Kulturudvalget 2024-25
L 97 Bilag 1
Offentligt
2932528_0001.png
22. oktober 2024
DDP
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af
lov om Kulturministeriets kulturaftaler med
kommuner m.v. og om regionernes opgaver på
kulturområdet, museumsloven, lov om musik
og forskellige andre love (Opgavebortfald på
Kulturministeriets område)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Ophævelse af Kulturministeriets kulturaftaler med
kommuner m.v.
2.2.2. Lempelse af statens godkendelse af budgetter for
større forundersøgelser om mulig forekomst af for-
tidsminder under jordoverfladen
2.2.3. Bortfald af musikskolekonsulent
2.2.4. Nedlæggelse af Det Kgl. Biblioteks service med frem-
medsprogede materialepakker til folkebibliotekerne
målrettet flygtninge og indvandrere
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Jour. nr. 187666
L 97 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat
2932528_0002.png
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om lov om ændring af lov om Kulturministeriets kultur-
aftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområdet, muse-
umsloven, lov om musik og forskellige andre love (Opgavebortfald på Kulturministe-
riets område) har i perioden fra den 5. september 2024 til den 3. oktober 2024 været
sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 5. september 2024 endvidere sendt til Folketingets
Kulturudvalg til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den 5. sep-
tember 2024.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over de myndigheder, organisationer m.v., som
er kommet med høringssvar.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om høringsparten havde
bemærkninger til udkastet til lovforslag eller ej.
Høringspart
ARKVEST - arkæologi Vestjyl-
land
Arkæologi Sydfyn
BKF (Børne- og kulturcheffor-
eningen)
Danmarks Biblioteksforening
Danmarks Teaterforeninger
Dansk Musiker Forbund
og Fagforeningen Musiker og
Musikundervisning
Dansk Teater
Danske Musik- og Kulturskoler
Danske Regioner
Esbjerg Kommune
Faxe Kommune
Gribskov Kommune
Guldborgsund Kommune
Haderslev Kommune
Herning Kommune
Holstebro Kommune
Hørings-
svar modta-
get
X
X
X
X
X
X
Bemærk-
ninger
X
X
X
X
Ingen
be-
mærkninger
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 2
L 97 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat
2932528_0003.png
Ikast-Brande Kommune
Ishøj Kommune
KL
Kulturstiftung des Kreises
Schleswig-Flensburg
Københavns Kommune
Københavns Universitet – Saxo-
Instituttet
Lemvig Kommune
Museum Horsens
Museum Lolland-Falster
Museum Midtjylland
Museum Nordsjælland
Museum Skanderborg
Museum Sønderjylland
Museum Thy
Museum Vestsjælland
ODM - (Organisationen Danske
Museer)
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Silkeborg Museum
Statens Kunstfond
Stevns Kommune
Struer Kommune
Sønderborg Kommune
Teatercentrum
Tønder Kommune
Vendsyssel Historiske Museum
Aarhus Kommune
Danske Kulturregioner
DM
Kulturkanten – Kulturaftale
Nordjylland
Kulturmetropolen
Kulturregion Fyn
Kulturregion Kulturring Østjyl-
land
Kulturregion Midt- og Vestsjæl-
land
Kulturregion Trekantområdet
Limfjordsteatret
Ung Kult
Østjysk Vækstbånd
2. Høringssvarene
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 3
L 97 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om udkastet
til lovforslag.
Kulturministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder om der er foretaget
ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold til det
udkast, som har været i høring. Her omtales også ændringer, som ikke har baggrund
i modtagne høringssvar, men er foretaget på Kulturministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Børne- og Kulturchefforeningen
anfører, at i udgangspunktet støtter Børne- og
Kulturchefforeningen op om den afbureaukratisering, som der i lovforslaget lægges
op til.
Dansk Teater
anfører, at de har noteret sig, at der med det stillede forslag sigtes
mod at gennemføre besparelser på opgaver, der har karakter af administration, til-
syn og kontrol. Dansk Teater bakker op om regeringens ambitioner om afbureaukra-
tisering og regelforenkling.
Teatercentrum
giver udtryk for, at Teatercentrum overordnet set bakker til fulde
op om hensigten om at ville nedbringe unødvendig statslig administration, kontrol
og unødigt ressourcekrævende procedurer.
Faxe Kommune, Guldborgsund Kommune, Herning Kommune, Holstebro
Kommune, Stevns Kommune, Sønderborg Kommune
og
Tønder Kommune
tilkendegiver at dele ambitionen om at lette bureaukratiet og administrationen.
Kulturstiftung Schleswig-Flensburg
tilkendegiver at dele opfattelsen af, at bu-
reaukrati og administration bør holdes på et minimum.
Ikast-Brande Kommune
giver udtryk for at bakke op om, at opgaver skal gøres
lidt mere enkle, og andre ikke nødvendigvis længere skal løses på samme måde i
fremtiden. Samt at regeringen ønsker at prioritere midlerne til den borgernære vel-
færd, grøn omstilling og tryghed.
Østjysk Vækstbånd
anfører, at i udgangspunktet støtter Østjysk Vækstbånd op
om den afbureaukratisering, som der i lovforslaget lægges op til.
Kulturministeriet har noteret sig ovenstående generelle bemærkninger til lovforslaget.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Ophævelse af Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v.
