Socialudvalget 2024-25
L 85 Bilag 1
Offentligt
2932476_0001.png
Enhed
Byggeri og
Boliglovgivning
Sagsbehandler
Hans Nygaard
Koordineret med
Sagsnr.
2024 - 6149
Doknr.
928835
Dato
07-11-2024
Høringsnotat
Høringsnotat til forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn (Ophør af
Social- og Boligstyrelsens auditfunktion).
1. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været i høring i perioden 14. september 2024 til 14. oktober
2024.
Alkohol & Samfund, Ankestyrelsen, Bedre Psykiatri, Brugerforeningen for
aktive stofbrugere, BUPL - Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Dansk Erhverv, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri (DI), Danske
Handicaporganisationer (DH), Danske Regioner, Dansk Socialrådgiverforening,
Datatilsynet, De Anbragtes Vilkår (DAV), Faaborg-Midtfyn Kommune,
Foreningen af døgn- og dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD),
Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds-
og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), FSR - danske revisorer, Hjørring
Kommune, Holbæk Kommune, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes
Landsforening (KL), Landsforeningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen af VæreSteder (LVS),
Landsforeningen for Socialpædagoger (LFS), Landsorganisation af
Kvindekrisecentre (LOKK), Landsorganisationen for Sociale Tilbud (LOS), LEV,
Plejefamiliernes Landsforening (PLF), Red Barnet, Rådet for Socialt Udsatte,
Sammenslutningen af Boformer for Hjemløse i Danmark (SBH), SAND - De
Hjemløses Landsorganisation, Selveje Danmark, Silkeborg Kommune, SIND -
Landsforeningen for Psykisk Sundhed, Socialpædagogerne, Socialtilsyn
Hovedstaden, Socialtilsyn Midt, Socialtilsyn Nord, Socialtilsyn Syd, Socialtilsyn
Øst, Socialt Lederforum, TABUKA - Landsforeningen for Nuværende og
Tidligere Anbragte, Udviklingshæmmedes Landsforbund (ULF) og UNICEF
Danmark.
2. Modtagne høringssvar
Der er indkommet høringssvar inden for fristen fra følgende høringsparter:
Ankestyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, BUPL, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Regioner, De
Anbragtes Vilkår, De hjemløses Landsorganisation, Foreningen af døgn- og
dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD), Friskolerne Kommunernes
Landsforening (KL), Landsorganisationen af kvindekrisecentre (LOKK), Lev,
Red Barnet, Rådet for Socialt Udsatte, Selveje Danmark, Socialpædagogerne,
Socialtilsyn Hovedstaden, Socialtilsyn Midt, Socialtilsyn Nord, Socialtilsyn Øst
og Socialt Lederforum.
Herudover er der inden for fristen modtaget høringssvar fra: Blå Kors.
Alle høringssvar offentliggøres på høringsportalen.
1
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2932476_0002.png
I notatet er alene medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene.
3. Ændringer på baggrund af høringen
De modtagne høringssvar har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget i
forhold til det udkast, der har været i høring.
4. Bemærkninger til lovforslaget
4.1 Generelle bemærkninger
Børne- og Kulturchefforeningen
støtter forslaget om at nedlægge
auditfunktionen, idet
Børne- og Kulturchefforeningen
fremhæver, at de fem
socialtilsyn efter næsten 10 års erfaring har opnået en ensartet praksis.
Børne-
og Kulturchefforeningen
mener, at samarbejdet mellem tilsynene sikrer
retssikkerheden.
Blå Kors, BUPL, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Danske Regioner, De
Anbragtes Vilkår, SAND
–De
hjemløses landsorganisation, FADD (Foreningen
af Døgn- og Dagtilbud for Udsatte Børn og Unge), LOKK, Lev, Rådet for Socialt
Udsatte
og
Socialpædagogerne
udtrykker bekymring over for forslaget.
Blå Kors
udtrykker bekymring over forslaget om ophør af Social- og
Boligstyrelsens auditfunktion, idet
Blå Kors
mener, at dette vil svække
overvågningen af og støtten til ensartethed og kvalitet i socialtilsynene.
