Ældreudvalget 2024-25
L 92 Bilag 5
Offentligt
2950967_0001.png
2. december 2024
Ændringsforslag
Til
Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed
og administration på det
sociale
område, lov om socialtilsyn og forskellige
andre love
(Ændringer som følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov om lokal-
plejehjem)
Af
ældreministeren,
tiltrådt af
…:
Til titlen
1)
I
undertitlen
indsættes efter »lokalplejehjem«: »samt udskillelse af
reglerne om madservice fra bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp i
lov om social service)«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
Til § 1
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 2, stk. 5,
indsættes efter »83 a,«: »83 b,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
3)
I
nr. 3
udgår »93«.
[Rettelse af fejl i lovforslaget om ophævelse af § 93 i lov om social ser-
vice]
4)
Efter nr. 4 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 83, stk. 1, nr. 1,
ændres »pleje,« til: »pleje og«, og i
nr. 2
ændres
»hjemmet og« til: »hjemmet.«
02.
§ 83, stk. 1, nr. 3,
ophæves.
03.
Efter § 83 a indsættes:
Side 1/16
L 92 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
Ȥ 83 b.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde madservice til personer, som
på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktions-
evne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre madlavningen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan vælge at tilbyde ydelsen efter stk. 1 som
hjælp eller støtte til madlavning i hjemmet.
Stk. 3.
Forud for vurderingen af behovet for hjælp efter stk. 1 skal kommu-
nalbestyrelsen vurdere, om et tilbud efter § 83 a vil kunne forbedre perso-
nens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp efter stk. 1.
Stk. 4.
I forbindelse med afslutning af et rehabiliteringsforløb efter § 83 a
skal kommunalbestyrelsen vurdere modtagerens behov for hjælp efter stk.
1.
Stk. 5.
Vurderer kommunalbestyrelsen efter gennemførelse af et rehabili-
teringsforløb efter § 83 a, at personen kan blive selvhjulpen i forhold til
madlavning, kan kommunalbestyrelsen tilbyde et undervisningsforløb. Un-
dervisningsforløb kan tilrettelægges som kollektive forløb.
Stk. 6.
Lovens § 81 finder ikke anvendelse ved vurderingen af behovet for
hjælp efter denne bestemmelse.
Stk. 7.
Tilbuddene efter stk. 1 og 5 kan ikke gives som generelle tilbud efter
§ 79 eller som hjælp efter § 83, stk. 1, nr. 2.
Stk. 8.
Vælger kommunalbestyrelsen at tilbyde ydelsen efter stk. 1 som
hjælp eller støtte til madlavning i hjemmet, har modtageren ret til selv at
udpege en person til at udføre opgaverne, jf. § 94.«
04.
I
§ 88, stk. 1, 2. pkt., § 90, stk. 1, 2. pkt.,
og
stk. 2, § 91, stk. 1,
og
stk. 2,
nr. 2, § 91, stk. 5, 1. pkt.,
og
§ 94, 1. pkt., § 94 a, 1. pkt.
og § 95, stk. 1, æn-
dres »§ 83« til: »§§ 83 og 83 b«.
05.
I
§ 90, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§§ 83«: », 83 b«.«
[Udskillelse af reglerne om madservice fra bestemmelsen om personlig og
praktisk hjælp i lov om social service og konsekvensændringer som følge
heraf]
5)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»06.
I
§ 93, stk. 1,
udgår »beboere i plejehjem m.v., jf. § 192,«.
07.
I
§ 93, stk. 3,
ændres »Ældreministeren« til: »Social- og boligministe-
ren«.«
[Rettelse af fejl i lovforslaget om ophævelse af § 93 i lov om social ser-
vice]
6)
Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer:
Side 2/16
L 92 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
»08)
I
§ 161, stk. 1,
ændres »§ 83, stk. 1, nr. 3,« til: »§ 83 b, stk. 1,«.
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 4]
7)
I
nr. 20
indsættes efter »Social- og boligministeren«: », og »§ 83, stk.
1, nr. 3« ændres til: »§ 83 b««.
