Ældreudvalget 2024-25
L 90 Bilag 5
Offentligt
Ændringsforslag
Til
Forslag til lov om lokalplejehjem
Af
ældreministeren,
tiltrådt af
…:
Til § 1
1)
I
stk. 1
ændres »almen ældrebolig« til: »plejebolig«.
[Lovteknisk justering]
Til § 7
2)
I
stk. 1
ændres »lokaler, der er etableret efter« til: »plejeboliger, jf.«, og
efter »eller« indsættes: »plejehjem, jf.«
[Lovteknisk justering]
Til § 12
3)
Ordene »for andre almene« ændres til: »om levering af hjælp og støtte
m.v. for«.
[Lovteknisk justering og ændring af afgrænsning af muligheden for at fra-
vige kommunale retningslinjer]
Til § 13
4)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 7« til: »§§ 7 og 12«.
[Lovteknisk justering]
5)
I
stk. 2, 2. pkt.,
ændres »1. juli« til: »30. juni«, og »stk. 3 og 4« ændres
til: »stk. 3-5.«
[Lovteknisk justering]
6)
Som
stk. 5
indsættes:
»Stk. 5.
Det kommunale aktieselskab er ved sin drift af lokalplejehjemmet
ikke bundet af kommunalbestyrelsens retningslinjer om levering af hjælp og
Side 1/4
L 90 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
støtte m.v. for andre plejeboliger efter § 5, stk. 2 i lov om almene boliger
eller plejehjem efter § 192 i serviceloven, med mindre kommunalbestyrel-
sen træffer anden beslutning.«
[Ny overgangsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets § 1, stk. 1, at det foreslås, at en eller flere
kommunalbestyrelser kan etablere et kommunalt aktieselskab, der driver
lokalplejehjem, som skal levere hjælp og støtte m.v. efter ældreloven eller
lov om social service til personer, der opfylder betingelserne for at få an-
vist en almen ældrebolig, jf. § 5, stk. 2, i lov om almene boliger m.v., eller
et plejehjem, jf. § 47 i ældreloven.
Af lovtekniske årsager foreslås begrebet »almene ældreboliger« ændret til
»plejeboliger«, da der med formuleringen henvises til lov om almene boli-
ger (almenboligloven) § 5, stk. 2, som specifikt definerer plejeboliger og
ikke det bredere begreb almene ældreboliger.
Med ændringsforslaget vil denne del af den foreslåede bestemmelse i lov-
forslagets § 1, stk. 1, dermed være mere i overensstemmelse med formule-
ringen i almenboliglovens § 5, stk. 2.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 1, at det foreslås, at det kommunale
aktieselskab driver lokalplejehjem i lokaler, der er etableret efter § 5, stk.
2, i lov om almene boliger m.v. eller § 47 i ældreloven.
Af lovtekniske årsager foreslås »lokaler« ændret til »plejeboliger«, da der
henvises til almenboliglovens § 5, stk. 2, der omhandler plejeboliger og
ikke lokaler. Derudover foreslås »der er etableret efter« ændret til »jf.« da
der også her henvises til almenboliglovens § 5, stk. 2, som ikke vedrører
etablering. Endelig foreslås det at indsætte ordet »plejehjem, jf.«, da der
her henvises til den foreslåede 47 i forslaget til ældreloven, der omhandler
plejehjem.
Med ændringsforslaget vil disse dele af den foreslåede bestemmelse i lov-
forslagets § 7, stk. 1, dermed være mere i overensstemmelse med
Side 2/4
L 90 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
formuleringen i almenboliglovens § 5, stk. 2, og den foreslåede § 47 i for-
slaget til ældreloven.
Til nr. 3
I lovforslagets § 12 foreslås det, at det kommunale aktieselskab ved sin drift
ikke skal være bundet af kommunalbestyrelsens retningslinjer for andre al-
mene plejeboliger efter § 5, stk. 2, i lov om almene boliger m.v. eller § 47 i
ældreloven, medmindre kommunalbestyrelsen træffer anden bestemmelse.