Blå
Kors
er bekymret over, at opgaven med at sikre ensartethed vil blive overladt til
tilsynene selv, hvilket kan medføre usikkerhed blandt de tilbud, der er underlagt
socialtilsyn.
Blå Kors
advarer mod skævhed og tilfældighed i
konkurrenceforhold mellem sociale tilbud som følge af øget uensartethed, og
Blå Kors
finder den mulige kvalitetsforringelse i socialtilsynenes arbejde
uhensigtsmæssig.
BUPL
udtrykker bekymring over afskaffelsen af auditfunktionen og de mulige
konsekvenser for borgernes rettigheder.
BUPL
bemærker, at Socialtilsynet har
en målgruppe, der omfatter de mest sårbare borgere i samfundet, og derfor er
det vigtigt med ekstra sikkerhedsmekanismer, der kan beskytte deres
rettigheder og sikre kvaliteten af de tilbud, de modtager.
BUPL
fremhæver, at
den statslige auditfunktion spiller en vigtig rolle i at skabe overblik på tværs af
kommuner og understøtte de lokale tilsyn. Uden denne funktion kan kvaliteten
af både de sociale tilbud og tilsynet med institutionerne påvirkes negativt.
BUPL
er bekymret for, hvordan man fremover vil sikre den rette monitorering
og støtte til socialtilsynene og tilbuddene.
Børnerådet
udtrykker bekymring for, at fjernelsen af auditfunktionen vil føre til
uensartet praksis blandt de fem socialtilsyn, hvilket kan underminere
retssikkerheden for børn og unge.
Børnesagens Fællesråd
er kritiske over for forslaget og mener, at det kan
medføre forringelser i kvaliteten af tilsynene og dermed svække
retssikkerheden for anbragte børn.
Børnesagens Fællesråd
argumenterer for,
at der er behov for en grundig evaluering af den nuværende praksis, før
lovændringen gennemføres.
Danske Regioner
påpeger, at auditfunktionen er nødvendig for at sikre
ensartethed i tilsynene og frygter, at fjernelsen vil føre til variationer i tilsynenes
vurderinger.
De Anbragtes Vilkår
fremhæver, at auditfunktionen har været essentiel for at
sikre kvaliteten i socialtilsynenes arbejde og advarer om, at uden denne
funktion vil uensartethed i afgørelserne stige, hvilket underminerer
retssikkerheden for børn og unge i udsatte situationer.
2
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2932476_0003.png
DI
udtrykker bekymring over nedlæggelsen af auditfunktionen.
DI
anerkender,
at auditfunktionen ikke har forhindret uensartethed blandt socialtilsynene, men
DI
er bekymrede for, at ansvaret for koordinering og ensartet praksis nu alene
påhviler de fem socialtilsyn.
DI
anbefaler derfor, at socialtilsynene samles
under én statslig myndighed for at sikre mest mulig sammenhæng, uvildighed
og armslængde i tilsynene.
DI
mener, at en sådan model vil forbedre
retssikkerheden for både sociale tilbud og deres brugere.
DI
advarer også mod,
at fjernelsen af auditfunktionen vil forværre forskelle i bedømmelsespraksis og
skabe usikkerhed for private aktører, der opererer på tværs af de fem tilsyn.
SAND
De hjemløses vilkår
udtrykker bekymring for, at nedlæggelsen af
auditfunktionen vil forværre uensartethed i tilsynene og ramme de mest
sårbare grupper, herunder hjemløse.
SAND
ser forslaget som et skridt væk fra
at forbedre retssikkerheden for udsatte grupper.
FADD
advarer om, at nedlæggelsen af auditfunktionen vil føre til tab af vigtig
viden og data, der er afgørende for ensartethed og høj faglighed i
socialtilsynene.
FADD
foreslår i stedet at bevare og styrke auditfunktionen.
KL
ser positivt på, at Social- og Boligstyrelsens auditfunktion foreslås nedlagt
og støtter, at de fem socialtilsynskommuner både individuelt og i fællesskab
overtager det fulde ansvar for tilsynsopgaverne og for at sikre ensartet praksis
på tværs af tilsynene.
