Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78
Offentligt
2951620_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6-12-2024
J nr.
2024 - 1135
Akt-id
538331
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 2. december 2024 stillet
mig følgende spørgsmål 13 til L 78, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 13
Vil ministeren oplyse, hvordan de nye regler om markedsmæssige priser i kon-
cerninterne aftaler skal forstås i sammenhæng med non-profitprincippet på fjern-
varmeområdet, herunder om reglerne i praksis vil kunne give mulighed for at
omgå non-profitprincippet ved at opdele et non-profit fjernvarmeselskab i to sel-
skaber, der anvender markedsmæssige priser, som dækker både omkostninger
og fortjeneste?
Svar
Jeg vil minde om, at det foreslåede markedsmæssighedstilsyn følger op på kritik
fra Rigsrevisionen. Rigsrevisionen peger på, at mens varmesektoren har karak-
ter af et monopol, kan andre selskaber i en forsyningskoncern være konkurren-
ceudsatte. Det kan skabe et pres for, gennem højere varmepriser, at øge indtje-
ningen i de konkurrenceudsatte dele af koncernen for at kunne sætte prisen ned
og stå bedre i konkurrencen. I sidste ende kan det føre til, at varmekunderne
betaler for meget, hvis varmeselskabet i koncernen ikke har markedstestet de
priser, de betaler for de ydelser, de køber i koncernen, fx serviceydelser.
Med det nye markedsmæssighedstilsyn skal Forsyningstilsynet føre tilsyn med,
at aftalerne er markedsmæssige, når der handles mellem koncern- og interesse-
forbundne selskaber.
I forhold til ”non-profitprincippet”, som der henvises til i spørgsmålet, kan jeg op-
lyse, at varmeforsyningsvirksomheder som udgangspunkt er reguleret efter prin-
cippet om nødvendige omkostninger, men varmeforsyningsloven giver allerede i
dag på visse områder mulighed for, at en virksomhed kan indregne og opnå en
fortjeneste over varmepriserne. Det drejer sig fx om indregning af et overskud i
prisen og efter Forsyningstilsynets tiltrædelse forrentning af indskudskapital.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 78 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvordan de nye regler om markedsmæssige priser i koncerninterne aftaler skal forstås i sammenhæng med non-profitprincippet på fjernvarmeområdet
2951620_0002.png
For så vidt angår organisering af varmeselskaberne, er det den almindelige sel-
skabsret, der regulerer etablering af selskaber. Det kan ikke udelukkes, at der
allerede i dag vil kunne være mulighed for, at selskaberne kan organisere sig på
en sådan måde, at der er visse muligheder for fortjeneste. Forsyningstilsynet
har i dag mulighed for at gribe ind, fx hvis tilsynet vurderer, at der er indregnet
omkostninger i varmeprisen, der ikke er nødvendige eller rimelige.
Med lovforslaget styrkes Forsyningstilsynets tilsyn og indgrebsbeføjelser i for-
hold til i dag i situationer, hvor der handles mellem koncern- og interessefor-
bundne selskaber.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2