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 4]
Til § 2
8)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 9 b, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »personlig og praktisk hjælpe efter § 83 i
lov om social service og § 90, nr. 1, i barnets lov« til: »personlig og prak-
tisk hjælp og madservice efter §§ 83 og § 83 b i lov om social service eller
§ 90, nr. 1, i barnets lov og helhedspleje efter § 10, jf. § 9, stk. 2, nr. 1 og
2, i ældreloven og madlevering eller madordning efter §§ 13 eller 14 i æl-
dreloven«, og efter »bevilget personlig og praktisk hjælp« indsættes: »,
madservice, madlevering eller madordning«.
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 4 og korrektion]
9)
Nr. 7
affattes således:
»7.
I
§ 9 b, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 119 i lov om social service eller § 90,
nr. 11, i barnets lov« til: »§ 23 i ældreloven«, og »§ 83 i lov om social ser-
vice og § 90, nr. 1, i barnets lov« ændres til: »§§ 83 og 83 b i lov om social
service, § 90, nr. 1, i barnets lov eller § 10, jf. § 9, stk. 2, nr. 1 og 2, og §§
13 og 14 i ældreloven.«
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 4 og korrektion]
10)
Nr.
13
affattes således:
»13. I
§ 9 c, stk. 7, 1. pkt.,
ændres »»personlig og praktisk hjælp efter § 83
i lov om social service og § 90, nr. 1, i og barnets lov« til: », »personlig og
praktisk hjælp og madservice efter §§ 83 og 83 b i lov om social service
eller § 90, nr. 1, i barnets lov og helhedspleje efter § 10, jf. § 9, stk. 2, nr. 1
og 2, i ældreloven og madlevering eller madordning efter §§ 13 og 14 i æl-
dreloven«.
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 4 og korrektion]
Til § 4
Side 3/16
L 92 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
11)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 90, nr. 1,
indsættes efter »hjælp«: »og 83 b om madservice«.«
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 4]
Til § 15
12)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 13, stk. 1, nr. 2, 2. pkt.,
æn-
dres »social service eller« til: »i henhold til § 83 i lov om social service
eller«, og »social service,« ændres til: »i henhold til §§ 83 og 83 b i lov om
social service,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
Til § 16
13)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 21 i, stk. 1, nr. 1,
ændres »§§ 83, 83 a eller 86 i lov om social service«
til: »§§ 83-83 b og 86 i lov om social service, §§ 10, 13 og 14 i ældreloven«.«
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 4]
Til § 20
14)
Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 6.
Afgørelser efter § 83, stk. 1, nr. 2 vedrørende hjælp og støtte til
madlavning og afgørelser efter § 83, stk. 1, nr. 3, i lov om social service, der
er truffet før den 1. juli 2025, er fortsat gældende, indtil kommunalbestyrel-
sen træffer en ny afgørelse efter § 83 b i lov om social service.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.
[Ny overgangsbestemmelse som følge af ændringsforslag nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel er forslag til lov om ændring af lov om social service,
lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om soci-
altilsyn og forskellige andre love (Ændringer som følge af ældreloven, lov
om ældretilsyn og lov om lokalplejehjem).
Side 4/16
L 92 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at udskille reglerne om madservice i
servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, fra de øvrige bestemmelser om personlig
og praktisk hjælp i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2, til en ny bestem-
melse i servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4 foreslås lovforslagets undertitel
derfor ændret, så det fremgår at lovforslaget også vedrører udskillelse af
reglerne om madservice fra bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp i
lov om social service.
Der er således tale om en konsekvensændring som følge af ændringsfor-
slag nr. 4.
Til nr. 2
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 2, at indsætte et nyt stk. 5 i § 2 i ser-
viceloven, hvorefter personer, der kan modtage tilbud efter §§ 10, 13, 14,
16 og 17 i ældreloven, ikke kan modtage tilbud efter §§ 83, 83 a, 84, og 86
i serviceloven.
Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at udskille reglerne om madservice i
servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, fra de øvrige bestemmelser om personlig
og praktisk hjælp i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2, til en ny bestem-
melse i servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4, foreslås det derfor i ændrings-
forslag nr. 2, at tilføje en henvisning til servicelovens § 83 b.
