Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 12
Offentligt
2941490_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5156
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 8. november 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 20 (L 12
bilag 6), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Beskæftigelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 20:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 8/11-24 fra Dansk Flygtningehjælp,
jf. L 12 - bilag 6?”
Svar:
Jeg vil gerne kvittere for, at Dansk Flygtningehjælp stiller sin viden og erfaringer
til rådighed i lovprocessen om indførelsen af en ny arbejdspligt. Jeg hæfter mig
ved, at Dansk Flygtningehjælp deler aftalepartiernes ambition om at hjælpe flere
flygtninge og indvandrere i beskæftigelse, men jeg noterer mig også at Dansk
Flygtningehjælp anbefaler en anden sammensætning af beskæftigelsesindsatsen,
end det der ligger i arbejdspligten.
Arbejdspligten har en central og principiel betydning for regeringen. Jeg mener helt
afgjort, at det er nødvendigt, at vi stiller større krav til nytilkomne og til indvan-
drere, som er kommet til Danmark for mange år siden, men som ikke er blevet en
del af det arbejdende fællesskab. Det er både rimeligt for samfundet, og det er vær-
digt for den enkelte.
Det mener jeg, at vi gør med arbejdspligten i sin foreslåede form. Udgangspunktet
bliver, at alle borgere i arbejdspligten skal bidrage i 37 timer om ugen, samt at ho-
vedparten af disse timer bliver brugt i virksomhedsrettede tilbud. Ved tilrettelæg-
gelsen af indsatsen skal der tages højde for den enkeltes forudsætninger og hel-
bredsmæssige situation.
Kommunerne kan også give forskellige tilbud om vejledning og opkvalificering
som led i arbejdspligten. Det vil være en betingelse, at kurserne er korte og har et
klart og tydeligt beskæftigelsesrettet fokus, der kan føre til, at borgeren kan påbe-
gynde et konkret job.
Samtidig vil programmet efter integrationsloven fortsat omfatte danskuddannelse
for alle nytilkomne udlændinge, som omfattes af arbejdspligten. Således vil nytil-
komne udlændinge, som omfattes af arbejdspligten, stadigvæk kunne deltage i op
L 12 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/11-24 fra Dansk Flygtningehjælp
til 15 timer om ugen i danskuddannelse i den femårige introduktionsperiode. Kom-
munerne vil også fortsat kunne give tilbud om danskundervisning og i forbindelse
hermed læse- og skrivekurser til borgere, der omfattes af arbejdspligten, og som
har været i Danmark i mere end fem år.
Derudover kan bl.a. ordinære løntimer, forberedelsestid til danskundervisning og
jobsøgning i samlet set fire timer om ugen, samtaler med jobcentret, transport mel-
lem aktiviteter samt indsatser efter social- og sundhedslovgivningen også indgå i
opgørelsen af timer i henhold til arbejdspligten. Der tages således også højde for
den enkeltes samlede udfordringer
herunder også de udfordringer, som den en-
kelte måtte have af social eller sundhedsmæssig karakter.
Det bemærkes afslutningsvis, at en borger, som er omfattet af arbejdspligten også
fortsat vil kunne tage sig en uddannelse på ordinære vilkår, såfremt den pågæl-
dende er kvalificeret hertil. Hvis en borger vælger at påbegynde en ordinær uddan-
nelse og overgår til SU, vil borgeren ikke længere være omfattet af arbejdspligten.
Det samme gør sig gældende, hvis en borger påbegynder et igu-forløb med løn un-
der praktik.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2