Kulturudvalget 2024-25
L 50
Offentligt
2957121_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
16. december 2024
Folketingets Kulturudvalg har stillet mig følgende spørgsmål nr. 28 ad L 50, som jeg
hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren venligst kommentere henvendelse fra Mogens Vedsø, jf. L 50 - bilag 13?
Svar:
Nyborg Slot-projektet er miljøkonsekvensvurderet efter lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (miljøvurderingsloven). Af miljøvurderingslo-
ven fremgår bl.a., at formålet med en miljøkonsekvensrapport er, at der under inddra-
gelse af offentligheden så tidligt som muligt og forud for, at myndigheden træffer afgø-
relse om projektet, tages hensyn til projekters sandsynlige væsentlige indvirkning på
miljøet, herunder den biologiske mangfoldighed, befolkningen, menneskers sundhed,
flora, fauna, jordbund, jordarealer, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder,
landskab, kulturarv, herunder kirker og deres omgivelser og arkitektonisk og arkæolo-
gisk arv, større menneske- og naturskabte katastroferisici og ulykker og ressourceeffek-
tivitet og det indbyrdes forhold mellem disse faktorer. Det fremgår endvidere af miljø-
vurderingsloven, at de oplysninger, der fremhæves i miljøkonsekvensrapporten, skal
være fuldstændige og af tilstrækkelig høj kvalitet. Det fremgår ligeledes af miljøvurde-
ringsloven, at bygherren skal sikre, at miljøkonsekvensrapporten er udarbejdet af kvali-
ficerede og kompetente eksperter.
Slots- og Kulturstyrelsen har som bygherre anvendt COWI til at udarbejde en fuld mil-
jøkonsekvensvurdering, der er gennemført i henhold til gældende regler og procedurer.
En miljøkonsekvensrapport danner udgangspunkt for den såkaldte § 25-tilladelse til
projektet (en miljøgodkendelse). § 25-tilladelsen træffes på grundlag af bygherrens an-
søgning, miljøkonsekvensrapporten, eventuelle supplerende oplysninger, resultaterne af
de høringer, der er foretaget, og myndighedens begrundede konklusion. Miljøstyrelsen
har i sit udkast til § 25-tilladelse konkluderet, at projektet kan gives en tilladelse.
Dok. nr. 199507
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til henvendelse fra Mogens Vedsø, jf. bilag 13?
Projektet følger derfor den helt sædvanlige og lovfæstede procedure, når projekter af en
vis størrelse skal vurderes. Der har derfor allerede været en grundig uvildig vurdering
af projektet.
Derudover henvises der i L 50, bilag 13, til et afsnit i miljøkonsekvensrapporten vedrø-
rende
begrebet ”demontering”.
Jeg har i den forbindelse bedt Slots- og Kulturstyrelsen
om en udtalelse. Slots- og Kulturstyrelsen oplyser følgende:
”I
miljøkonsekvensrapporten findes afsnit 4.5. Demonteringsfase, hvor følgende fremgår:
”En evt. demontering er ikke behandlet
yderligere i rapporten, idet det vurderes, at de-
monteringen generelt vil indebære de samme miljøpåvirkninger som i anlægsfasen, og at
den genopførte kongeborg skal blive på stedet i al overskuelig fremtid. Tilbygningerne er
designet på en sådan måde, at
disse tydeligt kan adskilles fra fortidsminderne.”
Slots- og Kulturstyrelsen bemærker, at afsnit 4.5 Demonteringsfase ikke har til formål at
anvise en fuld teknisk beskrivelse af, hvordan projektet kan demonteres, men alene at
vurdere miljøpåvirkninger i forbindelse med en eventuel demontering. Der henvises til
afsnit 8.2.10 Konklusion, i forhold til,
hvorvidt projektet vurderes at være reversibelt.”
Jeg henholder mig til Slots- og Kulturstyrelsens udtalelse
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2