Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
L 95 Bilag 1
Offentligt
2932701_0001.png
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af
dagtilbudsloven (Justering af regler om bedre fordeling
af børn i daginstitutioner og obligatorisk læringstilbud)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Mulighed for at beslutte, at børn, hvis forældre er i
beskæftigelse eller under uddannelse, ikke skal medregnes
i 30-pct.-reglen i dagtilbudslovens § 26 a
2.2.2. Mulighed for at lade reglerne om bedre fordeling af
børn i daginstitutioner i dagtilbudslovens § 26 a og § 23,
stk. 4, og dagtilbudslovens § 5 a om obligatorisk læringstil-
bud finde anvendelse på et boligområde, indtil tre år efter
at området er ophørt med at fremgå af listen over udsatte
boligområder
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Den 23. oktober 2024
Sagsnr.: 24/31473
Juridisk Kontor
jgb
Departementet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Justering af
regler om bedre fordeling af børn i daginstitutioner og obligatorisk læ-
ringstilbud) har i perioden fra den 26. juni til den 22. august 2024 (58
dage) været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer
m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 26. juni 2024 endvidere sendt til Folketin-
gets Børne- og Undervisningsudvalg til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen
den 26. juni 2024.
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932701_0002.png
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og orga-
nisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modta-
get høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger
til udkastet til lovforslag.
Det bemærkes, at KL’s høringssvar er afgivet med forbehold for politisk
behandling.
Ud over de hørte myndigheder og organisationer m.v. har Ishøj Kom-
mune afgivet et høringssvar.
Høringspart
Hørings-
svar mod-
taget
ADHD-Foreningen
Advokatsamfundet
Ankestyrelsen
Autismeforeningen
Børne- og Ungdomspæda-
gogernes
(BUPL)
(1)
Børne- og Ungdomspæda-
gogernes
Landsforbund
X
X
(BUPL) – Lederforening
(1)
Børnenes Bureau
Børne-
eningen
Børnerådet
Børnesagens Fællesråd
Børns Vilkår
CEPOS
Cevea
Daginstitutionernes Lands-
Organisation (DLO)
Danmarks Private Skoler –
grundskoler & gymnasier
Danmarks Statistik
Dansk Blindesamfund
Dansk Erhverv
Dansk Handicap Forbund
Dansk Industri
Danske Advokater
Danske Dagbehandlingstil-
buds Netværk
Danske
bund
Døves
Landsfor-
X
X
X
X
og
Kulturcheffor-
X
X
Landsforbund
X
X
X
X
Bemærk-
ninger
Ingen
ger
be-
Side 2/11
mærknin-
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932701_0003.png
Danske Forlag
Danske Handicaporganisati-
oner
De Anbragtes Vilkår
DEA
Det Centrale Handicapråd
Deutscher Schul- und Spra-
chverein für Nordschleswig
EVA - Danmarks Evalue-
ringsinstitut
Fag og Arbejde (FOA)
Foreningen af Døgn og
Dagtilbud for udsatte børn
og unge (FADD)
Foreningen af katolske sko-
ler i Danmark
Foreningen af Kristne Fri-
skoler
Foreningen for Forældre til
Elever i Fri- og Privatskoler
Foreningen til gavn for børn
og unge (FOBU)
Foreningsfællesskabet Lige-
værd
Forældrenes
sation (FOLA)
Frie Skolers Lærerforening
Friskolerne
Gentofte Børnevenner
HK/Kommunal
HvorErDerEnVoksen
Institut for Menneskeret-
tigheder
Justitia
KL
Landdistrikternes Fællesråd
Landsforeningen for Social-
pædagoger
Landsforeningen Livsværk
Landsorganisationen
Lilleskolerne
OpenDenmark
Ordblindeforeningen
Plejefamiliernes
ening
Red Barnet
Rigsrevisionen
Landsfor-
Dan-
ske Daginstitutioner (LDD)
X
X
X
X
Landsorgani-
X
X
Side 3/11
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932701_0004.png
Rådet for Børns Læring
Rådet for Socialt Udsatte
Sammenslutningen af Stei-
nerskoler i Danmark
Selveje Danmark
Selvejende og private insti-
tutioners forening (Spifo)
Sjældne Diagnoser
SMVdanmark
Socialpædagogernes
Landsforbund
Udviklingshæmmedes
Landsforbund (ULF)
Høringssvar fra andre
Ishøj Kommune
X
X
(1) Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) og Lederforening i BUPL har givet udtryk for
deres respektive synspunkter i et fælles høringssvar.
