Ældreudvalget 2024-25
L 90 Bilag 1
Offentligt
2932670_0001.png
Sagsnr.
2022 - 5024
Doknr.
933551
Dato
07-11-2024
Høringsnotat om forslag til lov om lokalpleje-
hjem
Indhold
Høringsnotat om forslag til lov om lokalplejehjem .............................................. 1
1. Høringen ..................................................................................................... 1
1.1. Høringsperiode......................................................................................... 1
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v. ............................................. 2
2. Høringssvarene ........................................................................................... 4
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget .................................................. 4
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget .................................. 5
2.2.1.1 Opgaver .............................................................................................. 5
2.2.1.2 Etablering ............................................................................................ 7
2.2.1.3 Ledelse mv. ....................................................................................... 10
2.2.1.4 Lokaler .............................................................................................. 12
2.2.1.5 Afregning, regnskabsaflæggelse, lånoptagelse mv. ......................... 13
2.2.1.6 Tilsyn ................................................................................................. 14
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet .......................................................... 15
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag om lov om lokalplejehjem har været i høring i perioden fra
den 22. august 2024 til den 19. september 2024 hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.: Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, BL -
Danmarks Almene Boliger, Center for Sund Aldring
KU, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Sy-
geplejeråd, Danske Diakonhjem, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicapor-
ganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd, Datatilsy-
net, DemensKoordinatorer i Danmark, De sammenvirkende Menighedsplejere,
Den Danske Dommerforening, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapom-
rådet, Det Centrale Handicapråd, Domstolsstyrelsen, EGV, Ergoterapeutfor-
eningen, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Faglige Seniorer, FOA,
Forsikring og Pension, Institut for Menneskerettigheder, KL, Kommunale Vel-
færdschefer, Kost & Ernæringsforbundet, Lægeforeningen, National Videns-
center for Demens, OK-Fonden, PLO, Pårørende i Danmark, Selveje Danmark,
Socialpædagogernes Landsforbund, SUFO (Landsforeningen for ansatte i
sundhedsfremmende og forebyggende hjemmebesøg), VIVE og Ældre Sagen.
1
L 90 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932670_0002.png
Udkastet til lovforslag blev den 22. august 2024 endvidere sendt ældreudvalget
til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den 22.
august 2024.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og organisatio-
ner m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget hø-
ringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til udkastet til
lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte myn-
digheder, organisationer m.v., men på egen foranledning har sendt bemærk-
ninger til udkastet til lovforslag. Sådanne interessenter er i oversigten markeret
med *.
Høringspart
Hø-
rings-
svar
modta-
get
X
X
Bemærk-
ninger
Ingen
bemærk-
ninger
Ønsker ikke
at afgive
høringssvar
Advokatrådet
Alzheimerforeningen
Ankestyrelsen
BL-Danmarks Almene Boli-
ger
Center for Sund Aldring
KU
Danmarks Frie Fagforening
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Erhverv
Dansk Handicap Forbund
Dansk Industri
Dansk Sygepleje Selskab*
Dansk Sygeplejeråd
Danske Diakonhjem
Danske Fysioterapeuter
Danske Handicaporganisa-
tioner
Danske Patienter
Danske Regioner
Danske Seniorer
Danske Ældreråd
Datatilsynet
DemensKoordinatorer i
Danmark
De sammenvirkende Me-
nighedsplejere
Den Danske Dommerfor-
ening
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2
L 90 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932670_0003.png
Den Uvildige Konsulentord-
ning på Handicapområdet
Det Centrale Handicapråd
Domstolsstyrelsen
EGV
Fonden Ensomme
Gamles Værn
Ergoterapeutforeningen
Fagbevægelsens Hovedor-
ganisation (FH)
Fagligt selskab af Kliniske
Diætister
Faglige Seniorer
FOA
Forsikring & Pension
Horten Advokatpartnersel-
skab*
Institut for Menneskeret-
tigheder
KA Pleje*
Kirkens Korshær*
KL
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen*
Kommunale Velfærdsche-
fer
Kost og Ernæringsforbun-
det
Kristendemokraterne*
Lægeforeningen
Nationalt Videnscenter for
Demens
Københavns Kommune
Lederne
Lægeforeningen
Medarbejder- og Kompe-
tencestyrelsen
Nationalt videnscenter for
demens
Nyborg Kommune*
OK-Fonden
PLO
Pårørende i Danmark
Selveje Danmark
Socialpædagogernes
Landsforbund
SUFO (Landsforeningen for
ansatte i sundhedsfrem-
mende og forebyggende
hjemmebesøg).
Tønder Kommune*
Varde Kommune*
VIVE
Ældresagen
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
3
L 90 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932670_0004.png
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om ud-
kastet til forslag om lov om lokalplejehjem. Høringsnotatet behandler således
ikke de dele af høringssvarene, som vedrører gældende ret. Høringsnotatet be-
handler derudover ikke de dele af høringssvarene, som vedrører udkast til for-
slag om hhv. ældrelov og ældretilsyn. Dertil skal Ældreministeriet generelt be-
mærke, at lovforslaget er udarbejdet på baggrund af og inden for rammerne af
Aftale om en reform af ældreområdet af 18. april 2024.
De angivne ønsker og
forslag, som falder uden for den aftalte ramme for lovforslaget, er derfor ikke
behandlet i høringsnotatet, men ministeriet har noteret sig tilkendegivelserne.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold til
det udkast, som har været i offentlig høring. Her omtales også ændringer, som
ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er foretaget på Ældreministeri-
ets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Generelt set er der delte holdninger blandt høringsparterne til intentionerne i
lovforslaget, som dels er at skabe en højere grad af forskellighed i plejehjems-
landskabet, så borgerne har endnu flere muligheder i forhold til valg af bolig,
dels give plejehjem bedre rammer for at kunne drives med lokal frihed og an-
svar og større inddragelse af det omkringliggende samfund og civilsamfundet.
