Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 8857
Doknr.
948824
Dato
06-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 3. december 204 stillet følgende spørgsmål nr.
3 (L 87) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren redegøre for fordelingen af underretninger på forskellige rele-
vante kategorier?”
Svar:
Efter reglerne i § 136 i barnets lov, skal kommunalbestyrelsen foretage central
registrering af underretninger. Reglerne svarer til de tidligere gældende regler i
§ 155 i lov om social service.
Reglerne for kommunalbestyrelsens indberetninger er desuden fastsat i mini-
steriets bekendtgørelse om dataindberetninger på socialområdet. Det fremgår
af bekendtgørelsens kapitel 4 og bilag, hvilke oplysninger der skal indberettes
om de enkelte underretninger til Danmarks Statistik.
Jeg kan i øvrigt henvise til bilag 1 med opgørelser fra underretningsstatistikken
for 2023. Her indgår opgørelser over udviklingen i antallet af underretninger over
de senere år, hvem der underretter kommunerne, og hvilke årsager der ligger
bag underretningerne.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1: Underretningsstatistik fra 2023.
1