Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 4068 - RIA Bilag 2
Offentligt
2945572_0001.png
Samlenotat
Samlenotat
Vedrørende de sager på Udlændinge- og Integrationsministeriets område,
der behandles på rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 12. og 13. december 2024.
19. november 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Kontor for Internationalt
Migrationssamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Dagsordenspunkt
Side
Dagsordenspunkt 17. Schengenområdets generelle til- s. 3
stand (”Schengen-Rådet”): Implementering af priorite-
ter for den årlige Schengencyklus: Styrket sikkerhed
igennem digitalisering
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
Dagsordenspunkt 18. Implementering af interoperabili- s. 7
tet
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
Dagsordenspunkt 19. Rådsbeslutning om ophævelse af s. 12
grænsekontrol ved landegrænserne til Bulgarien og Ru-
mænien
KOM dokument foreligger ikke
=
Vedtagelse
Sagsbehandler
Magnus Christensen
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
+45 61 98 34 71
[email protected]
2024 - 77
2873390
Side
1/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
Dagsordenspunkt 20. Migration og asyl
KOM dokument foreligger ikke
a) Håndtering af irregulær migration
b) Implementering af migrations- og asylreformer
= Udveksling af synspunkter
s. 17
s. 17
s. 21
Dagsordenspunkt 21. Direktivet om minimumsregler til s. 26
forebyggelse af migrantsmugling
KOM (2023) 755
=
Generel indstilling
Side
2/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0003.png
Dagsordenspunkt 17. Schengenområdets generelle tilstand
(”Schengen-
Rådet”):
Implementering af prioriteter for den årlige Schengencyklus:
Styrket sikkerhed igennem digitalisering
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
Revideret notat. Ændringer er markeret med en streg i margin.
1. Resumé
Formandskabet lægger op til en overordnet drøftelse af Schengenområdets
generelle tilstand med udgangspunkt i seneste Schengenbarometer. Efterfulgt
af dette forventes det, at formandskabet i forlængelse af rådsmødet i oktober
2024 vil fokusere på implementering af tre prioriteter for Schengencyklus
2024-2025, som Rådet støttede ved rådsmødet i juni 2024. De tre prioriteter
vedrører styrkelse af ydre grænser, tilbagesendelse og indre sikkerhed gen-
nem forbedret politisamarbejde for at sikre fri bevægelighed i et Schengen-
område uden intern grænsekontrol. Fra dansk side støttes generelt målsæt-
ningen om mere politisk styring af Schengensamarbejdet gennem drøftelser i
Schengenrådet, herunder drøftelser af Schengenområdets aktuelle funktion
og prioriteter. Regeringen støtter de tre prioriteter for Schengencyklus 2024-
2025. Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet eller gæl-
dende dansk ret, og sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økono-
miske konsekvenser.
2. Baggrund
Der blev i første halvdel af 2022 opnået opbakning i Rådet til at betegne den
del af rådsmødet for retlige og indre anliggender, der behandler Schengenre-
laterede sager, for Schengenrådet (Schengen Council). Formålet var at øge
politisk fokus på og styring af Schengensamarbejdet. Der har været afholdt
møder i Schengenrådet ved alle rådsmøderne for retlige og indre anliggender
siden marts 2022.
Der har til flere af møderne i Schengenrådet været fremlagt et såkaldt Schen-
genbarometer. Schengenbarometret indeholder en oversigt over Schengens
generelle tilstand, herunder statistik vedrørende ydre grænser, tilbagesendel-
ser og grænsekontrol ved indre grænser.
Med den første såkaldte Schengenstatusrapport fra maj 2022 har Kommissi-
onen samtidig lanceret et koncept med etårige såkaldte Schengencyklusser,
Side
3/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
hvor der hvert år opstilles prioriteter for Schengensamarbejdet. Kommissio-
nen har også i foråret 2023 udsendt en Schengenstatusrapport. Rådet vedtog
på baggrund heraf ved rådsmødet i juni 2023 ikke-bindende prioriteter for
Schengencyklus 2023-2024.
3. Formål og indhold
Kommissionen vedtog den 16. april 2024 Schengenstatusrapporten for 2024.
Rapporten fremhæver betydelige fremskridt både på lovgivnings- og operati-
onelt niveau. Den påpeger dog også det fortsatte behov for Schengenrådets
arbejde med bl.a. at sikre en rettidig implementering af de nye Schengen-
retsakter, ophævelser af intern grænsekontrol ved landegrænserne til Bulga-
rien og Rumænien i forlængelse af Rådets afgørelsen fra 30. december 2023
om den fulde anvendelse af Schengenreglerne i de to lande, styrkelse af for-
valtningen af de ydre grænser, opbygning af et effektivt EU-tilbagesendelses-
system og styrkelse af politisamarbejdet for at sikre den interne sikkerhed i
Schengenområdet.
I Schengenstatusrapporten beskrives det også, at Kommissionens Schengen-
koordinator siden oktober 2023 har været i tæt dialog med de medlemslande,
der midlertidigt har genindført grænsekontrol i flere på hinanden følgende
perioder. Som følge af denne konsultationsproces har Kommissionen i no-
vember 2023 vedtaget henstillinger med henblik på at styrke politisamarbej-
det blandt medlemsstater, der midlertidigt har genindført grænsekontrol ved
indre grænser for at imødegå de sikkerhedstrusler, der er årsag til grænsekon-
trollen. Ligeledes har Kommissionen udarbejdet en rapport som bilag til
Schengenstatusrapporten for 2024 på baggrund af denne konsultationsproces,
hvor de midlertidigt genindførte grænsekontroller, herunder i Danmark, be-
skrives.
For første gang fremsatte Kommissionen i april 2024 sammen med Schen-
genstatusrapporten et forslag til en rådshenstilling for den næste Schengency-
klus på baggrund af Schengenstatusrapporten. Det belgiske formandskab
valgte imidlertid ikke at gå videre med vedtagelse af rådshenstillingen. I ste-
det søgte det belgiske formandskab ved rådsmødet (retlige og indre anliggen-
der) den 13.-14. juni 2024 opbakning til følgende prioriteter for Schengency-
klus 2024-2025:
1.
Styrkelse af de ydre grænser samtidig med forbedring af digitaliserin-
gen af procedurer og systemer.
Side
4/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0005.png
2.
3.
Øge effektiviteten af tilbagesendelsessystemerne gennem effektiv im-
plementering af vedtaget lovgivning og strategier vedrørende tilba-
gesendelse.
Øge den indre sikkerhed gennem forbedret politisamarbejde for at
sikre fri bevægelighed i et Schengenområde uden intern grænsekon-
trol.
Der var på rådsmødet i juni 2024 generelt opbakning til formandskabets for-
slag til prioriteter. Derimod var der ved rådsmødet ikke enighed om vedta-
gelse af en Schengenerklæring, som det belgiske formandskab havde forslået
i anledning af i anledning af 40-året for Schengenaftalen fra 1985.
Det ungarske formandskab ventes ved rådsmødet at præsentere et nyt Schen-
genbarometer og sætte fokus på implementering af de tre prioriteter for
Schengencyklus 2024-2025. De tre prioriteter er allerede blevet drøftet i for-
bindelse med rådsmødet (retlige og indre anliggender) i oktober 2024.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekven-
ser, herunder statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konse-
kvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for Asyl- og Indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 21. november 2024.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
Side
5/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter målsætningen om mere politisk styring af Schengensam-
arbejdet, herunder drøftelser af Schengenområdets aktuelle funktion i Rådet.
Regeringen støtter de tre prioriteter for Schengencyklus 2024-2025.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev den 24. februar 2022 orienteret om oprettel-
sen af Schengenrådet inden for rammerne af rådsmødeformationen (retlige og
indre anliggender). Udvalget er tillige blevet orienteret i forbindelse med de
planlagte drøftelser af Schengenområdets generelle tilstand på rådsmøderne
den 9.-10. juni 2022, den 13.-14. oktober 2022, den 8.-9. december 2022, den
9.-10. marts 2023, den 8.-9. juni 2023, den 19.-20. oktober 2023, den 4.-5.
december 2023, den 4.-5. marts 2024, 13.-14. juni 2024 og 10.-11. oktober.
Side
6/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0007.png
Dagsordenspunkt 18. Implementering af interoperabilitet
KOM dokument foreligger ikke
= Status
Revideret notat. Ændringer er markeret med en streg i margin.
1. Resumé
Status på gennemførelse af interoperabilitet (implementering af retsakter
vedr. it-systemer for visum, grænsekontrol og indre sikkerhed), herunder sær-
lig status for idriftsættelsen af det europæiske ind- og udrejsesystem (EES) og
muligheden for en gradvis udrulning, forventes på dagsordenen for rådsmø-
det. Det forventes, at Kommissionen og/eller eu-LISA vil orientere om den
generelle status efterfulgt af en udveksling af synspunkter. Danmark følger
EU’s gennemførelsesplaner for interoperabilitet.
Statusopdateringen giver
ikke anledning til at redegøre for nærhedsprincippet eller retsforbeholdet og
giver ikke anledning til at redegøre for gældende ret og har ikke i sig selv
lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
2. Baggrund
Betegnelsen interoperabilitet dækker over, at medlemslandene, eu-LISA (Det
Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-systemer
inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed), Den europæiske
grænse- og kystvagt (Frontex) og Kommissionen aktuelt implementerer en
række forordninger om større EU it-systemer på området for visum, grænse-
kontrol og indre sikkerhed. Implementeringen vedrører EES (et nyt system til
elektronisk ind- og udrejsekontrol), ETIAS (et nyt system for rejsetilladelser
til visumfri tredjelandsstatsborgere forud for indrejse i Schengenområdet),
ændringer til det eksisterende system VIS (Visuminformationssystemet) og
SIS (Schengeninformationssystemet) samt ændringer til det eksisterende Eu-
rodac (fingeraftrykssystemet for asylansøgere til understøttelse af Dublin-
proceduren). Endvidere omfatter implementeringen også et nyt system for in-
teroperabilitet (dvs. samkørsel af oplysninger med henblik på kontrol og ve-
rifikation af identitetsoplysninger) mellem ovenstående it-systemer samt et
nyt system til udveksling af oplysninger om domstolsafgørelser vedrørende
tredjelandsstatsborgere (ECRIS-TCN), som Danmark
i modsætning til de
øvrige systemer
ikke deltager i pga. retsforbeholdet.