Ældre Sagen, Danske Ældreråd, Faglige Seniorer, Dansk Sygeplejesel-
skab (DASYS), Varde Kommune
og
Tønder Kommune
forholder sig over-
ordnet positivt til tanken om en ny type plejehjem med en højere grad af lokal
frihed, ansvar og forankring. Disse aktører finder det positivt, at de kommunale
plejehjem frisættes fra kommunale politikker, og at der hermed skabes et større
ledelsesrum til at drive plejehjem efter lokale ønsker og behov. Herudover bak-
ker aktørerne op om, at der med indførelsen af muligheden for at etablere lo-
kalplejehjem skabes en højere grad af forskellighed i plejehjemslandskabet.
Ældre Sagen
er enige i, at en frisættelse fra kommunens politikker og krav kan
være med til at skabe et større råderum til at drive plejehjem, der tager ud-
gangspunkt i beboernes behov og ønsker, men efterlyser, at etableringen af lo-
kalplejehjem bliver en pligt for kommunerne.
KL
bakker op om, at det er kommunalbestyrelsens beslutning, om kommunen
skal etablere et lokalplejehjem.
Dansk Erhverv (DE)
bakker op om en af de bagvedliggende motivationer bag
initiativet om lokalplejehjem
at skabe øget transparens i økonomien.
FOA
mener ikke, at det er en god ide, at udvalgte plejehjem får øgede frie ram-
mer for at sætte deres præg på plejehjemmet, men opfordrer til, at alle pleje-
hjem får mulighed for at præge den dagligdag, som beboerne har indenfor den
overordnede politiske styring i kommunen.
Dansk Sygeplejeråd
mener, at frisættelsen af plejehjemsområdet har potenti-
ale, men ikke åbner mange nye muligheder.
4
L 90 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932670_0005.png
FH
mener ligeledes ikke, at lokalplejehjem er den rette vej til at realisere poten-
tialet for frisættelse af den offentlige sektor,
da konstruktionen ifølge FH’s vur-
dering indeholder en række udfordringer, herunder potentiel forøgelse af ulig-
heden, risiko for betydelige bureaukratiske byrder ifm. driften af lokalplejehjem,
usikkerhed om medarbejdernes løn og arbejdsvilkår samt sikring af kvaliteten
for beboerne.
Alzheimerforeningen
mener, at der i dag findes rigeligt med muligheder for at
indrette de enkelte plejehjem fleksibelt og med afsæt i målgruppens og lokal-
samfundets behov.
DI og DE
forholder sig grundlæggende uforstående overfor behovet for opret-
telsen af en ny plejehjemsmodel. De mener, at muligheden for at etablere lo-
kalplejehjem kan risikere at skævvride konkurrencen mellem aktørerne på mar-
kedet.
DE
noterer sig dog, at det er positivt, at det er skrevet ind i den politiske
aftale, at det ikke må blive mindre attraktivt at drive og investere i friplejehjem.
Kost og Ernæringsforbundet
anerkender regeringens ønske om at frisætte
lokalplejehjem, men er samtidig bekymret over den potentielle ulighed mellem
ældre, der bor på almene plejehjem, og ældre der bor på lokalplejehjem, samt
for de faglige konsekvenser, som fremgår af ministeriets overvejelser til lov-
forslaget.
Kommunale Velfærdschefer
mener, at den nye konstruktion med lokalpleje-
hjem indeholder interessante elementer, men samtidig indebærer unødvendigt
bureaukrati for kommunerne.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1.1 Opgaver
Anvisningsretten
DE, DI og Selveje Danmark
mener, at det er konkurrenceforvridende, at kom-
munen får anvisningsretten til pladserne på lokalplejehjem, og at kommunen
som følge heraf betaler tomgangsleje i de perioder, hvor boligen ikke er udlejet.
Ifølge høringsparterne gives lokalplejehjem en uretmæssig stor konkurrence-
fordel, fordi anvisningsretten betyder, at lokalplejehjemmet fra dag 1 stilles øko-
nomisk, som om plejehjemmet er fuldt belagt, hvilket ved opførelsen af nye ple-
jehjem er en helt central udfordring.
Selveje Danmark
mener, at man bør af-
regne lokalplejehjemmene efter deres faktiske belægningsprocent.
Ældreministeriet bemærker, at udgifter forbundet med plejehjemsdrift i grove
træk kan deles op i to kategorier. Den ene vedrører udgifter forbundet med bo-
ligen, den anden vedrører udgifter forbundet med plejen.
De udgifter, der er forbundet med boligen, dækkes af den husleje, beboerne
betaler. Huslejen betales til bygningsejeren. Hvis der er tale om det, man typisk
betegner som et kommunalt plejehjem, ejes bygningerne sædvanligvis af en al-
men boligorganisation eller af kommunen. Er der tale om et friplejehjem, ejes
bygningerne sædvanligvis af en privat aktør, der kan være friplejeboligleveran-
døren.
5
L 90 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932670_0006.png
De udgifter, der er forbundet med plejen, dækkes af den takst, kommunen be-
taler til enten friplejeboligleverandøren eller den kommunale leverandør. Tak-
sten dækker udgifter til medarbejdernes løn og øvrige driftsudgifter.
Lokalplejehjem overtager ikke ejerskabet eller driftsansvaret for de bygninger,
der er knyttet til lokalplejehjemmene. Bygningerne ejes således fortsat af de al-
mene boligorganisationer m.v., som ved deres drift af boligerne er omfattet af
almenboligloven.
Der er to forhold, der ligger til grund for Ældreministeriets vurdering af, at beta-
ling af tomgangsleje ikke er konkurrenceforvridende.
For det første har kommunen i kraft af sin anvisningsret råderet over boligerne.
Det følger af almenboligloven, at kommunen skal betale leje af boligerne i den
periode boligen er til rådighed for kommunen.