Der er således tale om en konsekvensændring som følge af ændringsfor-
slag nr. 4.
Til nr. 3 og 5
Ifølge servicelovens § 93, stk. 1, omfatter bestemmelserne i servicelovens
§§ 91 og 94 ikke beboere i plejehjem m.v., jf. servicelovens § 192, lejere i
plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller
lov om boliger for ældre og personer med handicap, lejere og beboere i fri-
plejeboliger, der er omfattet af lov om friplejeboliger, og lejere i tilsva-
rende boligenheder.
Side 5/16
L 92 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
Efter servicelovens § 93, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen bl.a. fastsætte
og offentliggøre de kvalitetskrav, der stilles til leverandører af kommunale
serviceydelser til de i stk. 1 nævnte persongrupper, jf. servicelovens § 139.
Efter servicelovens § 93, stk. 3, fastsætter ældreministeren i en bekendtgø-
relser regler for opgørelse og offentliggørelse m.v. af de af kommunalbe-
styrelsen fastsatte kvalitetskrav efter stk. 2.
I § 1, nr. 3, i det fremsatte lovforslag fremgår bl.a., at servicelovens § 192
foreslås ophævet. Det fremgår desuden fejlagtigt, at servicelovens § 93 fo-
reslås ophævet.
Hensigten med det foreslåede var, at henvisningen til beboere i plejehjem
m.v., jf. servicelovens § 192, fremover ikke skulle fremgå af servicelovens
§ 93, da servicelovens § 192 foreslås ophævet og videreført i § 47 i det
samtidig fremsætte forslag til ældreloven. Herefter vil servicelovens § 93
ikke omfatte ældre personer som målgruppe, da de vil være omfattet af æl-
dreloven.
Det foreslås i ændringsforslag nr. 3, at henvisningen til servicelovens § 93
udgår af lovforslagets § 1, nr. 3.
Herudover foreslås det i ændringsforslag nr. 5, at henvisningen til »bebo-
ere i plejehjem m.v., jf. § 192,« udgår af servicelovens § 93, stk. 1, og at
henvisningen i servicelovens § 93, stk. 3, til ældreministeren ændres til so-
cial- og boligministeren, da servicelovens § 93 herefter ikke vil omfatte
ældre personer som målgruppe.
Med ændringsforslag nr. 3 og 5 vil hensigten med ændringen af servicelo-
vens § 93, stk. 1, blive opnået.
Der er således tale om rettelse af en fejl i lovforslagets § 1, nr. 3, om op-
hævelse af § 93 i lov om social service.
Til nr. 4
Efter servicelovens § 83, stk. 1, nr. 1-3, skal kommunalbestyrelsen tilbyde
personlig hjælp og pleje, hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver
i hjemmet og madservice. Tilbuddene efter stk. 1 gives til personer, som på
grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver, jf. ser-
vicelovens § 83, stk. 2.
Side 6/16
L 92 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, hvormed servicelovens §
83, stk. 1, nr. 3, blev indført, jf. Folketingstidende 2009-2010, tillæg A, L
165 som fremsat, s. 7, at det overordnede formål med madservice er, at mod-
tageren får tilbudt et dagligt måltid mad til en rimelig pris, tilpasset den en-
keltes behov. Det er således en central del af den borgernære service i kom-
munerne, at borgere, som har vanskeligt ved at klare sig selv, kan få tilbudt
ernæringsrigtig mad.
Det fremgår derudover af bemærkningerne, jf. Folketingstidende 2009-
2010, tillæg A, L 165 som fremsat, s. 6, at der skelnes imellem tilbud om
madservice til henholdsvis beboere i plejeboliger mv. og til borgere i eget
hjem.
Personer i eget hjem, der tilbydes madservice efter servicelovens § 83, stk.
1, nr. 3, er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør af madservice. Det
frie valg betyder, at kommunalbestyrelsen har pligt til at etablere rammerne
for, at modtageren kan vælge mellem forskellige godkendte leverandører af
madservice, jf. servicelovens §§ 91 og 92. Samtidig betyder det, at området
er konkurrenceudsat. Det er hensigten, at frit leverandørvalg skal give mod-
tagerne mulighed for at vælge mellem både madserviceleverandører og
menu-variationer.
