Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 6/3-25 - konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
2980929_0001.png
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
4. februar 2025
2024 - 14711
sasisa
Politisk drøftelse ved konkurrenceevnerådsmødet den 6. marts om re-
visionen af EU’s
kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM)
KOM nr. foreligger ikke.
1. Resume
Der er på konkurrenceevnerådsmødet den 6. marts 2025 lagt op til en po-
litisk drøftelse af den kommende revision
af EU’s
forordning om kulstof-
grænsetilpasningsmekanisme (CBAM) med udgangspunkt i instrumentets
betydning for EU’s
konkurrenceevne.
Drøftelsen på rådsmødet har ikke lovgivningsmæssige, økonomiske eller
øvrige konsekvenser.
Regeringen støtter Kommissionens mål om at reducere administrative byr-
der for det europæiske erhvervslivs og de nationale myndigheder ved at
forenkle kravene i CBAM-forordningen. Regeringen finder det samtidig
vigtigt, at forordningens formål om at indfri EU’s klimamål og at under-
støtte øvrige elementer i den grønne dagsorden fastholdes med revisionen.
2. Baggrund
Mario Draghi’s rapport om EU's konkurrenceevne fremhæver vigtigheden
af CBAM som et middel til at beskytte europæiske virksomheder mod kon-
kurrence fra tredjelande med lavere eller ingen CO
2
-prissætning. Rappor-
ten understreger dog, at instrumentets positive
betydning for EU ’s konkur-
renceevne udfordres, hvis implementeringen af forordningen ikke sker
konsekvent.
Den amerikanske administration har tilkendegivet, at de ønsker at indføre
toldsatser på udenlandske varer, der svarer til de toldsatser, som pålægges
amerikanske varer i udlandet. CBAM kan i vidt omfang anses som en told,
og det må derfor forventes, at den amerikanske administration vil forholde
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 6. marts 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr., rådsmøde konkurrenceevne 6/3-25, pkt. 4
2980929_0002.png
2/3
sig hertil, selvom EU generelt har begrænset import fra USA af CBAM-
omfattede varer.
CBAM behandles traditionelt i regi af rådsmødet for økonomi og finans
(ECOFIN). Drøftelsen på konkurrenceevnerådsmødet forventes at tage ud-
gangspunkt i instrumentets betydning for EU’s konkurrenceevne
og er sat
på dagsordenen på forespørgsel fra en håndfuld medlemsstater.
3. Formål og indhold
Der forventes tekniske ændringer af CBAM-forordningen ifm. første om-
nibus simplificeringspakke, der ventes fremsat i 1. kvartal 2025. Det er for-
ventningen, at forslaget vil indebære en reduktion af administrative byrder
for erhvervslivet og nationale myndigheder bl.a. ved ændring af forordnin-
gens bagatelgrænse, forsimplede processer for autorisation og udskydelse
af rapporteringstidspunkt.
Ifølge Kommissionens arbejdsprogram for 2025 vil Kommissionen frem-
sætte en evaluering af CBAM-forordningen, der forventes ledsaget af en
række lovgivningsinitiativer. Det er forventningen, at Kommissionen i den
forbindelse vil se på muligheden for at udvide anvendelsesområdet for in-
strumentet, såvel som adressere instrumentets indvirkninger på europæisk
eksport. Evalueringen forventes fremsat i 2. halvår 2025, og evt. lovgiv-
ningsinitiativer forventes fremsat i 2026.
1. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet skal ikke høres.
2. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
3. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
4. Konsekvenser
Den politiske drøftelse på rådsmødet vil ikke at have lovgivningsmæssige,
statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
5. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 6. marts 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr., rådsmøde konkurrenceevne 6/3-25, pkt. 4
2980929_0003.png
3/3
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at flere medlemsstater vil være positivt stemt over for en
simplificering af kravene i CBAM-forordningen med henblik på at under-
støtte
EU’s konkurrenceevne,
men det forventes også, at dele af forslaget
vil kunne give anledning til drøftelser blandt medlemsstaterne, fx hvis for-
ordningens bagatelgrænse ændres.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser drøftelsen på rådsmødet velkommen, og støtter Kommis-
sionens mål om at reducere administrative byrder for det europæiske er-
hvervslivs og de nationale myndigheder ved at forenkle kravene i CBAM-
forordningen. Regeringen finder det samtidig vigtigt, at forordningens for-
mål om at indfri EU’s klimamål og at understøtte øvrige elementer i den
grønne dagsorden fastholdes med revisionen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.