Side 4/11
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar
om udkastet til lovforslag. Elementer i høringssvarene, som ikke angår
lovforslaget, er ikke gjort til genstand for uddybende behandling i nota-
tet.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger til høringssvarene,
herunder om der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er
skrevet med kursiv.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Børne- og Kulturchefforeningen (BKF)
bakker op om, at børn, hvis for-
ældre er i beskæftigelse eller uddannelse, med lovforslaget ikke skal med-
regnes i de 30 pct., så det ikke alene er barnets bopæl men også socio-
økonomiske forhold i den enkelte familie, der vil skulle vægtes. BKF finder
dog samtidig, at lovforslaget også kan gøre det vanskeligt at gøre de ud-
satte boligområder mere attraktive og dermed ændre boligområdets sta-
tus.
BKF anfører, at det gældende krav om dobbelt anvisning af pladser til
børn, som bor uden for de udsatte boligområder, kan betyde lukning af
velfungerende institutioner. BKF anfører videre, at den gældende lovgiv-
ning og de ændringer, der med lovforslaget lægges op til, kan betyde, at
forældre vælger at sende deres børn til dagtilbud uden for de udsatte bo-
ligområder, at kommunerne har sværere ved at have socialøkonomisk
blandede dagtilbud, og at forældre risikerer at skulle aflevere deres børn i
forskellige daginstitutioner, hvilket kan medføre, at flere forældre vil
vælge at hjemmepasse.
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
BKF bemærker videre, at det kan blive vanskeligt for kommunerne at op-
retholde pasningsgarantien, da dagtilbud uden for de udsatte boligområ-
der fortsat vil modtage flere ansøgninger end dagtilbuddene i de udsatte
boligområder. De berørte kommuner skal udvide med ekstra pladser
uden for de udsatte boligområder, hvilket er en stor økonomisk opgave
for kommunen.
BKF finder, at lovgivningen på området ikke har den tilsigtede virkning,
og på nogle områder modarbejder den grundlæggende intension bag
lovgivningen og de positive tiltag, der er iværksat i de berørte områder.
Reglerne betyder ifølge BKF, at hverdagen bliver sværere for familierne,
og det er dyrt for kommunerne at efterleve de to foreslåede bestemmel-
ser.
BKF finder videre, at lovforslaget er et udtryk for en regelforbedring, men
ikke en regelforenkling, idet de foreslåede ændringer vil indebære admi-
nistration og en stor øgning i individuelle afgørelser og være forbundet
med dokumentationskrav, der kræver mere administration end det gamle
regelsæt.
BUPL
og
BUPL’s lederforening
er principielt imod reglerne om bedre
fordeling af børn i daginstitutioner og obligatorisk læringstilbud, fordi de
ifølge BUPL og BUPL’s lederforening indebærer en forringelse af rettighe-
derne for borgere i udsatte boligområder, og fordi de risikerer at medfø-
rer en udhuling af lokale daginstitutionstilbud.
FOLA – Forældrenes Landsorganisation
ser en lovgivning, der spænder
ben for det gode forældresamarbejde. FOLA bemærker, at det for de fle-
ste familier er mest hensigtsmæssigt at benytte dagtilbud i nærområdet.
Dette sikrer bedre logistik og en tættere forbindelse mellem hjem og
dagtilbud, hvilket er afgørende for et godt forældresamarbejde. Desuden
er det ifølge FOLA også et bedre afsæt for et godt fremtidigt samarbejde
om overgang fra dagtilbud til skole. FOLA mener derfor, at man fra poli-
tisk side er nødt til at acceptere, at dagtilbud og skoler afspejler lokalom-
rådets beboere, selvom det ikke nødvendigvis skaber den ønskede mang-
foldighed. I stedet bør fokus være på at gøre disse institutioner attraktive
og sikre, at de kan levere kvalitet på højeste niveau.