For personer i eget hjem er en madserviceordning et tilbud, der enten ud-
bringes til modtagerens eget hjem, eller som modtageren kan afhente eller
indtage hos madserviceleverandøren, såsom et dagcenter, kro eller lignende.
Tilbuddet om madservice til beboere i plejeboliger og lignende boligenhe-
der omfatter alle døgnets måltider. Tilbuddet er ikke omfattet af reglerne om
frit leverandørvalg jf. servicelovens § 93.
Personen visiteres til madservice af den kommunale myndighed på bag-
grund af en konkret og individuel vurdering af behovet for denne hjælp.
Det har givet anledning til tvivl, om personer, der kan deltage i madlavnin-
gen med støtte i eget hjem, skal bevilges madservice efter servicelovens §
83, stk. 1, nr. 3, eller om der i stedet skal tildeles personen praktisk støtte til
madlavning i hjemmet efter § 83, stk. 1, nr. 2.
Side 7/16
L 92 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
I principmeddelelse 11-19 slog Ankestyrelsen fast, at når kommunen skal
bevilge støtte til madlavning, skal kommunen vurdere, om borgeren er i per-
sonkredsen for enten praktisk støtte til madlavning eller madserviceordning.
Ankestyrelsen fandt, at kommunen som udgangspunkt er berettiget til at
henvise borgeren til madserviceordning, hvis borgeren på grund af sin funk-
tionsevne ikke kan udføre nogen dele af de nødvendige opgaver i forbin-
delse med madlavning, og støtten dermed ikke kan bidrage dels til at vedli-
geholde færdigheder, dels til at afhjælpe væsentlige følger af borgerens
funktionsevne eller særlige sociale problemer. Personer, der kan deltage i
madlavningen med støtte, skal ikke bevilges madserviceordning, men i ste-
det praktisk støtte til madlavning. Det er ikke en forudsætning, at borgeren
kan deltage i alle dele af madlavningen.
Ankestyrelsens principmeddelelse 11-19 medfører i praksis, at kommunal-
bestyrelserne efter gældende ret vil skulle anvende betydelige økonomiske
og personalemæssige ressourcer på at yde praktisk støtte til madlavning i
hjemmet.
Afgørelse efter serviceloven træffes på baggrund af faglige og økonomiske
hensyn. Hensigten med reglerne om madservice er derfor også, at personer,
der ikke selv kan varetage madlavningen, ydes hjælp hertil under samtidig
hensyntagen til kommunens økonomi.
Det er med Ankestyrelsens principmeddelelse blevet tydeliggjort, at der er
behov for større klarhed i reglerne om madservice.
Det er på den baggrund Ældreministeriets vurdering i overensstemmelse
med Aftale om kommunernes økonomi for 2025, at afgrænsningen af kom-
munernes forpligtelse angående madservice bør tydeliggøres, så området re-
guleres i en selvstændig bestemmelse, hvor det vil fremgå, at kommunalbe-
styrelsen som udgangspunkt skal tilbyde udbringning af mad.
Med det samtidig fremsatte forslag til ældrelov er afgrænsningen af kom-
munernes forpligtelse angående madservice håndteret i relation til den mål-
gruppe, der vil være omfattet af dette lovforslag, men det løser ikke pro-
blemstillingen i forhold til de personer, der fortsat vil være omfattet af reg-
lerne om madservice i serviceloven.
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 4, at der bl.a. indsættes en ny §
83 b i serviceloven, som fastsætter, at udgangspunktet for hjælpen efter
Side 8/16
L 92 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
serviceloven til personer, der på grund af midlertidig eller varigt nedsat fy-
sisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv
kan lave mad, er levering af mad fremstillet uden for personens hjem. Kom-
munalbestyrelsen kan dog vælge at levere ydelsen som hjælp og støtte i
hjemmet.