Side 4
L 97 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat
Herning Kommune, Kulturregion Kulturkanten, Kulturring Østjylland,
Ikast-Brande Kommune, Guldborgsund Kommune, Holstebro Kommune,
Struer Kommune, Børne- og Kulturchefforeningen, Kulturregion Østjysk
Vækstbånd, KL, Kulturregion Midt- og Vestsjælland, Region Nordjylland,
Stevns Kommune, Kulturmetropolen, Ishøj Kommune, Faxe Kommune,
Kulturregion Trekantomraadet, Kulturregion Fyn, Statens Kunstfond, Ha-
derslev Kommune, Aarhus Kommune, Sønderborg Kommune, Lemvig Kom-
mune, Danske Regioner, Tønder Kommune, Ung Kult
og
Limfjordteatret
an-
fører, at den fireårige kulturaftaleperiode er værdifuld og sikrer strategisk og lang-
sigtet udviklingsarbejde. Der udtrykkes i den forbindelse bekymring for, at der med
nedlæggelsen af kulturaftalerne i stedet gives etårige bevillinger, der er mere kort-
sigtede og usikre. Der anmodes om, at der fremadrettet sikres en stabil ordning,
herunder som flerårige bevillinger.
Børne- og Kulturchefforeningen, Kulturregion Østjysk Vækstbånd
og
Ha-
derslev Kommune
anfører, at finansieringen bør overgå fra det kulturelle akt-
stykke til en fast finanslovsbevilling.
Samtlige 12 kulturregioner
anfører endvidere i et fælles høringssvar, at man øn-
sker invitation til åben dialog om, hvordan forenkling af regler kan bidrage til en
holdbar og langtidssikret løsning samt anbefaler, at der sikres fireårige bevillinger
på finansloven.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at lovforslaget ikke reducerer de samlede bevil-
linger, som i dag tilgår kommunerne bag kulturregionerne, og at regeringen ikke har
nogen hensigt herom. For at imødekomme ønsket om flerårig budgetsikkerhed agter
regeringen på sit næstekommende finanslovsforslag at indbudgettere forventede ind-
tægter fra det kulturelle aktstykke på finansloven frem til og med 2028. Midlerne vil
fortsat skulle udmøntes årligt via det kulturelle aktstykke i lighed med almindelige
finanslovsbevillinger.
Kulturkanten, Kulturring Østjylland, Kulturregion Kulturmetropolen, Is-
høj Kommune, Sønderborg Kommune
og
Tønder Kommune
anfører, at det er
problematisk, at der ikke sikres mulighed for at overføre midler mellem de nuvæ-
rende aftaler og evt. bevilling via aktstykket i 2025.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at de nuværende kulturaftaler udløber ved årets
udgang, ligesom hjemmelsgrundlaget for at indgå kulturaftaler ophæves ved årets
udgang. Herved bortfalder grundlaget for at overføre midler til 2025.
Kulturring Østjylland, Børne- og Kulturchefforeningen, Midt- og Vestsjæl-
land
og
Kulturregion Kulturkanten
anfører, at årlige projektbeskrivelser/afrap-
porteringer ikke vil sikre smidig administration i kommunerne, og at dette ikke
stemmer overens med en dagsorden om afbureaukratisering.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at der er stor opmærksomhed på at begrænse de
administrative krav til kommunerne mest muligt. Det er fortsat forventningen, at der
Side 5
L 97 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat
også med indbudgettering af udviklingsmidlerne frem til og med 2028 vil skulle ske
årlige afrapporteringer for udviklingsmidlerne inden for de gældende budget- og be-
villingsregler, men der lægges op til, at afrapporteringskrav mv. holdes på et mini-
mum. Slots- og Kulturstyrelsen vil orientere kulturregionerne om den videre proces.
Herning Kommune, Kulturkanten, Guldborgsund Kommune, Holstebro
Kommune, Faxe Kommune samt det fælles høringssvar fra alle 12 kulturre-
gioner
anfører, at det er en statslig opgave at understøtte kulturudvikling uden for
de allerstørste byer i Danmark.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at de statslige midler fra kulturaftalerne fortsat
vil gå til kultur i kommunerne bag kulturregionerne. På den måde understøtter staten
fortsat kulturudvikling bredt i hele landet. Det er dog ikke statens opgave at sikre
tværkommunalt kultursamarbejde. Det står kommunerne frit for inden for gældende
regler og rammer at indgå i de konstellationer og samarbejder, de ønsker om lokale,
kulturelle projekter og aktiviteter. I den forbindelse bemærkes det, at regeringen med
forslaget vil skabe en eksplicit hjemmel til tværkommunalt samarbejde på kulturom-
rådet, så der ikke opstår tvivl om muligheden for at indgå i sådanne samarbejder.
Region Midtjylland
opfordrer til, at det i fremtiden vil være muligt at arbejde
tværkommunalt i kulturaftalerne, og at man ikke fratager regionen muligheden for
at arbejde med kulturel udvikling med henvisning til udspil om ny struktur på sund-
hedsområdet.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at der ikke længere vil blive indgået kulturaftaler
mellem Kulturministeriet og kulturregionerne. Hvis kulturregionerne eller kommu-
nerne ønsker at indgå kulturaftaler på tværs af kommunegrænser, står det dem frit
for at gøre inden for gældende regler og rammer. I den forbindelse bemærkes det, at
regeringen med forslaget vil skabe en eksplicit hjemmel til tværkommunalt samar-
bejde på kulturområdet, så der ikke opstår tvivl om muligheden for at indgå i så-
danne samarbejder. Det bemærkes endvidere, at nærværende lovforslag ikke omhand-
ler udspillet om ny struktur på sundhedsområdet.
