Finansudvalget
Christiansborg
Svar på L 1
–
spørgsmål 15
I brev af 11. oktober 2024 har udvalget efter ønske fra Trine Pertou Mach
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
L 1
–
spørgsmål 15:
Vil ministeren forklare, hvorfor der med finanslovsforslaget for 2025 læg-
ges op til at nedlægge DCUM som led i regeringens oplæg til at skære
1.000 årsværk inden for statslig administration, når DCUM ikke udfører
administrative opgaver, men primært arbejder forebyggende på skolerne
sammen med elever, lærere og pædagoger?
Svar:
DCUM løser i dag også opgaver, der må regnes for administrative, herun-
der et tilsyn med undervisningsmiljø samt klagesagsbehandling af klage-
sager vedr. mobning. Ligeledes er der administrative medarbejdere og
omkostninger forbundet med at være en selvstændig statsinstitution.
Forslaget indebærer, at DCUM’s tilsyn med undervisningsmiljø afskaffes.
DCUM’s tilsynsopgave har været tilrettelagt som et såkaldt skrivebordstil-
syn
–
dvs. ikke en udgående opgave.
DCUM har desuden varetaget Den Nationale Klageinstans mod Mobning
siden 2017. Klageinstansen er imidlertid underlagt en solnedgangsklausul,
som indebærer at klagesagsbehandlingen automatisk skal ophøre senest
den 31. juli 2027. Regeringens forslag indebærer, at STUK overtager vare-
tagelsen af klageordningen frem til den 31. juli 2027, hvor klageinstansen
ophører.
DCUM’s rådgivnings-
og vejledningsopgaver, herunder også opgaven
med at uddanne undervisningsmiljørepræsentanter, vil blive overdraget
til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) som fremover vil løfte de
udgående opgaver inden for rammerne af den bevilling, der flytter med.
Når klageinstansen ophører, vil midler herfra gå til rådgivningsaktiviteter
vedr. undervisningsmiljøet.
Børne- og Undervisningsministeriet
23. oktober 2024
Sagsnr.: 24/32924