Nærhedsprincippet og nationale parlamenters rolle

Nærhedsprincippet skal sikre, at de politiske beslutninger i EU altid træffes så tæt på borgerne som muligt.

Større

På nogle områder har EU enekompetence til at handle. Det betyder, at EU kan vedtage bindende lovgivning på vegne af medlemslandene. EU har for eksempel enekompetence inden for handelspolitikken. På de fleste af de områder, som EU beskæftiger sig med, er lovgivningskompetencen imidlertid delt med medlemslandene. Her bruges nærhedsprincippet, også kendt som subsidiaritetsprincippet, til at sikre, at EU kun lovgiver der, hvor det vil være mere effektivt, end hvis medlemslandene gjorde det hver for sig.

Inden Europa-Kommissionen fremsætter et lovforslag, skal de derfor altid først undersøge og begrunde, om forslaget overholder nærhedsprincippet. Nærhedsprincippet hænger tæt sammen med det såkaldte proportionalitetsprincip, som går ud på, at de ting, som EU foretager sig, ikke bør gå ud over, hvad der er nødvendigt for at opfylde traktatens målsætninger.

Nærhedsprincippet er fastlagt i EU-traktatens artikel 5.

Nationale Parlamenter fungerer som vagthunde

De nationale parlamenter i EU-landene kan lave en såkaldt begrundet udtalelse til Kommissionen, hvis et nationalt parlament finder ud af, at et forslag fra Kommissionen er i strid med nærhedsprincippet. Proceduren er beskrevet i en protokol til Lissabontraktaten.

De nationale parlamenter har også mulighed for at stævne Europa-Kommissionen ved EU-Domstolen, hvis de mener, at en retsakt ikke overholder nærhedsprincippet. Denne mulighed har Regionsudvalget også.

De nationale parlamenter har 8 uger, fra et forslag er fremsat, til at gøre indsigelser, hvis de vurderer, at nærhedsprincippet ikke er overholdt.

De kan i så fald gå sammen om at give forslaget et gult kort eller et orange kort


Gult kort

En tredjedel af de nationale parlamenter vurderer, at nærhedsprincippet ikke er overholdt.

Ved et gult kort skal Europa-Kommissionen genoverveje forslaget, men er ikke tvunget til at trække det tilbage. Europa-Kommissionen skal begrunde det, hvis den ikke ændrer i forslaget. 

Der er blevet givet tre gule kort indtil videre. Det seneste blev givet i 2016. 

Orange kort

Mindst halvdelen af de nationale parlamenter vurderer, at nærhedsprincippet ikke er overholdt. 

Ved et orange kort kan Europa-Kommissionen blive tvunget til at trække sit forslag tilbage. Hvis Europa-Kommissionen ikke selv vælger at trække forslaget tilbage overgår sagen til Europa-Parlamentet og Ministerrådet. De skal tage stilling til, hvorvidt forslaget skal stoppes. Det kræver et flertal i enten Europa-Parlamentet eller Ministerrådet at stemme forslaget ned. 

Der er endnu ikke nogen forslag, som har fået et orange kort. 

Gå til IPEX liste over gule kort (åbner i et nyt vindue)

Nærhedsprincippet betyder, at lovforslag i EU skal leve op til to særlige krav.

  1. Forslaget kan ikke opfyldes tilstrækkeligt af EU-landene med nationale, regionale eller lokale tiltag.
  2. Forslaget kan bedre opfyldes ved EU-lovgivning end med national lovgivning. Det er især de nationale parlamenter, som Folketinget, der fungerer som vagthunde og beskytter nærhedsprincippet.

 

Gult kort førte til, at Europa-Kommissionen trak et forslag tilbage

Første gang Kommissionen fik et gult kort var i maj 2012 ifm. et meget omdiskuteret forslag om strejkeretten. Her mente 12 parlamenter, herunder det danske Folketing, at forslaget overskred nærhedsprincippet. 

Kommissionens forslag blev fremlagt i kølvandet på en række domme fra EU-Domstolen om forholdet mellem arbejdstagerrettigheder og retten til fri bevægelighed. Kommissionen forsøgte med forslaget at skabe balance mellem de to til tider modsatrettede hensyn. Forslaget indeholdt en række mekanismer og regler for, hvordan man håndterer situationer, hvor den frie bevægelighed og strejkeretten er i konflikt med hinanden, f.eks. situationer, hvor arbejdstagere fra andre EU-medlemslande arbejder under dårlige arbejdsvilkår. I sådanne tilfælde kan der opstå en arbejdskonflikt, hvor landets fagforeninger forhindrer den udenlandske virksomhed i at fortsætte sit arbejde i landet. 

I svaret fra Folketinget - i form af den såkaldte begrundede udtalelse – mente Folketinget bl.a., at forslaget ikke løste det formål, det havde til hensigt og løse. Og at forslaget tværtimod risikerede at gribe forstyrrende ind i velfungerende nationale ordninger på det arbejdsretlige område. Folketinget mente, at Kommissionen med forslaget greb unødigt ind i medlemslandenes kompetence.

Foruden Folketinget valgte 11 øvrige EU-landes nationale parlamenter at udtale sig imod forslaget. Det drejede sig om Belgien, Finland, Frankrig, Letland, Luxembourg, Malta, Polen, Portugal, Sverige, Nederlandene og Storbritannien. 

Som følge af det gule kort valgte Kommissionen at trække forslaget tilbage den 12. september 2012.

1993: Nærhedsprincippet blev skrevet ind i traktatgrundlaget med Maastrichttraktaten, som trådte i kraft i 1993. Retningslinjer for fortolkningen af nærhedsprincippet blev fastlagt i en erklæring.

1997: I tilknytning til Amsterdamtraktaten vedtager EU-landene en protokol om anvendelsen af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet. Protokollen siger, at Kommissionen skal analysere, om lovforslagene stemmer overens med nærhedsprincippet og foreslå de mindst vidtgående EU-love.

2009: Lissabontraktaten træder i kraft og indfører, at nationale parlamenter har mulighed for at sende en begrundet udtalelse til Europa-Kommissionen, hvis de mener, at den har fremsat et lovforslag, der strider mod nærhedsprincippet. Hvis et tilstrækkeligt antal nationale parlamenter gør dette, kan Kommissionen få et gult eller et orange kort.

2012: Kommissionen får sit første gule kort for sit forslag om strejkeret.

2013: Kommissionen får sit andet gule kort for sit forslag om en fælles europæisk anklagemyndighed.

2016: Kommissionen får sit tredje gule kort for sit forslag om ændring af udstationeringsdirektivet

År 2023: KOM (2024) 0493

   25.10.2024 

År 2022: KOM (2023) 0640

 12.10.2023

År 2021: KOM (2022) 0366

 01.08.2022

År 2020: KOM (2021) 0417

 23.07.2021

År 2019: KOM (2020) 0272

30.06.2020

År 2018: KOM (2019) 0333

11.07.2019

År 2017: KOM (2018) 0490

23.10.2018

År 2016: KOM (2017) 0600

30.06.2017

År 2015: KOM (2016) 0469

15.07.2016

År 2014: KOM (2015) 0315

02.07.2015

År 2013: KOM (2014) 0506

05.08.2014

År 2012: KOM (2013) 0566

30.07.2013

År 2011: KOM (2012) 0373

10.07.2012

År 2010: KOM (2011) 0345

10.06.2011

År 2009: KOM (2010) 0291

02.06.2010

År 2008: KOM (2009) 0343

07.07.2009

År 2007: KOM (2008) 0237

06.05.2008

 

Senest opdateret: [16.01.2025]
Sideansvarlig: Mads Dam Døllner