Kulturstiftung Schleswig-Flensburg, Sønderborg Kommune, Tønder Kom-
mune
og
Haderslev Kommune
anfører et ønske om fortsat langsigtet støtte til
interkommunalt og grænseoverskridende kulturelt samarbejde.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at der ikke vil blive indgået en ny kulturaftale
med kulturregion Sønderjylland-Schleswig. Samarbejdet i kulturregionen kan inden
for gældende regler og rammer naturligvis fortsættes, såfremt det ønskes lokalt. I den
forbindelse bemærkes det, at regeringen med forslaget vil skabe en eksplicit hjemmel
til tværkommunalt samarbejde på kulturområdet, så der ikke opstår tvivl om mulig-
heden for at indgå i sådanne samarbejder. Den danske regering værdsætter den fælles
kulturarv i grænselandet, som der generelt værnes om, herunder ved at sikre gode
vilkår for både det danske mindretal i Sydslesvig og det tyske mindretal i Sønderjyl-
land.
Side 6
L 97 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat
DMK
anfører, at det er uklart, hvordan midlerne til kulturaftalerne fremover ansø-
ges og fordeles, samt at det er uklart, om den samlede bevilling til kultur i kommu-
nerne gøres mindre. Endvidere gives der udtryk for, at DMK ikke kan tilslutte sig
et forslag, der forringer vilkår og rammer for børns aktive deltagelse i kunstneriske
fællesskaber.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at det er hensigten, at der ikke sker reduktioner i
de samlede bevillinger, som i dag tilgår kommunerne bag kulturregionerne til kul-
turformål. Det står inden for gældende regler og rammer kulturregionerne/kommu-
nerne frit for fortsat at give støtte de kulturformål, der under kulturaftalerne er kom-
met børn og unge i hele landet til gode.
Danmarks Biblioteksforening
anfører, at kulturaftalernes ressourcetunge admi-
nistration bør håndteres ved en omlægning og ikke med nedlæggelse af kulturafta-
lerne. Endelig benævnes det, at det er uklart, hvordan midlerne fremover vil blive
udbetalt.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at kulturaftalerne vil blive nedlagt som politisk
instrument. Lovforslaget reducerer ikke de samlede bevillinger, som i dag tilgår kom-
munerne bag kulturregionerne, og regeringen har ingen hensigt herom.
For at imødekomme ønsket om flerårig budgetsikkerhed agter regeringen på sit næ-
stekommende finanslovsforslag at indbudgettere forventede indtægter fra det kultu-
relle aktstykke på finansloven frem til og med 2028. Midlerne vil fortsat skulle ud-
møntes årligt via det kulturelle aktstykke i lighed med almindelige finanslovsbevil-
linger. Kulturregionerne er ved at afklare, hvorvidt de ønsker at fortsætte samarbejdet
i de nuværende konstellationer. Den endelige afklaring af fordelingen af midlerne vil
afhænge af dette.
DMF
anfører, at nedlæggelse af kulturaftalerne vil betyde en mere fragmenteret og
usikker fremtid for aktørerne. De melder, at de ikke kan tilslutte sig forslaget.
Hertil anfører Kulturministeriet, at regeringen agter at imødekomme ønsket om fler-
årig budgetsikkerhed på sit næstekommende finanslovsforslag ved at indbudgettere
forventede indtægter fra det kulturelle aktstykke på finansloven frem til og med 2028.
Midlerne vil fortsat skulle udmøntes årligt via det kulturelle aktstykke i lighed med
almindelige finanslovsbevillinger.
Dansk Teater
anfører, at det er vigtigt, at scenekunstinstitutioner, der er finansie-
ret af, eller har deres aftalegrundlag under gældende kulturaftaler, ikke stilles øko-
nomisk ringere eller på forringede vilkår som følge af lovændringen. Også
Teater-
centrum
anfører at være særligt optaget af, om midlerne også fremover anvendes
på kunst og kultur til børn og unge, og i særdeleshed på scenekunst til børn og unge.
Endelig bemærker Teatercentrum, at det også er vigtigt, at incitamentet til tvær-
kommunale samarbejder og kollegiale aftaler ikke forsvinder med kulturaftalerne.
Side 7
L 97 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat
Hertil bemærker Kulturministeriet, at det er hensigten, at der ikke sker reduktioner i
de samlede bevillinger, som i dag tilgår kommunerne bag kulturregionerne til kul-
turformål. Det står kulturregionerne/kommunerne frit for inden for gældende regler
og rammer fortsat at give støtte de kulturformål, der under kulturaftalerne er kommet
børn og unge i hele landet til gode. De statslige midler fra kulturaftalerne vil fortsat
gå til kultur i kommunerne. I den forbindelse bemærkes det, at regeringen med for-
slaget vil skabe en eksplicit hjemmel til tværkommunalt samarbejde på kulturområ-
det, så der ikke opstår tvivl om muligheden for at indgå i sådanne samarbejder.
Dansk Teater
spørger til konkrete konsekvenser af lovforslaget, herunder om
”kommuner, der i dag har særordninger om børneteaterrefusion, umiddelbart kan
overgå til Scenits landsdækkende ordning for børneteaterrefusion”, om konsekven-
serne af ændringen for små storbyteatre, hvad der vil ske med Teater Refleksion,
”som har en driftsaftale under Kulturaftalen mellem Århus Kommune og Projekt-
støtteudvalget”, og hvordan ”stillingtagen til fordelingen af udviklingsmidlerne og
de tidligere amtslige tilskud fremover vil skulle foregå.” Der spørges også til den
fremtidige fordeling af de udlodningsmidler, der hidtil har været ydet gennem kul-
turregionerne.