Side
7/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0008.png
Implementeringen har også omfattet ændringer til det eksisterende system
SIS (Schengeninformationssystemet). Det ændrede system blev taget i drift i
marts 2023.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. december 2020 oriente-
rede Kommissionen om behov for at revidere tidsplanen pga. forsinkelser i
implementeringen af EES. Der har senere vist sig et yderligere behov for ju-
steringer i tidsplanen pga. forsinkelser i implementeringen af systemerne. I
forbindelse med det uformelle rådsmøde (retlige og indre anliggender) i juli
2022 præsenterede Kommissionen endnu en ny tidsplan, som mødte opbak-
ning blandt medlemsstaterne.
Det blev på rådsmøde (retlige og indre anliggender) i marts 2023 konstateret,
at tidsfristen for EES i medio maj 2023 ikke længere var realistisk. Man blev
derfor enige om at drøfte en ny samlet tidsplan på rådsmødet i juni 2023.
På rådsmøde (retlige og indre anliggender) i juni 2023 gav eu-LISA en status
for arbejdet med udarbejdelsen af en ny samlet tidsplan, herunder at en revi-
deret plan forventedes forelagt på rådsmødet i oktober 2023.
På rådsmøde (retlige og indre anliggender) i oktober 2023 fremlagde eu-LISA
en ny køreplan til godkendelse. Det fremgår af køreplanen, at EES vil kunne
idriftsættes i anden halvdel af 2024, at ETIAS skal træde i kraft i første halvår
af 2025, at ECRIS forventes at være klar i medio 2025, og at det samlede
system for interoperabilitet skal færdiggøres i andet halvår af 2026. Kørepla-
nen blev vedtaget på rådsmødet.
På møde i eu-LISA’s
bestyrelse 25-26
september 2024 meddelte Kommissi-
onen, at man ikke længere forventer, at EES-forordningen og systemet tages
i drift i fuldt omfang den 10. november 2024. På rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 10.-11. oktober 2024 orienterede Kommissionen om forsin-
kelsen og oplyste, man vil fremsætte et lovforslag, der skal sikre hjemmel til
en alternativ trinvis ibrugtagning af EES.
Kommissionen har endnu ikke fremsat forslaget.
Forordningerne om EES, ETIAS, ændringerne til SIS og VIS samt den nye
interoperabilitet udgør en udbygning af Schengenreglerne, som Danmark har
tilsluttet sig på mellemstatsligt grundlag i medfør af Protokollen om Dan-
marks stilling artikel 4.
Side
8/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0009.png
For omarbejdningen af Eurodac-forordningen, som Danmark har tiltrådt på
mellemstatsligt grundlag i medfør af parallelaftalen, vil Danmark imidlertid
inden 30 dage skulle give Kommissionen meddelelse om, hvorvidt Danmark
ønsker at gennemføre indholdet af ændringerne i dansk ret.
3. Formål og indhold
Det forventes, at Kommissionen og/eller eu-LISA vil orientere om status på
arbejdet med tidsplanen, som blev vedtaget i oktober 2023 og desuden give
en status på arbejdet med fremsættelse af lovforslag om en ny model for trin-
vis idriftsættelse af EES.
Der er i Danmark etableret et tværministerielt program for en samlet koordi-
neret udvikling og gennemførelse af Schengen it-systemerne på nær ECRIS
TCN, der er omfattet af forbeholdet. Programmet omfatter pt. de to retsakter
vedrørende EES og ETIAS samt etablering af interoperabilitet og ændringer
til SIS og VIS.
Justitsministeriet, Rigspolitiet, Udenrigsministeriet, Finansministeriet samt
Udlændinge- og Integrationsministeriet med tilhørende institutioner deltager
i programmet. Da forordningsforslaget om ændring af Eurodac er vedtaget,
forventes dette også inkluderet i programmet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konse-
kvenser, herunder samfunds-, erhvervsøkonomiske eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for Asyl- og Indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 21. november 2024.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side
9/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0010.png
Der er generelt opbakning blandt medlemsstaterne til et stærkt fokus på kor-
rekt og rettidig, men også forsvarlig implementering af forordningerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der sker en korrekt og rettidig, men også
forsvarlig implementering af forordningerne på såvel EU-plan som i samtlige
medlemsstater, da det er af betydning for bl.a. effektiv kontrol med EU's ydre
grænser og migration.
De gentagne forsinkelser i udrulningen og idriftsættelsen lægger dog stort
ressourcemæssigt og økonomisk pres på medlemslandene, og det derfor vig-
tigt, at Kommissionen og eu-LISA arbejder på at minimere risikoen for for-
sinkelser og konsekvenserne for medlemslandene.
I lyset af omfanget af EU-sager, der kan have betydelige økonomiske konse-
kvenser, og at der for visse sager er meget kort tid til at fastlægge en rege-
ringsholdning, fx ved delegerede eller implementerende retsakter, vurderes
det centralt, at det løbende, aktive arbejde for at minimere negative økonomi-
ske konsekvenser fortsættes og intensiveres
samt at der tilstræbes tidligere
forelæggelser for regeringen af omkostningstunge eller politiske sager.
Det vurderes centralt, at der også arbejdes for mere strukturelle løsninger i
EU-regi, herunder et øget politisk fokus i Kommissionen og øvrige EU-insti-
tutioner på udfordringer ifm. implementeringen af EU-retsakter og de natio-
nale omkostninger herved. Det er vurderingen, at dette ikke er tilfældet i dag
i alle sager, herunder i lyset af, at implementering af de af Kommissionen
foreslåede tiltag henhører under medlemslandenes kompetence.
Der er derfor lagt op til, at der fremadrettet skal stilles krav om tidligere og
bedre konsekvensvurderinger med information om de økonomiske konse-
kvenser på medlemsstatsniveau samt krav om opdaterede konsekvensvurde-
ringer, når retsakter ændres væsentligt under forhandlingerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om implementering af de to forordninger om interoperabilitet har tid-
ligere været forelagt Folketingets Europaudvalgt den 2. marts 2018, den 4.
oktober 2019, den 29. november 2019, den 26. maj 2020, den 8. december
2020, den 6. oktober 2022, den 23. januar 2023 og den 3. marts 2023.
Sagen om status for implementering af EES og ETIAS i kontekst af interope-
rabilitet og status for interoperabilitet har været forelagt Europaudvalget til
Side
10/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0011.png
orientering den 3. juni 2021, den 2. december 2021, den 13. oktober 2023,
den 1. marts 2024, den 7. juni 2024 og den 4. oktober 2024.
Side
11/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0012.png
Dagsordenpunkt 19. Rådsbeslutning om ophævelse af grænsekontrol
ved landegrænserne til Bulgarien og Rumænien
KOM dokument foreligger ikke
= Vedtagelse
Revideret notat.
1. Resumé
Rådet traf i december 2023 afgørelse om fuld anvendelse af Schengenreg-
lerne i Bulgarien og Rumænien, herunder ophævelse af grænsekontrol ved
indre luft- og søgrænser. Der udestår en separat rådsafgørelse mht. ophæ-
velse af grænsekontrollen ved landenes indre landegrænser. Det ungarske
formandskab har indikeret, at man vil søge at opnå enighed herom under un-
garsk formandskab. Det er forventningen, at der på det kommende rådsmøde
vil blive truffet en afgørelse herom. Folketinget gav i juni 2022 mandat til, at
Danmark kan tilslutte sig fuld anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien
og Rumænien, herunder ophævelse af grænsekontrollen ved indre grænser.
Nærhedsprincippet vurderes at være overholdt. Ophævelse af grænsekontrol
ved indre landegrænser til Bulgarien og Rumænien vurderes ikke at have lov-
givningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Regeringen forventer at
kunne støtte en rådsafgørelse om ophævelse af grænsekontrollen ved Bulga-
rien og Rumæniens indre landegrænser.
2. Baggrund
Bulgarien og Rumænien indtrådte i EU den 1. januar 2007. Schengenreglerne
anses i forbindelse med forhandlingerne om optagelse af nye medlemsstater
som gældende regler, der skal accepteres fuldt ud af alle stater, der søger om
optagelse. Det følger imidlertid af tiltrædelsesakten for Bulgarien og Rumæ-
nien, at Rådet afgør, hvornår den fulde anvendelse af Schengenreglerne, her-
under ophævelse af den indre grænsekontrol i forhold til de to medlemsstater,
finder anvendelse. Denne afgørelse kan først træffes, når det i overensstem-
melse med de relevante Schengenevalueringsprocedurer er sikret, at Bulga-
rien og Rumænien fuldt ud lever op til Schengenreglerne. Afgørelse om fuld
anvendelse af Schengenreglerne træffes i henhold til tiltrædelsesakten for
Bulgarien og Rumænien efter høring af Europa-Parlamentet med enstemmig-
hed i Rådet blandt de medlemmer, hvor Schengenreglerne allerede finder fuld
anvendelse. Der er fra 2009 til 2011 gennemført de relevante Schengeneva-
lueringer af Bulgarien og Rumænien. På rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 9.-10. juni 2011 vedtog Rådet konklusioner om afslutning af eva-
lueringen af Bulgariens og Rumæniens gennemførelse af Schengenreglerne.