Det skal ses i sammenhæng med, at de boliger, der er tilknyttet lokalplejehjem-
met, indgår i den kommunale forsyning. Kommunens pligt til at opfylde vente-
pladsgarantien indebærer, at der er behov for overkapacitet i boligmassen, og
at en del af de boliger, der indgår i den kommunale forsyning derfor står
tomme. Kommunalbestyrelsens pligt til at betale tomgangsleje skal således
sikre, at bygningsejerne ikke pålægges en urimelig merudgift som følge af den
kommunale pligt til at opfylde ventelistegarantien.
Det andet forhold vedrører det faktum, at tomgangsleje alene dækker boligud-
giften. De udgifter, der er forbundet med plejen, herunder løn og drift, dækkes
således ikke i den periode, boligen står tom. Udgifter til pleje udgør langt ho-
vedparten af de samlede udgifter.
Det er således ikke korrekt, når høringsparterne anfører, at tomgangsleje inde-
bærer, at lokalplejehjem fra dag ét stilles, som om det var fuldt belagt.
Det bemærkes i den forbindelse, at friplejeboligleverandører kan indgå aftale
med kommunalbestyrelsen om at stille deres boliger til rådighed for den kom-
munale forsyning, hvormed beboere anvises af kommunen. Friplejeboliger, der
indgår i den kommunale forsyning vil, som alle andre plejeboliger under den
kommunale forsyning, i perioder stå tomme, som følge af behovet for overka-
pacitet. I disse perioder vil kommunen dække huslejeudgiften, men ikke udgif-
ten til plejen. Det er samme vilkår, som lokalplejehjem vil skulle drives under.
Friplejeboliger, der ikke indgår i den kommunale forsyning vil derimod kunne
udleje en tom bolig umiddelbart efter en beboers fraflytning, hvormed leveran-
døren får dækket udgifter til både husleje og pleje.
Det er på baggrund af ovenstående ikke Ældreministeriets vurdering, at det ud
fra et økonomisk og konkurrencemæssigt perspektiv er særlig fordelagtigt, at
kommunen har anvisningsretten til boligerne på lokalplejehjem.
Tilkøbsydelser
FOA, FH, Dansk Sygeplejeråd, Ældre Sagen, Alzheimerforeningen og
Dansk Sygeplejeselskab
er bekymrede for, at det vil skabe ulighed at øge
mulighederne for tilkøbsydelser, hvis ressourcestærke ældre får mulighed for at
tilkøbe ydelser, som ældre med færre ressourcer ikke har adgang til.
6
L 90 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932670_0007.png
FOA, Dansk Sygeplejeråd, FH, Ældre Sagen
og
Alzheimerforeningen
efter-
lyser, at lokalplejehjem ikke får mulighed for at sælge tilkøbsydelser, som kom-
munen bør levere, f.eks. sociale aktiviteter og fællessang. De mener også, at
den basale omsorg og pleje, som kommunen har pligt til at levere, risikerer at
blive udhulet ved muligheden for tilkøbsydelser, og at det dermed bliver nød-
vendigt for beboerne f.eks. at tilkøbe rengøring.
KL
og Danske Diakonhjem efterspørger en præcisering af, hvordan markeds-
priserne for tilkøbsydelser fastsættes.
DI
mener, at organisationer under offentlig forsyning ikke bør have mulighed for
at sælge tilkøbsydelser.
Danske Diakonhjem
og Kommunale Velfærdschefer er bekymrede over yder-
ligere administration og bureaukrati, f.eks. ved beskatning ved salg af tilkøbs-
ydelser.
Ældreministeriet bemærker, at det følger af den politiske aftale om en ældrere-
form, at lokalplejehjem skal have mulighed for at tilbyde tilkøbsydelser. Det er
på baggrund af høringssvarene præciseret i bemærkningerne til lovforslaget, at
kommunalbestyrelsen som led i deres tilsynsforpligtelse efter § 12, stk. 1, skal
påse, at lokalplejehjemmet ikke tager betaling for hjælp, som borgeren har ret
til efter gældende lovgivning. Tilkøbsydelser må derfor ikke træde i stedet for
den hjælp og støtte, som borgerne har ret til efter fx ældreloven eller lov om so-
cial service.
Ældreministeriet bemærker også, at det er lokalplejehjemmets ansvar at fast-
sætte prisen på tilkøbsydelser, så den svarer til markedsprisen. Vejlednings-
materiale til lokalplejehjem vil indeholde vejledning om fastsættelse af mar-
kedsprisen. Det bemærkes i den forbindelse, at det daværende Indenrigs- og
Boligministerie i 2021 udsendte en meddelelse om prisfastsættelse ved udfø-
relse af kommunal og regional erhvervsvirksomhed til alle kommuner og regio-
ner. Lokalplejehjemmet vil kunne anvende de samme principper. Derudover vil
et særskilt regnskab for tilkøbsydelser være med til at understøtte transparens
vedr. omfanget af salg af tilkøbsydelser.
Ældreministeriet vil i øvrigt følge udviklingen i tilkøbsydelser.
2.2.1.2 Etablering
Aktieselskab
Dansk Erhverv
finder det positivt, at lokalplejehjem efter lovforslaget vil skulle
etableres i selskabsform, og at der med aftalen sker en adskillelse af myndig-
hed og drift, som giver lokalplejehjemmets bestyrelse et selvstændigt ansvar
for lokalplejehjemmets drift og økonomi.
DI
og
Danske Ældreråd
understreger vigtigheden af en klar ansvarsfordeling
mellem lokalplejehjem og kommunalbestyrelse.
Danske Ældreråd
bemærker,
at det er uklart, hvem der har ansvaret ved økonomiske problemer eller mang-
lende kvalitet.
FH
og
FOA
mener, at lokalplejehjemskonstruktionen som et aktieselskab bety-
der, at institutionen underlægges en række krav, som udgør ganske betydelige
bureaukratiske byrder. Ifølge
FH
vil det betyde, at mange af de ressourcer,
som skulle gå til at skabe en bedre hverdag for beboerne i stedet anvendes på
7
L 90 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932670_0008.png
at leve op til formelle krav som f.eks. betjening af bestyrelsen ift. bestyrelses-
møder, strategiske overvejelser, datagenerering etc.
