Lærervejledning til undervisningstema om valget til Europa-Parlamentet 2024
Læs her, hvordan undervisningsmaterialet kan opfylde samfundsfagets faglige mål.
Formål:
Materialet er tænkt som et supplerende input til samfundsfagsundervisningen i grundskolen med et fokus på en konkret begivenhed i EU, nemlig europaparlamentsvalget den 9. juni 2024.
Materialet skal ikke nødvendigvis bruges fra ende til anden, og opgaverne anses ikke for at være dækkende for et helt undervisningsforløb om EU i samfundsfag.
Det antages, at der i undervisningen forinden er, eller sideløbende bliver, arbejdet med grundlæggende viden om EU.
Fælles mål:
Ved at anvende materialet kan der arbejdes hen imod at dække følgende områder:
Kompetenceområde
Kompetencemål
- Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger
Færdigheds- og vidensområder
Forslag til læringsmål
- Eleven kan redegøre for samspil mellem beslutningsprocesser i EU og i Danmark
- Eleven har viden om hovedtræk i EU’s udvikling og beslutninger i EU
- Eleven kan diskutere aktuelle europæiske politiske problemstillinger i forhold til EU
- Eleven har viden om politiske problemstillinger inden for EU.
Tidsforbrug:
Forventet tidsforbrug til arbejdet med temaets opgave er 4-6 lektioner.