Side
12/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
Det fremgår af rådskonklusionerne, at betingelserne for, at Rådet efter tiltræ-
delsesakten for Bulgariens og Rumæniens optagelse i EU kan træffe afgørelse
om at ophæve den indre grænsekontrol mellem Bulgarien og Rumænien og
de øvrige Schengenlande, er opfyldt.
Folketinget gav den 19. september 2011 mandat til, at Danmark kunne til-
slutte sig fuld anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien og Rumænien, her-
under ophævelse af kontrollen ved de indre grænser. Trods flere forsøg i den
efterfølgende periode lykkedes det ikke at opnå enstemmighed i Rådet herom.
Folketinget gav den 21. juni 2022 fornyet mandat til, at Danmark kan støtte
fuld anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien og Rumænien (og Kroatien),
herunder ophævelse af kontrollen ved de indre grænser.
Der blev i den forbindelse i 2022 fsva. Bulgarien og Rumænien lagt stor vægt
på nye frivillige evalueringer.
Kommissionen har i efteråret 2022 gennemført de frivillige evalueringer af
Bulgarien og Rumænien med deltagelse af eksperter fra en række medlems-
stater (herunder en ekspert fra Danmark). De frivillige evalueringer har be-
kræftet, at Bulgarien og Rumænien lever op til Schengenreglerne. Efter bl.a.
dansk ønske har de frivillige evalueringer haft et bredt sigte på tværs af Schen-
genreglerne, herunder forvaltning af ydre grænser, tilbagesendelse og myn-
dighedernes funktionsmåde (herunder tiltag mod korruption) i relation til an-
vendelse af Schengenreglerne. Kommissionen gennemførte en ny frivillig
evaluering af Bulgarien den 23.-24. november 2023. Den frivillige evaluering
fokuserede på ydre grænser, politisamarbejde og tilbagesendelse med hori-
sontalt fokus på myndighedernes funktionsmåde, grundlæggende rettigheder
og større IT-systemer på Schengenområdet.
Rådsmøde i december 2022
Der blev ved rådsmødet (retlige og indre anliggender) i december 2022 truffet
afgørelse om fuld anvendelse af Schengenreglerne i Kroatien. Det var ved
rådsmødet ikke muligt at opnå enighed om en tilsvarende rådsafgørelse for
Bulgarien og Rumænien (af tekniske årsager behandles de to lande samlet).
Det skyldes, at enkelte lande har kædet en rådsafgørelse om fuld anvendelse
af Schengenreglerne i Bulgarien og Rumænien sammen med fremskridt i for-
hold til retssikkerhed og korruptionsbekæmpelse og den generelle migrati-
onssituation i Europa.
3. Formål og indhold
Side
13/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0014.png
Det var ved rådsmøde d. 5. december 2023 fortsat ikke muligt at opnå enighed
om fuld anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien og Rumænien. Efter
yderligere forhandlinger lykkedes det efter rådsmødet i december 2023 under
spansk formandskab at opnå enighed om fuld anvendelse under forudsætning
af en efterfølgende separat afgørelse mht. grænsekontrol ved indre
lande-
grænser.
Rådet traf på den baggrund afgørelsen i skriftlig procedure d. 30.
december 2023. Rådets afgørelse giver Bulgarien og Rumænien adgang til at
udstede Schengenvisa og medførte ophævelse af grænsekontrollen ved indre
luft- og søgrænser
pr. 31. marts 2024. Rådet vil med afgørelsen fra december
2023 særskilt efterfølgende skulle træffe en afgørelse med hensyn til ophæ-
velse af grænsekontrol ved landenes indre
landegrænser.
Det ungarske formandskab har indikeret, at man under ungarsk formandskab
vil søge at opnå enighed om en rådsafgørelse om ophævelse af grænsekontrol
ved indre landegrænser til Bulgarien og Rumænien. Bulgarien og Rumænien
har meddelt, at en afgørelse herom er af afgørende betydning for landene.
Indenrigsministrene fra Ungarn, Østrig, Rumænien og Bulgarien har d. 22.
november 2024 udsendt en fælles erklæring, af hvilken det fremgår, at lan-
dene vil arbejde for en vedtagelse af en rådsafgørelse om ophævelse af græn-
sekontrollen med de indre Schengengrænser til Bulgarien og Rumænien. Det
er på den baggrundforventningen, at der på det kommende rådsmøde vil blive
truffet en afgørelse herom.
Det fremgår af erklæringen, at grænsekontrollen på grænsen mellem Ungarn
og Rumænien og på grænsen mellem Rumænien og Bulgarien for at afbøde
en potentiel ændring i migrationsmønstre som følge af en sådan afgørelse i
praksis vil blive videreført i mindst seks måneder i henhold til de relevante
bestemmelser i Schengengrænsekodeksen om midlertidig genindførelse af
grænsekontrol ved indre grænser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har i 2011 afgivet en positiv udtalelse om udkast til råds-
afgørelse om fuld anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien og Rumænien.
Europa-Parlamentet har den 18. oktober 2022 bekræftet sin position.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet vurderes at være overholdt.
6. Gældende dansk ret
Side
14/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0015.png
Det fremgår af udlændingelovens § 2 a, stk. 2, at et Schengenland forstås som
et land, der er tilsluttet Schengenkonventionen. Bulgarien, Cypern og Rumæ-
nien anses dog ikke for Schengenlande i forhold til en række bestemmelser i
udlændingeloven vedr. indrejse mv. Der henvises imidlertid til afsnit 7 ne-
denfor i forhold til ændring af gældende dansk ret.
Sagen giver i øvrigt ikke anledning til at redegøre nærmere for dansk ret.
7. Konsekvenser
Rådsafgørelsen om fuld anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien og Ru-
mænien medfører, at de særlige forhold til Bulgarien og Rumænien i udlæn-
dingeloven vil blive ændret med forventet ikrafttrædelse pr. 1. januar 2025.
Rådets afgørelse af 30. december 2023 har direkte virkning i forhold til de
enkelte medlemslande, herunder Danmark. Der her derfor ikke fra den 31.
marts 2024, fra hvilket tidspunktet Rådets afgørelse fandt anvendelse, været
personkontrol ved EU's indre luft- og søgrænser mellem Bulgarien og Rumæ-
nien og de øvrige lande i Schengenområdet, der anvender Schengenreglerne
fuldt ud.
Sagen vurderes ikke i øvrigt at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Sa-
gen vurderes ikke at have statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for Asyl- og Indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 21. november 2024.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at der på rådsmødet vil være støtte til en afgørelse om
ophævelse af grænsekontrol ved de indre landegrænser til Bulgarien og Ru-
mænien.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen anerkender i overensstemmelse med de relevante rådskonklusio-
ner, at Bulgarien og Rumænien opfylder de krav, der følger af Schengenreg-
lerne, og at der derfor i forlængelse af afgørelsen om fuld anvendelse af
Schengenreglerne fra 30. december 2023 er grundlag for ved en separat råds-
afgørelse af ophæve grænsekontrollen ved de indre landegrænser til Bulga-
rien og Rumænien.
Side
15/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0016.png
Regeringen noterer, at de frivillige evalueringer af Bulgarien og Rumænien,
som der fra dansk side har været lagt stor vægt på, er gennemført med positivt
resultat. På baggrund af forhandlingsoplæg fra juni 2022 forventer regeringen
at kunne støtte ophævelse af grænsekontrollen ved indre landegrænser til Bul-
garien og Rumænien.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om den fulde anvendelse af Schengenreglerne for Bulgarien, Ru-
mænien (og Kroatien) har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21.
juni 2022 til forhandlingsoplæg. Sagen har senest været forelagt Folketingets
Europaudvalg den 2. december 2022, den 1. december 2023 og 4. oktober
2024
Spørgsmålet fsva. Bulgarien og Rumænien har endvidere tidligere været fo-
relagt for Folketingets Europaudvalg fra 2011-2015, herunder den 19. sep-
tember 2011 til forhandlingsoplæg og den 2. oktober 2015 i forbindelse med
rådsmøde den 6. oktober 2015, hvor punktet blev taget af dagsordenen.
Side
16/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
Dagsordenspunkt 20. Asyl og migration
KOM dokument foreligger ikke
a) Den eksterne dimension af migration
b) Implementering af migrations- og asylreformer
= Udveksling af synspunkter
Dagsordenspunkt 4a. Migration og asyl: Håndtering af irregulær migra-
tion
= Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det forventes, at man på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-
13.
december 2024 vil drøfte EU’s håndtering af irregulær migration. Det
kan forventes, at det ungarske formandskab vil cirkulere et drøftelsesdoku-
ment, som nærmere konkretiserer fokus for drøftelsen. Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet har ved oversendelse af indeværende notat til Folketinget
ikke modtaget et dokument til brug for drøftelsen. Sagen giver ikke i sig selv
anledning til at redegøre for nærhedsprincippet, retsforbeholdet eller gæl-
dende ret og har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konse-
kvenser. Regeringen støtter op om at styrke samarbejdet med relevante lande
på migrationsområdet, herunder lande langs de centrale migrationsruter. Re-
geringen støtter en drøftelse af EU’s fælles håndtering af irregulær migra-
tion.
2. Baggrund
Antallet af asylansøgninger i EU var i 2023 med ca. 1,05 mio. det højeste
siden flygtninge- og migrationskrisen i 2015-2016. I 2015 blev der ifølge Eu-
rostat registreret op mod 1,3 mio. asylansøgninger i de nuværende 27 EU-
lande. Ifølge Eurostat var der i de første 8 måneder af 2024 sket et fald i an-
tallet af asylansøgninger på ca. 6 % sammenlignet med samme periode i 2023.
Side
17/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
Derudover oplyser EU’s grænseagentur (Frontex), at man registrerede ca.
380.000 irregulære grænsekrydsninger over EU’s ydre grænser i 2023, hvil-
ket var det højeste antal siden 2016 og en stigning på ca. 17 % sammenlignet
med antallet i 2022. Det var primært drevet af en stigning i antallet af irregu-
lære ankomster over Middelhavet, der lå på ca. 234.000 grænsekrydsninger
og udgjorde ca. 62 % af det samlede antal.