DI
er bekymrede for, at de mange ledelseslag i lokalplejehjemsmodellen vil
lede til kostelige bureaukratiske processer og unødige yderligere lønudgifter.
Tønder Kommune
er positiv over for lokalplejehjem, men mener, at selskabs-
formen kræver yderligere analyse, især ift. bæredygtighed og variation mellem
små plejehjem. Kommunen ser et større potentiale for udbredelse, hvis flere
plejehjem i et lokalområde samles i én selskabsdannelse.
Københavns Kommune
bemærker, at den valgte selskabskonstruktion (AS)
kræver, at kommuner besidder relevante juridiske og administrative kompeten-
cer, som ikke er til stede i dag.
Horten
anbefaler, at det præciseres, hvem der kan eje et lokalplejehjem, uan-
set om bygningerne er nye eller eksisterende.
Ældreministeriet bemærker, at intentionen med lokalplejehjem er at frisætte
den lokale ledelse fra unødig styring og bureaukrati, herunder kommunale poli-
tikker og krav. Hermed er intentionen også, at lokalplejehjem frisættes fra kom-
munale ledelseslag (direktører, kommunalbestyrelse mv.) med det formål at
skabe mindre bureaukrati og færre krav sammenlignet med kommunale pleje-
hjem.
Ældreministeriet bemærker desuden, at der ikke er noget til hinder for, at flere
lokalplejehjemsenheder samles i én selskabskonstruktion, så længe det under-
støtter det overordnede formål med lokalplejehjem, herunder øgede mulighe-
der for at tilpasse organiseringen og driften ud fra lokale forhold.
For så vidt angår Hortens anbefaling om, at et lokalplejehjems ejerskab præci-
seres, bemærker Ældreministeriet, at lokalplejehjem skal have kommunalt ejer-
skab, hvilket fremgår af kapitel 1 i lovforslaget samt indledningen til lovforsla-
get. Dette er i overensstemmelse med Aftale om en reform af ældreområdet.
Det er på baggrund af høringen præciseret i lovforslaget, at aktieselskabets op-
gave er at drive lokalplejehjem, mens bygningsejerskab mv. fastholdes i de nu-
værende konstruktioner.
Indskud
DE, DI
og
Selveje Danmark
finder det uhensigtsmæssigt, at kommunerne får
mulighed for løbende at foretage kapitalindskud i lokalplejehjem. Ifølge hø-
ringsparterne vil det give lokalplejehjem uberettigede konkurrencefordele og
eventuelle statsstøtteproblematikker, fordi risikoen forbundet med at drive et lo-
kalplejehjem i praksis vil være væsentligt lavere end den risiko, som markedets
øvrige aktører løber i forbindelse med driften af deres plejeboliger.
I forlængelse af ovenstående anbefaler
DI,
at kommuner kun kan indskyde ka-
pital i etableringsfasen, hvorefter lokalplejehjem skal drives på lige fod med fri-
plejehjem.
Selveje Danmark
mener, at der skal være krav om genberegning af taksten,
hvis kommunalbestyrelsen vælger at foretage kapitalforhøjelse til lokalpleje-
hjemmet jf. selskabslovens §§153-177.
8
L 90 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932670_0009.png
Selveje Danmark
bemærker i øvrigt, at det skævvrider forholdet mellem lokal-
plejehjem og ikke-offentlige plejehjem, at man ved omdannelsen af eksiste-
rende kommunale plejehjem til lokalplejehjem overdrager alle eksisterende ak-
tiver og tilvejebringer al nødvendigt inventar til nye lokalplejehjem, også selvom
det indføres som et apportindskud.
Ældreministeriet bemærker hertil, at ejerne af aktieselskaber, der driver lokal-
plejehjem (kommunalbestyrelsen/kommunalbestyrelserne) ligesom andre sel-
skabsejere
herunder ejere af friplejehjem
vil kunne indskyde kapital efter
reglerne i selskabsloven. Rammerne for kapitalforhøjelse og apportindskud føl-
ger selskabsloven. Derudover skal den kommunale ejer iagttage det markeds-
økonomiske investorprincip, der tilsiger, at en privat investor på markedsvilkår
vil finde det ansvarligt at foretage samme investering. Derved får lokalpleje-
hjem ikke uberettigede konkurrencefordele, men ligestilles med de øvrige aktø-
rer på plejehjemsområdet.
For så vidt angår bekymringen om eventuelle statsstøtteproblematikker adres-
seret af DI, DE og Selveje Danmark, er det præciseret i bemærkningerne til
lovforslaget, at EU-statsstøtteregler skal iagttages ved kapitalforhøjelse. Kom-
munalbestyrelsen skal derfor til hver en tid sikre overholdelsen af EU’s stats-
støtteregler. Ældreministeriet bemærker desuden, at det kommunale aktiesel-
skabs låntagning efter gældende regler vil skulle henregnes til kommunalbesty-
relsens låntagning. Forbuddet mod at yde lån og mod garantistillelse skyldes,
at lån fra kommunalbestyrelsen og vederlagsfri garantistillelse vil kunne udgøre
ulovlig statsstøtte og skabe en forskelsbehandling i forhold til friplejehjem.
Ældreministeriet bemærker desuden, at taksten for friplejehjem fastsættes efter
reglerne i friplejeboligloven og er således uden for rammerne af dette lov-
forslag.
Medarbejderrepræsentation
DE
og
Faglige Seniorer
efterspørger en præcisering af, hvorfor selskabslo-
vens § 140 vedr. medarbejderrepræsentation fraviges.
