Elevopgaver til tema om Brexit

Elevopgaverne er er produceret til faget samfundsfag og er målrettet undervisningen på A-, B- og C-niveau. 

Opgave 1: Sådan forlader et land EU

Se denne video sammen i klassen. Klassen skal nu løse nedenstående opgaver (opgave 2 og 3) i grupper af 3-4 personer. 

Opgave 2: Gruppearbejde forhandlingerne om en handelsaftale

Læs artiklen "Handelsaftale: Hvad forhandlede EU og Storbritannien om?". Både briterne og EU ønskede en frihandelsaftale, der forbyder told og kvoter. Men der var uenighed om betingelserne. I gruppen skal I svare på nedenstående spørgsmål: 

  • Hvad var EU og Storbritannien enige og uenige om på handelsområdet? Se, hvor mange ting I kan finde i artiklen og skriv ned, hvor der er enighed, og hvilke stridspunkter I kan finde. Skriv i to kolonner.
  • Hvorfor tror I, at det var så svært for EU og Storbritannien at give sig på stridspunkterne? Hvad frygtede EU? Og hvorfor kunne Storbritannien ikke give sig uden problemer?
  • Hvordan løste den handelsaftale, som EU og briterne blev enige om i december 2020, uenighederne mellem de to parter? 

Opgave 3: Gruppearbejde om de særlige udfordringer ved Brexit

Læs artiklen "Få overblik over skilsmisseaftalen" og svar på nedenstående spørgsmål.

  • Hvilke lande er med i Storbritannien? Hvilket land er ikke med, men udgjorde i kraft af sin placering en udfordring for Brexit?
  • Hvad var problemet med Nordirland? Hvilken løsning fandt EU i samarbejde med Boris Johnson? 
  • Hvad gik den såkaldte bagstopperordning ud på?

Opgave 4: Gruppearbejde om artikel 50

Læs om artikel 50 og svar på følgende spørgsmål:

  • Hvad kaldes artikel 50 i folkemunde?
  • Hvornår blev artikel 50 indført i EU's lovgivning?
  • Læs om de 5 punkter i artikel 50. Undersøg, om det er muligt for et land, der har aktiveret artikel 50, at genindtræde i EU.
  • Hvad er tidsrammen for processen, når et EU-land aktiverer artikel 50?
  • Hvor lang tid har Storbritannien været om at komme ud af EU, siden briterne aktiverede artikel 50?

Opgave 5: Gruppearbejde om valget og valgkampen i 2016

Leave-kampagnen lykkedes med at overbevise et flertal af briterne om, at det var bedst at forlade EU. Men hvad gjorde udslaget? Svar på nedenstående spørgsmål:

  • Hvilke 8 hovedårsager gjorde udfaldet ifølge denne artikel fra BBC?
  • Undersøg, om der var forskelle på, hvordan unge og gamle stemte til valget i 2016 ud fra denne DR-artikel.  
  • Var der flertal for at forlade EU i alle dele af Storbritannien? Undersøg kortet her over England, Wales, Scotland og Nordirland?
  • Efterfølgende er mange af leave-kampagnens argumenter under valgkampen blevet undersøgt. Undersøg, hvad denne artikel fra The Independent konkluderer om leave-kampagnen. Skriv ned, hvad der ifølge artiklen var overdrivelser eller forvrængninger af sandheden.

Opgave 1: Sådan forlader et land EU

Se videoen sammen i klassen. Klassen skal nu løse nedenstående opgaver i grupper af 3-4 personer (opgave 2 og 3). 

Opgave 2: Gruppearbejde om forhandlingerne om en handelsaftale

Læs artiklen ”Handelsaftale: Hvad forhandlede EU og Storbritannien om?”. Både briterne og EU ønskede en frihandelsaftale, der forbyder told og kvoter. Men der var uenighed om betingelserne. I gruppen skal I svare på nedenstående spørgsmål: 

  • Hvad var EU og Storbritannien enige og uenige om på handelsområdet? Se, hvor mange ting I kan finde i artiklen og skriv ned, hvor der er enighed, og hvilke stridspunkter I kan finde. Skriv to kolonner. 
  • Hvorfor tror I, at det var så svært for EU og Storbritannien at give sig på stridspunkterne? Hvad frygtede EU? Og hvorfor kunne Storbritannien ikke give sig uden problemer?
  • Hvordan løste den handelsaftale, som EU og briterne blev enige om i december 2020, uenighederne mellem de to parter?

