Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 6/3-25 - konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
2980309_0001.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
20. februar 2025
2024 - 14711
sasisa
Indhold
Politisk drøftelse om den horisontale indre markedsstrategi: En
handlingsplan for tjenesteydelser ................................................ 2
Politisk drøftelse om en mere konkurrencedygtig europæisk
industri ........................................................................................ 5
Politisk drøftelse om Kommissionens forslag til en
omnibuspakke for bæredygtighed ............................................... 8
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 6. marts 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådmøde konkurrenceevne 6/3-25
2980309_0002.png
2/10
SAMLENOTAT
Politisk drøftelse om den horisontale indre markedsstrategi: En
handlingsplan for tjenesteydelser
KOM nr. foreligger ikke
1. Resume
Der er på konkurrenceevnerådsmødet den 6. marts 2025 lagt op til en drøf-
telse af en handlingsplan for tjenesteydelser i forlængelse af den kommende
horisontale strategi for det indre marked. Drøftelsen har ikke lovgivnings-
mæssige, økonomiske eller øvrige konsekvenser.
Regeringen hilser drøftelsen på rådsmødet velkommen. Regeringen finder
det vigtigt, at man sikrer håndhævelsen af indre markedsreglerne og fjer-
ner unødvendige administrative byrder for virksomhederne. Regeringen vil
derfor arbejde for øget håndhævelse af tjenesteydelsesdirektivet samt øget
transparens vedrørende nationale særregler.
2. Baggrund
På konkurrenceevnerådsmødet den 6. marts 2025 forventes en politisk
drøftelse af en handlingsplan for det indre marked for tjenesteydelser som
en del af den horisontale indre markedsstrategi.
Ved møde i Det Europæiske Råd den 23. marts 2024 opfordrede stats- og
regeringscheferne Kommissionen til at udarbejde en horisontal indre mar-
kedsstrategi, som skal præsenteres inden udgangen af juni 2025. Formålet
med strategien er at sikre en modernisering af det indre marked med hen-
blik på at styrke konkurrenceevnen. Opfordringen blev ligeledes genbe-
kræftet af Rådet i rådskonklusionerne om
et indre marked til gavn for alle
den 24. maj 2024.
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 6. marts 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådmøde konkurrenceevne 6/3-25
2980309_0003.png
3/10
3. Formål og indhold
Drøftelsen vil have til formål at sætte fokus på tiltag, der kan fjerne barrie-
rer for tjenesteydelser på det indre marked og på sigt lede til et mere inte-
greret indre marked for tjenesteydelser.
Det forventes at den politiske drøftelse leder til udformningen af en formands-
skabsrapport om tjenesteydelser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Den politiske drøftelse på rådsmødet vil ikke at have lovgivningsmæssige,
statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene vil udtrykke støtte til at fjerne barrierer
for tjenesteydere på det indre marked og fremhæve vigtigheden af tjeneste-
ydelser for EU’s
konkurrenceevne. Det forventes, at flere lande vil opfor-
dre til, at der med den horisontale indre markedsstrategi fastsættes en kon-
kret tidslinje for, hvordan Kommissionen vil fjerne barrierer for tjeneste-
ydelser, samt at man simplificerer byrdefulde nationale tilladelsesordnin-
ger f.eks. ved at undersøge funktionaliteten af det europæiske erhvervspas.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser drøftelsen på rådsmødet velkommen. Regeringen finder
det vigtigt, at man sikrer håndhævelsen af indre markedsreglerne og fjerner
administrative byrder for virksomhederne. Regeringen vil derfor arbejde
for øget håndhævelse af tjenesteydelsesdirektivet samt øget transparens
vedrørende nationale særregler.
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 6. marts 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådmøde konkurrenceevne 6/3-25
2980309_0004.png
4/10
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 6. marts 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådmøde konkurrenceevne 6/3-25
2980309_0005.png
5/10
Politisk drøftelse om en mere konkurrencedygtig europæisk industri
KOM nr. foreligger ikke.