Aarhus Kommune
skønner, at en tilbagetrækning af rammen til
børneteaterrefusion og en tilbagevenden til den standardiserede refusionsordning,
vil føre til et markant fald på minimum 50 pct. i antallet af børn, der får lov til at
opleve teater. Kommunen opfordrer derfor til, at kommunen også uden en kulturaf-
tale vil kunne fortsætte med at administrere rammen til børneteaterrefusion lokalt,
ligesom der er givet mulighed for ift. administration af rammen vedrørende de tidli-
gere amtslige tilskud.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at kommuner, der som led i kulturaftalerne ikke
har kunnet søge refusion for udgifter til køb af refusionsgodkendte forestillinger af
børneteater og opsøgende teater, igen kan søge ordningen, når kulturaftalerene ophø-
rer, efter de regler som er fastlagt i den gældende bekendtgørelse på området. Hvis en
særlig tilrettelæggelse af indkøbet og afviklingen af forestillinger er forenelig med den
gældende bekendtgørelse, vil den kunne fortsætte. Kulturministeriet bemærker dog,
at refusionen kun ydes til køb af forestillinger og ikke til udgifter ved tilrettelæggelse
af visningerne. Ligeledes vil Aarhus Kommune kunne modtage statsligt tilskud til
små storbyteatre efter scenekunstslovens § 16 a og § 16 b, når kulturaftalerne ophører.
Med hensyn til Teater Refleksion vil en videreførelse af samarbejdet mellem Aarhus
Kommune og Statens Kunstfond afhænge af en konkret prioritering hos de to tilskuds-
ydere.
Den endelige fordeling af udlodningsmidler vil afhænge af, hvorvidt kulturregionerne
ønsker at fortsætte samarbejdet i de nuværende konstellationer eller ej. For at imøde-
komme ønsket om flerårig budgetsikkerhed agter regeringen på sit næstekommende
finanslovsforslag at indbudgettere forventede indtægter fra det kulturelle aktstykke
på finansloven frem til og med 2028. Midlerne vil fortsat skulle udmøntes årligt via
det kulturelle aktstykke i lighed med almindelige finanslovsbevillinger.
2.2.2. Lempelse af statens godkendelse af budgetter for større forundersøgelser om
mulig forekomst af fortidsminder under jordoverfladen
Side 8
L 97 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat
Arkæologi Sydfyn, Museum Vestsjælland, Organisationen Danske Museer,
Københavns Kommune, DM, Museum Midtjylland, Museum Skanderborg,
ArkVest, Museum Lolland-Falster, Københavns Universitet, Museum Søn-
derjylland, Museum Nordsjælland, Museum Thy og Museum Horsens
tilken-
degiver, at de finder konstruktionen, hvor staten ikke længere skal godkende bud-
getter for forundersøgelser uhensigtsmæssig, da aftaler om budgetter fremadrettet
sker på et privatretligt grundlag. Der anføres en bekymring for, at dette vil kunne
føre til tvister, og at det vil være vanskeligt at nå til enighed. I flere af høringssva-
rene anføres usikkerhed omkring bl.a. konkurssikring, Slots- og Kulturstyrelsens
mulighed for at overtage fordringer fra anlægsansvarlige, der ikke betaler, og mu-
lighederne for at nå til enighed om budgettets størrelse. Hertil kommer en bekym-
ring omkring en svækkelse af det forvaltningsmæssige tilsyn med budgetterne, der
vil kunne afholde bygherre fra at gennemføre en større forundersøgelse.
Til dette bemærker Kulturministeriet, at forslaget skal udmønte regeringens initiativ
om opgavebortfald. Der er med forslaget tilsigtet et opgavebortfald, hvorefter Slots-
og Kulturstyrelsen ikke længere skal godkende budgetterne for større forundersøgel-
ser. Det er således hensigten, at budgetterne fremadrettet vil kunne håndteres på et
privatretligt grundlag. Dermed tilsigtes en afbureaukratisering, hvorefter myndig-
hedsreguleringen af området minimeres. Kulturministeriet bemærker, at ved uenig-
hed kan budgettet som udgangspunkt indbringes for Slots- og Kulturstyrelsen, hvis
dette overstiger et eventuelt fastsat minimumsbeløb. Det er også frivilligt for bygherre,
om denne ønsker forundersøgelsen gennemført. Kulturministeriet vurderer, at byg-
herre fortsat vil have et klart incitament til at gennemføre forundersøgelsen af hensyn
til den videre proces. Kulturministeriet vurderer således, at forslaget sikrer et opga-
vebortfald for myndighederne og samtidig også tager hensyn til en god proces for byg-
herre og museum. I forhold til kulturministeriets hidtidige overtagelse af visse for-
dringer bemærkes, at forslaget vil medføre, at staten ikke længere vil overtage fordrin-
ger. I stedet vil sikring af betaling skulle ske på et privatretligt grundlag.
Museum Horsens
og
Silkeborg Museum
anfører, at det med forslaget forekom-
mer usikkert, hvordan processen ved større forundersøgelser i bykerner bliver.
Til dette bemærker Kulturministeriet, at der ikke med forslaget er tilsigtet nogen dif-
ferentiering mellem forundersøgelser i bykerne og andre steder. Det er Kulturministe-
riets vurdering, at forslaget ikke medfører en sådan differentiering. Der vil således
også i bykerner fortsat være en konkret vurdering i forhold til forundersøgelsens om-
fang.
