Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
06-12-2024
J nr.
2024 - 1135
Akt-id
538331
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 6. november 2024 stillet
mig følgende spørgsmål 1 til L 78, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet på udvalgets vegne af udvalgsformand Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål 1
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. september 2024 fra Dansk
Fjernvarme, jf. L 78 - bilag 2.
Svar
I Dansk Fjernvarmes henvendelse af 6. november 2024 samt foretræde for ud-
valget d. 28. november 2024 fremhæves en række forhold, som jeg vil adres-
sere i det følgende.
For så vidt angår forbrugerprisloftet på fjernvarme, vil jeg understrege, at der
med det foreslåede prisloft implementeres en model, der er velbeskrevet i de
politiske aftaler fra både 2022 og 2024. Der er aftalt en model, som ikke be-
grænser selskaberne i, hvor mange omkostninger de må opkræve over varme-
priserne hos forbrugerne, men hvor forbrugerne får bedre mulighed for selv at
vælge deres varmekilde – og for at vælge fjernvarmen fra, hvis den er for dyr.
Prisloftsmodellen er en fornuftig regulering, som øger konkurrencen mellem
fjernvarmen og individuelle varmekilder. Derudover bidrager prisloftet til større
gennemsigtighed om varmepriserne til gavn for forbrugerne.
Jeg vil samtidig bemærke, at det hele tiden har været forudsat, at fjernvarmeud-
rulningen skal ske under hensyntagen til fornuftige priser på varme, og at det er
vigtigt, uanset om man bor i eller uden for de større byer, at varmekunderne kan
regne med, at priserne er konkurrencedygtige. Dette bidrager lovforslaget til.
Dansk Fjernvarme har i forbindelse med foretræde for udvalget d. 28. november
2024 rejst behov for, at forbrugeres omkostninger ved skift væk fra fjernvarme
indregnes i prisloftet, herunder i offentliggørelseskravet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/3