Det foreslås i § 83 b, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde madservice
til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre
madlavningen.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kommunalbestyrelsen frem-
over vil skulle tilbyde madservice efter servicelovens § 83 b, stk. 1. Det vil
ikke længere være muligt at yde hjælpen efter § 83. Madservice vil fortsat
være en selvstændig ydelse på linje med andre ydelser efter serviceloven.
Det foreslås herved også, at der ikke fremover vil skulle skelnes mellem,
om maden er produceret i hjemmet eller leveres udefra. Med den nye be-
stemmelse vil ”madservice” derfor både omfatte mad leveret udefra og mad
produceret i hjemmet.
Der er med forslaget ikke tiltænkt ændringer i forhold til målgruppen for
ydelsen, som fortsat vil være personer, der på grund af midlertidigt eller
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale proble-
mer ikke selv kan udføre opgaverne. Ydelsen gives på baggrund af en visi-
tation efter en konkret og individuel vurdering, idet der skal gives madser-
vice til personer med et særligt behov herfor.
Berettigede til ydelsen vil derved fortsat efter en konkret og individuel vur-
dering være personer med nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne, dvs.
personer som i daglig tale benævnes som personer med handicap, herunder
personer med psykiske lidelser. Berettigede er også personer med særlig so-
ciale problemer. Der kan være tale om personer, som er truet af social ud-
stødelse, nogle grupper af psykisk syge med særlige problemer, personer
med spiseforstyrrelser, hjemløse, voldsramte, mennesker med senfølger ef-
ter overgreb, stofmisbrugere, alkoholikere, personer, der har forsøgt selv-
mord m.fl.
Hvis der er tale om en person med mere komplekse behov, hvor kommunal-
bestyrelsen vurderer, at personen er omfattet af personkredsen for
Side 9/16
L 92 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 85 - det vil sige personer,
der har en betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige
sociale problemer - skal kommunalbestyrelsen vurdere, om personen har
brug for hjælp samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder efter
denne bestemmelse.
Det fremgår af servicelovens § 85, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde
hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdig-
heder til personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Det vil derfor bero på en konkret og individuel vurdering i det enkelte til-
fælde, om hjælp til madlavning kan gives efter § 85.
Madservice efter den foreslåede § 83 b, stk. 1, vil kunne gives uanset, hvil-
ken form for bolig modtageren har. Der kan således gives madservice til
personer, der bor i egen bolig (lejlighed eller hus), ældre- og plejeboliger
efter lov om almene boliger m.v., plejehjem og beskyttede boliger, boformer
efter servicelovens §§ 107-110, bofællesskaber, kollektivboliger og ældre-
kollektiver m.v.
Det fremgår af servicelovens § 4, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal sørge
for, at der er de nødvendige tilbud efter denne lov. Kommunalbestyrelsen
opfylder sit forsyningsansvar efter stk. 1 ved brug af egne tilbud og ved
samarbejde med andre kommuner, regioner eller private tilbud, jf. stk. 2.
Kommunalbestyrelsen vil derfor i medfør af servicelovens § 4, stk. 1, have
pligt til at sørge for, at der er de nødvendige tilbud om madservice efter den
foreslåede bestemmelse i § 83 b, stk. 1. Kommunalbestyrelsen vil skulle
opfylde sit forsyningsansvar efter § 4, stk. 1, ved brug af egne tilbud og ved
samarbejde med andre kommunalbestyrelser, regioner eller private tilbud,
jf. § 4, stk. 2.
Det foreslås i § 83 b, stk. 2, at kommunalbestyrelsen kan vælge at tilbyde
ydelsen efter stk. 1 som hjælp eller støtte til madlavning i hjemmet.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kommunalbestyrelsen frem-
over vil kunne opfylde sin forpligtelse ved at producere maden uden for
modtagerens hjem og levere det til modtageren. Maden vil også kunne
Side 10/16
L 92 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
afhentes eller indtages af modtageren hos de af kommunalbestyrelsen god-
kendte madleverandører.
Det vil derimod være op til den enkelte kommunalbestyrelse selv at beslutte,
om kommunalbestyrelsen som en del af serviceniveauet i kommunen tilby-
der hjælp eller støtte til madlavning i hjemmet.