KL
er enig i, at det er nødvendigt med et opgør med parallelsamfund i
Danmark, og at et element heri er at sikre en bedre fordeling af børn, som
bor i udsatte boligområder, så institutionerne så vidt muligt afspejler be-
folkningssammensætningen i kommunerne. KL mener dog, at det kræver
langsigtede planer og helhedsindsatser på tværs af byudvikling, beskæfti-
gelse samt børne- og ungeområdet, ligesom det kræver sammenhæng
med kommunens boligsociale indsatser. Derfor har KL også flere gange
problematiseret lovgivningen på området, der modvirker den grundlæg-
gende intension bag lovgivningen og medfører væsentlige udfordringer
med at omdanne boligområderne i kommunerne.
Side 5/11
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
KL finder, at der fortsat er behov for at ændre reglen om den dobbelte
anvisning i dagtilbudslovens § 23, stk. 4. Flere kommuner oplever, at ny-
oprettede institutioner – der er etableret med henblik på at skabe attrak-
tive dagtilbud og styrke områdernes sammenhængskraft – ikke kan fyldes
op. Dobbeltanvisningsreglen har derfor betydelige økonomiske og by-
strategiske konsekvenser for kommunerne.
KL finder det derfor afgørende, at reglen om den dobbelt anvisning af-
skaffes, eller at kommunerne får mulighed for dispensation fra reglen.
Hvis dette ikke imødekommes, vil reglerne om bedre fordeling af børn i
dagtilbud fortsat modarbejde mulighederne for byudvikling i forbindelse
med afviklingen af parallelsamfund.
Ishøj Kommune
kvitterer for, at regeringen anerkender behovet for at
lempe den eksisterende lovgivning. Ishøj Kommune er ligesom KL kritiske
over for, at der ikke ændres i den dobbelte anvisningsregel, da reglen
medfører, at forældre uden for udsatte boligområder kan fravælge en
plads i dagtilbud i det udsatte boligområde, hvilket efter Ishøj Kommunes
vurdering kan resultere i lukningen af højkvalitetsdagtilbud, ligesom det
kan gøre det svært for kommunen at opretholde pasningsgarantien. Ishøj
Kommune fremhæver derudover, at de generelt ikke mener, at reglerne
understøtter en positiv udvikling i det udsatte boligområde i Ishøj Kom-
mune, men snarere det modsatte.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at spørgsmålet om 30-pct.-
reglens, dobbeltanvisningsreglens og det pædagogiske læringstilbuds al-
mindelige berettigelse falder uden for lovforslagets tema og af samme
grund ikke vil blive gjort til genstand for behandling i nærværende notat.
Ministeriet henviser i øvrigt til gennemgangen af de enkelte punkter i lov-
forslaget, jf. afsnit 2.2.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Mulighed for at beslutte, at børn, hvis forældre er i beskæftigelse eller
under uddannelse, ikke skal medregnes i 30-pct.-reglen i dagtilbudslovens §
26 a
BUPL
og
BUPL’s Lederforening
finder det positivt, at man nu vil lempe
på reglen om bedre fordeling af børn i dagtilbud, så kommunen har mu-
lighed for at undtage visse grupper fra beregningsgrundlaget og dermed
får bedre grundlag for at fastholde lokale dagtilbud i de udsatte boligom-
råder.
BUPL og BUPL’s Lederforening finder det dog problematisk, at det fore-
slåede beskæftigelses-/uddannelseskrav gælder begge forældre. Ifølge
BUPL og BUPLs’ Lederforening strider det rent principielt imod familiers
ret til at planlægge deres familieliv på egne præmisser.
BUPL og BUPL’s Lederforening finder endvidere, at der er tale om et for
kort varsel, når privatinstitutioner samt selvejende daginstitutioner med
Side 6/11
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
lovforslaget skal varsles senest en måned inden den dato, hvorfra kom-
munens beslutning om (at ophæve sin beslutning om), at børn, hvis for-
ældre er i beskæftigelse eller under uddannelse, ikke skal medregnes i 30-
pct.-reglen, skal gælde. BUPL og BUPL’s Lederforening anfører, at varslet
bør være mindst tre måneder, og at et varsel på en måned gør det van-
skeligt for private og selvejende institutioner at planlægge deres optag.