Ifølge Frontex er der i de første 10 måneder af 2024 sket et fald i antallet af
grænsekrydsninger på 34 % sammenlignet med samme periode i 2023. Det
skyldes navnlig fald i antallet af ankomster via ruterne over hhv. det centrale
Middelhav og via Vestbalkan. Dog har man samtidig registreret stigninger i
antallet af ankomster via de østlige og vestlige middelhavsruter, samt EU’s
østlige landegrænser.
3. Formål og indhold
Det kan forventes, at det ungarske formandskab vil cirkulere et dokument til
brug for drøftelsen af EU’s håndtering af irregulær migration. Formandskabet
har ved oversendelsen af indeværende notat til Folketinget ikke udgivet et
dokument, og det vides derfor ikke, hvad man ønsker konkret at fokusere på
under drøftelsen.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets umiddelbare vurdering, at
drøftelsen bl.a. vil fokusere på arbejdet med at udvikle nye løsninger til at
adressere irregulær migration mod EU. Dette bl.a. set i lyset af det dansk ini-
tierede fælles brev med 14 andre medlemsstater til Kommissionen med op-
fordring til at udvikle nye løsninger til at adressere EU’s fælles udfordringer
med irregulær migration. Opfordringen fra brevet er efterfølgende blevet gen-
taget i Det Europæiske Råds strategiske dagsorden for 2024-2029, i Kommis-
sionsformand von der Leyens politiske retningslinjer for den næste Kommis-
sion, i den nye kommissær for indre anliggender og migrations mandatbrev
(mission letter), samt de vedtagne rådskonklusioner fra mødet i Det Europæ-
iske Råd den 17. oktober 2024.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Side
18/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konse-
kvenser, herunder samfunds-, erhvervsøkonomiske eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for Asyl- og Indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 21. november 2024.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der kan forventes generel bred opbakning til den styrkede indsats på den eks-
terne dimension mhp. at forebygge, at den irregulære migration når EU’s ydre
grænser, herunder styrket fokus på betydningen af at etablere omfattende
partnerskaber og konkrete samarbejder med tredjelande, navnlig i Nordafrika.
Derudover kan det forventes, at især frontlinjestaterne vil påpege, at de påta-
ger sig et langt større ansvar pga. deres geografiske beliggenhed.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens generelle
holdning i forhold til den eksterne dimension af EU’s
migrationspolitik er, at den irregulære migration skal adresseres, inden den
når EU’s ydre grænser. Det er vurderingen, at udfordringerne med irregulær
migration således bedst løses ved at styrke kapaciteten i nærområderne og i
oprindelses- og transitlande langs de irregulære migrationsruter inden for
asyladministration, migrations- og grænseforvaltning, bekæmpelse af mi-
grantsmugling og menneskehandel, data, samt udsendelse og reintegration.
Som supplement til Migrations- og asylpagten arbejder regeringen for at
skabe opbakning til en reform af det europæiske asylsystem, som skal sikre,
at Danmark og Europa kan have kontrol med, hvor mange der kommer hertil.
Et nyt asylsystem skal tilrettelægges på en mere human og retfærdig måde, så
flere flygtninge hjælpes i nærområderne eller via kvotesystemet. Fra dansk
side vil man engagere sig i alle løsninger, der er mulige, og som overholder
internationale konventioner og Danmarks EU-retlige forpligtigelser, herunder
om der f.eks. kan indgås samarbejde med andre lande inspireret af EU-Tyr-
kiet-erklæringen, oprettelse af et modtagecenter uden for Europa eller andet,
der tilsvarende bidrager til at løse udfordringerne. Det er regeringens mål, at
et modtagecenter uden for Europa etableres af EU eller i samarbejde med en
række andre lande, og at det etableres et sikkert sted, der lever op til Dan-
marks internationale forpligtelser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Side
19/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om den eksterne di-
mension af EU’s asyl-og
migrationspolitik den 1. marts 2024, 1. december
2023, 13. oktober 2023, 22. september 2023, 2. juni 2023, den 3. marts 2023
og den 2. december 2022.
Side
20/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0021.png
Dagsordenspunkt 4b. Migration og asyl: Implementering af migrations-
og asylreformer
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
Revideret notat.
Ændringer er markeret med en streg i margin.
1. Resumé
Det forventes, at det ungarske formandskab på rådsmødet den 12.-13. decem-
ber 2024 vil give en status på arbejdet med implementeringen af migrations-
og asylpagten siden vedtagelsen og samtidig åbne op for en meningsudveks-
ling om den igangværende proces. Sagen giver ikke i sig selv anledning til at
redegøre for nærhedsprincippet, retsforbeholdet eller gældende ret og har
ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Regerin-
gen støtter den igangværende implementeringsproces, herunder Kommissio-
nens meddelelse om den fælles gennemførelsesplan for pagten samt udarbej-
delsen af nationale gennemførelsesplaner.
2. Baggrund
EU’s Migrations-
og asylpagt (Pagten) blev endeligt vedtaget den 14. maj
2024. Pagten indeholder en række retsakter på asyl- og migrationsområdet,
der overordnet har til formål at reformere og forbedre det europæiske asyl-
og migrationssystem.
Retsakterne trådte i kraft den 11. juni 2024 og finder anvendelse to år efter
retsakternes ikrafttræden.
Danmark er på grund af retsforbeholdet ikke omfattet af retsakterne under
Pagten. Danmark kan dog på mellemstatsligt grundlag tilslutte sig de retsakter
(eller dele heraf), der udgør en udbygning af Schengenreglerne, eller som er
omfattet af den eksisterende parallelaftale mellem det Europæiske Fællesskab
og Kongeriget Danmark om fastsættelse af kriterier og procedurer til afgø-
relse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylan-
søgning, der er indgivet i Danmark eller en anden EU-medlemsstat, og om
”Eurodac” til
sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv an-
vendelse af Dublin-konventionen (Parallelaftalen om Dublin og Eurodac).
Retsakterne under Pagten gennemgås i det følgende.
Side
21/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0022.png
Forordningen om asylforvaltning og migrationsstyring
1
(AMMR), Eurodac-
forordningen
2
og kriseforordningen
3
er omfattet af retsforbeholdet. På bag-
grund af den eksisterende parallelaftale om Dublin og Eurodac har Danmark
den 11. juni 2024 meddelt Kommissionen, at det ønsker at gennemføre de
dele af AMMR- og kriseforordningen samt hele Eurodac-forordningen, som
falder inden for rammerne af parallelaftalen.
Screeningsforordningen
4
og grænsetilbagesendelsesforordningen
5
er også
omfattet af retsforbeholdet. Disse retsakter udgør imidlertid en udbygning af
Schengenreglerne, og Danmark har derfor i henhold til artikel 4 i protokollen
om Danmarks stilling den 14. november 2024 meddelt Rådet, at Danmark
ønsker at gennemføre screeningforordningen og forordningen om grænsepro-
cedure for tilbagesendelse i dansk ret. Det skal bemærkes, at gennemførelse
af grænsetilbagesendelsesforordningen i national ret ikke forpligter Danmark
til at indføre en grænsetilbagesendelsesprocedure. Forordningen indeholder
hvilende bestemmelser, som først aktiveres for Danmark, hvis Danmark se-
nere beslutter at indføre en grænseasylprocedure i national ret, der svarer til
den nye obligatoriske grænseprocedure for asyl på EU-niveau, som følger af
Asylprocedureforordningen.
For så vidt angår asylprocedureforordningen
6
, kvalifikationsforordningen
7
,
modtagelsesdirektivet
8
og genbosætningsforordningen
9
, er disse også omfat-
tet af retsforbeholdet. Da de hverken udgør en udbygning af Schengenreg-
lerne eller en ændring af Dublin- eller Eurodac-forordningen, kan Danmark
ikke tilslutte sig disse retsakter.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1351 af 14. maj 2024 om asylforvaltning og migrationssty-
ring, om ændring af forordning (EU) 2021/1147 og (EU) 2021/1060 og om ophævelse af forordning (EU) nr.
604/2013.
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1358 af 14. maj 2024 om oprettelse af »Eurodac« til sam-
menligning af biometriske oplysninger med henblik på effektiv anvendelse af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) 2024/1351 og (EU) 2024/1350 og Rådets direktiv 2001/55/EF og på identificering af tredjelandsstats-
borgere og statsløse med ulovligt ophold og om medlemsstaternes retshåndhævende myndigheders og Europols
adgang til at indgive anmodning om sammenligning med Eurodacoplysninger med henblik på retshåndhævelse, om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1240 og (EU) 2019/818 og om ophævelse af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 603/2013.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1359 af 14. maj 2024 om håndtering af krisesituationer og
force majeure på migrations- og asylområdet og om ændring af forordning (EU) 2021/1147.
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1356 af 14. maj 2024 om indførelse af screening af tredje-
landsstatsborgere ved de ydre grænser og om ændring af forordning (EF) nr. 767/2008, (EU) 2017/2226, (EU)
2018/1240 og (EU) 2019/817.
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1349 af 14. maj 2024 om indførelse af en grænseprocedure
for tilbagesendelse og om ændring af forordning (EU) 2021/1148.
6
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2024/1348 af 14. maj 2024 om en fælles procedure for internati-
onal beskyttelse i Unionen og om ophævelse af direktiv 2013/32/EU
7
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2024/1347 af 14. maj 2024 om fastsættelse af standarder for
anerkendelse af tredjelandsstatsborgere eller statsløse som personer med international beskyttelse, for en ensartet
status for flygtninge eller for personer, der er berettiget til subsidiær beskyttelse, og for indholdet af den tildelte
beskyttelse, om ændring af Rådets direktiv 2003/109/EF og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2011/95/EU.