Fastsættelse af serviceniveauet er en lokalpolitisk beslutning. Serviceloven
er en rammelov, som sætter de overordnede rammer for, hvilke serviceydel-
ser og tilbud kommunalbestyrelsen har pligt til at yde. Det indebærer en
fleksibilitet for kommunalbestyrelsen i sammensætningen af løsninger og i
anvendelsen af faglige metoder. Det indebærer også et politisk handlerum
til, at kommunalbestyrelsen på visse områder kan fastsætte lokale kvalitets-
standarder, retningslinjer eller lokale serviceniveauer (vejledende retnings-
linjer) om, hvilken type hjælp der i den pågældende kommune typisk gives
i forhold til bestemte typer af behov eller målgrupper.
Såfremt kommunalbestyrelsen vælger at tilbyde hjælp eller støtte til mad-
lavning i hjemmet som en del af kommunens generelle vejledende service-
niveau, vil kommunalbestyrelsen i den forbindelse skulle beslutte, hvilke
tilbud der skal stilles til rådighed, omfanget af disse, og hvem der har ret til
disse tilbud. Hjælpen vil derefter skulle tilrettelægges ud fra en vurdering af
personens behov.
Hjælp eller støtte til at lave et hovedmåltid i hjemmet vil f.eks. kunne ydes
ved, at maden laves sammen med personen. Det er også muligt, at maden
kan laves i hjemmet uden personens medvirken.
Hjælp eller støtte til øvrige måltider vil fortsat også kunne omfatte mindre
madlavningsopgaver, der foregår ”fra køkken til bord”, som f.eks. hjælp til
anretning af morgenmad, herunder f.eks. tilberedning af havregrød, æg eller
lignende, eller anretning af kold smørebrødsmad til frokost.
Uanset hvilket serviceniveau kommunalbestyrelsen beslutter at fastlægge,
vil tilbuddene om madservice fortsat skulle tilrettelægges i henhold til reg-
lerne om frit valg af leverandør efter servicelovens §§ 91 og 92.
Det fastsatte serviceniveau skal formidles i en kvalitetsstandard. Borgerne
skal kunne bruge kvalitetsstandarden til at orientere sig om serviceniveauet
i kommunen og dermed få kendskab til, hvilken hjælp de kan forvente fra
Side 11/16
L 92 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
kommunen, hvis de får behov for madservice. Kvalitetsstandarden er ikke
en overordnet hensigtserklæring, men skal kunne bruges som grundlag for
den daglige indsats i kommunen, og skal derfor indeholde konkrete mål og
planer for, hvordan de politisk vedtagne målsætninger skal føres ud i livet.
Det er lovpligtigt for kommunen at udarbejde kvalitetsstandard vedrørende
madservice.
Det foreslås i § 83 b, stk. 3, at forud for vurderingen af behovet for hjælp
efter stk. 1 skal kommunalbestyrelsen vurdere, om et tilbud efter § 83 a vil
kunne forbedre personens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for
hjælp efter stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse videreføres kommunalbestyrelsens for-
pligtelse til at vurdere, om et rehabiliteringsforløb vil kunne forbedre perso-
nens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for madservice. Vurderin-
gen skal foretages forud for vurderingen af behovet for madservice.
Det foreslås i § 83 b, stk. 4, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med af-
slutning af et rehabiliteringsforløb efter § 83 a skal vurdere modtagerens
behov for hjælp efter stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kommunalbestyrelsen også
fremover vil skulle vurdere, om personen efter afslutningen af et rehabilite-
ringsforløb har behov for madservice.
Kommunalbestyrelsen vil således blive forpligtet til efter forløbet at tage
stilling til, om modtagerens funktionsevne er blevet forbedret, således at den
pågældende kan klare sig selv uden eller med mindre hjælp. Har modtageren
af indsatsen fortsat brug for hjælp og støtte i hverdagen, skal kommunalbe-
styrelsen træffe afgørelse om indhold og omfang af hjælpen. Kommunalbe-
styrelsen skal endvidere tage stilling til modtagerens eventuelle andre behov
for hjælp.