For så vidt angår fravigelse af selskabslovens § 140 bemærker Ældreministe-
riet, at det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 2, at antallet af medarbejderrepræ-
sentanter i bestyrelsen fastsættes på bekendtgørelsesniveau under hensyn til
bestyrelsens samlede størrelse samt hensynet til en effektiv og agil bestyrelse.
Overenskomst
FOA, FH
og
Kost og Ernæringsforbundet
bemærker, at begrebet en “lands-
dækkende overenskomst” ikke giver en tilstrækkelig
sikkerhed for kvaliteten af
medarbejdernes overenskomstforhold.
FOA
og
FH
foreslår, at man i stedet
skriver ind, at kommunalbestyrelsen skal sikre, at de ansatte har løn- og ar-
bejdsvilkår, som ikke er ringere end vilkårene i kollektive overenskomster, der
gælder for arbejde af samme art, indgået af de for plejesektoren mest repræ-
sentative arbejdsmarkedsparter, og som dækker hele det danske område.
Dansk Arbejdsgiverforening
bemærker hertil, at lovforslaget indeholder et
meget principielt brud med den danske arbejdsmarkedsmodel. Efter deres op-
fattelse er det første gang i dansk ret, at man fra politisk side stiller krav om, at
en virksomhed skal være omfattet af en kollektiv overenskomst.
Dansk Er-
hverv
bemærker hertil, at de ikke mener, at det almindelige arbejdsretlige
9
L 90 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932670_0010.png
princip om, at arbejdsgiver selv kan beslutte at indgå overenskomster og hvilke
i givet fald, skal fraviges for lokalplejehjem.
Dansk Sygeplejeråd
bemærker, at det ved oprettelsen af lokalplejehjem er
væsentligt, at der sikres ordentlige løn- og arbejdsvilkår for ledere og medar-
bejdere ved indførelsen af arbejdsklausuler med krav til bl.a. kvalitet, arbejdstid
og arbejdsmiljø.
Ældreministeriet bemærker hertil, at ministeriet på baggrund af høringssvarene
har justeret formuleringen i lovforslagets § 3, stk. 3 samt bemærkningerne her-
til.
Ift. overenskomstforhold er ordlyden i § 3, stk. 3 ændret således, at det nu
fremgår, at ansatte på lokalplejehjem har løn- og arbejdsvilkår mindst svarende
til, hvad der fremgår af landsdækkende kollektive overenskomster, der er ind-
gået af de på det pågældende faglige område mest repræsentative arbejds-
markedsparter.
Den nye formulering indebærer, at der ikke er krav om, at lokalplejehjemmet
omfattes af overenskomster, men alene krav om, at de ansatte har overens-
komstmæssige vilkår. Bestemmelsen indebærer, at regulering af løn- og ar-
bejdsvilkår følger normal praksis. Bestemmelsen indebærer også, at det ikke er
alle landsdækkende overenskomster, der kan fastlægge løn- og arbejdsvilkår
på lokalplejehjem, men alene overenskomster,
der er indgået af de på det på-
gældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter.
Bestem-
melsen er ændret, så det sikres, at ansatte på lokalplejehjem har vilkår mindst
svarende til, hvad der fremgår af landsdækkende kollektive overenskomster,
der er indgået af de på fagområdet mest repræsentative arbejdsmarkedsparter.
Det fremgår desuden af bemærkningerne til den ændrede bestemmelse, at de
kommunale overenskomster i denne sammenhæng anses for indgået af de på
området mest repræsentative parter, så lokalplejehjem vil leve op til bestem-
melsen, hvis de omfattes heraf.
2.2.1.3 Ledelse mv.
Bestyrelse og vederlag
Dansk Sygeplejeråd
og
FH
bemærker, at der bør være en særlig opmærk-
somhed på tilstedeværelsen af faglighed i ledelsen på grund af den store be-
tydning for bl.a. kvalitet, patientsikkerhed og arbejdsmiljø.
KL
bemærker, at en ejerkreds af flere kommuner bør være ligestillede i udpeg-
ningen af bestyrelsesrepræsentanter, da fordelingen af pladser kan påvirke
ejerindflydelse på styring og drift.
Ældre Sagen
forholder sig positivt til indførslen af professionelle bestyrelser på
plejehjem, med større armslængde til kommunalbestyrelsen, men ønsker at
inddrage beboere og/eller pårørende mere tydeligt i bestyrelsesarbejdet.
Ældre Sagen, Danske Ældreråd, FOA
og
Alzheimerforeningen
forventer, at
det kan blive en svær opgave at hverve bestyrelsesmedlemmer med både inte-
resse og de rette kompetencer til at være ansvarlig for driften af lokalplejehjem.
Varde Kommune
bemærker, at det er vigtigt, at der sikres et fundament, der
gør det attraktivt at varetage bestyrelsesarbejdet i et lokalplejehjem, således at
der skabes et bæredygtigt og kompetent fundament for lokalplejehjem.
10
L 90 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932670_0011.png
Faglige Seniorer
bemærker, at der ved sammensætningen af bestyrelsen bør
fastsættes mulighed for, at det lokale senior- eller ældreråd er repræsenteret.
Selveje Danmark, Dansk Erhverv
og
Danske Diakonhjem
bemærker, at der
er en risiko for at ødelægge rekrutteringen af frivillige, egnede kandidater til fri-
villige bestyrelser, hvis lønnede poster i andre sektorer tiltrækker. De bemær-
ker, at der med indførelse af vederlag er en risiko for at skabe en opfattelse af,
at ulønnede bestyrelser er mindre kompetente. De bemærker også, at der er
en risiko for at kompromittere, ikke bare civilsamfundets økonomi, men også ci-
vilsamfundets værdier og sammenhængskraft på langt sigt, hvis man indfører
vederlag for bestyrelsesarbejde.
Danske Diakonhjem
er bekymrede for, at lønnet bestyrelsesarbejde og admi-
nistration vil tage tid fra omsorgsarbejdet, øge omkostningerne og påvirke ple-
jehjemmets kerneopgave, hvis udgifter til vederlag skal findes i eksisterende
budgetter.