BUPL og Lederforeningen anfører i forlængelse heraf, at en ændring af
kommunens beslutning også kan medføre, at nogle forældre vil miste en
ellers tildelt institutionsplads.
BKF
bakker op om forslaget, men vurderer, at det vil være en administra-
tivt stor opgave at skulle vurdere forældrenes individuelle beskæftigelses-
og uddannelsesniveau, og det vil være endnu en omkostning for kommu-
nerne
Daginstitutionernes Landsorganisation (DLO)
er som udgangspunkt
positiv over for en opblødning af kravene til fordeling i dagtilbud og fin-
der det glædeligt, at regeringen er opmærksom på muligheden for selv at
vælge dagtilbud til sine børn i nærheden af sin bopæl som et vigtigt bo-
sætningskriterium for børnefamilier.
Forældrenes Landsorganisation (FOLA)
mener, at 30 pct.-reglen er dis-
kriminerende og skader børns oplevelse af at høre til. FOLA bakker op om
den foreslåede ændring af 30-pct.-reglen, men anbefaler, at det i tilfælde,
hvor barnet bor hos begge sine forældre, skal være tilstrækkeligt, at blot
den ene af forældrene er i beskæftigelse eller under uddannelse. FOLA
håber, at ændringen bliver det første skridt mod en afskaffelse af 30-pct.-
reglen.
Friskolerne
ser gerne, at den foreslåede forpligtelse for kommunalbesty-
relsen til at varsle privatinstitutioner samt selvejende og institutioner med
optagelseskompetence en måned inden, at (beslutning om ophævelse af)
beslutning om ikke at lade børn af forældre i beskæftigelse eller under
uddannelse være omfattet af 30-pct.-reglen skal gælde, udstrækkes til en
forpligtelse til at give forældrene et tilsvarende varsel.
Ishøj Kommune
finder det positivt, at flere børn fra udsatte boligområ-
der som Vejleåparken i Ishøj kan optages i dagtilbud tæt på bopælen.
KL
kvitterer for, at regeringen har lyttet til udfordringerne vedr. dagtil-
budslovens § 26 a om maksimalt 30 pct. årligt optag af børn fra udsatte
boligområder. KL finder, at den foreslåede ændring vil bidrage positivt til
muligheden for at tiltrække flere ressourcestærke forældre til områderne
og KL kvitterer for fleksibiliteten i lovforslaget, herunder kommunalbesty-
relsens mulighed for at differentiere i områderne.
KL bemærker dog, at lovforslaget vil blive administrativt tungt at realisere.
KL henviser herunder til, at udformning af retningslinjer, administration af
Side 7/11
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
erklæringer og løbende opfølgning vil indebære nye administrative opga-
ver i kommunerne, og at der for nuværende ikke er systemunderstøttelse
af lovforslagets elementer, og en sådan udvikling vil være udgiftstung for
kommunerne. Alternativt vil der være tale om et stort manuelt arbejde,
som ikke er foreneligt med statens og kommunernes øvrige fokus på at
mindske administrationen.
KL finder det ikke klart, hvorledes man skal forholde sig i tilfælde, hvor et
barn er begyndt i daginstitutionen før konstateringen af, at optagelsen
har hvilet på et uretmæssigt grundlag, og hvor det af lovforslagets be-
mærkninger fremgår, at barnet fortsætter i daginstitutionen. KL bemær-
ker, at det ikke fremgår, hvorvidt barnet i så fald tæller med i de 30 pct.
nyoptag eller ikke. Ligeledes anfører KL, at det ikke fremgår af lovforsla-
get, hvorvidt kommunalbestyrelsen er forpligtet til at føre tilsyn med pri-
vatinstitutionernes samt de selvejende og udliciterede daginstitutioners
dokumentation af forældrenes uddannelses- eller beskæftigelsesstatus.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker til de anførte bemærkninger
om økonomiske og administrative byrder knyttet til den foreslåede ordning,
at ordningen er valgfri, og at der således ikke vil kunne forekomme tilfælde,
hvor det vil være pligtmæssigt for kommunalbestyrelsen at træffe beslut-
ning efter den foreslåede bestemmelse i § 26 b, stk. 1.