Museum Lolland-Falster, Silkeborg Museum
og
Vesthimmerlands Histori-
ske Museum
anfører, at der ikke opnås nogen besparelse, hvis budgetter skal ind-
berettes for Slots- og Kulturstyrelsen med henblik på tilskudsvurdering.
Til dette bemærker Kulturministeriet, at forslaget er justeret efter høringen, således,
at det fremadrettet ikke er muligt at modtage støtte til større forundersøgelser. Kul-
Side 9
L 97 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat
turministeriet har lagt vægt på, at det vil modvirke lovforslagets intention om opga-
vebortfald, såfremt Slots- og Kulturstyrelsen skal gennemgå budgetter for forunder-
søgelser med henblik på at vurdere, om der skal gives tilskud. Derudover lægger Kul-
turministeriet vægt på, at der i løbet af de sidste tre år alene er givet tilskud til større
forundersøgelser i tre tilfælde, og at støttebeløbene har været ganske beskedne. Støt-
temidlerne vil i stedet blive udbetalt som støtte til egentlige arkæologiske undersøgel-
ser. Der vil således alene skulle ske en myndighedsbehandling af budgettet, såfremt
dette indbringes og kun i forhold til at vurdere budgettets størrelse.
Guldborgsund Kommune
tilkendegiver, at de bakker op om høringssvaret fra Mu-
seum Lolland-Falster.
Kulturministeriet har noteret sig dette.
Museum Vestsjælland
foreslår, at museerne får hjemmel til at afkræve bankga-
ranti af den anlægsansvarlige.
Kulturministeriet bemærker, at der ikke lægges op til at indføre en sådan hjemmel.
Det bemærkes, forslaget medfører, at det fremadrettet vil være op til museet og byg-
herre at indgå en aftale på privatretligt grundlag om evt. bankgarantier mv.
Museum Vestsjælland
giver udtryk for en bekymring for, at der fastsættes et højt
minimumsbeløb for indgivelse af klager, der vil kunne afholde bygherrer fra at gen-
nemføre en større forundersøgelse.
Kulturministeriet bemærker, at der er tale om en bemyndigelse til, at kulturministe-
ren kan fastsætte et minimumsbeløb, således at kun budgetter af en vis størrelse kan
indbringes for Slots- og Kulturstyrelsen. Formålet med minimumsbeløbet er at sikre
et reelt opgavebortfald ved at give mulighed for at indføre en bagatelgrænse for, hvilke
budgetter, der kan indbringes. Der vil i forbindelse med fastsættelse af nærmere regler
blive taget stilling til, hvorvidt denne bemyndigelse udnyttes og hvad et eventuelt mi-
nimumsbeløb vil være.
BKF (Børne- og kulturchefforeningen)
hilser afbureaukratisering velkommen,
men anfører, at det er problematisk, at museet vil kunne ændre budgettet undervejs
i forundersøgelsen til ugunst for bygherre.
Til dette bemærker Kulturministeriet, at budgettet som udgangspunkt vil kunne ind-
bringes for Slots- og Kulturstyrelsen såfremt der opstår uenighed om budgettet. Kul-
turministeriet bemærker desuden, at parterne vil kunne aftale nærmere vilkår ved
ændrede forudsætninger for projektet mv.
Museum Thy
foreslår en alternativ model med rammeaftaler om takster, hvorefter
der kun sker myndighedsbehandling såfremt budgettet overskrider disse takster.
Side 10
L 97 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat
Kulturministeriet bemærker, at en model med rammeaftaler ikke er indeholdt i for-
slaget, og at det ønskede opgavebortfald forudsætter, at der fremadrettet kun vil ske
myndighedsbehandling, hvis budgettet indbringes for Slots- og Kulturstyrelsen.
2.2.3. Bortfald af musikskolekonsulent
DMK, KL, Esbjerg Kommune, Gribskov Kommune
og
Struer Kommune
anfø-
rer, at det nødvendigt fortsat at følge udviklingen på musik- og kulturskoleområdet
efter nedlæggelse af musikskolekonsulentens stilling.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at ministeriet fortsat har det overordnede ansvar
for at understøtte regeringens politik på området og derfor naturligt vil følge udvik-
lingen på musik- og kulturskoleområdet, ligesom det hidtidigt har været tilfældet.
Desuden er statusrapporterne, som tidligere blev udarbejdet af musikskolekonsulen-
ten afløst af Danmarks Statistiks musikskolestatistik. Opgaver vedrørende det stats-
lige tilskud til musikskoler og musikalske grundkurser løses fortsat af de medarbej-
dere i Slots- og Kulturstyrelsen, der administrerer tilskuddene. Afslutningsvis be-
mærkes det, at Kulturministeriet som offentlig myndighed fortsat har pligt til - i for-
nødent omfang - at yde vejledning og bistand til de personer, der retter henvendelse
om spørgsmål inden for ministeriets lovgivning om musikskoler.
Dansk Musiker Forbund
og
Fagforeningen Musiker og Musikunderviser
an-
fører, at de fortsat ønsker en struktur med en fagperson fra musikskoleområdet som
bindeled mellem området og dets ministerium så faglig relevans og fundering af mi-
nisterielle beslutninger vedrørende området fortsat sikres.
Kulturministeriet tager bemærkningen til efterretning og vil som led i at understøtte
regeringens politik på musikskoleområdet også fremadrettet inddrage Slots- og Kul-
turstyrelsen samt andre relevante aktører, når der er behov for faglig sparring og
kvalitetssikring ifm. initiativer på musikskoleområdet.
