele erhvervslivet forplig-
ter sig. Det må ikke være sådan, at kun nogle virksomheder
tager deres ansvar på sig, mens alle andre fortsætter som før
og efterlader regningen.
SF mener derfor, at der med lovforslaget følger en for-
pligtelse til at hjælpe de kollektive ordninger og sikre, at alle
omfattede virksomheder bliver tilmeldt, sådan at vi får det
skub for forandring ude i erhvervslivet, som vi burde have.
Liberal Alliance
Liberal Alliances medlemmer af udvalget er bekymrede
for, hvorvidt den foreslåede producentansvarsordning kan
udvikle sig til et bureaukratisk monster, som kommer til
at blive meget dyrere, end det bliver vurderet til af mini-
AX030775
L 84 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 11. december 2024
2955964_0002.png
2
steriet. Der er flere elementer i lovforslaget, som Liberal
Alliance er bekymrede for. For det første, har man har valgt
at omfatte drikkevarebeholdere på op til 3 l. Liberal Alliance
stiller sig undrende over for, hvorvidt der er et reelt problem
med drikkevarebeholdere på mere end 0,6 l, f.eks. mælke-
kartoner, som bliver smidt i naturen. I Sverige har man f.eks.
valgt kun at omfatte drikkevarekartoner på mindre end 0,6
l, altså såkaldte to-go-beholdere. Liberal Alliance mener, at
det vil være gavnligt at overveje, om en lignende grænse
kunne laves i Danmark.
Derudover er Liberal Alliance bekymrede for, at man har
valgt at afskære producenterne fra at kunne klage over kom-
munernes fastlæggelse af fordelingsnøglen mellem emballa-
ge og ikkeemballage i forhold til producenternes betaling
for emballager på genbrugspladserne. Det mener Liberal
Alliance udgør et retssikkerhedsmæssigt problem for produ-
centerne, da kommunen har et økonomisk incitament til at
indrette fordelingsnøglen på en bestemt måde. Det mener
Liberal Alliance bør være med i overvejelserne, så vi sikrer
en klageadgang til producenterne.
På grund af de bekymringer kan Liberal Alliance ikke
støtte op om lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkeparti er med i »Aftale om Udvidet produ-
centansvar for emballage og engangsplastprodukter« af 30.
august 2022, som udmøntes i dette lovforslag. Det er en
aftale, som Dansk Folkeparti, som et ansvarligt parti, står
ved. For Dansk Folkeparti er det vigtigt, at måden, hvorpå
vi omgås klodens ressourcer, bærer præg af omtanke og
ansvarlighed. Men netop derfor er det med svære bekymrin-
ger, at Dansk Folkeparti stemmer for dette omfattende og
komplekse lovforslag.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
miljøministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Nr. 7
affattes således:
»7.
I
§ 9 p, stk. 2, 2. pkt.,
der bliver stk. 3, 2. pkt., udgår »og
importører af emballerede produkter« og »eller importør«,
og »markedsført som del af et emballeret produkt, og affald
heraf« ændres til: »markedsført,«.«
[Lovteknisk ændring]
2)
Nr. 42
affattes således:
»42.
I
§ 9 ø, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 9 t, stk. 1, § 9 u, stk.
1, § 9 v, stk. 1, § 9 w, stk. 1, og § 9 x, stk. 2« til: »og §
9 t, stk. 1«, », af drikkevarebeholdere og drikkebægre af en-
gangsplast og af batterier og akkumulatorer« ændres til: »og
af drikkevarebeholdere og drikkebægre af engangsplast«,
og », drikkevarebeholdere og drikkebægre af engangsplast,
udtjente bærbare batterier eller akkumulatorer eller udtjente
bilbatterier eller - akkumulatorer« ændres til: »eller drikke-
varebeholdere og drikkebægre af engangsplast«.«
[Lovteknisk ændring]
3)
Nr. 48
affattes således:
»48.
I
§ 9 ø, stk. 1, nr. 7,
indsættes før »§ 9 t«: »og«, og »og
§ 9 x, stk. 5, 6 og 8« ændres til: »og i henhold til artikel 75 i
batteriforordningen«.«
[Lovteknisk ændring]
4)
Nr. 49
affattes således:
»49.
I
§ 9 å, stk. 1,
ændres »§ 9 t, stk. 1, § 9 u, stk. 1, § 9 v,
stk. 1, § 9 w, stk. 1, og § 9 x, stk. 2« til: »og § 9 t, stk. 1, og i
henhold til artikel 56, stk. 1, i batteriforordningen«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
5)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 2, stk. 1,
udgår », jf. dog stk. 2«.«
[Lovteknisk konsekvensrettelse]
6)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§ 2, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.«
[Lovteknisk konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der tilføjes et komma efter ordet mar-
kedsført i § 9 p, stk. 2, 2. pkt., der med lovforslaget bliver
stk. 3, 2. pkt. Den foreslåede nyaffattelse er alene af lovtek-
nisk karakter. Der henvises til de specielle bemærkninger til
§ 1, nr. 7, i lovforslaget som fremsat den 7. november 2024.