Horten advokatpartnerselskab
bemærker, at i et aktieselskab godkendes be-
styrelsens vederlag af generalforsamlingen ifm. godkendelse af årsregnskabet.
Derfor giver det ifølge
Horten
anledning til tvivl om, hvad hensigten med be-
stemmelsen er.
Horten
bemærker også, at det er uklart, hvad der sigtes til med
udtrykket "niveauet for" vederlaget.
Horten
anbefaler, at disse forhold præcise-
res i lovforslaget.
Fsva. bemærkningerne fra Dansk Sygeplejeråd og FH om faglighed i ledelsen
bemærker Ældreministeriet, at bestyrelsens opgave er at varetage driften af
selskabet, mens den faglige ledelse varetages af direktionen.
Fsva. KL’s bemærkning om, at en ejerkreds af flere kommuner
bør være lige-
stillede i udpegningen af bestyrelsesrepræsentanter, bemærker Ældreministe-
riet, at flere kommuner i fællesskab vælger én repræsentant af hensyn til, at de
kommunale repræsentanter ikke skal udgøre en uforholdsmæssig stor andel af
den samlede bestyrelse. Alle ejerkommuner vil imidlertid være repræsenteret
med en stemmeandel svarende til deres ejerandel på generalforsamlingen med
mindre andet er angivet i selskabets vedtægter.
Ældreministeriet bemærker desuden, at der med aftale om ældrereformen er
enighed om, at lokalplejehjem skal styres af selvstændige, professionelle be-
styrelser bestående af repræsentanter fra lokalområdet og det lokale erhvervs-
liv, som får eget ansvar for plejehjemmets strategi, drift, udvikling, kvalitet og
økonomiske styring. Det forventes, at lokalplejehjemsbestyrelsen samlet kom-
mer til at bestå af 4 eller 5 medlemmer afhængig af, om medarbejderne gør
brug af deres mulighed for at vælge en medarbejderrepræsentant. Det er Æl-
dreministeriets vurdering, at en bestyrelse på denne størrelse vil være beslut-
ningsdygtig, samtidig med at det vil være muligt at få relevante erfaringer og
kompetencer repræsenteret i bestyrelsen. Ældreministeren vil på bekendtgørel-
sesniveau kunne fastsætte regler, som vil skulle sikre, at bestyrelsens medlem-
mer tilsammen har de nødvendige kompetencer til at sikre lokalplejehjemmets
drift, udvikling, kvalitet og økonomiske styring. Således er Ældreministeriet enig
med de høringsparter, som påpeger vigtigheden af, at bestyrelsen på lokalple-
jehjem skal besidde relevante kompetencer og erfaringer. Relevante kompe-
tencer og erfaringer kan fx være, at medlemmerne skal have en tilknytning til
lokalområdet og samlet besidde kompetencer inden for drift, jura/selskabsret,
strategi/ledelse, pleje/sundhedsfaglighed og civil-/lokalsamfund.
11
L 90 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932670_0012.png
Ældreministeriet bemærker desuden, at det følger af selskabsloven, at med-
lemmer af et aktieselskabs ledelse kan lønnes med et vederlag, og at vederla-
get ikke må overstige, hvad der anses for sædvanligt efter hvervets art og ar-
bejdets omfang, samt hvad der må anses for forsvarligt i forhold til selskabets
økonomiske stilling.
Ældreministeriet bemærker hertil, at formålet med vederlag til bestyrelsesmed-
lemmerne er at gøre det muligt at tiltrække bestyrelsesmedlemmer med rele-
vante kompetencer og erfaringer. Det er generalforsamlingen, der fastsætter
niveauet for vederlag. Vederlagsniveauet vil skulle afspejle en ansvarlig anven-
delse af offentlige midler.
Ældreministeriet bemærker i øvrigt, at ministeriet på baggrund af høringssva-
rene har slettet § 5, stk. 4, om vederlag, da det jf. Hortens høringssvar følger af
årsregnskabsloven, at vederlaget godkendes af ejerne i forbindelse med god-
kendelse af årsregnskabet.
Administrative opgaver
Dansk Erhverv, KL
og
Selveje Danmark
bemærker, at det er afgørende at
sikre, at lokalplejehjem skal betale markedspris for de administrationsydelser,
der overlades til kommunen.
Dansk Erhverv
og
Selveje Danmark
mener, at
der vil være behov for at sikre, at der løbende kan gribes ind overfor konkurren-
ceforvridning, hvis f.eks. lokalplejehjem aftager administrationsydelser fra kom-
munen til en pris, der ligger under markedsprisen. For
KL
er det væsentligt
med klare beskrivelser af beregningsmetode til fastsættelse af markedspris for
brug af kommunens administrative organisation.
Forsikring & Pension foreslår,
at lokalplejehjem køber deres ydelser på mar-
kedet. Derved ligestilles lokalplejehjemmene ifølge
Forsikring & Pension
med
friplejehjemmene, som ikke har mulighed for at købe ydelser hos kommunen,
og omkostningerne ved at føre tilsyn med afregningspriserne og risikoen for
konkurrenceforvridning begrænses til et minimum.
Danske Ældreråd
bifalder muligheden for, at visse administrative opgaver vil
kunne varetages af kommunen. På den måde begrænses det ekstra bureau-
krati, som lokalplejehjem må forventes at medføre.
Ældreministeriet bemærker hertil, at det vil fremgå tydeligt af lovforslaget, at et
kommunalt aktieselskabs betaling for administrative opgaver hos en kommunal
ejer skal ske på markedsvilkår. Dette vil også fremgå tydeligt på bekendtgørel-
sesniveau med henblik på at undgå konkurrenceforvridning.