Opgave 3: Gruppearbejde om de særlige udfordringer ved Brexit

Læs artiklen "Få overblik over skilsmisseaftalen" og svar på nedenstående spørgsmål.

  • Hvilke lande er med i Storbritannien? Hvilket land er ikke med, men udgør i kraft af sin placering en udfordring for Brexit?
  • Hvad var problemet med Nordirland, og hvilken løsning fandt EU i samarbejde med Boris Johnson?
  • Hvad gik den såkaldte bagstopperordning ud på?

Opgave 4: Gruppearbejde om artikel 50

Læs om artikel 50 og svar på følgende spørgsmål:

  • Hvad kaldes artikel 50 i folkemunde?
  • Hvornår blev artikel 50 indført i EU's lovgivning?
  • Læs om de 5 punkter i artikel 50. Undersøg, om det er muligt for et land, der har aktiveret artikel 50, at genindtræde i EU.
  • Hvad er tidsrammen for processen, når et EU-land aktiverer artikel 50?
  • Hvor lang tid har Storbritannien været om at komme ud af EU, siden de aktiverede artikel 50?

Opgave 5: Gruppearbejde om valget og valgkampen i 2016

Leave-kampagnen fik overbevist et flertal af briterne om, at det var bedst at forlade EU. Hvad gjorde udslaget? Svar på nedenstående spørgsmål:

  • Hvilke 8 hovedårsager gjorde ifølge denne artikel fra BBC udfaldet?
  • Undersøg, om der var forskelle på, hvordan unge og gamle stemte til valget i 2016 ud fra artiklen her
  • Var der flertal for at forlade EU i alle dele af Storbritannien? Undersøg kortet her over England, Wales, Scotland og Nordirland?
  • Efterfølgende er mange af leave-kampagnens argumenter under valgkampen blevet undersøgt. Undersøg, hvad denne artikel fra The Independent konkluderer om leave-kampagnen. Skriv ned, hvad der ifølge artiklen var overdrivelser eller forvrængninger af sandheden.

Opgave 1: Sådan forlader et land EU

Se videoen sammen i klassen. Klassen skal nu løse nedenstående opgaver i grupper af 3-4 personer. 
Læs om artikel 50 og svar på følgende spørgsmål:

  • Hvad kaldes artikel 50 i folkemunde?
  • Hvornår blev artikel 50 indført i EU's lovgivning?
  • Læs om de 5 punkter i artikel 50. Undersøg, om det er muligt for et land, der har aktiveret artikel 50, at genindtræde i EU.
  • Hvad er tidsrammen for processen, når et EU-land aktiverer artikel 50?
  • Hvor lang tid har Storbritannien været om at komme ud af EU, siden de aktiverede artikel 50?

Opgave 2: Gruppearbejde om forhandlingerne om en handelsaftale

Læs artiklen ”Handelsaftale: Hvad forhandlede EU og Storbritannien om?”. Både briterne og EU ønskede en frihandelsaftale, der forbyder told og kvoter. Men der var uenighed om betingelserne. I gruppen skal I svare på nedenstående spørgsmål: 

  • Hvad var EU og Storbritannien enige og uenige om på handelsområdet? Se, hvor mange ting I kan finde i artiklen ovenfor. Skriv ned, hvor der er enighed, og hvilke stridspunkter I kan finde. Skriv i to kolonner. 
  • Hvorfor tror I, at det var så svært for EU og Storbritannien at give sig på stridspunkterne? Hvad frygtede EU? Og hvorfor kunne Storbritannien ikke give sig uden problemer?
  • Hvordan løste den handelsaftale, som EU og briterne blev enige om i december 2020, uenighederne mellem de to parter? 

Opgave 3: Gruppearbejde om de særlige udfordringer ved Brexit

Læs artiklen "Få overblik over skilsmisseaftalen" og svar på følgende spørgsmål:

  • Hvilke lande er med i Storbritannien? Hvilket land er ikke med, men udgør i kraft af sin placering en udfordring for Brexit?
  • Hvad var problemet med Nordirland? Og hvilken løsning fandt EU i samarbejde med Boris Johnson? 
  • Hvad gik den såkaldte bagstopperordning ud på?

Sideansvarlig: Bodil Marsden