Det foreslås i § 83 b, stk. 5, at vurderer kommunalbestyrelsen efter gennem-
førelse af et rehabiliteringsforløb efter § 83 a, at personen kan blive selv-
hjulpen i forhold til madlavning, kan kommunalbestyrelsen tilbyde et un-
dervisningsforløb. Undervisningsforløb kan tilrettelægges som kollektive
forløb.
Side 12/16
L 92 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kommunalbestyrelsen vil
kunne vælge at tilbyde et undervisningsforløb til personer, der efter et reha-
biliteringsforløb efter servicelovens § 83 a vurderes at have mulighed for at
blive selvhjulpne i forhold til madlavning. Kommunalbestyrelsen kan også
undlade at tilbyde undervisningsforløb.
Vurderingen af, om en person efter et rehabiliteringsforløb vil kunne blive
selvhjulpen i forhold til madlavning ved hjælp af et undervisningsforløb,
skal efter forslaget ske i forbindelse med den konkrete og individuelle vur-
dering af den pågældende persons funktionsnedsættelse og det afledte behov
for hjælp i forhold til at klare sig selv i hverdagen, som kommunalbestyrel-
sen skal foretage i forbindelse med, at rehabiliteringsforløbet afsluttes.
Kommunalbestyrelsen skal foretage en konkret og individuel vurdering af,
hvorvidt det er realistisk, at et undervisningsforløb kan forbedre den pågæl-
dende persons funktionsevne, og at personen på denne vis kan opnå færdig-
heder, der fjerner behovet for madservice. Der skal blandt andet ses på tyng-
den og kompleksiteten af personens funktionsnedsættelse.
Det foreslås i § 83 b, stk. 6, at lovens § 81 ikke finder anvendelse ved vur-
deringen af behovet for hjælp efter denne bestemmelse.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kommunalbestyrelsen frem-
over ikke vil skulle yde madservice med det formål at styrke den enkeltes
egne muligheder og eget ansvar for at udvikle sig og udnytte egne potentia-
ler, i det omfang det er muligt for den enkelte. Kommunalbestyrelsen vil
derfor med forslaget ikke være forpligtet til at tilbyde hjælp eller støtte til
madlavning i hjemmet, selvom personen kan deltage i dele af madlavningen.
Hensynet er en afvejning af på den ene side personens behov for at få tilbudt
ernæringsrigtig mad og på den anden side kommunalbestyrelsens mulighed
for at levere ydelsen til mange personer på en hensigtsmæssig og ressource-
optimal måde.
Det foreslås i § 83 b, stk. 7, at tilbuddene efter stk. 1 og 5 ikke kan gives
som generelle tilbud efter § 79 eller som hjælp efter § 83, stk. 1, nr. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at madservice i lighed med gæl-
dende ret ikke vil kunne gives som et generelt tilbud efter servicelovens §
79 om generelle tilbud med aktiverende og forebyggende sigte.
Side 13/16
L 92 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
Bestemmelsen vil endvidere indebære, at det ikke længere vil være muligt
at yde hjælp til madlavning efter servicelovens § 83, stk. 1, nr. 2.
Det foreslås i § 83 b, stk. 8, at vælger kommunalbestyrelsen at tilbyde ydel-
sen efter stk. 1 som hjælp eller støtte til madlavning i hjemmet, har modta-
geren ret til selv at udpege en person til at udføre opgaverne, jf. § 94.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at modtagere af madservice kun
vil have ret til selv at udpege en person til at udføre opgaven, såfremt kom-
munalbestyrelsen vælger at tilbyde ydelsen som hjælp eller støtte til mad-
lavning i hjemmet. Såfremt maden produceres uden for hjemmet og leveres
til modtageren, vil modtageren således ikke selv kunne udpege en person til
at udføre opgaven i medfør af § 94. Produceres maden uden for hjemmet vil
modtageren stadig omfattes af det frie valg af leverandør efter servicelovens
§§ 91 og 93.
