Med lovforslaget L 91 bliver der er etableret et nyt og forenklet ældretilsyn på tværs af kommuner. Ældretilsynets formål vil være at støtte plejeenheder, dvs. plejehjem og hjemmeplejeenheder, i at sikre en høj kvalitet i ældreplejen. Tilsynet skal også gives igennem en læreringsorienteret dialog, med henblik på at man som medarbejder oplever, at man lærer af de fejl, man laver, på en ordentlig måde.
I dag er der desværre mange, som oplever en uhensigtsmæssig tilbagemelding på de fejl, der sker i ældreplejen, og der er jo ingen medarbejdere, der er ansat i ældreplejen, fordi de gerne vil lave fejl, eller fordi de gør dem helt overlagt og med vilje. Tværtimod vil man jo som medarbejder gerne sikre en ældrepleje af høj faglig kvalitet, og derfor er det også vigtigt, at den tilbagemelding, man får fra tilsynet, sker med en læringsorienteret tilgang. Vi kender det vel også et eller andet sted alle sammen fra vores eget privatliv. Hvis vi hele tiden får at vide, at vi laver en fejl, uden at der på en ordentlig og nærværende måde bliver talt om, hvordan man kan gøre det anderledes og bedre, og uden at der netop er en læringsorienteret tilgang, lærer man jo heller ikke af sine fejl på samme måde, som man ellers ville have gjort.
Vi skal heller ikke i ældreplejen stå og slå medarbejderne oven i hovedet med deres fejl. Feedback på medarbejdernes arbejde skal ske med en gensidig tillid til hinanden og i tillid til, at alle forsøger at gøre deres bedst mulige. Det er også sådan, medarbejderne udvikler deres fulde potentiale og dermed også medvirker til at kunne skabe en endnu bedre ældrepleje, end vi har i dag.
Lovforslaget betyder også, at de plejehjem og hjemmeplejeenheder, som gør det godt, og som kom ud af tilsynsbesøg uden væsentlige anmærkninger, kun vil opleve besøg hvert femte år, medmindre, selvfølgelig, der kommer nogen henvendelser til tilsynet eller Ældrelinjen, som vil give anledning til et besøg hurtigst muligt, fordi de ældres sikkerhed og værdighed selvfølgelig skal komme først.
Med det her forslag etableres der også et samtilsyn. Vi har i Danmarksdemokraterne endnu til gode at se et svar på, hvor ofte de her samtilsyn egentlig kommer til at ske i virkeligheden. Vi har derfor også stillet et spørgsmål til ministeren under udvalgsbehandlingen i dag, hvor vi spørger til, om man ikke kan planlægge sig ud af, at de her samtilsyn oftere kommer til at være i virkeligheden. Det er noget af det, der er ret meget bureaukrati i, når det er, at man kan få ret mange besøg pr. år, men hvor man så desværre også risikerer at skulle bruge rigtig meget papirarbejde og meget tid på netop de her tilsyn, medmindre de ligger sammen. Så vi ser gerne flere samtilsyn, og vi håber i hvert fald, at ministeren kan give os nogle fornuftige svar på det i udvalgsbehandlingen.
Der er brug for mindre bureaukrati generelt i ældreplejen. Der er brug for at frigive nogle flere ressourcer til alt det nære, alt det, der er vigtigt, og det er jo de ældre, og det er jo at være der i omsorgen for de ældre og samtidig også arbejde med kvalitetsudvikling i ældreplejen.
Der er mange, der måske tror, at ældretilsynet er det eneste tilsyn, der foregår ude i ældreplejen. Det er det jo ikke. Der er også det sundhedsfaglige tilsyn, som jo også kommer ud på alle plejehjem og hjemmeplejeenheder, og de her sundhedsfaglige tilsyn er jo utrolig vigtige, også for de ældre. Hvis der var noget, jeg ville ønske mig, og Danmarksdemokraterne ville ønske sig, var det, at man gjorde de her sundhedsfaglige tilsyn meget mere læringsorienterede.
Jeg vil også efter i praksis at have arbejdet i hjemmeplejen sige, at noget af det, som der kan skabe mest ondt i maven, er det regime, som de sundhedsfaglige tilsyn medfører, eller som man udretter i forbindelse med de her tilsyn, fordi det er meget lidt løsningsorienteret. Det er alt for meget slåen oven i hovedet på medarbejderne, og det er simpelt hen ikke i orden. Derfor bør de sundhedsfaglige tilsyn også være læringsorienterede. Det ved jeg godt ikke er en del af det her lovforslag, vi behandler i dag, men det er i hvert fald et ønske fremadrettet.
I Danmarksdemokraterne er vi også meget tilfredse med, at der bliver oprettet den her Ældrelinje, som man kan ringe ind til. Det kan være, at man er pårørende og man er utryg ved den pleje, der bliver givet til ens mor eller far, der er på plejehjem af den ene eller anden årsag. Man har måske været i dialog med de ansatte på plejehjemmet, med lederen, og man føler ikke rigtig, at man er kommet nogen vegne. Så har man altså en mulighed for f.eks. at ringe til Ældrelinjen og gå i dialog der. Det betyder selvfølgelig også, at det kan medvirke til, at tilsynet kan komme på et besøg, og sådan må det jo være. Vi skal sikre, at de ældre har det godt, og at de oplever en høj kvalitet af ældreplejen ude lokalt.
Ældrelinjen har også den fordel, mener jeg, at hvis man som medarbejder føler, man støder panden mod en mur på ens arbejdsplads og man faktisk har nogle udfordringer med fagligheden, så kan man også ringe ind og give besked om, at her halter det, eller man kan simpelt hen ringe bare for at få faglig sparring med henblik på at kunne gøre arbejdet bedre. Det er meget, meget positivt.
Vi kommer selvfølgelig til at følge det her nye tilsyn meget, meget tæt, fordi det er nødvendigt, når det er, når vi implementerer ny lovgivning, at vi også følger meget tæt op på, om det også virker efter hensigten. Men i Danmarksdemokraterne stemmer vi for L 91, og vi støtter selvfølgelig også L 92.