Der vil i en kommende vejledning om lokalplejehjem indgå vejledning i, hvor-
dan kommuner kan fastsætte en markedspris for salg af ydelser. Endelig be-
mærker ministeriet, at bestemmelsen ikke begrænser lokalplejehjems mulighed
for at købe administrationsydelser hos private leverandører. På den baggrund
er der ikke fundet anledning til at foretage ændringer i lovforslaget på dette
punkt.
2.2.1.4 Lokaler
KL
bemærker, at det ikke er klart, hvilken rolle boligorganisationen eller byg-
ningsejeren har i en potentiel omdannelse fra kommunalt plejehjem til lokalple-
jehjem, samt hvordan relationen mellem bygningsejeren og bestyrelsen er.
12
L 90 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932670_0013.png
FOA
bemærker, at bygningerne er adskilt fra driften af lokalplejehjemmet, men
det er uklart, hvordan beslutninger om renovering eller ændringer i bygninger-
nes funktion besluttes. Ifølge
FOA
har lokalplejehjemmet ingen indflydelse
herpå.
Selveje Danmark
mener, at det skævvrider forholdet mellem lokalplejehjem og
friplejehjem, at der lægges op til, at kommunalbestyrelsen drifter og vedligehol-
der bygningen, opkræver beboerbetaling mv. Ifølge
Selveje Danmark
bør lo-
kalplejehjem selv stå for vedligehold af bygning, opkrævning af beboerbetaling
mv. eller betale en anden leverandør for den opgave. Endelig mener
Selveje
Danmark,
at det bør fraregnes lokalplejehjemmets takst, hvis det fastholdes, at
det er en kommunal ydelse for lokalplejehjemmet at drifte og vedligeholde byg-
ninger mv.
Ældreministeriet bemærker, at relationen mellem bygningsejeren og bestyrel-
sen på lokalplejehjemmet vil blive aftalt mellem parterne og beskrevet i lejekon-
trakten. I lejekontrakten vil parterne bl.a. kunne aftale, hvem af parterne, der
står for indvendig vedligeholdelse af servicearealet, og om lejeren/det kommu-
nale aktieselskab har ret til at ændre servicearealet. Dette vil også fremgå af
bemærkningerne til bestemmelsen i lovforslaget om lokalplejehjem. Lokalple-
jehjem er ikke bygningsejer, men vil skulle indgå kontrakt om leje af serviceare-
aler eller indtræde som lejer i en eksisterende lejekontrakt mellem kommunal-
bestyrelsen og ejeren af servicearealet. Lokalplejehjem vil være omfattet af
reglerne om anvisningsret i 54, stk. 1, og § 57, stk. 1, i almenboligloven.
Beslutninger vedrørende driften af boligejendommen skal træffes efter reglerne
i almenboligloven, herunder beboerdemokrati. Det forhold, at beslutninger vedr.
boligejendommen som udgangspunkt træffes af beboerne, vil ikke forhindre, at
der løbende kan være en dialog mellem det kommunale aktieselskab, der dri-
ver lokalplejehjem, bygningsejeren og beboerne om moderniseringsarbejder,
tilrettelæggelsen af driften af boligejendommen m.v.
Det bemærkes desuden, at vedligehold af den del af bygningsmassen, der ud-
gør boligerne, ikke indgår i taksten til hverken friplejehjem eller lokalplejehjem,
da dette dækkes af beboernes husleje. Udgifter til vedligehold eller leje af ser-
vicearealerne indgår i taksten for både friplejehjem og lokalplejehjem.
På baggrund af ovenstående betragtninger er der ikke fundet anledning til at
foretage ændringer i lovforslaget på dette punkt.
2.2.1.5 Afregning, regnskabsaflæggelse, lånoptagelse mv.
DE, Selveje Danmark
og
DI
mener, at det ved fastsættelsen af afregningsreg-
lerne for lokalplejehjem er afgørende, at der
ligesom for friplejeboligleveran-
dørers afregningspriser
tages afsæt i de gennemsnitlige, langsigtede omkost-
ninger for den enkelte kommunes drift af tilsvarende tilbud. Ifølge
DI
fremgår
dette ikke tydeligt af lovforslaget om lokalplejehjem.
I forlængelse af ovenstående er det ifølge
Selveje Danmark
og
Dansk Er-
hverv
ikke givet, at lokalplejehjem skal have samme afregningspris, som et fri-
plejehjem ville have fået.
Selveje Danmark
mener hertil, at der i lovudkastet er
forskel på, hvilke udgifter lokalplejehjem og friplejehjem afholder, og at lokalple-
jehjemmenes afregningspris skal tage højde for de
hvis de fastholdes
øv-
rige fordele, som man giver lokalplejehjem i forhold til f.eks. tomgangsleje, in-
ventar og øvrig støtte fra kommunen.
13
L 90 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932670_0014.png
FOA
bemærker, at takstfinansiering skaber unødige fordyrende administrative
opgaver.
Ældreministeriet bemærker hertil, at der med lovforslaget er tilstræbt at skabe
så ens økonomiske rammevilkår som muligt mellem lokalplejehjem og fripleje-
hjem. Der lægges op til, at lokalplejehjem og friplejehjem afregnes efter den
samme model af hensyn til at sikre, at det ikke bliver mindre attraktivt at drive
og investere i friplejehjem. Dette vil blive tydeliggjort på bekendtgørelsesni-
veau. Der er dog organisatoriske forskelle mellem lokalplejehjem og fripleje-
hjem for så vidt angår selskabsmodel, styring og ejerkreds, ligesom der er for-
skellige vilkår for friplejehjem afhængigt af, hvordan de er organiseret (f.eks.
selvstændige friplejehjem, fondsdrevet, selvejende mm.). F.eks. vil lokalpleje-
hjem pålægges udgifter til vederlag til bestyrelsesmedlemmer og udarbejdelse
af et revideret årsregnskab. På baggrund heraf er der ikke fundet anledning til
at foretage ændringer i lovforslaget på dette punkt.