8
Europa-Parlamenets og Rådets Forordning (EU) 2024/1346 af 14. maj 2024 om fastlæggelse af standarder for
modtagelse af ansøgere om international beskyttelse (omarbejdning)
9
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2024/1350 af 14. maj 2024 om indførelse af en EU-ramme for
genbosætning og indrejse af humanitære årsager og om ændring af forordning (EU) 2021/1147.
Side
22/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0023.png
Den 12. juni 2024 har Kommissionen præsenteret en fælles gennemførelses-
plan, der fokuserer på de grundlæggende aspekter, som medlemsstaterne skal
overveje, når de udarbejder deres nationale planer for gennemførelse af Pag-
ten. Planen skal være på plads både på EU- og nationalt niveau for at sikre, at
Pagten iværksættes senest midten af 2026. Den udgør rammen for et fælles
arbejdsprogram for de næste to år, herunder de juridiske og operationelle re-
sultater, strukturerne for drøftelser samt relevant operationel og finansiel
støtte. Kommissionen har som bilag til den fælles gennemførelsesplan udar-
bejdet en skabelon til de nationale gennemførelsesplaner. Den fælles gennem-
førelsesplan er resultatet af et tæt samarbejde mellem medlemsstaterne og de
relevante EU-agenturer, navnlig gennem ministerkonferencen om gennemfø-
relse af Pagten, som det belgiske formandskab afholdt den 29.-30. april 2024
i Gent, samt forskellige møder i Rådets Strategiske Udvalg for Indvandring,
Grænser og Asyl (SCIFA).
Regeringen har fremsendt det første udkast til den danske gennemførelses-
plan til Kommissionen den 11. november 2024. Medlemsstaterne skal ende-
ligt fremsende deres nationale gennemførelsesplaner til Kommissionen senest
den 12. december 2024.
Den 13. november 2024 sendte Kommissionen et brev om deres plan for at
accelerere implementeringen af Pagten. Planen har tre overskrifter: 1) forbed-
ring af forvaltningen af de ydre grænser, 2) forbedring af Dublinsystemets
effektivitet og retfærdighed, og 3) en mere effektiv forvaltning af modtagel-
sessystemerne. Medlemsstaterne opfordres til at melde tilbage, hvorvidt de
ønsker, på frivillig basis, at implementere en eller flere af de foreslåede tiltag.
Dansk position vedr. fremskyndelse af Pagten er under afklaring, men vil fra
dansk side skulle ses i lyset af retsforbeholdet.
3. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen på rådsmødet forventes at være en statusopdatering
fra formandskabet og Kommissionen om den fælles gennemførelsesplan, her-
under en vurdering af tidsplanen for de vigtigste milepæle i den toårige gen-
nemførelsesperiode, som planen angiver.
Herudover forventes det, at Kommissionen på rådsmødet den 12.-13. decem-
ber 2024 vil rapportere om fremskridt på de foreslåede tiltag i brevet fra den
13. november 2024 med tilhørende plan mhp. at accelerere implementeringen
af Pagten.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Side
23/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0024.png
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke umiddelbart lovgivningsmæssige eller økonomiske kon-
sekvenser, herunder statsfinansielle, samfundsmæssige eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser. Dog kan indholdet af drøftelsen senere resultere i kon-
krete gennemførelsesretsakter og delegerede retsakter, som kan have økono-
miske virkninger. Der vil blive foretaget en særskilt vurdering af disse kon-
sekvenser, når sådanne retsakter fremsættes.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for Asyl- og Indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 21. november 2024.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt opbakning blandt medlemsstaterne til et stærkt fokus på im-
plementering af migration- og asylpagten. Der er også generelt ønske om, at
Rådet for retlige og indre anliggender løbende holdes orienteret om status for
implementeringen af Pagten.
Der har blandt visse medlemsstater været ønske om at fremrykke implemen-
teringen af Pagten, mens andre medlemsstater har italesat behovet for øget
støtte i form af EU-midler ifm. implementering af Pagten.
Medlemsstaterne har generelt budt Kommissionens brev af 13. november vel-
komment. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke nærmere oplysninger
om konkrete holdninger til de foreslåede tiltag ifm. fremskynding af imple-
mentering af Pagten.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter op om den igangværende implementeringsproces, herun-
der både den fælles gennemførelsesplan samt udarbejdelsen af nationale gen-
nemførelsesplaner.
Side
24/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0025.png
Regeringen er opmærksom på, at migrations- og asylpagten omfatter flere
indbyrdes forbundne retsakter, hvis rettidige implementering er afgørende for
et velfungerende asyl- og migrationssystem som helhed. Derfor er tæt koor-
dinering og overholdelse af tidslinjer med milepæle, herunder for den nye
Eurodac-forordning, essentielt.
Regeringen er desuden opmærksom på, at hastigheden af implementeringen
af de underliggende retsakter hviler på den samme balance mellem ansvar og
solidaritet, som også var afgørende undervejs i forhandlingerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om implementering af migrations- og asylpagten har tidligere været
forelagt Folketingets Europaudvalg den 7. juni 2024.
Derudover har sagen om fremskridt vedrørende forhandlinger om Pagten væ-
ret forelagt Folketingets Europaudvalg den 1. december 2023.
Endvidere er følgende sager tidligere forelagt til forhandlingsoplæg:
- Forordning om indførelse af en tilbagesendelsesprocedure ved græn-
serne den 6. februar 2024,
- Forordning om asylforvaltning og migrationsstyring (AMMR) den
17. maj 2023,
- Forordning om håndtering af krisesituationer og force majeure på
asyl- og migrationsområdet den 27. juni 2023,
- Forordning om Eurodac til sammenligning af biometriske oplysninger
den 24. februar 2022,
-
Forordning om indførsel af screening af tredjelandsstatsborgere ved
de ydre grænser den 3. juni 2022.
Side
25/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0026.png
Dagsordenspunkt 21. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv om fastsættelse af minimumsregler for forebyggelse og bekæmpelse
af hjælp til ulovlig indrejse og transit samt ulovligt ophold i Unionen og
om erstatning af Rådets direktiv 2002/90/EF og Rådets rammeafgørelse
2002/946/RIA
KOM (2023) 755
= General indstilling
Revideret udgave af samlenotat af 27. september 2024. Ændringer er marke-
ret med en streg i marginen.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
10
1. Resumé
På rådsmødet for retlige og indre anliggender den 12.-13. december 2024
har det ungarske formandskab sat forslaget til direktiv om fastsættelse af mi-
nimumsregler for forebyggelse og bekæmpelse af hjælp til ulovlig indrejse og
transit samt ulovligt ophold i Unionen på dagsordenen med henblik på ved-
tagelse af en generel indstilling. Formålet med forslaget er overordnet at
sikre en mere effektiv efterforskning, retsforfølgning og sanktionering af
smugling af migranter ind i EU. Direktivforslaget har bl.a. til hensigt at skabe
klarhed over, hvilke handlinger der skal gøres strafbare i forbindelse med
hjælp til ulovlig indrejse og transit samt ulovligt ophold. Forslaget er omfat-
tet af det danske retsforbehold, men udgør en udbygning af Schengenreg-
lerne. Danmark skal derfor inden seks måneder efter vedtagelsen beslutte, om
Danmark vil gennemføre retsakten i dansk ret og dermed være bundet på
mellemstatsligt grundlag. Nærhedsprincippet vurderes opfyldt. Hvis Dan-
mark
tilslutter
sig forslaget på mellemstatsligt grundlag, vurderes det at
kunne have lovgivningsmæssige samt begrænsede økonomiske konsekvenser
på Justitsministeriets område. Regeringen ser generelt positiv på forslaget,
10
Forslaget er fremsat efter Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde(TEUF), tredje del,
afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anven-
delse, hvilket indebærer, at foranstaltningerne ikke vil være bindende for og ikke finder anvendelse i
Danmark. Da direktivet i imidlertid udgør en videreudvikling af Schengenreglerne, træffer Danmark
inden seks måneder efter vedtagelsen af direktivet afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre
forordningen i dansk ret, jf. protokollens artikel 4.
Side
26/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0027.png
idet forebyggelse og bekæmpelse af hjælp til ulovlig indrejse og transit samt
ulovligt ophold i Unionen er en vigtig prioritet for regeringen.
Det ungarske formandskab har fremlagt et samlet kompromisforslag med
henblik på vedtagelse af en generel indstilling. Regeringen forventer at kunne
støtte vedtagelsen af en generel indstilling i Rådet.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2023) 755 af 28. november 2023 fremsat for-
slag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fastsættelse af minimums-
regler for forebyggelse og bekæmpelse af hjælp til ulovlig indrejse og transit
samt ulovligt ophold i Unionen og om erstatning af Rådets direktiv
2002/90/EF og Rådets rammeafgørelse 2002/946/RIA. Forslaget er oversendt
til Rådet den 22. januar 2024 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med
hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF),
tredje del, afsnit V og skal behandles efter den almindelige lovgivningspro-
cedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Direktivforslaget indgår i en pakke af foranstaltninger, der har til formål at
modernisere og styrke den eksisterende retlige ramme og give EU et retligt
grundlag, der er egnet til effektiv bekæmpelse af menneskesmugling. Forsla-
get ledsages bl.a. af Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning om styrkelse af politisamarbejdet i forbindelse med forebyg-
gelse, opdagelse og efterforskning af smugling af migranter og menneskehan-
del og om forøgelse af Europols støtte til forebyggelse og bekæmpelse af
disse former for kriminalitet og om ændring af forordning (EU) 2016/794
(KOM (2023) 754 af 28. november 2023. Dette forslag er omfattet af retsfor-
beholdet.
Dette notat vedrører alene direktivforslaget.