2.2.4. Nedlæggelse af Det Kgl. Biblioteks service med fremmedsprogede materiale-
pakker til folkebibliotekerne målrettet flygtninge og indvandrere
Aarhus Kommune
og
Ishøj Kommune
giver udtryk for, at nedlæggelsen af Det
Kgl. Biblioteks service med fremmedsprogede materialepakker til folkebiblioteker
målrettet flygtninge og indvandrere vil betyde en væsentlig serviceforringelse og
indskrænke tilgængeligheden til bøger blandt flygtninge og indvandrere i landets
kommuner.
Aarhus Kommune
finder herunder, at besparelsen særligt vil forringe
muligheden for udlån til børn og børnefamilier blandt målgruppen.
Esbjerg Kom-
mune
finder, at målgruppen for materialepakkerne vil stå ringere i forhold til ad-
gang til litteratur på modersmål, samt at besparelsen rammer en udsat gruppe, der
ikke har de samme muligheder som øvrige for at navigere i det danske samfund,
hvorved besparelsen rammer socialt skævt. Kommunen finder herved, at "fri og lige
adgang” udfordres og anfører endvidere, at betjening og fremskaffelse vil blive tids-
krævende, hvilket forventeligt vil reducere benyttelse og efterspørgsel.
Ishøj Kom-
mune
bemærker, at der findes ikke noget attraktivt digitalt alternativ til en fysisk
Side 11
L 97 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat
samling i det samlede danske biblioteksvæsen.
Danmarks Biblioteksforening
be-
mærker på vegne af organisationerne i
Bibliotekernes Dialogforum,
dvs.
Biblio-
tekschefforeningen, Danmarks Fag-, Forsknings- og Uddannelsesbibliote-
ker, DM, HK Kommunal/Stat
og
Danmarks Biblioteksforening Biblioteker-
nes,
at nedlæggelsen vil påvirke og besværliggøre folkebibliotekernes lokale inte-
grationsarbejde, der fremover alene skal baseres på individuel henvendelse og hjem-
bestilling i hvert enkelt tilfælde.
Kulturministeriet bemærker hertil, at nedlæggelsen af Det Kgl. Biblioteks service med
fremmedsprogede materialepakker til folkebibliotekerne målrettet flygtninge og ind-
vandrere givetvis vil betyde, at målgruppen aktivt vil skulle efterspørge materiale og
bestille det fra Det Kgl. Bibliotek via bibliotek.dk. Dette vil givetvis opleves som en vis
serviceforringelse for de borgere, som er vant til at bruge ordningen på de folkebibli-
oteker, som benytter sig af den eksisterende abonnementsordning om materialepak-
ker. Det bemærkes dog, at muligheden for at bestille materiale via bibliotek.dk er ens-
artet for brugere i hele landet, uanset modersmål.
Bibliotekernes Dialogforum
bemærker, at målgruppen for materialepakkerne
aktuelt bl.a. omfatter flygtninge fra krigen i Ukraine.
Kulturministeriet bemærker hertil, at brugere fra sproglige minoriteter, uanset mo-
dersmål, herunder også flygtninge fra Ukraine, efter lovændringen vil have ensartet
mulighed for bestille materiale via bibliotek.dk og afhentes på det lokale folkebiblio-
tek.
Esbjerg Kommune, Gribskov Kommune, Aarhus Kommune
og
Københavns
Kommune
anfører, at nedlæggelsen vil medføre, at efterspørgslen efter materiale
fremover skal initieres af målgruppen, og at målgruppen for materialerne ikke er
selvhjulpne på f.eks. bibliotek.dk. Det påpeges, at den eksisterende ordning med ma-
terialepakker giver mulighed for en mere målrettet indsats. Aarhus Kommunen be-
mærker, at målgruppen med nedlæggelsen vil afskæres fra at blive inspireret til ny
litteratur på målgruppens forskellige modersmål.
Gribskov Kommune
og
Ishøj
Kommune
vurderer ikke, at ordningen med depotmaterialer kan erstattes af en
formidling af bibliotek.dk til målgruppen. Kommunerne bemærker, at bibliotek.dk
af borgerne for nuværende opleves som mangelfuld og svær at navigere i og bruge.
Esbjerg Kommune
anfører, at bestilling af fremmedsproget litteratur frem over
forventeligt kun vil ske ved hjælp af biblioteksfagligt personale, og kommunen be-
mærker hertil, at mange af kommunens biblioteker i høj grad er selvbetjente, så der
ikke i særlig høj grad vil være personale til stede.
Kulturministeriet bemærker i den forbindelse, at det ikke er intentionen med lovæn-
dringen og det heraf følgende opgavebortfald, at den nuværende service skal kunne
erstattes én til én efter nedlæggelsen. Ordningen efter lovændringen vil betyde, at ma-
terialerne ikke er fysisk opstillet på de lokale folkebiblioteker, som i dag abonnerer på
materialepakker fra Det Kgl. Bibliotek, men brugerne vil fortsat kunne bestille mate-
rialerne og efterspørge nyt materiale fra Det Kgl. Bibliotek.
Side 12
L 97 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat
Esbjerg Kommune
og
Struer Kommune
bemærker, at et folkebibliotek ikke har
de samme muligheder for at indkøbe litteratur på fremmedsprog i forhold til ind-
købsaftaler og forhandlernetværk. Derfor vil der ikke være en samling af fremmed-
sprog, herunder litteratur på modersmålet til mindre sproggrupper, tilgængelig på
det kommunale folkebibliotek.