2.2.1.6 Tilsyn
Københavns Kommune
bemærker, at det formodes, at kommunens tilsyns-
forpligtelse efter ældreloven omfattes af ældretilsynet. Det står ifølge
Køben-
havns Kommune
ikke klart, hvad kommunens øvrige tilsynsforpligtelse vil
være.
Københavns Kommune
bemærker også, at det fremgår, at kommunen
kan fastsætte rammer for opgaveudførslen via kommunens tilsyn. Hvis det æl-
drefaglige tilsyn ligger hos Ældretilsynet, så afskæres kommunen fra at sætte
faglige krav via tilsyn.
Ældreministeriet bemærker hertil, at det findes hensigtsmæssigt at præcisere
afgrænsningen mellem de forskellige tilsyn, som vil gælde for lokalplejehjem i
pkt. 2.1.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkningerne til lov-
forslagets § 12.
Det fremgår bl.a., at den foreslåede § 12 vil betyde, at kommunalbestyrelsen
skal føre tilsyn med, at det kommunale aktieselskab overholder de regler, der
gælder for det kommunale aktieselskabs virksomhed, herunder reglerne i lov
om lokalplejehjem. Kommunen vil selv kunne tilrettelægge tilsynet. Hvis flere
kommuner tilsammen ejer det kommunale aktieselskab, skal hver enkelt kom-
munalbestyrelse føre tilsyn med, at aktieselskabet løse opgaven i overens-
stemmelse med de retningslinjer, kommunalbestyrelsen har fastlagt.
Ankestyrelsen vil som kommunal tilsynsmyndighed have kompetence til at føre
tilsyn med kommunalbestyrelsens overholdelse af tilsynspligten efter lovforsla-
gets § 12.
Kommunalbestyrelsens pligt til at føre tilsyn efter § 12 vil ikke ændre på hand-
lekommunens pligt til at føre et løbende tilsyn med, om hjælpen til den enkelte
borger opfylder sit formål. Handlekommunens forpligtelse til at føre et person-
rettet tilsyn reguleres med det foreslåede § 27, stk. 2, i den kommende ældre-
lov.
Dertil vil lokalplejehjem fra den 1. januar 2025 til den 1. juli 2025 være omfattet
af kommunernes tilsyn med de kommunale opgaver efter servicelovens §§ 83,
83 a og 86, jf. servicelovens § 151, og Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn
med den personlige hjælp, omsorg og pleje efter servicelovens §§ 83-87, jf.
servicelovens § 150. Fra og med den 1. juli 2025 vil lokalplejehjem i medfør af
§ 2 i den kommende lov om ældretilsyn (herefter ældretilsynsloven) være om-
fattet af det nye ældretilsyns tilsyn med kvalitet i helhedsplejen.
14
L 90 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932670_0015.png
Afslutningsvist skal det bemærkes, at driftsherren og ledelsen af en plejeen-
hed, har ansvaret for at sikre, at de overordnede og tværgående rammer for
ældreplejen, herunder kvaliteten i plejeenheden er i orden.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Det fremsatte lovforslag er justeret på baggrund af de indkomne høringssvar i
forbindelse med den offentlige høring af lovforslaget samt en intern proces i
Ældreministeriet. I forhold til det udkast til lovforslag om lokalplejehjem, der har
været i offentlig høring, indeholder det fremsatte lovforslag følgende ændringer
i selve lovteksten:
Det er i § 1, stk. 1, præciseret, at aktieselskaber, der driver lokalpleje-
hjem, kan etableres af en eller flere kommunalbestyrelser alene eller i
forening. Det er desuden præciseret, at lokalplejehjem skal levere
hjælp og støtte m.v. efter ældreloven eller lov om social service. I stk. 2
er det præciseret, at kommunalbestyrelsen udøver anvisningsretten ef-
ter både §§ 54 og 57 i almenboligloven. Der er desuden indført et nyt
stk. 3, hvoraf det fremgår, at de opgaver det kommunale aktieselskab
udfører er en del af den offentlige forvaltning.
I § 3, stk. 2, er fravigelsen af selskabslovens §§ 115 og 122 slettet. Stk.
3, er rettet, så det nu fremgår, at bestyrelsen for det kommunale aktie-
selskab skal sikre, at ansatte på lokalplejehjem har løn- og arbejdsvil-
kår mindst svarende til, hvad der fremgår af landsdækkende kollektive
overenskomster, der er indgået af de på det pågældende faglige om-
råde mest repræsentative arbejdsmarkedsparter. Der er indsat et nyt
stk. 4, hvoraf det fremgår, at en kommune, der er ejer eller er medejer
af et aktieselskab, der driver lokalplejehjem, kan modtage og anvende
det overskud, selskabet udlodder. Det omfatter også overskud, der
overstiger den almindelige forrentning af indskudskapitalen. Der er
desuden indsat et nyt stk. 5, hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrel-
sen, mod modtagelse af aktier, kan indskyde aktiver i et kommunalt ak-
tieselskab, der skal drive lokalplejehjem.
I § 4 er det præciseret, at det kommunale aktieselskab er omfattet af
selskabsloven og de ledelsesprincipper, der følger heraf. Stk. 2 er slet-
tet.
§ 5, stk. 3, er justeret, så det fremgår, at de kommunale ejere skal sikre
sig, at det i vedtægten for det kommunale aktieselskab fremgår, at ge-
neralforsamlingen udpeger formanden og en eventuel næstformand for
bestyrelsen.
Der er indsat en ny § 13, hvoraf det fremgår at, den kommunale ejer
kan beslutte, at det kommunale aktieselskab ved sin drift af lokalpleje-
hjemmet ikke er bundet af kommunalbestyrelsens retningslinjer for an-
dre almene plejeboliger efter § 5, stk. 2 i lov om almene boliger eller
plejehjem efter § 48 i ældreloven.
Der er tilsvarende foretaget ændringer i de almindelige og specielle be-
mærkninger. Derudover er der i både lovtekst og bemærkninger foretaget
sproglige rettelser.
15