1. Resume
Der er på konkurrenceevnerådsmødet den 6. marts 2025 lagt op til en po-
litisk drøftelse om en mere konkurrencedygtig europæisk industri med ud-
gangspunkt i Kommissionens konkurrenceevnekompas samt Kommissio-
nens meddelelse om en aftale for rene industrier (Clean Industrial Deal).
Det overordnede formål med meddelelsen er at fremme industriens grønne
omstilling, udbrede grønne teknologier og fremme grønne investeringer.
Meddelelsen forventes offentliggjort af Kommissionen den 26. februar
2025. Drøftelsen ved konkurrenceevnerådsmødet har ikke lovgivningsmæs-
sige, økonomiske eller øvrige konsekvenser.
Regeringen støtter en målrettet indsats for at fremskynde den grønne om-
tilling af den europæiske økonomi. Regeringen finder, at den grønne om-
stilling er en forudsætning for den europæiske konkurrenceevne.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 29. januar 2025 en meddelelse om et
europæisk konkurrenceevnekompas, der har til formål at sætte retning for
arbejdet med at styrke EU's konkurrenceevne i den kommende femårs pe-
riode. Et af initiativerne i kompasset er en meddelelse om en aftale for rene
industrier (Clean Industrial Deal), der skal fremme industriens grønne om-
stilling, udbredelsen af grønne teknologier samt fremme grønne investerin-
ger. Meddelelsen forventes præsenteret den 26. februar 2025.
Det polske formandskab har lagt op til en politisk drøftelse om en mere
konkurrencedygtig europæisk industri med udgangspunkt i konkurrence-
evnekompasset og meddelelsen om en aftale for rene industrier på konkur-
renceevnerådsmødet den 6. marts 2025.
3. Formål og indhold
Det forventes, at medlemslandene vil drøfte, hvordan EU's konkurrence-
evne styrkes, og hvordan europæisk industri spiller ind i en forbedret kon-
kurrenceevne.
Konkurrenceevnekompasset opstiller Kommissionens fem overordnede
prioriteter for at forbedre europæisk produktivitet og konkurrenceevne hen-
over de kommende fem år: 1) forenkling af de reguleringsmæssige rammer;
2) reduktion af barrierer i det indre marked; 3) forbedret adgang til finan-
siering; 4) styrket færdigheder og kvalitetsjobs; og 5) bedre koordinering
af konkurrenceforbedrende politikker mellem EU og medlemslandene.
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 6. marts 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådmøde konkurrenceevne 6/3-25
2980309_0006.png
6/10
Udgangspunktet for meddelelsen om rene industrier forventes at være, at
en grøn omstilling af europæisk industri er en forudsætning for at opfyl-
delse af EU's klimamål. Det vil kræve store investeringer i nye produkti-
onsanlæg og processer, en grøn omstilling af energisystemet samt udvik-
ling og udbredelse af nye grønne teknologier og løsninger. Der forventes
også et fokus på, at den grønne omstilling gennemføres på en måde, der
understøtter europæisk konkurrenceevne og arbejdspladser, så den grønne
omstilling udgør en drivkraft for vækst.
Meddelelsen forventes at indeholde en række initiativer, herunder en for-
ordning om grøn omstilling af energiintensive industrier og handlingspla-
ner for udvalgte sektorer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Den politiske drøftelse på rådsmødet vil ikke at have lovgivningsmæssige,
statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes at bakke op om konkurrenceevnekompasset og
meddelelsen om en aftale for rene industrier. Der forventes dog diverge-
rende holdninger blandt medlemsstaterne ift. til de konkrete initiativer, som
meddelelsen forventes at indeholde, herunder særligt i forhold til tempoet
i den grønne omstilling, hvordan konkurrenceevnen påvirkes, behovet for
statsstøtte samt prioriteringen mellem sektorer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser drøftelsen på rådsmødet velkommen og støtter det over-
ordnede formål med konkurrenceevnekompasset og meddelelsen om en af-
tale for rene industrier.