Med ændringsforslaget foreslås det at afgrænse kommunalbestyrelsens mu-
lighed for at fravige kommunens retningslinjer, således at kommunalbesty-
relsen vil kunne fravige kommunalbestyrelsens retningslinjer for hjælp og
støtte m.v., f.eks. kommunalbestyrelsens kostpolitik, pårørendepolitik m.v.
Kommunalbestyrelsen vil derimod ikke kunne fravige krav til hjælp og støt-
ten m.v., der følger af anden lovgivning eller regler fastsat i medfør heraf,
f.eks. krav om tilrettelæggelsen af helhedspleje i § 11 i den samtidigt fore-
slåede ældrelov.
Desuden foreslås af lovtekniske årsager, at ordet »almene« udgår, da der
her henvises til almenboliglovens § 5, stk. 2, der alene definerer »plejebo-
liger« og ikke »almene plejeboliger«.
Med ændringsforslaget vil det således tydeligt fremgå, at de retningslinjer,
der kan fraviges, alene vedrører den hjælp og støtte, lokalplejehjemmet
yder, og ikke eksempelvis retningslinjer vedr. vedligehold af servicearea-
ler.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets § 13, stk. 2, 1. pkt., at det foreslås, at § 1, stk.
1, og § 7 har virkning fra den 1. juli 2025.
Af lovtekniske årsager foreslås det, at denne overgangsbestemmelse også
skal omfatte lovforslagets § 12, da der i denne bestemmelse henvises til §
47 i det samtidigt fremsatte forslag til ældreloven, der foreslås at skulle
træde i kraft den 1. juli 2025. For en nærmere beskrivelse af ændringsfor-
slaget henvises til ændringslovforslag nr. 6 og bemærkningerne dertil.
Til nr. 5
Side 3/4
L 90 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
Det fremgår af lovforslagets § 13, stk. 2, at det foreslås, at § 1, stk. 1, og §
7 har virkning fra den 1. juli 2025. I perioden fra den 1. januar 2025 til den
1. juli 2025 gælder stk. 3 og 4.
Af lovtekniske årsager foreslås det, at overgangsbestemmelsen skal gælde
til og med 30. juni 2025 og altså ikke til og med 1. juli 2025. Årsagen er,
at de bestemmelser, der henvises til i lovforslagets § 13, stk. 2, 1. pkt., fo-
reslås først at have virkning fra den 1. juli 2025.
Forslaget vil betyde, at overgangsbestemmelserne, der i overgangsperio-
den træder i stedet for disse bestemmelser, alene vil gælde til og med 30.
juni 2025. Det foreslås derudover, at lovforslagets overgangsbestemmelse
også skal omfatte den foreslåede nye § 13, stk. 5. For en nærmere beskri-
velse af ændringsforslaget henvises til ændringsforslag nr. 4og 6 og be-
mærkningerne dertil.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 12, at det foreslås, at det kommunale aktie-
selskab er ved sin drift af lokalplejehjemmet ikke bundet af kommunalbe-
styrelsens retningslinjer for andre almene plejeboliger efter § 5, stk. 2, i
lov om almene boliger eller plejehjem efter § 47 i ældreloven, medmindre
kommunalbestyrelsen træffer anden bestemmelse.
Det foreslås, at der er efter det foreslåede § 13, stk. 4, indsættes et nyt
stykke 5 med en overgangsbestemmelse, der i overgangsperioden, jf. lov-
forslagets § 13, stk. 2, skal træde i stedet for den foreslåede § 12. Årsagen
er, at der i § 12 henvises til § 47 i det samtidigt fremsatte forslag til ældre-
loven, der foreslås at træde i kraft 1. juli 2025.
Forslaget vil betyde, at det, der foreslås med § 12, også vil gælde i over-
gangsperioden, idet der dog i det foreslåede stk. 5 i stedet henvises til §
192 i serviceloven fremfor den foreslåede § 47 i ældreloven.
Side 4/4