Forslaget har siden den 30. januar 2024 været genstand for forhandlinger i
Rådets arbejdsgruppe vedrørende Retligt Samarbejde i Straffesager
(COPEN). Der har blandt andet været drøftelser om, hvorvidt den strafbare
handling ved migrantsmugling skal knyttes op på et kontekstuelt krav om fi-
nansiel eller materiel vinding, og hvorvidt forslaget skal indeholde særlige
strafundtagelser for bistand til ulovlig indrejse m.v., når bistanden er sket ud
fra humanitære hensyn. Spørgsmålet blev ligeledes drøftet på rådsmødet for
retlige og indre anliggender den 4.-5. marts 2024. Det forventes, at det ungar-
ske formandskab vil forsøge at opnå en vedtagelse af en generel indstilling i
Side
27/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0028.png
Rådet til forslaget på rådsmødet den 12.-13. december 2024 med henblik på
indledning af forhandlinger med Europa-Parlamentet.
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
I henhold til artikel 83, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funkti-
onsmåde kan en indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og admini-
strative bestemmelser på det strafferetlige område, der er nødvendig for at
sikre en effektiv gennemførelse af en EU-politik på et område, der er omfattet
af harmoniseringsforanstaltninger, kun opnås ved hjælp af et direktiv vedta-
get af Europa-Parlamentet og Rådet efter den almindelige lovgivningsproce-
dure.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V. Ifølge protokollen om Danmarks
stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås
i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af de
foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Dan-
mark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Da direktivet imidlertid udgør en videreudvikling af Schengenreglerne, træf-
fer Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen af direktivet afgørelse om,
hvorvidt Danmark vil gennemføre direktivet i dansk ret, jf. protokollens arti-
kel 4.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er overordnet at sikre en mere effektiv efterforskning,
retsforfølgning og sanktionering af smugling af migranter ind i EU. Forslaget
har bl.a. som formål at skabe klarhed over hvilke handlinger, der skal gøres
strafbare i forbindelse med hjælp til ulovlig indrejse og transit samt ulovligt
ophold. De i forslaget strafbare handlinger omfatter handlinger, der
gennemføres med henblik på at opnå økonomiske eller materielle fordele eller
løfter herom, handlinger der med stor sandsynlighed vil forvolde alvorlig
skade på en person, selv om de ikke giver økonomiske eller materielle fordele,
og tilfælde af offentlig ansporing af tredjelandsstatsborgere, f.eks. via
internettet, til ulovlig indrejse og transit eller ulovligt ophold i Den
Europæiske Union.
I forslagets præambel fremhæves det bl.a., at direktivet ikke tager sigte på at
kriminalisere tredjelandsstatsborgere, der er blevet smuglet, bistand ydet til
familiemedlemmer eller humanitær bistand eller støtte til basale
Side
28/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0029.png
menneskelige behov, der ydes til tredjelandsstatsborgere i overensstemmelse
med retlige forpligtelser.
Desuden foreslås det, at den strafbare handling omfatter adfærd, der udvises
på en hvilken som helst medlemsstats område.
De vigtigste elementer i forslaget er følgende:
Strafbare handlinger
Det følger af direktivforslagets artikel 3, stk. 1, at medlemsstaterne skal sikre,
at det udgør en strafbar handling at bistå en tredjelandsstatsborger med
indrejse i, transit gennem eller ophold på en medlemsstats område, når dette
er forbundet med en faktisk eller lovet økonomisk eller materiel fordel (litra
a), eller hvis det med stor sandsynlighed vil forvolde alvorlig skade på en
person (litra b).
Det følger af forslagets artikel 3, stk. 2, at medlemsstaterne endvidere skal
sikre, at det udgør en strafbare handling offentligt at anspore
tredjelandsstatsborgere til indrejse i, transit gennem eller ophold i Unionen på
irregulær vis.
Direktivforslagets artikel 4, stk. 1, pålægger medlemsstaterne at sikre, at der
er tale om en strafbar handling af særlig grov karakter, hvis den strafbare
handling begås inden for rammerne af en kriminel organisation (litra a),
forvolder alvorlig skade på eller bringer de pågældende
tredjelandsstatsborgere i livsfare (litra b), begås under anvendelse af grov
vold (litra c), de pågældende tredjelandsstatsborgere er særligt sårbare,
herunder uledsagede mindreårige (litra d), eller forårsager døden for de
pågældende tredjelandsstatsborgere (litra e).
Efter direktivforslagets artikel 5 skal medlemsstaterne sikre, at anstiftelse,
medvirken og tilskyndelse til samt forsøg på en række af de i artikel 3 og 4
nævnte overtrædelser udgør strafbare handlinger.
Sanktioner
Fysiske personer
Af direktivforslagets artikel 6, stk. 1, fremgår det, at medlemsstaterne skal
træffe de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de i artikel 3, 4 og 5
omhandlede strafbare handlinger kan straffes med strafferetlige sanktioner,
der er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende
virkning.
Side
29/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
Det følger af direktivforslagets artikel 6, stk. 2, at medlemsstaterne træffer de
nødvendige foranstaltninger til at sikre, at den i artikel 3 omhandlede strafbare
handling kan straffes med en maksimal fængselsstraf på mindst 3 år. Efter
artikel 6, stk. 3, skal medlemsstaterne sikre, at de i artikel 4, litra a-d, strafbare
handlinger kan straffes med en maksimal fængselsstraf på mindst 10 års
fængsel. Derudover skal medlemsstaterne efter artikel 6, stk. 4 sikre, at de i
artikel 4, litra e), omhandlede strafbare handlinger, herunder forsøg, vil kunne
straffes med en maksimal fængselsstraf på mindst 15 års fængsel.
Udover de straffe, der kan pålægges efter stk. 2-4, skal medlemsstaterne efter
direktivforslagets artikel 6, stk. 5, træffe de nødvendige foranstaltninger til at
sikre, at fysiske personer, der er dømt for at have begået en af de i artikel 3-5
oplistende strafbare handlinger, kan pålægges strafferetlige eller
administrative sanktioner eller foranstaltninger pålagt af en kompetent
myndighed, herunder:
(a) inddragelse af tilladelser eller godkendelser til at udøve de aktiviteter, der
har ført til den strafbare handling, eller forbud mod direkte eller gennem en
mellemmand at udøve den erhvervsmæssige aktivitet, i forbindelse med
hvilken den strafbare handling blev begået,
(b) tilbagesendelse efter fuldbyrdelse af straffen i en medlemsstat eller for at
afsone den pålagte straf eller en del heraf i det tredjeland, hvortil
tilbagesendelsen sker,
(c) forbud mod indrejse og ophold på medlemsstaternes område i en passende
periode på højst 10 år,
(d) udelukkelse fra adgang til offentlig
udbudsprocedurer, tilskud og koncessioner,
(e) bøder,
(f) indefrysning og konfiskation af udbytte fra og redskaber, der anvendes til
at begå den strafbare handling.
Juridiske personer
Efter direktivforslagets artikel 7, stk. 1, skal medlemsstaterne sikre, at
juridiske personer kan drages til ansvar for de strafbare handlinger oplistet i
artikel 3-5, og som for at skaffe dem vinding begås af en person, der handler
Side
30/40
finansiering,
herunder
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
enten individuelt eller som medlem af et organ under den juridiske person, og
som har en ledende stilling inden for den juridiske person, idet den
pågældende har:
a) bemyndigelse til at repræsentere den juridiske person
b) beføjelse til at træffe beslutninger på den juridiske persons vegne
c) beføjelse til at udøve kontrol inden for den juridiske person.
Efter atikel 7, stk. 2, skal medlemsstaterne ligeledes sikre, at juridiske
personer kan drages til ansvar, når utilstrækkeligt tilsyn eller utilstrækkelig
kontrol udøvet af en af de personer omhandlet i artikel 7, stk. 1, har gjort det
muligt for en person under den juridiske persons myndighed, at begå en
strafbar handling oplistet i artikel 3-5 til fordel for den juridiske person.
Medlemsstaterne skal efter direktivforslagets artikel 8, stk. 2, træffe de
nødvendige foranstaltninger til at sikre, at sanktioner eller foranstaltninger
over for juridiske personer, der er ansvarlige i henhold til artikel 7, for de
lovovertrædelser, der er nævnt i artikel 3-5, omfatter følgende:
(a) strafferetlige eller ikke strafferetlige bøder,
(b) udelukkelse fra offentlige ydelser, offentlig støtte eller offentlige tilskud,
(c) midlertidig eller varig udelukkelse fra adgang til offentlig finansiering,
herunder udbudsprocedurer, tilskud og koncessioner,
(d) midlertidigt eller varigt forbud mod at udøve erhvervsvirksomhed,
(e) anbringelse under retsligt tilsyn,
(f) tvangsopløsning efter på grundlag af en retsafgørelse,
(g) midlertidig eller varig lukning af forretningssteder, der er blevet brugt til
at begå den strafbare handling,
(h) inddragelse af tilladelser og godkendelser til at udøve de aktiviteter, der
har ført til den strafbare handling,
Side
31/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0032.png
(i) indefrysning og konfiskation af udbytte fra og redskaber, der anvendes til
at begå den strafbare handling.
Efter artikel 8, stk. 3, litra a-c, i direktivforslaget, træffer medlemsstaterne de
nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de lovovertrædelser, der er
omhandlet i artikel 3, kan straffes med bøder, hvis maksimumsgrænse ikke
må være mindre end 3 pct. af den juridiske persons samlede omsætning på
verdensplan i det regnskabsår, der går forud for det regnskabsår, hvor den
strafbare handling blev begået eller afgørelsen om at pålægge en bøde (litra
a), at den i artikel 4, litra a-d, strafbare handling kan straffes med bøder, hvis
maksimumgrænse ikke må være mindre end 5 pct. af den juridiske persons
samlede omsætning på verdensplan i regnskabsåret (litra b), og at de i artikel
4, litra e), omhandlede strafbare handlinger, kan straffes med bøder, hvis
maksimumgrænse ikke må være mindre end 6 pct. af den juridiske persons
samlede omsætning på verdensplan i regnskabsåret (litra c).