Kulturministeriet bemærker hertil, at lovændringen medfører, at opgaven bortfalder,
og at kommunerne således ikke forpligtes til at erstatte materialepakkerne fra Det
Kgl. Bibliotek med eget indkøb af fremmedsproget materiale og opstilling af dette på
de lokale biblioteker.
Gribskov Kommune
bemærker, at det er bekymrende og tankevækkende, at ud af
ministeriets samlede besparelse på 5,9 årsværk er mere end halvdelen (3) netop ta-
get fra den borgernære velfærd som depotordningen udgør.
Kulturministeriet bemærker hertil, at Kulturministeriets andel af det statslige initi-
ativ om opgavebortfald i 2025 udgør 35,7 årsværk, men at kun en mindre del af ini-
tiativerne på Kulturministeriets område kræver implementering ved lovændring.
Ishøj Kommune, Aarhus Kommune
og
Struer Kommune
udtrykker bekymring
om nedlæggelsens betydning for sproglige støtte til målgruppen. Det bemærkes, at
nedlæggelsen må forventes at føre til mindre læsning for en målgruppe, som har
glæde af litteratur på deres modersmål, og litteraturen bidrager til at styrke sprog-
tilegnelsen for børn, og sprogudvikling og læsning for de voksne. Det påpeges endvi-
dere, at læsning er vigtig for den demokratiske dannelse og for aktiv deltagelse i
samfundet, og at det er forskningsmæssigt velunderbygget på to-sprogs området, at
læsning på eget modersmål øger tilegnelsen af dansk, hvilket den begrænsede til-
gængelighed vil påvirke.
Aarhus Kommune
anfører i den forbindelse, at størstede-
len af udlånene er på arabisk, somali og tyrkisk.
Kulturministeriet bemærker hertil, at målgruppen fortsat vil kunne efterspørge og be-
stille materiale fra Det Kgl. Bibliotek på målgruppens modersmål via bibliotek.dk,
men at den fremtidige service vil være mere brugerdrevet og kræve en mere aktiv til-
gang af målgruppen. Kulturministeriet finder dog, at der fortsat vil være mulighed
for at finde materialer til understøttelse af læsning på andre modersmål end dansk.
Aarhus Kommune, Bibliotekernes Dialogforum, Esbjerg Kommune
og
Ishøj
Kommune
udtrykker bekymring om, at nedlæggelsen vil pålægge kommunerne en
ekstra udgift og ekstra opgave at indkøbe og stille litteratur til rådighed for tospro-
gede borgere for at styrke deres sprogtilegnelse, læsning og sprogudvikling, og heri-
gennem deres demokratiske dannelse og aktive deltagelse i samfundet. Kommu-
nerne finder det problematisk, at en administrativ besparelse på det statslige om-
råde rammer den kommunale kernedrift.
Esbjerg Kommune
anfører, at verifice-
ring- og bestillingsopgaverne bliver ressourcemæssigt skubbet ud til de enkelte bib-
lioteker, og at disse omkostninger ikke er medregnet, ligesom brugen af den natio-
nale kørselsordning vil skifte mønster på dette område.
Side 13
L 97 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat
Kulturministeriet bemærker hertil, at lovforslaget skal udmønte regeringens initiativ
om opgavebortfald, og det således ikke er en del af nedlæggelsen af ordningen, at for-
pligtelsen i den gældende lovgivning skal overgå til en anden aktør end Det Kgl. Bib-
liotek, eksempelvis kommunerne, sådan som det antydes i høringssvaret. Det bemær-
kes, at det ikke forventes, at den fremtidige ordning, hvor materiale skal bestilles via
bibliotek.dk og leveres via den nationale kørselsordning til afhentning på det lokale
folkebibliotek, vil medføre øget ressourceforbrug for folkebibliotekerne, idet evt. admi-
nistrative opgaver i forbindelse med leverancer via bibliotek.dk må forventes at ud-
lignes af, at bibliotekerne ikke længere skal opstille og udlåne materiale via den eksi-
sterende ordning med materialepakker fra Det Kgl. Bibliotek.
Københavns Kommune
bemærker, at opgaverne under bibliotekslovens nuvæ-
rende § 14, stk. 1, nr. 3, beskriver en målgruppeorienteret service til landets folke-
biblioteker jf. at fremskaffe materiale med særligt henblik på flygtninges og indvan-
dreres behov til folkebibliotekerne og andre relevante institutioner. Kommune fin-
der, at ikke kun depotbiblioteksfunktionen på området borfalder med lovændringen,
men hele den særlige nationale forpligtigelse over for målgruppen. Kommunen an-
fører, at opgaven dermed overgår til landets folkebiblioteker, der ikke har en sær-
skilt forpligtigelse, men skal betjene alle. Da forpligtelsen har påhvilet Det Kgl. Bib-
liotek, har de enkelte folkebiblioteker ikke systematisk opbygget lokale samlinger til
målgruppen. Københavns Kommune anbefaler, at der i forbindelse med lovændrin-
gen opretholdes en forpligtigelse hos Det Kgl. Bibliotek for så vidt angår materiale
til minoritetssproglige (flygtninge og indvandrere), som ikke omfatter varetagelse af
materialepakker med fysiske bøger, men sikrer en fastholdelse af den specialiserede
opgave på Det Kgl. Bibliotek, der bør omfatte opretholdelse af en samling af bøger
på minoritetssprog, der kan søges frem i det nationale bibliotekssystem, inspiration
og formidling til folkebibliotekerne om relevante fysiske og digitale materialer inden
for de mest udbredte minoritetssprog, tilvejebringelse af materialerne (der ved lov-
ændringen er omfattet af § 14, stk. 1, nr. 2) samt formidling/information til målgrup-
perne på de mest udbredte minoritetssprog. Kommunen finder, at en fastholdelse af
forpligtelsen og en del af ressourcerne hos Det Kgl. Bibliotek vil understøtte, at mål-
gruppen fortsat kan få kvalificeret service og/eller vejledning uanset hvor i landet,
den enkelte opsøger et bibliotek.