Regeringen finder det vigtigt, at Kommissionen sætter klar retning og præ-
senterer forslag til konkrete tiltag for at forbedre EU's produktivitet og kon-
kurrenceevne. Regeringen deler vurderingen af, at EU’s konkurrenceevne
er udfordret, herunder særligt af en svag produktivitetsudvikling og at der
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 6. marts 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådmøde konkurrenceevne 6/3-25
2980309_0007.png
7/10
er tale om en tværgående udfordring, der fordrer konkrete tiltag på tværs af
fagområder.
Det er vigtigt for regeringen, at EU skaber de rette rammevilkår, så EU kan
konkurrere globalt om fremtidens innovation og produktion af grønne, di-
gitale og strategiske teknologier. Det er samtidigt vigtigt, at der arbejdes
aktivt for, at kritiske afhængigheder nedbringes. Regeringen mener, at ud-
vikling og produktion af grønne teknologier er helt centralt for, at EU kan
forblive globalt konkurrencedygtige på lang sigt, sikre fremtidens arbejds-
pladser og indfri klimamålene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget Europaudvalg.
Grund- og nærhedsnotat om et europæisk konkurrenceevnekompas blev
oversendt til udvalget 10. februar 2025.
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 6. marts 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådmøde konkurrenceevne 6/3-25
2980309_0008.png
8/10
Politisk drøftelse om Kommissionens forslag til en omnibuspakke for
bæredygtighed
KOM nr. foreligger ikke.
1. Resume
På konkurrenceevnerådsmødet den 6. marts 2025 forventes en drøftelse af
det kommende forslag om forenkling af virksomheders bæredygtighedsrap-
portering samt simplificering af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen i
første kvartal 2025.
Forslaget forventes at lægge op til omfattende forenklinger af kravene til
virksomhedernes bæredygtighedsrapportering for at lette byrderne for er-
hvervslivet.
Regeringen støtter Kommissionens mål om at reducere virksomhedernes
administrative byrder ved at strømline og forenkle kravene om bæredyg-
tighedsrapportering uden at gå på kompromis med formålet om at fremme
bæredygtig og ansvarlig virksomhedsadfærd og bidrage til den grønne om-
stilling både i EU og globalt.
2. Baggrund
Kommissionen forventes i første kvartal 2025 at fremsætte første omnibus
simplificeringspakke om at forenkle virksomhedernes bæredygtighedsrap-
portering. Formålet er at reducere administrative byrder, bl.a. med henblik
på at levere på Kommissionens mål om 25 pct. byrdelettelse relateret til
rapportering for store virksomheder og med 35 pct. for små og mellemstore
virksomheder (SMV’er).
Det polske formandskab har lagt op til præsentation af første omnibus sim-
plificeringspakke og en politisk drøftelse om reduktion i de administrative
byrder forbundet med bæredygtighedsrapportering med udgangspunkt i
forslaget på konkurrenceevnerådsmødet den 6. marts 2025.
Det første omnibusforslag forventes at strømline og forenkle tre centrale
retsakter i forhold til bæredygtighedsrapportering: direktiv om virksomhe-
ders bæredygtighedsrapportering (CSRD), direktiv om virksomheders due
diligence i forbindelse med bæredygtighed (CSDDD) og taksonomiforord-
ningen. Det forventes at være et forslag, der målrettet justerer udvalgte dele
af de eksisterende retsakter.
De administrative omkostninger ved CSRD er for Danmark estimeret til 6
mia. kr. i omstillingsomkostninger og 5,1 mia. kr. i årlige omkostninger.
Taksonomiforordningen er for Danmark estimeret til 4,8 mia. kr. i omstil-
lingsomkostninger og 2,5 mia. kr. i årlige omkostninger. Samlet er det tale
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 6. marts 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådmøde konkurrenceevne 6/3-25
2980309_0009.png
9/10
om erhvervsøkonomiske konsekvenser for 10,8 mia. kr. i omstillingsom-
kostninger og 7,6 mia. kr. i årlige omkostninger. Der er endnu ikke foreta-
get en vurdering af de administrative omkostninger ved CSDDD.
