Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 12
Offentligt
2946464_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5156
29. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 22 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Beskæfti-
gelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 22:
”Vil
ministeren kommentere præsentationen fra Dansk Flygtningehjælps foretræde
for udvalget den 20/11-24, jf. L 12 - bilag 6?”
Svar:
Jeg vil gerne kvittere for, at Dansk Flygtningehjælp bidrager med deres faglige vi-
den og erfaringer i forbindelse med Folketingets behandling af lovforslag om en ny
arbejdspligt.
Jeg hæfter mig ved, at Dansk Flygtningehjælp bakker op om aftalens mål om at få
flere flygtninge og indvandrere, som modtager ydelse, i arbejde, og at de også bak-
ker op om brugen af f.eks. ordinære løntimer, virksomhedspraktik og danskunder-
visning til personer i arbejdspligten.
Jeg bemærker også, at Dansk Flygtningehjælp anbefaler at udvide tilbudsviften i
arbejdspligten, så man fjerner begrænsningen på tilbud om vejledning og opkvalifi-
cering, tydeliggør brugen af indsatser efter social- og sundhedslovgivningen og be-
nytter civilsamfundstilbud som bl.a. lektiecafeer, jobklubber og frivillige mentorer.
Det er regeringens holdning, at der grundlæggende skal stilles større krav til nytil-
komne og indvandrere, som er kommet til landet for en årrække siden, men som
stadig ikke har fået fodfæste på det danske arbejdsmarked. Det understøtter vi nu
med en ny arbejdspligt.
Det er endvidere aftalepartiernes ønske, at arbejdspligten hovedsageligt skal bestå
af virksomhedsrettede tilbud, fordi borgerne skal opleve at være en del af et ar-
bejdsfællesskab. Derfor begrænser vi kommunernes brug af vejledning og opkvali-
ficering i arbejdspligten. Der kan dog fortsat gives tilbud om vejledning og opkva-
lificering, hvis der er tale om korte kurser med et klart og tydeligt beskæftigelses-
rettet fokus, der kan føre til, at borgeren kan påbegynde et konkret job.
Jeg er enig med Dansk Flygtningehjælp i, at danskkundskaber er vigtige for at sikre
en vellykket integrationsindsats. For alle nytilkomne udlændinge, som er omfattet
L 12 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om kommentar til præsentationen fra Dansk Flygtningehjælps foretræde for udvalget den 20/11-24
af program efter integrationsloven, vil programmet, og dermed arbejdspligten, fort-
sat inkludere danskuddannelse. Det betyder, at udlændinge omfattet af program
fortsat kan deltage i op til gennemsnitligt 15 timers danskuddannelse om ugen i lø-
bet af den femårige introduktionsperiode. Borgere, som har været i Danmark i mere
end fem år, og som omfattes af arbejdspligten efter lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats, kan også fortsat tilbydes danskundervisning som led i arbejdspligten, her-
under også læse- og skrivekurser.
Derudover kan aktiviteter som ordinære løntimer, forberedelse til danskundervis-
ning og jobsøgning (op til i alt fire timer om ugen), samtaler med jobcentret, og
transport mellem aktiviteter også tælles med i arbejdspligten. Som Dansk Flygtnin-
gehjælp også kommer ind på, kan indsatser efter social- og sundhedslovgivningen
ligeledes tælles med i arbejdspligten. Dette fremgår af det fremsatte lovforslag.
Det bemærkes desuden, at borgere i arbejdspligten også har mulighed for at gøre
brug af de gode uddannelsesmuligheder, vi har i Danmark. Hvis borgerne, som er i
målgruppen for arbejdspligten, overgår til for eksempel SU eller voksenlærlinge-
forløb, afgår de fra kontanthjælpssystemet og dermed fra arbejdspligten. Det
samme gør sig gældende, hvis de overgår til et igu-forløb.
Endelig anbefaler Dansk Flygtningehjælp, at tilbud fra civilsamfundsorganisationer
som bl.a. lektiecafeer, jobklubber og frivillige mentorer skal kunne indgå i arbejds-
pligten. Civilsamfundsorganisationer som Dansk Flygtningehjælp spiller en vigtig
rolle i vores samfund og udbyder mange relevante aktiviteter, som kan være et godt
supplement til de kommunale beskæftigelsesindsatser. Det vil fortsat være muligt
for borgere i arbejdspligten at deltage i frivillige aktiviteter i deres fritid.
Det vil også fortsat være muligt for borgere, som omfattes af arbejdspligten at få
tilbud om virksomhedspraktik i civilsamfundsorganisationer, og der kan etableres
nytteindsatser i civilsamfundsorganisationer og foreninger, hvis udgifter dækkes
med mindst 50 pct. af offentlige tilskud. Både virksomhedspraktik og nytteindsats
kan indgå i arbejdspligten.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2