Nye forhandlinger om Nordirland-protokollen
Løsningen blev den såkaldte Nordirland-protokol med en dobbeltløsning for Nordirland. Trods Brexit skulle nordirerne stadig være en del af EU’s indre marked for varer og med i EU’s toldunion. Men det betød også, at varer fra England, Skotland og Wales skulle kontrolleres, når de ankom til Nordirland.
Nordirland-protokollen blev kritiseret for at indføre en grænse internt i Det Forenede Kongerige (England, Wales, Skotland og Nordirland). Siden aftalen blev vedtaget, kæmpede især Brexit-tilhængere i Storbritannien for at aftalen genforhandlet.
Forhandlingerne mellem Storbritannien og EU blev derfor genoptaget, og i februar 2023 blev Storbritannien og EU enige om en ny aftale.
Ny aftale ændrer kontrol af varer
Windsor-rammeaftalen, som den nye aftale fra februar 2023 bliver kaldt, ændrer måden, hvorpå varer ved grænsen kontrolleres.
Aftalen introducerer forskellige vejbaner for varer, der ankommer til Nordirland. Varer fra England, Skotland og Wales, som skal ende i Nordirland, vil ende i en ”grøn” vejbane og blive kontrolleret efter lempeligere regler end varer, der skal eller kan komme videre til EU. Sidstnævnte havner i en ”rød” vejbane med skrappere kontrol, fordi varerne skal leve op til EU’s krav og standarder.
Herudover er der indført en såkaldt Stormont-bremse. Stormont er navnet på det nordirske parlament, hvor en tredjedel af parlamentet nu får mulighed for at hive i bremsen, hvis EU vedtager en lov, som kommer til at få stor betydning i Nordirland.
Hvis EU og Nordirland er uenige i brugen af bremsen, er det ikke EU-Domstolen, men et uafhængigt organ, som skal tage stilling til, om bremsen må tages i anvendelse. Det er dog fortsat EU-Domstolen, der alene skal fortolke EU-regler, herunder særligt regler vedrørende det indre marked.