3. Formål og indhold
Det forventes, at Kommissionen vil præsentere indholdet af første omnibus
simplificeringspakke, og at medlemsstaterne vil drøfte, hvordan en simpli-
ficering af bæredygtighedsrapporteringen kan skabe byrdelettelser for er-
hvervslivet samtidig med rapporteringens hensigt om at fremme den
grønne omstilling bibeholdes.
Omnibusforslaget er endnu ikke offentliggjort, men forventes at lægge op
til omfattende forenkling inden for bæredygtighedsrapportering og ansvar-
lig virksomhedsadfærd. Forslaget forventes at indeholde ændringer i græn-
seværdierne for, hvilke virksomheder der omfattes af bæredygtighedsrap-
portering, justeringer af rapporteringens omfang samt øget digitalisering af
rapporteringsprocessen. Hertil vil Kommissionen prioritere, at mindre virk-
somheder i værdikæden ikke bliver indirekte ramt af utilsigtede byrder.
Derudover ventes forslaget at indebære en række tekniske ændringer af for-
ordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM),
som har til formål at simplificere og reducere administrative byrder for små
og mellemstore virksomheder (SMV’er)
og nationale myndigheder.
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Den politiske drøftelse på rådsmødet har i sig selv ingen lovgivningsmæs-
sige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Den politiske drøftelse på rådsmødet vil ikke at have lovgivningsmæssige,
statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Ikke relevant.
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 6. marts 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådmøde konkurrenceevne 6/3-25
2980309_0010.png
10/10
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til Kommissionens kommende forslag på
rådsmødet, da der generelt er enighed om at reducere virksomhedernes byr-
der. Der forventes forskellige holdninger blandt EU-landene til hvilke ele-
menter i CSRD, CSDDD og taksonomiforordningen, der bør ændres, her-
under blandt andet om færre virksomheder bør være omfattet, om rappor-
teringen under taksonomien skal bortfalde, og om kravene til virksomhe-
derne bør udskydes eller ej.
Det forventes, at flere medlemsstater vil være positive ift. forsimplingerne
i CBAM-forordningen, men det forventes også, at dele af forslaget vil
kunne give anledning til drøftelser blandt medlemsstaterne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser drøftelsen på rådsmødet velkommen og støtter Kommis-
sionens målsætning om at reducere virksomhedernes administrative byr-
der. Dette ved bl.a. at strømline og forenkle kravene om bæredygtigheds-
rapportering uden at gå på kompromis med reguleringens formål om at
fremme bæredygtig og ansvarlig virksomhedsadfærd og bidrage til den
grønne omstilling både i EU og og globalt. Videre finder regeringen det
også vigtigt, at CBAM-forordningen ikke skaber unødige byrder for er-
hvervslivet samtidig med, at forordningens bidrag til
indfrielsen af EU’s
klimamål, global klimahandling og øvrige elementer i den grønne dagsor-
den ikke reduceres.
Det er vigtigt for regeringen at skabe en markant og reel byrdereduktion
for de omfattede virksomheder. Det er samtidig vigtigt at sikre sammenlig-
nelighed og gennemskuelighed i bæredygtighedsrapporteringen, så virk-
somhederne kun skal levere de oplysninger, som markedet efterspørger ift.
grøn finansiering. Endelig er det vigtigt for regeringen med en ambitiøs
fælles EU-indsats for standardisering, digitalisering og automatisering af
virksomhedernes arbejde med at indsamle, behandle og dele data om bæ-
redygtighed.
Regeringen ser gerne, at CBAM ikke inkluderes i første omnibuspakke, da
det risikerer at forsinke effektueringen af bl.a. byrdelettelser for bæredyg-
tighedsrapporteringen. Regeringen finder i stedet, at simplificeringen af
CBAM bør forløbe separat.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.