50 år sammen i EU - lærervejledning

Se, hvordan du kan bruge undervisningsmaterialet, og hvilke faglige mål det opfylder. Opgaverne er målrettet samfundsfagsundervisningen i 8. og 9. klasse.

Undervisningsmaterialet er målrettet grundskolens 8. og 9. klasse i samfundsfag. Det er lavet i overensstemmelse med Undervisningsministeriets kompetenceområder og mål for samfundsfag under "Politik: EU og Danmark".
 
Undervisningsmaterialet kan bruges på to måder:
  • Som et samlet forløb, hvor I arbejder med fem reportagefilm om aktuelle emner og EU’s centrale institutioner (hvortil der også anvendes undervisningsfilm).
  • Som et supplement til et forløb om EU, du allerede har planlagt. Her kan de fem reportagefilm indgå som et delelement.
Målet er at lægge op til diskussion i klassen, og at eleverne tager stilling til EU. Dette kræver, at læreren hjælper eleverne med at forklare fagbegreber og sammenhænge.  

Forslag til anvendelse

Minimumsversionen (kun reportagefilm). Tidsforbrug: 2 lektioner a 45 min.

Debatskabende reportagefilm – 2 lektioner a 45 min.
  • Indledende diskussion i klassen: Hvad er EU, og hvilken betydning har EU for Danmark i dag?
  • Inddel klassen i fem lige store grupper svarende til emnerne for de fem film (grænser, nethandel, atomkraft som grøn energi, barsel og EU-flaget). Tildel hver gruppe et af de fem emner.
  • Hver gruppe arbejder nu med spørgsmålene til netop deres emne fra opgave 1.
  • Hver gruppe forbereder og fremlægger hovedpunkterne i deres valgte emne for klassen
  • Lad eventuelt eleverne arbejde med ekstraopgaven.
  • Gruppen kan eventuelt producere en plakat med fordele og ulemper ved netop deres emne.

Udvidet version (med elevforberedelse). Tidsforbrug: 6 lektioner a 45 min.

  • Indledende diskussion i klassen: Hvad er EU, og hvilken betydning har EU for Danmark i dag?
  • Herefter arbejdes individuelt eller i grupper om EU’s historie i lektion 1 + 2.
  • Herefter arbejdes individuelt eller i grupper om EU’s institutioner i lektion 3 + 4.
  • Herefter fremlægger eleverne deres arbejde/undersøgelser i lektion 5+6.

EU’s historie – 2 lektioner a 45 min.

  • Start en indledende diskussion i klassen: Hvad er EU, og hvilken betydning har EU for Danmark i dag?
  • Gå til opgaverne i lektion 1 + 2.
  • Giv eleverne tid til at se undervisningsfilmene “EU’s historie” og ”Hvad bestemmer EU”.
  • Sæt tid af til, at eleverne får arbejdet med spørgsmålene i elevopgave 1.
  • Bed derefter eleverne om at udarbejde en tidslinje, enten individuelt eller i grupper baseret på undervisningsfilmen ”EU’s historie”.
  • Opsamlende diskussion i klassen om, hvordan eleverne tror, at EU vil udvikle sig i fremtiden.
  • Opsamlende diskussion i klassen: Hvad ved vi nu om EU?

EU’s institutioner – 2 lektioner a 45 min.

  • Brug følgende undervisningsfilm som introduktion Hvordan lovgiver EU?
  • I lektion 3 + 4 kan du enten lade eleverne vælge den undersøgende tilgang, eller lade dem arbejde med lærerstillede spørgsmål.
  • Inddel klassen i fem grupper, der skal undersøge og senere fremlægge, hvilken funktion følgende institutioner har i EU: Europa-Kommissionen, Ministerrådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Råd og EU-Domstolen. Brug eventuelt de korte animationer nedenfor, som gennemgår institutionerne, som inspiration.

Elevfremlæggelser – 2 lektioner a 45 min.

  • Eleverne fremlægger deres arbejde/undersøgelser.

Fælles mål i samfundsfag

Færdigheds- og vidensområdet ”EU og Danmark” lægger op til, at eleverne opnår viden om politiske problemstillinger inden for EU. 
 
Undervisningen kan med fordel tilrettelægges, så fokus rettes mod samspillet mellem beslutningsprocesser i EU og i Danmark, og f.eks. de forskellige roller Europa-Parlamentet, Ministerrådet og Europa-Kommissionen har i beslutningerne. 
 
Derudover kan der arbejdes med, hvordan disse spiller sammen med de nationale parlamenter, samt konsekvenserne af EU’s beslutninger for forskellige grupper i samfundet.

Kompetenceområde

Politik: EU og Danmark.

Kompetencemål

Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger.
 
Fase 1
  • Eleven kan redegøre for samspil mellem beslutningsprocesser i EU og i Danmark. 
  • Eleven har viden om hovedtræk i EU’s udvikling og beslutninger i EU.
Fase 2
  • Eleven kan diskutere aktuelle politiske problemstillinger i EU. Eleven har viden om politiske problemstillinger inden for EU.

Reportagefilm med tv-vært Christian Degn

Baggrundsfilm om EU 

Animationer om EU