Til nr. 6 og 7
Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at udskille reglerne om madservice i
servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, fra de øvrige bestemmelser om personlig
og praktisk hjælp i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2, til en ny bestem-
melse i servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4, foreslås det derfor i ændrings-
forslag nr. 6, at indsætte et nyt nummer i lovforslaget, som vil ændre hen-
visningen til servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, i servicelovens § 161, stk. 1,
til en henvisning til serviceloven § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4 foreslås det desuden i ændrings-
forslag nr. 7 at ændre henvisningen i servicelovens § 161, stk. 4, til ser-
vicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, til en henvisning til servicelovens § 83 b.
Der er således tale om konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 4.
Til nr. 8-10
Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at udskille reglerne om madservice i
servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, fra de øvrige bestemmelser om personlig
og praktisk hjælp i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2, til en ny bestem-
melse i servicelovens § 83 b.
Side 14/16
L 92 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4 foreslås det i ændringsforslag nr.
8-10 at nyaffatte hhv. lovforslagets § 2, nr. 6, lovforslagets § 2, nr. 7, og
lovforslagets § 2, nr. 13.
Herudover foreslås der i ændringsforslag nr. 8-10 en korrektion af henvis-
ningen til bestemmelser i ældreloven, således at der også vil blive henvist
til ældrelovens §§ 13 eller 14 om madlevering og madordning i retssikker-
hedslovens § 9 b, stk. 1, 1. pkt., retssikkerhedslovens § 9 b, stk. 2, 1. pkt.
og retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 7, 1. pkt.
Til nr. 11
Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at udskille reglerne om madservice fra
bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp i § 83, stk. 1, nr. 3, i service-
loven til en ny bestemmelse i servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4, foreslås det derfor i ændrings-
forslag nr. 11 at indsætte et nyt ændringsnummer, hvorefter der i § 90, nr.
1, i barnets lov indsættes efter »hjælp«: »og 83 b om madservice«.«
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 12
Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at udskille reglerne om madservice i
servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, fra de øvrige bestemmelser om personlig
og praktisk hjælp i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2, til en ny bestem-
melse i servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4, foreslås det derfor i ændringsfor-
slag nr. 12, at »social service eller« ændres til »i henhold til § 83 i lov om
social service eller«, og at »social service, « ændres til: »i henhold til §§ 83
og 83 b i lov om social service, «.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 13
Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at udskille reglerne om madservice i
servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, fra de øvrige bestemmelser om personlig
og praktisk hjælp i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2, til en ny bestem-
melse i servicelovens § 83 b.
Side 15/16
L 92 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra ældreministeren
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4, foreslås det derfor i ændringsfor-
slag nr. 11 at nyaffatte lovforslagets § 16, nr. 1, så der i § 21 i, stk. 1, nr. 1,
i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ændres »§§ 83, 83 a eller 86 i
lov om social service« til: »§§ 83-83 b og 86 i lov om social service, §§ 10,
13 og 14 i ældreloven«.«
Der er således tale om en konsekvensændring som følge af ændringsfor-
slag nr. 4 samt en mindre sproglig justering uden indholdsmæssig betyd-
ning i henvisningen til servicelovens § 86.
Til nr. 14
Med forslaget foreslås en overgangsbestemmelse, som vil betyde, at afgø-
relser efter § 83, stk. 1, nr. 2, vedrørende hjælp og støtte til madlavning, og
afgørelser § 83, stk. 1, nr. 3, i lov om social service, der er truffet før den 1.
juli 2025, fortsat vil være gældende, indtil kommunalbestyrelsen træffer en
ny afgørelse efter § 83 b i lov om social service.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 4, hvor-
ved bl.a. foreslås, at der indsættes en ny § 83 b i serviceloven. Da det fore-
slåede nye § 83 b i serviceloven vil medføre, at kommunalbestyrelsen efter
lovens ikrafttræden vil skulle tilbyde madservice efter servicelovens § 83 b,
stk. 1, foreslås det samtidig, at afgørelser efter § 83, stk. 1, nr. 2, vedrørende
hjælp og støtte til madlavning, og afgørelser § 83, stk. 1, nr. 3, i lov om
social service, der er truffet før den 1. juli 2025, fortsat vil være gældende,
indtil kommunalbestyrelsen træffer en ny afgørelse efter § 83 b i lov om
social service.
Side 16/16