KL
fremhæver, at auditfunktionen oprindeligt blev
etableret med det formål at støtte de fem socialtilsyn i deres
implementeringsfase og sikre, at de opfyldte socialtilsynets overordnede mål
og formål.
KL
udtrykker opbakning til, at tilsynskommunerne nu selv tager
ansvaret for koordinering og ensartethed i socialtilsynenes arbejde.
LOKK
udtrykker også bekymring for, at forslaget kan føre til forringelser i
kvaliteten og ensartetheden af socialtilsynet, hvilket kan have negative
konsekvenser for borgernes retssikkerhed.
LEV
kritiserer forslaget og advarer om, at det vil ramme sårbare målgrupper,
samt kan føre til lavere kvalitet i tilsynet og en øget risiko for overgreb og
rettighedskrænkelser.
LEV
mener, det er nødvendigt at tage politisk stilling til
konsekvenserne af forslaget.
Rådet for Socialt Udsatte
kan ikke tilslutte sig forslaget og fremhæver, at
nedlæggelsen af auditfunktionen vil føre til uensartede standarder og metoder i
socialtilsynenes arbejde.
Rådet for Socialt Udsatte
anbefaler, at
auditfunktionen bevares, men med en ekspertgruppe til at udvikle anbefalinger
til en evidensbaseret og ensartet praksis.
Socialpædagogerne
understreger, at åbenhed og tillid til tilsynsmyndighederne
er afgørende, og at en ekstern instans er nødvendig for at sikre kvalitet og
opfølgning.
Socialpædagogerne
efterspørger, at årsrapporten om
socialtilsynenes virksomhed fortsat bevares.
Selveje Danmark
opfordrer til en evaluering af de nuværende krav, før der
træffes beslutninger om at afskaffe auditfunktionen, da
Selveje Danmark
finder
forslaget problematisk i lyset af de forventede politiske forhandlinger om en ny
socialtilsynsmodel.
Friskolerne
har ingen bemærkninger til forslaget.
Socialtilsyn Hovedstaden, Socialtilsyn Midt, Socialtilsyn Nord
og
Socialtilsyn
Øst
er generelt åbne over for forslaget, men udtrykker bekymring for, hvordan
ensartetheden mellem socialtilsynene fremadrettet skal sikres, og hvordan
specifikke krav vil blive implementeret.
3
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2932476_0004.png
Socialt Lederforum
fraråder nedlæggelsen af auditfunktionen og advarer om, at
et skifte til et risikoorienteret tilsyn uden en central koordinerende funktion kan
føre til dårligere kvalitet i sociale tilbud. De understreger det store
samfundsmæssige ansvar over for udsatte, handicappede og psykisk syge
borgere og mener, det er uhensigtsmæssigt at slække på tilsynet.
Social- og Boligministeriets bemærkninger
Social- og Boligministeriet har noteret sig høringsparternes generelle
bemærkninger og anbefalinger.
Social- og Boligministeriet bemærker, at formålet med lovforslaget er at
ophæve Social- og Boligstyrelsens auditfunktion, og herved bidrage til at
mindske den statslige administration.
Lovforslaget skal ses som led i regeringens 2030-plan, hvor målsætningen er
at understøtte opgavebortfald og begrænse administration i staten.
Lovforslaget skal også ses i sammenhæng med, at det fremgår af
Rammeaftalen om en langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet,
delaftale om det specialiserede socialområde, En bæredygtig udvikling af
socialområdet, der er indgået som led i forhandlingerne om
kommunernes økonomi for 2025, og af Aftale om kommunernes
økonomi for 2025, at reglerne om socialtilsynet skal ændres, så
socialtilsynet bliver mere effektivt og mere risikobaseret, tilsynstrykket
for sociale tilbud lettes og socialtilsynsmodellen forenkles.
Ansvaret for koordinering og ensartet praksis på tværs af de fem socialtilsyn
påhviler fremadrettet de fem socialtilsyn.
På denne baggrund finder ministeriet ikke anledning til at ændre i lovforslaget.
4