Til nr. 2
Som følge af det foreslåede i lovforslagets § 1, nr. 42,
kommer der til at mangle et »og« før henvisningen til § 9
t, stk. 1, i lovens § 9 ø, stk. 1, nr. 2. Det foreslås derfor at
nyaffatte den foreslåede ændring, således at der tilføjes et
»og« før henvisningen til § 9 t, stk. 1, i lovens § 9 ø, stk.
1, nr. 2. Den foreslåede nyaffattelse er alene af lovteknisk
karakter. Der henvises til de specielle bemærkninger til § 1,
nr. 42, i lovforslaget som fremsat den 7. november 2024.
Til nr. 3
Som følge af det foreslåede i lovforslagets § 1, nr. 48,
kommer der til at mangle et »og« før henvisningen til §
9 t, i lovens § 9 ø, stk. 1, nr. 7, der også foreslås ændret
med lovforslagets § 1, nr. 47. Det foreslås derfor at nyaffatte
den foreslåede ændring, således at der tilføjes et »og« før
henvisningen til § 9 t, i lovens § 9 ø, stk. 1, nr. 7. Den
foreslåede nyaffattelse er alene af lovteknisk karakter.
L 84 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 11. december 2024
2955964_0003.png
3
Til nr. 4
Som følge af det foreslåede i lovforslagets § 1, nr. 49,
kommer der til at mangle et »og« før henvisningen til § 9 t,
stk. 1, i lovens § 9 å, stk. 1. Det foreslås derfor at nyaffatte
den foreslåede ændring, således at der tilføjes et »og« før
henvisningen til § 9 t, stk. 1, i lovens § 9 å, stk. 1. Den
foreslåede nyaffattelse er alene af lovteknisk karakter. Der
henvises til de specielle bemærkninger til § 1, nr. 49, i
lovforslaget som fremsat den 7. november 2024.
Til nr. 5
Det foreslås, at der foretages en lovteknisk konsekvens-
rettelse i lov nr. 807 af 9. juni 2020 om ændring af lov
om miljøbeskyttelse (Implementering af affaldsdirektivets
minimumskrav til eksisterende udvidede producentansvars-
ordninger, indførelse af udvidet producentansvar for embal-
lage og modernisering af indsamling og behandling af elek-
tronikaffald) som en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2.
Det foreslås således, at der i lovforslagets § 2 tilføjes et
nyt nummer, som ophæver henvisningen til § 2, stk. 2, i § 2,
stk. 1, i lov nr. 807 af 9. juni 2020, som en konsekvens af
den foreslåede ophævelse i lovforslagets § 2, nr. 2.
Til nr. 6
Det foreslås, at der foretages en lovteknisk konsekvens-
rettelse i lov nr. 807 af 9. juni 2020 om ændring af lov
om miljøbeskyttelse (Implementering af affaldsdirektivets
minimumskrav til eksisterende udvidede producentansvars-
ordninger, indførelse af udvidet producentansvar for embal-
lage og modernisering af indsamling og behandling af elek-
tronikaffald) som en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2.
Det foreslås derfor at nyaffatte lovforslagets § 2, nr. 2,
således, at der ud over den foreslåede ophævelse af § 2, stk.
2, i lov nr. 807 af 9. juni 2020 tilføjes en rykningsklausul,
hvorefter § 2, stk. 3, bliver § 2, stk. 2, i lov nr. 807 af 9.
juni 2020. Der er alene tale om en lovteknisk konsekvensret-
telse. Der henvises til de specielle bemærkninger til § 2, nr.
2, i lovforslaget som fremsat den 7. november 2024.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. november 2024 og var
til 1. behandling den 21. november 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Føde-
vareudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Teknisk gennemgang
Miljøministeren og embedsfolk fra Miljøministeriet har
den 20. november 2024 over for udvalget afholdt en teknisk
gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljøministeren sendte den 2. juli 2024
dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del – bilag 580,
folketingsåret 2023-24. Den 7. november 2024 sendte miljø-
ministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
miljøministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Thorkild Holmboe-Hay (S)
Ida Auken (S) Thomas Monberg (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V)
nfmd.
Kim Valentin (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M)
Hans Kristian Skibby (DD)
fmd.
Kristian Bøgsted (DD) Pernille Vermund (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF)
Søren Egge Rasmussen (EL) Leila Stockmarr (EL) Katrine Robsøe (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 84 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 11. december 2024
2955964_0004.png
4
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6