Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 4090 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EUPOL, sagsnr.: 25-11679
Den 13. marts 2025
Rådsmøde (almindelige anliggender - samhørighed) den 28. marts 2025
SAMLENOTAT
1. En mere dynamisk og strategisk samhørighedspolitik ................................................................................... 2
Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
2. Rådskonklusioner om fremtidens samhørighedspolitik post 2027 .................................................................. 4
Godkendelse
KOM-dokument foreligger ikke
1
Rådsmøde nr. 4090 (almindelige anliggender - samhørighed) den 28. marts 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender - samhørighed 28/3-25
1. En mere dynamisk og strategisk samhørighedspolitik
Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender
samhørighed) den 28. marts 2025 ventes Rådet at drøfte, hvordan man
kan sikre en mere dynamisk og strategisk tilgang til samhørighedspolitikken. Regeringen vil tage drøftelsen til efter-
retning.
2. Baggrund
EU’s samhørighedspolitik er traktatfæstet og har til formål at styrke sammenhængskraften
i EU og udligne for-
skelle mellem medlemsstaterne og deres regioner ved at understøtte den økonomiske udvikling, herunder vækst
og beskæftigelse, i særligt de mindst udviklede regioner. Samhørighedsmidler udmøntes gennem EU’s struktur-
og
investeringsfonde under såkaldt delt forvaltning mellem Kommissionen og de respektive medlemsstater.
Kommissionen ventes i anden halvdel af 2025 i forbindelse med et forslag til den næste flerårige finansielle
ramme at fremsætte forslag til samhørighedspolitikken efter 2027.
3. Formål og indhold
Det polske formandskab har lagt op til en drøftelse af, hvordan samhørighedspolitikken bliver mere dynamisk og
strategisk.
Drøftelsen vil basere sig på en note fra formandskabet. Den er for indeværende ikke cirkuleret til medlemssta-
terne. Det nærmere fokus for drøftelsen kendes derfor endnu ikke.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen vurderes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, erhvervsøkonomiske eller beskyttelsesmæs-
sige konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes en drøftelse med kendte positioner fra nettobidragsydere og -modtagere af samhørighedsmidlerne.
Sidstnævnte, dvs. særligt syd- og østeuropæiske lande, forventes at forfægte en fremtidig samhørighedspolitik,
der videst muligt fastholder det eksisterende regelsæt, et højt støtteniveau samt omfattende fleksibilitet i ud-
møntningen af midler. Disse lande tillægger samtidig det regionale niveaus rolle en stor vægt. Herudover forven-
tes nettobidragsydere generelt at forfægte en modernisering af samhørighedspolitikken, således at midlerne ud-
møntes målrettet og effektivt og i højere grad
bidrager til at fremme EU’s fælles prioriteter.
10. Regeringens generelle holdning
2
Rådsmøde nr. 4090 (almindelige anliggender - samhørighed) den 28. marts 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender - samhørighed 28/3-25
Regeringen finder det væsentligt, at der sker en effektiv udmøntning af EU-midler
mhp. at understøtte EU’s fælles
prioriteter og målsætninger, herunder fremme af nødvendige strukturelle reformer i medlemsstaterne og admini-
strative forenklinger. Derfor arbejder regeringen for, at samhørighedspolitikken indrettes mhp. at understøtte
bl.a. europæisk konkurrenceevne, den grønne og digitale omstilling og en bæredygtig økonomisk udvikling i alle
medlemsstater.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 4090 (almindelige anliggender - samhørighed) den 28. marts 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender - samhørighed 28/3-25
2. Rådskonklusioner om fremtidens samhørighedspolitik post 2027
Godkendelse
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender
samhørighed) den 28. marts 2025 ventes Rådet at vedtage rådskonklusi-
oner om fremtidens samhørighedspolitik post 2027. Regeringen kan støtte rådskonklusionerne.
2. Baggrund
Forud for Kommissionens forslag til indretningen af samhørighedspolitikken i næste programperiode har det pol-
ske formandskab udarbejdet udkast til rådskonklusioner om fremtidens samhørighedspolitik post 2027.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne ventes at pege på, at EU’s værktøjer til at adressere
økonomiske, sociale og territoriale ulig-
heder bør være i overensstemmelse med lokale behov med aktiv involvering fra nationale, regionale og lokale
myndigheder og i fuld overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, partnerskabsprincippet og princippet om
delt forvaltning.
Rådskonklusionerne anerkender også, at samhørighedspolitikken skal fokusere på
at styrke EU’s konkurrenceevne
og medlemsstaternes samhørighed, der er to afhængige størrelser. Der henvises til Letta-rapportens og Kommissi-
onens konkurrenceevnekompas og bemærkningerne heri om en effektiv og moderniseret samhørighedspolitik
som en afgørende betingelse for det indre markeds succes.
Rådskonklusionerne ventes desuden at anerkende, at samhørighedspolitikken
-
bør være tilgængelig for alle regioner, særligt de mindst udviklede (jf. artikel 174 TFEU), med fokus på
skræddersyede, stedsbaserede løsninger og en bevarelse af kerneprincipper i forvaltningen og implemen-
teringen af midlerne,
-
implementeres effektivt gennem stærke institutioner, en god forvaltning og administrativ kapacitet,
-
kan effektiviseres ved en resultatorienteret tilgang, hvor udmøntningen af midler kobles på reformer,
-
simplificeres med fokus på byrdereduktioner og harmonisering i den administrative forvaltning og imple-
mentering.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne vurderes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, erhvervsøkonomiske eller beskyt-
telsesmæssige konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes enighed om rådskonklusionerne, som er udtryk for en balance mellem forskellige landes holdninger.
10. Regeringens generelle holdning
4
Rådsmøde nr. 4090 (almindelige anliggender - samhørighed) den 28. marts 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender - samhørighed 28/3-25
Regeringen har ifm. udarbejdelsen af rådskonklusionerne arbejdet for, at disse er balancerede i forhold til samhø-
righedspolitikkens formål og ikke foregriber forhandlingerne om den
næste flerårige finansielle ramme for EU’s
budget efter 2027.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5