For så vidt angår varslet længde bemærker ministeriet, at lovforslaget ikke
er til hinder for, at kommunerne fastsætter et længere varsel for de berørte
institutioner.
For så vidt angår kravet om, at begge forældre, hos hvem barnet har bo-
pæl, skal være under uddannelse eller i beskæftigelse, bemærker ministe-
riet, at et sådant krav stillet til begge forældre alt andet lige må antages at
bidrage mere effektivt til at løfte det udsatte boligområde, end hvis kravet
om uddannelse eller beskæftigelse alene skal opfyldes af den ene af foræl-
drene.
Med hensyn til tilfælde, hvor det er uklart, om et barn, der er begyndt i dag-
institution, før det konstateres, at optagelsen har hvilet på et uretmæssigt
grundlag, skal indgå i loftet på de 30 pct. bemærker ministeriet, at barnet i
sådanne situationer vil skulle medregnes i loftet på de 30 pct., idet barnets
forældre ikke er i beskæftigelse eller uddannelse. Ministeriet har gjort tilfø-
jelse herom i lovforslagets bemærkninger.
Vedrørende evt. tilsyn med privatinstitutioner, selvejende og udliciterede
daginstitutioners dokumentation af forældrenes uddannelses- eller beskæf-
tigelsesstatus bemærker ministeriet, at kommunalbestyrelsen vil være for-
pligtet til at føre tilsyn med de private, selvejende og udliciterede institutio-
ners dokumentation af forældrenes uddannelses- eller beskæftigelsesstatus
i medfør af den almindelige tilsynsforpligtelse efter dagtilbudslovens § 5.
Side 8/11
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2.2.2. Mulighed for at lade reglerne om bedre fordeling af børn i
daginstitutioner i dagtilbudslovens § 26 a og § 23, stk. 4, og
dagtilbudslovens § 5 a om obligatorisk læringstilbud finde anvendelse på et
boligområde, indtil tre år efter at området er ophørt med at fremgå af
listen over udsatte boligområder
BUPL
og
BUPL’s Lederforening
finder det problematisk, at man vil give
kommunerne mulighed for at anvende reglerne om bedre fordeling af
børn i daginstitutioner og obligatorisk læringstilbud i indtil tre år efter, at
et boligområde ikke længere er på listen over udsatte boligområder. Det
er efter BUPL og BUPL’s Lederforenings opfattelse tale om en unødvendig
stramning, som potentielt forlænger de negative konsekvenser, reglerne
kan have for borgere og lokale dagtilbud i udsatte boligområder.
BUPL og BUPL’s Lederforening finder endvidere, at der er tale om et for
kort varsel, når lovforslaget foreskriver, at privatinstitutioner samt selv-
ejende daginstitutioner skal varsles senest en måned inden den dato,
hvorfra kommunens beslutning om (at ophæve sin beslutning om) en
herhenhørende foranstaltning skal gælde. BUPL og BUPL’s Lederforening
anfører, at varslet bør være mindst tre måneder, og at et varsel på en må-
ned gør det vanskeligt for private og selvejende institutioner at plan-
lægge deres optag, ligesom det i tilfælde, hvor der er tale om at ophæve
en beslutning af det nævnte indhold, kan hænde, at nogle forældre vil
miste en ellers tildelt institutionsplads.
BKF
har svært ved at se den positive effekt af muligheden for at anvende
parallelsamfundsreglerne på dagtilbudsområdet indtil tre år efter, at et
boligområde ikke længere optræder på listen. Det er ifølge BKF fint, at
kommunen kan vælge at bruge reglerne om bedre fordeling i forhold til
boligområder, som ikke fremgår af listen over udsatte boligområder, men
så længe kravet om dobbeltanvisning for familier uden for det udsatte
boligområde findes, er det vanskeligt at se, hvilken positiv effekt det vil
have at gøre brug af reglerne ud over den obligatoriske periode. BKF vur-
derer videre, at det ikke er gavnligt at udvide det obligatoriske læringstil-
bud til boligområder, der ikke længere er på listen over udsatte boligom-
råder. BKF anfører, at langt de fleste børn går i dagtilbud, og disse arbej-
der intensivt med højkvalitetsdagtilbud, herunder tidlig opsporing, fore-
byggende sociale indsatser, sprogpædagogiske tiltag mv. Det er BKF’s
opfattelse, at de obligatoriske læringstilbud ikke bidrager yderligere og
udelukkende er en ekstra ressourcekrævende opgave for administratio-
nen og daginstitutionerne.