Kulturministeriet bemærker hertil, at den særskilte forpligtelse for at fremskaffe ma-
teriale for gruppen af borgere med flygtninge- og indvandrerbaggrund via folkebibli-
otekerne udgår, men at Det Kgl. Bibliotek, som det fremgår af lovbemærkningerne,
som led i den øvrige overcentralfunktion under § 14 fortsat vil indkøbe særligt mate-
riale, som efterspørges af borgerne, eksempelvis hvis dette materiale ikke er til rådig-
hed på landets folkebiblioteker. Biblioteksbrugere i hele landet vil herunder fortsat
kunne efterspørge specifikke udenlandske titler, som Det Kgl. Bibliotek herefter vil
fremskaffe og stille til rådighed via afhentning på det lokale folkebibliotek
Københavns Kommune
anfører, at hvis den foreslåede omlægning jf. bemærknin-
gerne til lovforslaget, ikke skal pålægge kommunerne merudgifter, må det forventes,
at bevillingen til materialeindkøb og en del af bemandingen hos Det Kgl. bibliotek
Side 14
L 97 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat
bør opretholdes til at håndtere de ca. 50.000 årlige udlån, der så vil skulle formidles
via gennem bibliotek.dk.
Kulturministeriet bemærker hertil, at lovforslaget skal udmønte regeringens initiativ
om opgavebortfald, og det således ikke er en del af nedlæggelsen af ordningen, at for-
pligtelsen skal overgå til en anden aktør end Det Kgl. Bibliotek, eksempelvis kommu-
nerne, sådan som det antydes i høringssvaret. Med lovændringen fastholdes Det Kgl.
Biblioteks overordnede forpligtelse som overcentral for folkebibliotekerne, men brugen
vil i langt højere grad være bruger- og efterspørgselsdrevet i stedet for den nuværende
ordning, hvor materiale på forhånd udvælges og indkøbes i et vist antal eksemplarer
med henblik på at køre det ud som materialepakker til folkebibliotekerne. Den frem-
tidige ordning vurderes således at være mere omkostningseffektiv.
Københavns Universitet – Saxo-Instituttet
udtrykker bekymring for, at den fo-
reslåede ændring kan medføre, at Det Kgl. Biblioteks nationale rolle som garant for
kvalitet og for et ensartet tilbud i hele landet og på tværs af kommunernes forskel-
lige økonomiske og bemandingsmæssige prioriteringer af dette område risikerer at
falde bort.
Kulturministeriet bemærker hertil, at der også fremover vil være ensartet mulighed
for at bestille fremmedsproget materiale fra Det Kgl. Bibliotek, men at materialet ikke
længere vil være formidlet via udlån af materialepakker fra Det Kgl. Bibliotek til fol-
kebibliotekernes videreformidling.
Struer Kommune
opfordrer til, at funktionen omkring understøttelse af fremmed-
sprogede materialer eksempelvis indtænkes i den fremtidige aftale på centralbiblio-
teksområdet.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at intentionen med nedlæggelsen af ordningen er,
at opgaven bortfalder, og at opgaven med materialepakkerne således ikke vil blive
flyttet til f.eks. centralbibliotekerne.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, indeholder det fremsatte
lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
For at imødekomme ønsket om flerårig budgetsikkerhed i forbindelse med ned-
læggelsen af kulturaftalerne agter regeringen på sit næstekommende finans-
lovsforslag at indbudgettere forventede indtægter fra det kulturelle aktstykke
på finansloven frem til og med 2028. Midlerne vil fortsat skulle udmøntes årligt
via det kulturelle aktstykke i lighed med almindelige finanslovsbevillinger.
Der gives særskilt hjemmel til, at kommunerne kan indgå samarbejder på tværs
af kommunegrænser på kulturområdet. Dette for at sikre, at det fortsat står
kommunerne frit for inden for gældende regler og rammer at indgå i de konstel-
lationer og samarbejder om kulturelle projekter og aktiviteter, de ønsker.
Side 15
L 97 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat
For at sikre opgavebortfaldet, vil det fremadrettet ikke længere være muligt at
modtage støtte til større forundersøgelser. Kulturministeriet har lagt vægt på,
at det vil modvirke lovforslagets intention om opgavebortfald, såfremt Slots- og
Kulturstyrelsen skal gennemgå budgetter for forundersøgelser med henblik på
at vurdere, om der skal gives tilskud. Derudover lægger Kulturministeriet vægt
på, at der i løbet af de sidste tre år alene er givet tilskud til større forundersø-
gelser i tre tilfælde, og at støttebeløbene har været ganske beskedne. Støttemid-
lerne vil i stedet blive udbetalt som støtte til egentlige arkæologiske undersø-
gelser. Der vil således alene skulle ske en myndighedsbehandling af budgettet,
såfremt dette indbringes og kun i forhold til at vurdere budgettets størrelse.
Det er præciseret, at Kulturministerens bemyndigelse til at fastsætte regler
vedr. større forundersøgelser omfatter regler om regnskabsmæssig kontrol med
regnskaber.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk karak-
ter.
Side 16