Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 10-11/10-24 - RIA Bilag 3
Offentligt
2915718_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. oktober 2024
Internationalt Kontor
Maria F. Axelsen
2024-10288
3458014
Supplerende samlenotat for sager på Justitsministeriets område, der
forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
10.-11. oktober 2024
Side:
2-5
Punkt 6
Fremme adgangen til retssystemet som en
del af retsstatsprincippet og konkurrence-
evne
-
Meningsudveksling
Side 1/5
Rådsmøde (Retlige og indre anliggender) den 10.-11. oktober 2024 - Bilag 3: Revideret samlenotat vedr. rådsmøde RIA 10-11/11-24, pkt. 6
Dagsordenspunkt 6: Fremme adgangen til retssystemet som
en del af retsstatsprincippet og konkurrenceevne
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger.
1. Resumé
Emnet er på dagsordenen som frokostdrøftelse for rådsmødet (retlige
og indre anliggender) den 10.-11. oktober 2024. Meningsudvekslin-
gen vil omhandle hvordan adgangen til en lige og effektiv adgang til
domstolene, herunder særligt for små og mellemstore virksomheder
(SMV’er) forbedres gennem gennemsigtighed,
klarhed og tilgængelig-
hed af lovgivning og juridisk information. Spørgsmålet om nærheds-
princippet er ikke relevant. Sagen har hverken lovgivningsmæssige el-
ler økonomiske konsekvenser. Fra dansk side kan der generelt støttes
op om Kommissionens indsats for at styrke og sætte fokus på retsstats-
princippet og konkurrenceevnen i EU.
2. Baggrund
1.
Adgangen til domstolene har de senere år været drøftet i regi af RIA,
men fokus har primært været på enkeltpersoners adgang til retssyste-
met. Ministrene har i den forbindelse udvekslet synspunkter om vig-
tige aspekter såsom adgang til advokat, uddannelse af dommere, bar-
rierer for adgang til domstolene for sårbare mennesker og retshjælp.
Det ungarske formandskab finder det vigtigt, at der nu indføres et nyt
perspektiv i drøftelserne
hvordan adgang til domstolene kan sikres
for økonomiske aktører med få ressourcer og finansielle midler, især
SMV'er, og dermed skabe et juridisk miljø, der ikke medfører dispro-
portionale og uholdbare byrder for dem, der skal anvende retsvæsenet.
Formandskabet finder, at effektive og tilgængelige retssystemer er af-
gørende for at forbedre investeringsklimaet og bæredygtigheden af
langsigtet vækst, og derfor bidrager til konkurrenceevnen.
Side 2/5
Rådsmøde (Retlige og indre anliggender) den 10.-11. oktober 2024 - Bilag 3: Revideret samlenotat vedr. rådsmøde RIA 10-11/11-24, pkt. 6
I denne henseende er gennemsigtighed, klarhed og tilgængelighed af
EU-lovgivning og national lovgivning, herunder juridiske fortolknin-
ger fastsat i retspraksis og forklaringer af retsakter, af særlig betyd-
ning. Formandskabet finder derfor, at lovgivning og retspraksis bør
offentliggøres i et maskinlæsbart format i offentligt tilgængelige og
interoperable databaser som for eksempel e-Justice Portalen og e-
CODEX.
En sådan omfattende adgang til lovgivning og retspraksis ville give
mulighed for udbredt brug af AI-værktøjer, støtte EU's juridiske tek-
nologivirksomheder
og øge såvel SMV’ernes som medlemsstaternes
konkurrenceevne.
2.
Under de uformelle RIA-rådsdrøftelser i juli blev det drøftet, at AI-
aktiverede applikationer i medlemsstaterne kan hjælpe ikke kun bor-
gere, der søger juridisk rådgivning, men også SMV'er med at navigere
i lovgivningens kompleksitet. Disse applikationer kan give brugere
avancerede søgefunktioner og chatbotløsninger til at understøtte deres
juridiske forskning.
AI-forordningen forventes her af spille en væsentlig rolle. Ligeledes
nævnes fremme af frivillig brug af alternativ tvistbilæggelse (ADR)
som et andet vigtigt redskab til at fremme effektiv adgang til domsto-
lene ved samtidig at reducere byrden på retssystemet.
Endvidere tilkendegav Kommissionen under drøftelserne, at konkur-
renceevne og vækst vil være en prioritet for den nye Kommission på
samme måde, som det var tilfældet for den forrige. Det er en generel
prioritet for Kommissionen at udforme bedre EU-lovgivning, da det
særligt er vanskeligt for SMV’er at implementere EU-lovgivning,
der
ofte er skrevet i et kompliceret juridisk sprog og spredt ud i flere rets-
akter. Kommissionen fandt desuden ligesom formandskabet, at der var
problemer med håndhævelse af krav i grænseoverskridende situatio-
ner, særligt i forhold til retternes kompetence samt anerkendelse og
fuldbyrdelse af retsafgørelser, der er truffet i medlemsstaterne i civile
og handelsretlige sager. Kommissionen vil derfor se på en fornyelse
Side 3/5
Rådsmøde (Retlige og indre anliggender) den 10.-11. oktober 2024 - Bilag 3: Revideret samlenotat vedr. rådsmøde RIA 10-11/11-24, pkt. 6
2915718_0004.png
af Bruxelles I, der regulerer regler mellem EU-medlemsstaterne (bort-
set fra Danmark) om værneting, gensidig anerkendelse og fuldbyr-
delse af retsafgørelser i civile sager og Rom I-forordningerne, der re-
gulerer lovvalg i kontraktforhold.
3. Formål og indhold
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 10.-11. oktober 2024.
Det ungarske formandskab finder det vigtigt, at drøftelserne om ad-
gangen til domstolene udvides med en drøftelse af, hvordan adgang til
domstolene kan sikres for økonomiske aktører med færre ressourcer
og finansielle midler, især SMV'er, og dermed skabe et juridisk miljø,
der ikke medfører disproportionale og uholdbare byrder for dem, der
skal anvende retsvæsenet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen har ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Side 4/5
Rådsmøde (Retlige og indre anliggender) den 10.-11. oktober 2024 - Bilag 3: Revideret samlenotat vedr. rådsmøde RIA 10-11/11-24, pkt. 6
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hovedparten af EU-medlemsstaterne, herunder Danmark, har løbende
udtrykt støtte til Kommissionens øgede fokus på retsstatsprincippet og
monitorering af retsstatsforholdene på tværs af EU og i de enkelte
medlemsstater.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det afgørende, at alle medlemsstater lever op til
EU’s grundlæggende værdier, herunder demokrati og retsstatsprincip-
pet. Efterlevelse af retsstatsprincippet er afgørende for både legitimi-
teten og effektiviteten af samarbejdet mellem
EU’s medlemsstater.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5