Forældrenes Landsorganisation (FOLA)
undrer sig over forslaget om, at
reglerne om bedre fordeling og obligatorisk læringstilbud udvides, så en
kommune kan vælge at gøre brug af dem i boligområder, der ikke læn-
gere fremgår af listen over udsatte boligområder, men har gjort dette in-
den for de seneste tre år. FOLA giver udtryk for, at de aldrig har bakket
op om obligatoriske læringstilbud, som efter organisationens opfattelse
er en form for tvang, som drager den enkelte families værdier og evne til
Side 9/11
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932701_0010.png
opdragelse i tvivl og skader forældresamarbejdet. FOLA anfører videre, at
der allerede i dag er meget få børn, der indskrives i obligatoriske lærings-
tilbud. FOLA opfordrer til, at reglerne om obligatorisk læringstilbud i ste-
det udfases.
Friskolerne
ser gerne, at den foreslåede forpligtelse for kommunalbesty-
relsen til at varsle privatinstitutioner samt selvejende og institutioner med
optagelseskompetence en måned inden, at (beslutning om ophævelse af)
beslutning om iværksættelse af de omhandlede foranstaltninger, ud-
strækkes til en forpligtelse til at give forældrene et tilsvarende varsel.
KL
kvitterer for forslaget, der giver kommunerne mulighed for, såfremt
det anses som aktuelt og relevant for den fortsatte udvikling af boligom-
råderne, at anvende reglerne om bedre fordeling og obligatorisk lærings-
tilbud i op til tre år efter, at et boligområde ikke længere er på listen.
Side 10/11
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at der kan være gode
grunde til at forlænge parallelsamfundsindsatsen, selvom et boligområde
ikke længere er på listen over udsatte boligområder. Børne- og Under-
visningsministeriets opgørelser viser således, at en række af de udfordrin-
ger, som kendetegner børn bosat i udsatte boligområder, ikke nødvendigvis
er overvundet, når boligområderne ikke længere figurerer på listen over ud-
satte boligområder. Udfordringerne ses f.eks. også for børn, som bor i et bo-
ligområder, som inden for de seneste tre år har været på listen over udsatte
boligområder, men ikke er det længere. Med den foreslåede udvidelse af
reglerne får kommunerne mulighed for at fortsætte/genoptage parallel-
samfundsindsatsen og understøtte børnenes videre sproglige udvikling mv.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker endvidere, at den foreslåede
§ 26 c, stk. 2, foreskriver, at varsel af privatinstitutioner samt selvejende og
udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence skal ske senest en
måned inden den dato, hvorfra beslutningen gælder, og at det derfor står
kommunalbestyrelsen frit for at vælge at operere med et længere varsel,
herunder i tilfælde, hvor lokale hensyn måtte tale for det. Ministeriet har
gjort tilføjelse herom i lovforslagets bemærkninger.
Hvad angår spørgsmålet om varsling af forældre bemærker ministeriet, at
kommunen med henblik på, at en kommunal beslutning om at lade reg-
lerne om bedre fordeling af børn i daginstitutioner i dagtilbudslovens § 26 a
og § 23, stk. 4, og dagtilbudslovens kapitel 5 a om obligatorisk læringstil-
bud finde anvendelse på et boligområde, indtil tre år efter at området er
ophørt med at fremgå af listen over udsatte boligområder, vil kunne for-
midles til offentligheden på dertil egnet måde, f.eks. ved information på
kommunens hjemmeside.
Ministeriet bemærker endelig, at spørgsmålet om det obligatoriske lærings-
tilbuds og dobbeltanvisningsreglens almindelige berettigelse falder uden for
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
lovforslagets tema og af samme grund ikke vil blive gjort til genstand for
behandling i nærværende notat.
Side 11/11
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Der er foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk karakter.