Tak for det, formand. Jeg vil gerne kvittere for drøftelsen af lovforslaget og den debat, der har været her i salen. Helt særligt er jeg glad for, at der er en bred opbakning til at sikre særlig børn og unges adgang til at klage over stofmisbrugsbehandling efter § 3 og § 33 i barnets lov og til at give mulighed for at dække forældres transportudgifter i forbindelse med møder om en støttende indsats eller anbringelse, uanset hvor mødrene måtte finde sted.
Jeg også glad for, at der er en opbakning til at sikre en tydeliggørelse af regler bl.a. for målgruppen med tabt arbejdsfortjeneste og med merudgiftsydelser i barnets lov, så reglerne er klare både for borgerne og for kommunerne. Jeg står meget gerne til rådighed, hvis der er et ønske om og behov for f.eks. at lave en teknisk gennemgang, men vil meget gerne uddybe, hvad det er, der er blevet ændret i forhold til de høringssvar, der er kommet allerede i lovforslaget, og som der bl.a. er blevet spurgt ind til af fru Karina Adsbøl.
Det, der blev spurgt til, var, om man havde ændret i lovforslaget på baggrund af høringssvarene bl.a. fra børnehusene og Børnerådet. Og ja, det har man. Der blev jo rejst en væsentlig bekymring i forhold til, om den ændring, der var sendt i høring, ville risikere at medføre, at børn og unge ikke får den nødvendige hjælp og støtte så tidligt som muligt, fordi flere mente, at noget af det, man skulle sikre, var, at der blev lavet de her børnefaglige undersøgelser, og at man ikke skulle sætte yderligere indskrænkende rammer for det.
På den baggrund har jeg valgt at lade den foreslåede ændring udgå, også i lyset af, at barnets lov jo trådte i kraft for under et år siden og der kan være behov for at sikre, at vi får et lidt større erfaringsgrundlag, inden vi ændrer så vigtige regler, når det handler om, hvornår vi sætter børnefaglige undersøgelser i gang.
Samtidig vil jeg selvfølgelig meget gerne være lydhør over for, når kommuner og børne- og ungerådgivere giver udtryk for, at reglerne kan opfattes som uklare i dag. Derfor har jeg bedt mit ministerie om at kigge på, om vi kan tydeliggøre intentionen bag bestemmelsen i vejledningen til loven.
Så jeg er helt med på, at vi selvfølgelig i udvalgsbehandlingen kan gøre det tydeligt, i forhold til hvad det er for elementer, der er blevet ændret, siden lovforslaget var i høring. For ud over det her i forhold til reglerne om børnefaglige undersøgelser ved viden eller mistanke om overgreb, og om de er sket i praksis, så er der også blevet ændret i sprogbrugen i bestemmelserne om tabt arbejdsfortjeneste og merudgiftsydelse, hvor bemærkningerne er blevet ensrettet, så man bruger den samme ordlyd – hvis man kan sige det sådan – og dermed ikke skaber forvirring hos sagsbehandlerne eller andre ude i kommunerne.
Derudover er der jo også på baggrund af den foreslåede ændring af § 214 i barnets lov om underretning til Færøerne og Grønland indarbejdet et afsnit om databeskyttelse, særlig i forhold til underretninger til Grønland og Færøerne i de almindelige bemærkninger. Det er måske nok lidt mere teknisk, men det er jo vigtigt, at vi i hvert fald også sikrer, at data udveksles ordentligt.
Så er det også sådan, at overgangsbestemmelsen i § 3, stk. 2 er blevet præciseret, så det fremgår, at den foreslåede ændring i reglerne om partshabilitet og klageadgang for børn og unge i sager om social stofmisbrug alene gælder for afgørelser, der træffes efter lovens ikrafttræden, altså den 1. januar 2025.
Så på den baggrund er der sket nogle ændringer. Som sagt stiller jeg mig meget gerne til rådighed for udvalget, hvis der ønskes en teknisk gennemgang af, hvorfor rettelserne er sket, efter lovforslaget har været i høring.
Som jeg sagde før, er jeg meget optaget af, at vi selvfølgelig også lytter til nogle af de høringssvar, der kommer ind, særlig når der er bekymringer fra vores børnehuse og fra Børnerådet, som direkte siger, at vi skal passe på med at ændre, hvis det er noget, der decideret går imod den intention, vi havde i sin tid med barnets lov om at sikre, at flere børn og unge oplever, at vi tager dem alvorligt, og at vi handler på de bekymringer, der måtte være blevet rejst om mistrivsel eller vold.
Regeringen er i det hele taget meget optaget af, at vold mod børn og overgreb mod børn er noget, vi får større fokus på, og er noget, man tager alvorligt, får en bedre forebyggelse af, opsporer og behandler. Derfor er det også rigtig vigtigt, når det kommer til sager om behandling og barnets lov, at vi reagerer, hvis det er sådan, at der er behov enten for, at vi tydeliggør loven, eller for, at vi står vagt om nogle af de elementer, der er kommet ind, bl.a. om, at børnene skal høres i rigtig mange tilfælde, hvor man er i tvivl om, hvilken indsats det er, man skal iværksætte.
Så med det vil jeg bare sige, at jeg selvfølgelig glæder mig rigtig meget til at drøfte det med udvalget, hvis der er yderligere spørgsmål. Jeg hørte også fru Karina Adsbøl spørge lidt omkring netværksanbringelser og adoptioner uden samtykke. Det stiller jeg mig selvfølgelig også til rådighed for at svare på yderligere spørgsmål omkring.
Målet er jo for regeringen, at vi, som jeg sagde før, står vagt om børn. Noget af det, jeg synes vi så, inden vi fik hele arbejdet med barnets lov og »Børnene Først« i gang, var jo egentlig, at der alt for mange gange er for mange børn, der går under radaren og ikke får hjælp eller støtte i familien tidligt nok. Det er jo noget af det, som jeg synes at vi som samfund skal også gøre mere ud af.
Vi har alt for mange gange set, at der er underretninger, som enten bliver behandlet for sent eller handlet på for sent, eller at man ikke giver støtte, så børnene går hen og bliver meget gamle, før de egentlig får den rigtige behandling, hvad enten det er støtte eller hjælp til det mere sådan behandlingsmæssige, altså hjælp til at komme sig over overgreb eller vold.
Det er jo noget af det, som jeg er helt overbevist om, at vi, uagtet om vi har støttet barnets lov eller aftalen om »Børnene Først« eller ej, er optagede af.
Derfor vil jeg til sidst også sige til de ordførere, der har sagt, at vi stadig væk ikke er fuldt i mål med implementeringen af bl.a. en særlig støtte til efterværn i plejefamilier, at det stadig væk ligger mig meget på sinde, at vi i den kommende tid også får den del af lovarbejdet på plads, således at vi selvfølgelig kan sikre, at loven og aftalerne bliver implementeret fuldt ud, også når det gælder om, at vi i fremtiden også har behov for flere plejefamilier, behov for, at de føler sig godt klædt på til opgaven, og brug for at sikre, at man, hvis man har været anbragt uden for hjemmet, også får det efterværn, som skal sikre, at man kommer godt ind i voksenlivet. Tak for ordet.