Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78
Offentligt
2951480_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
06-12-2024
J nr.
2024 - 1135
Akt-id
538331
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 6. november 2024 stillet
mig følgende spørgsmål 1 til L 78, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet på udvalgets vegne af udvalgsformand Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål 1
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. september 2024 fra Dansk
Fjernvarme, jf. L 78 - bilag 2.
Svar
I Dansk Fjernvarmes henvendelse af 6. november 2024 samt foretræde for ud-
valget d. 28. november 2024 fremhæves en række forhold, som jeg vil adres-
sere i det følgende.
For så vidt angår forbrugerprisloftet på fjernvarme, vil jeg understrege, at der
med det foreslåede prisloft implementeres en model, der er velbeskrevet i de
politiske aftaler fra både 2022 og 2024. Der er aftalt en model, som ikke be-
grænser selskaberne i, hvor mange omkostninger de må opkræve over varme-
priserne hos forbrugerne, men hvor forbrugerne får bedre mulighed for selv at
vælge deres varmekilde – og for at vælge fjernvarmen fra, hvis den er for dyr.
Prisloftsmodellen er en fornuftig regulering, som øger konkurrencen mellem
fjernvarmen og individuelle varmekilder. Derudover bidrager prisloftet til større
gennemsigtighed om varmepriserne til gavn for forbrugerne.
Jeg vil samtidig bemærke, at det hele tiden har været forudsat, at fjernvarmeud-
rulningen skal ske under hensyntagen til fornuftige priser på varme, og at det er
vigtigt, uanset om man bor i eller uden for de større byer, at varmekunderne kan
regne med, at priserne er konkurrencedygtige. Dette bidrager lovforslaget til.
Dansk Fjernvarme har i forbindelse med foretræde for udvalget d. 28. november
2024 rejst behov for, at forbrugeres omkostninger ved skift væk fra fjernvarme
indregnes i prisloftet, herunder i offentliggørelseskravet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 78 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/9-24 fra Dansk Fjernvarme
2951480_0002.png
Hertil vil jeg bemærke, at der er store forskelle på, hvad det faktisk koster for en
forbruger med fjernvarme at udtræde af kundeforholdet.
Af den grund vurderes det hverken muligt eller hensigtsmæssigt at indarbejde et
fast tillæg i prisloftet, uden at det går væsentligt ud over den transparens om
varmepriserne, som det er tiltænkt, at prisloftet skal være med til at understøtte.
Prisloftet er i stedet tiltænkt som et nationalt prisloft, der skal afspejle relevante
forbrugeromkostninger ved at købe, installere og anvende en varmepumpe.
Det bemærkes hertil, at der også kan være omkostninger forbundet med at til-
slutte sig fjernvarme, som ikke altid vil være fuldt ud afspejlet i den beregnede
forbrugerpris på fjernvarme, som sammenlignes med prisloftet.
Prisloftet kan betragtes som en indikator for, hvornår en forbruger aftager fjern-
varme til høje priser. Såfremt forbrugeren har særlige præferencer for fjern-
varme eller høje skifteomkostninger, som ikke er afspejlet i prisloftet, kan forbru-
geren i den situation blot fortsætte med at aftage fjernvarme. Det er indlejret i
den aftalte model, at forbrugerne har et valg, og at det er forbrugerne selv, der
bedst kan vurdere, om de vil blive på fjernvarmen eller skifte til en anden varme-
løsning.
Under 1. behandlingen af lovforslaget blev det ligeledes drøftet, hvordan det sik-
res, at forbrugeren forstår sammenhængen mellem prisloftet og de alternative
opvarmningsmuligheder, herunder de fulde omkostninger ved et skifte. Her er
det vigtigt at være opmærksom på, at det er varmeforsyningsvirksomhederne,
der som i dag har den direkte kommunikation med deres kunder. Det ændrer
modellen ikke ved. Lovforslaget stiller krav om, at fjernvarmevirksomhederne
skal orientere deres kunder om, at de fremgår af Forsyningstilsynets årlige over-
sigt over virksomheder, der gennemsnitligt har beregnede forbrugerpriser over
prisloftet over en treårig periode. Dette skal som minimum ske på deres hjem-
meside eller en tilsvarende online platform. Virksomhederne kan selv beslutte,
hvor og hvordan, de herudover kommunikerer om prisloftet, og de kan selv be-
slutte, om sådan information indeholder skifteomkostninger.
Jeg er helt enig i, at der skal være transparens om prisloftet. Derfor vil Energi-
styrelsen udarbejde relevant information om, hvordan prisloftet skal forstås, her-
under at der kan være andre forhold som skifteomkostninger, som det vil være
relevant for forbrugerne at undersøge ifm. valg af varmeløsning. Denne informa-
tion vil blive gjort tilgængelig på Energistyrelsens hjemmeside. Varmeforsy-
ningsvirksomheden vil kunne henvise hertil, ligesom det er forventningen at For-
syningstilsynet vil henvise til Energistyrelsens hjemmeside, når de udmelder de
årlige prislofter.
I henvendelsen af 6. november fremhæver Dansk Fjernvarme også det krav om
selskabsgørelse af kommunalt ejede varmeforsyningsvirksomheder, der fremgik
Side 2/3
L 78 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/9-24 fra Dansk Fjernvarme
2951480_0003.png
af høringsversionen af lovforslaget. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har
på baggrund af den eksterne høring vurderet, at der er behov for yderligere af-
dækning af konsekvenserne forbundet med et krav om selskabsgørelse. Initiati-
vet udgår derfor af lovforslaget, og der arbejdes videre med det i en opfølgende
proces. Det er desuden præciseret i lovforslaget, at kravet om mindst to uaf-
hængige medlemmer af bestyrelsen eller det tilsvarende ledelsesorgan afgræn-
ses til kommunalt ejede varmeforsyningsvirksomheder, som allerede er sel-
skabsgjort – dette omfatter selskaber organiseret som A/S, ApS og P/S.
Det bemærkes, at både aftalekredsen samt KEF- og ULØ-udvalgene forud for
fremsættelsen af L78 er blevet orienteret om, at kravet om selskabsgørelse ud-
går af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3