Direktivforslagets artikel 9 og 10 oplister en række omstændigheder, der skal
anses som hhv. skærpende og formildende omstændigheder. Eksempelvis
skal det efter artikel 9, litra a, betragtes som en skærpende omstændighed, at
den strafbare handling blev begået af en embedsmand under udførelsen af
dennes hverv. Efter artikel 10, litra a, skal det betragtes som en formildende
omstændighed, at lovovertræderen hjælper med at identificere eller
retsforfølge andre lovovertrædere.
Strafferetlig kompetence
Efter artikel 12, stk. 1, i direktivforslaget skal hver medlemsstat fastlægge sin
jurisdiktion med hensyn til de lovovertrædelser, der er omhandlet i artikel 3-
5, hvor lovovertrædelsen er helt eller delvis begået på dens område (litra a),
blevet begået af en af dens statsborgere eller af en tredjelandsstatsborger, der
har sædvanligt opholdssted på dens område (litra b), blevet begået til fordel
for en juridisk person,
i)
der er etableret på dens område,
ii)
for så vidt angår
virksomhed, der helt eller delvis udøves på dens område (litra c), hvor
lovovertrædelsen er begået om bord på et skib eller et luftfartøj, der er
registreret eller fører dens flag (litra d), fører til, at de tredjelandsstatsborgere,
der var genstand for den strafbare handling, indrejse i, er i transit gennem eller
opholder sig på den pågældende medlemsstats område (litra e).
Medlemsstaterne skal ifølge artikel 12, stk. 2, ligeledes fastlægge strafferetlig
kompetence for forsøg på at begå den strafbare handling, der er omhandlet i
artikel 4, litra e), hvis adfærden ville have udgjort en strafbar handling, for
hvilken der er fastsat strafferetlig kompetence efter stk. 1.
Side
32/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
Direktivforslagets artikel 12, stk. 3, fastsætter, at medlemsstaterne med
henblik på retsforfølgning af de i artikel 3-5 omhandlede strafbare handlinger,
der er begået uden for en medlemsstats område, skal træffe de nødvendige
foranstaltninger til at sikre, at dens strafferetlige kompetence ikke er
underlagt nogen af følgende betingelser:
a) handlingerne udgør en strafbar handling det sted, hvor de blev begået,
b) der kan først indledes retsforfølgning efter videregivelse af oplysninger
fra den stat, hvor den strafbare handling blev begået.
Det følger af artikel 14, at medlemsstaterne skal sikre, at de nationale
myndigheder, der har ansvaret for at opdage, efterforske, retsforfølge eller
træffe afgørelse om de strafbare handlinger, der er omhandlet i artikel 3- 5,
råder over et tilstrækkeligt antal kvalificerede medarbejdere og tilstrækkelige
finansielle, tekniske og teknologiske ressourcer til effektivt at udføre deres
opgaver i forbindelse med gennemførelsen af direktivet. Efter artikel 16 i
direktivforslaget træffer medlemsstaterne de nødvendige foranstaltninger til
at sikre, at der er effektive og forholdsmæssige efterforskningsredskaber til
rådighed til efterforskning eller retsforfølgning af de strafbare handlinger
omhandlet i artikel 3-5.
Efter artikel 17, skal medlemsstaterne hvert år tilvejebringe statistiske data.
Dette vil bidrage til en bedre forståelse af, hvordan migrantsmuglingen
foregår, og hvor udbredt den er, hvor mange tilfælde der opdages, og hvordan
de behandles i medlemsstaternes strafferetlige systemer, hvilket støtter
evidensbaseret politikudformning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Eu-
ropa-Parlamentet. Det kan oplyses, at LIBE er den ansvarlige komité, og at
Birgit Sippel blev udpeget som ordfører den 10. september 2024. Udenrigs-
udvalget (AFET) og Retsudvalget (JURI) har i den forrige lovgivningsperi-
ode besluttet ikke at afgive udtalelse. Endelig foreligger der endnu ikke ud-
kast til betænkning eller en umiddelbar tidsplan herfor.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har henvist til, at formålet med forslaget omhandler:
Side
33/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
”Smugling af migranter er en grænseoverskridende strafbar handling, der
direkte påvirker Unionen, dens ydre grænser og ofte mere end én medlemsstat
ad gangen. Medlemsstaterne kan ikke hver for sig med succes bekæmpe denne
grænseoverskridende kriminalitet. En yderligere tilnærmelse af definitionen
af, hvad der udgør en strafbar handling, strafferammerne og de gældende
forebyggende foranstaltninger i medlemsstaterne kan sikre en mere effektiv
indsats for at opdage, efterforske og retsforfølge smugling af migranter og
forebygge "forumshopping" blandt kriminelle, der udnytter systemerne de
steder, hvor sanktionerne er mindre strenge.
For at øge sanktionernes afskrækkende virkning i Unionen indføres der med
forslaget højere straffe for grove strafbare handlinger og skærpende omstæn-
digheder, f.eks. i tilfælde af gentagelsestilfælde, hvis den strafbare handling
er begået af en embedsmand eller af en person, der bærer et skydevåben.
Ifølge de oplysninger, som Kommissionen råder over, varierer den maksimale
strafferamme for hjælp til ulovlig indrejse og transit i medlemsstaterne fra op
til et år i Belgien og Spanien til op til ti år i Bulgarien, Cypern, Irland og
Slovenien. Strafferammen for hjælp til ophold i medlemsstaterne varierer fra
op til et år i Østrig, Belgien, Tjekkiet, Estland og Spanien til op til 15 år i
Cypern. 15 medlemsstater har siden 2015 fundet det relevant at ændre deres
nationale lovgivning (og i tre andre medlemsstater behandler man i øjeblikket
ændringer). Ændringerne omfatter strengere straffe, kriminalisering af
smuglerforsøg og fritagelse af humanitær bistand ved ulovlig transit.
I overensstemmelse med nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet,
jf. artikel 5, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Union, kan forslagets mål-
sætninger ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne og kan derfor
bedre gennemføres på EU-plan. På grund af den tværnationale dimension af
smugling af migranter og under hensyntagen til allerede eksisterende EU-
lovgivning forventes tiltag på EU-plan at være mere effektive og have en
håndgribelig merværdi i forhold til de foranstaltninger, der træffes af med-
lemsstaterne hver for sig. EU's indsats vil skabe merværdi ved at tilnærme
medlemsstaternes strafferet og bidrage til at sikre, at der gælder samme be-
tingelser i alle medlemsstaterne”.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6. Gældende dansk ret
Udlændingelovens § 59, stk. 8, indeholder regler om bl.a. straf for hjælp til
ulovlig indrejse og transit samt ulovligt ophold. Efter bestemmelsen straffes
Side
34/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
med bøde eller fængsel indtil 2 år den, der eksempelvis forsætligt bistår en
udlænding med ulovligt at indrejse i eller rejse gennem landet (nr. 1).
Gerningsindholdet i § 59, stk. 8, er oprindeligt udformet med henblik på gen-
nemførelse af Rådets direktiv 2002/90/EF af 28. november 2002 om defini-
tion af hjælp til ulovlig indrejse og transit samt ulovligt ophold (EFT L 328
af 5. december 2002, s. 17–18).
Endvidere har Rådet fastsat regler med henblik på at harmonisere EU-lande-
nes lovgivning på området ved rammeafgørelse af 28. november 2002 om
styrkelse af de strafferetlige rammer med henblik på bekæmpelse af hjælp til
ulovlig indrejse og transit samt ulovligt ophold (EFT L 328 af 5. december
2002, s. 1-3).
Efter udlændingelovens § 61 kan der endvidere pålægges selskaber mv. (ju-
ridiske personer), der overtræder udlændingelovens bestemmelser, strafan-
svar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Bestemmelsen i udlændingelovens § 59, stk. 8, suppleres af straffelovens §
125 a. Efter denne bestemmelse straffes den, som for vindings skyld og under
i øvrigt særligt skærpende omstændigheder gør sig skyld i menneskesmugling
efter udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, med fængsel indtil 8 år.
Som særligt skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor andres
liv udsættes for fare, eller hvor der er tale om overtrædelser af mere systema-
tisk eller organiseret karakter.
Bestemmelsen i straffeloven er en overbygning på straffebestemmelsen om
menneskesmugling i udlændingelovens § 59, stk. 8, der (kun) giver mulighed
for at idømme fængsel indtil 2 år. Bestemmelsen indebærer således ikke en
udvidelse af, hvad der udgør strafbare forhold i forhold til udlændingelovens
regulering. Betingelsen for at anvende § 125 a er, at overtrædelsen af udlæn-
dingelovens bestemmelse om menneskesmugling er sket for vindings skyld
og under i øvrigt særligt skærpende omstændigheder.
Bestemmelsen forudsættes ikke udelukkende anvendt, hvor strafferammen på
fængsel indtil 2 år i § 59, stk. 8, ikke findes tilstrækkelig. Den forudsættes
således også anvendt i tilfælde, hvor forholdet skønnes at være så groft, at
samfundets reaktion bør give sig udtryk ved anvendelse af straffeloven frem
for udlændingeloven. Dette gælder også, selv om den konkret forskyldte
fængselsstraf fastsættes til væsentligt mindre end 2 år.
Side
35/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
Strafferammen i § 125 a er en gennemførsel af Rådets rammeafgørelse af 28.
november 2002 om styrkelse af de strafferetlige rammer med henblik på be-
kæmpelse af hjælp til ulovlig indrejse og transit samt ulovligt ophold.
