Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2024 - 2415
Doknr.
128172
Dato
09-04-2025
Svar på spørgsmål fra Dina Raabjerg (KF) stillet den 12. marts 2025
Spørgsmål nr. 2:
”Vil
ministeren oplyse årsagen til, at der med lovforslaget ikke gives mulighed for en admini-
strativ klageadgang, men at enhver klage henvises til domstolsprøvelse med den betydelige
meromkostning, der vil være for både domstole og virksomheder i forbindelse hermed? Mini-
steren bedes videre forklare baggrunden for dette forhold, idet EU-forordningen kræver, at
virksomheder skal kunne udfordre myndighedsbeslutninger.”
Svar:
Adgangen til at indbringe klager for overordnede administrative myndigheder er afskåret med
henblik på at sikre markedsovervågningsmyndigheders uafhængighed. Hvis en overordnet
myndighed kunne behandle klager over afgørelser truffet af markedsovervågningsmyndighe-
derne, ville det stride mod dette uafhængighedsprincip, da en ovenstående myndighed her-
ved vil kunne omgøre afgørelser. Hensynet til uafhængighed vurderes i denne sammenhæng
at veje tungt, hvorfor det anses for hensigtsmæssigt og nødvendigt at afskære administrativ
rekurs.
Det påpeges endvidere, at det ikke følger af forordningen, hvordan myndighedsbeslutninger
skal kunne udfordres. På baggrund af uafhængighedshensyn, som forklaret ovenfor, vil virk-
somheder derfor skulle udfordre myndighedsbeslutninger ved domstolsprøvelse.
Det bemærkes i øvrigt, at en afskæring af administrativ rekurs også bliver brugt på andre lov-
givningsområder, herunder i databeskyttelsesloven og lov om håndhævelse af Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester (DSA).
Med venlig hilsen
Caroline Stage