Ved straffens fastsættelse skal der under hensyntagen til ensartethed i retsan-
vendelsen lægges vægt på lovovertrædelsens grovhed og på oplysningerne
om gerningspersonen, jf. straffelovens § 80, stk. 1. Efter § 80, stk. 2, skal der
ved vurderingen af lovovertrædelsens grovhed tages hensyn til den med lov-
overtrædelsen forbundne skade, fare og krænkelse samt til, hvad gerningsper-
sonen indså eller burde have indset herom. Straffelovens §§ 81 og 82 inde-
holder desuden en række hhv. skærpende og formildende omstændigheder,
der skal tages i betragtning ved straffens fastsættelse.
Straffelovens § 21 indeholder en almindelig mulighed for at straffe for forsøg,
hvis der for en lovovertrædelse kan idømmes en straf, der overstiger fængsel
i 4 måneder. Straffelovens § 23 indeholder endvidere en almindelig regel om
ansvar for medvirken ved tilskyndelse, råd eller dåd.
Efter straffelovens 5. kapitel kan juridiske personer straffes med bøde, når det
er bestemt ved eller i medfør af lov. Efter straffelovens § 27 forudsætter straf-
ansvar for en juridisk person, at der inden for dens virksomhed er begået en
overtrædelse, der kan tilregnes en eller flere til den juridiske person knyttede
personer eller den juridiske person som sådan.
Straffelovens §§ 75-77 a indeholder regler om konfiskation. Det følger bl.a.
af straffelovens § 75, stk. 1, at udbyttet ved en strafbar handling eller et hertil
svarende beløb helt eller delvis kan konfiskeres. Savnes der fornødent grund-
lag for at fastslå beløbets størrelse, kan der konfiskeres et beløb, som skønnes
at svare til det indvundne udbytte. Det følger af § 75, stk. 2, at såfremt det må
anses for påkrævet for at forebygge yderligere lovovertrædelser, eller særlige
omstændigheder i øvrigt taler derfor, kan der ske konfiskation af bl.a. gen-
stande, der har været brugt eller bestemt til at bruges ved en strafbarhandling,
samt af genstande, med hensyn til hvilke, der i øvrigt er begået en strafbar
handling.
Efter straffelovens § 79, stk. 1, kan den som udøver en virksomhed, som kræ-
ver særlig offentlig autorisation eller godkendelse, frakendes retten til at ud-
øve den pågældende virksomhed eller til at udøve den under visse former,
såfremt det udviste forhold begrunder en nærliggende fare for misbrug af stil-
lingen. Det samme gælder efter § 79, stk. 2, når særlige omstændigheder taler
Side
36/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0037.png
derfor, om udøvelse af en anden virksomhed. Efter samme regel kan der ske
frakendelse af retten til at deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed her i
landet eller i udlandet uden at hæfte personligt og ubegrænset for virksomhe-
dens forpligtelser.
Forældelsesfristerne er fastsat i straffelovens 11. kapitel. Forældelsesfristen
er 2 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel i 1 år, 5 år, når der
ikke er hjemlet højere straf end fængsel i 4 år, 10 år, når der ikke er hjemlet
højere straf end fængsel i 10 år, og 15 år, når der ikke er hjemlet højere straf
end fængsel på bestemt tid, jf. straffelovens § 93, stk. 1. Efter straffelovens §
97, stk. 1, kan idømt fængselsstraf forældes. Det fremgår bl.a. af § 97, stk. 2,
at forældelsesfristen er 5 år for fængsel indtil 1 år og 10 år for fængsel i mere
end 1 år, men ikke over 4 år, jf. § 97, stk. 2, nr. 1 og 2.
Straffelovens §§ 6-12 indeholder regler om dansk straffemyndighed (juris-
diktionskompetencer). Efter straffelovens § 6, stk. 1, er der dansk straffemyn-
dighed for handlinger, der foretages i den danske stat eller på et dansk fartøj.
Af straffelovens § 7, stk. 1, fremgår det, at under dansk straffemyndighed
hører handlinger, som foretages inden for et fremmed myndighedsområde af
en person, der på tidspunktet for sigtelsen har dansk indfødsret, er bosat i den
danske stat eller har lignende fast ophold her i landet, hvis handlingen også
er strafbar efter lovgivning på gerningsstedet (dobbelt strafbarhed), eller ger-
ningsmanden har den nævnte tilknytning til landet, og der er tale om nogle
nærmere bestemte handlinger.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er som anført omfattet af retsforbeholdet. En vedtagelse af forslaget
har derfor som udgangspunkt ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for
Danmark.
Da der imidlertid er tale om et forslag, som udgør en videreudvikling af
Schengenreglerne, meddeler Danmark i henhold til artikel 4 i Protokollen om
Danmarks stilling inden seks måneder efter forslagets vedtagelse Kommissi-
onen, hvorvidt Danmark ønsker at gennemføre indholdet af direktivet i dansk
ret.
En gennemførelse af forslaget i dansk ret vurderes at medføre behov for til-
pasning af dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Side
37/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0038.png
Idet forslaget er omfattet af retsforbeholdet, vil Danmark som udgangspunkt
modtage refusion for sin forholdsmæssige andel af udgiften ved ikke at til-
slutte sig retsakten. Ved dansk tilslutning vil denne refusion bortfalde, hvor-
ved Danmark vil skulle bidrage med cirka 2 pct. af udgifterne. Disse omkost-
ninger forbundet med at tilslutte sig retsakten vurderes ikke-væsentlige, idet
Kommissionen anslår, at der er behov for fire årsværk til at sikre støtte til
medlemsstaterne i forbindelse med den korrekte gennemførelse af den lov-
givningspakke, der omfatter forslaget. Udgifterne til de fire årsværk er ikke
opgjort nærmere af Kommissionen, men må vurderes at falde under bagatel-
grænsen for ikke væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget forventes at medføre begrænsede økonomiske konsekvenser på
Justitsministeriets område på ca. 0,6 mio. kr. årligt, som vil kunne afholdes
inden for de eksisterende rammer. Forslaget vurderes ikke at have øvrige sam-
funds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8. Høring
Udvidet grund- og nærhedsnotat har den 9. februar 2024 været sendt i høring
hos Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde (SPAIS) og Speci-
aludvalget for Politimæssigt og Retligt Samarbejde. Sagen har ligeledes den
11. januar 2024, 15. februar 2024, 17. april 2024, 24. september 2024 og 26.
november 2024 været sendt i høring til de to ovenstående udvalg.
DRC Dansk Flygtningehjælp har i deres høringssvar af 18. april 2024 udtrykt
bekymring for, at direktivet om minimumsregler til forebyggelse af smugling
af migranter vil gøre det endnu sværere for flygtninge at søge om asyl på
europæisk jord. Der henvises i den forbindelse til, at hvis irregulær migration
udelukkende betragtes som en ulovlig handling domineret af organiserede
kriminelle netværk, er der risiko for, at flygtninge og andre, som er nødt til at
bevæge sig irregulært for at opnå beskyttelse ender i en endnu mere sårbar
situation, end de allerede er. Det fremhæves desuden, at indsatser mod irre-
gulær migration og menneskesmugling ikke kun påvirker betingelserne og
råderummet for kriminelle smuglernetværk, men også har alvorlige (både di-
rekte og indirekte) konsekvenser for flygtninge og migranters sikkerhed og
rettigheder. DRC Dansk Flygtningehjælp opfordrer til følgende: 1) At der ud-
føres en ex-ante konsekvensanalyse med henblik på at forebygge utilsigtede
konsekvenser og krænkelse af grundlæggende rettigheder; 2) At der medtages
Side
38/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
2945572_0039.png
en eksplicit humanitær undtagelse i direktivet; 3) At adressere risikoen for, at
den nye definition af faciliteringskriminalitet (art. 3) vil lede til yderligere
kriminalisering af flygtninge og migranter og de mennesker, som hjælper
dem; 4) At optrappe indsatsen imod tilfælde af menneskesmugling under
skærpede omstændigheder og at holde de ansvarlige for menneskerettigheds-
krænkelser til ansvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses generelt at være enighed blandt de øvrige medlemsstater om behovet
for
en ajourføring og styrkelse af EU’s regelsæt på området.
Der har under
forhandlingerne i Rådet imidlertid bl.a. været uenighed om særligt spørgsmå-
let, hvorvidt direktivet bør undtage hjælp til ulovlig indrejse, transit og ophold
fra kriminalisering, når formålet hermed er at yde hjælp af humanitære årsa-
ger eller på grundlag af tætte familiebånd.
Det er på nuværende tidspunkt imidlertid forventningen, at der foreligger et
kvalificeret flertal for forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser generelt positivt på forslaget. Forebyggelse og bekæmpelse af
hjælp til ulovlig indrejse og transit samt ulovligt ophold i Unionen er en vigtig
prioritet for regeringen. Regeringen deler den generelle holdning i Rådet om
behovet for et opdateret og robust regelsæt på EU-niveau. Regeringen noterer
sig, at flere af de elementer, som der fra dansk side har været lagt vægt på
under forhandlingerne i Rådet, umiddelbart ses at være imødegået i det fore-
liggende kompromisforslag.
På baggrund af forhandlingsoplæg fra oktober 2024 forventer regeringen at
kunne støtte vedtagelsen af en generel indstilling i Rådet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg til oriente-
ring den 1. marts 2024 og den 4. oktober 2024 med henblik på forhandlings-
oplæg.
Forslaget har derudover været forelagt for Udvalget for Udlændinge og Inte-
gration til tidlig forelæggelse i et fagudvalg den 14. marts 2024, idet Euro-
paudvalget udvalgte sagen som et prioriteret EU-forslag fra Europa-Kommis-
sionens arbejdsprogram for 2024.
Side
39/40
Rådsmøde nr. 4068 (retlige og indre anliggender) den 12.-13. december 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 12-13/12-24 - integrationsdelen
Udvidet grund- og nærhedsnotat blev fremsendt den 20. februar 2024 til Fol-
ketingets Europaudvalg, Udvalget for Udlændinge og Integration samt Rets-
udvalget.
Side
40/40