Elevopgaver til tema om valget til Europa-Parlamentet 2024

Introduktion til undervisningsforløbet 

Den 9. juni 2024 er der valg til Europa-Parlamentet. Her skal vælgerne bestemme, hvilke danske politikere der skal sidde i Europa-Parlamentet de næste 5 år.

  • Lav en fælles brainstorm over europaparlamentsvalget (hvor og hvordan stemmer man, hvem kan man stemme på, emner til valget m.v.) 
  • Overvej, hvilke emner du synes er de vigtigste i valgkampe. Skriv tre-fem emner ned. Overvej, om dine private foretrukne emner stemmer overens med dit valg af erhvervsretning. Hvorfor/hvorfor ikke? (individuel opgave) 

Lektion 1: Europa-Parlamentets sammensætning, de politiske grupper og valgdeltagelse

Undervisningsform: individuelt eller parvis.

Du skal nu undersøge, hvordan Europa-Parlamentet er sammensat, og hvordan det politiske arbejde foregår i praksis. Desuden skal du undersøge de enkelte landes valgdeltagelse. 

  • Undersøg, hvordan Europa-Parlamentet er sammensat. 
  • Undersøg og beskriv Europa-Parlamentets opgaver. 
  • Undersøg valgdeltagelsen – vælg flere valg fordelt på de sidste årtier, og vælg forskellige lande. 
  • Vurdér, hvad resultatet viser, og overvej, hvilke grunde der kan være til resultaterne. 
 

Lektion 2 og 3: Undersøgelse af valgets kandidater

Undervisningsform: individuelt eller parvis. 

I Danmark går vi til valg den 9. juni. Du skal nu finde ud af, hvilke kandidater der stiller op for de enkelte partier, hvilke mærkesager partierne/kandidaterne har, og hvilke grupper partierne vil samarbejde med i Europa-Parlamentet. 

  • Undersøg, hvem der kan stemme til EU-Parlamentet? Gælder de samme regler som ved folketingsvalg? Du kan finde hjælp nedenfor. 
  • Hvor mange medlemmer har de enkelte lande? Virker det fornuftigt? Hvorfor/hvorfor ikke? 
  • Hvordan fungerer samarbejdet mellem de politiske grupper? (find information ved hjælp af links nedenfor)
  • Lav en komparativ analyse af tre kandidater. De kan være fra samme fløj eller med forskellig politisk baggrund. Se partiernes hjemmesider igennem, inden du udvælger de tre kandidater. (individuelt eller parvis) 
  • Skriv partiernes/kandidaternes mærkesager ned. Det kan gøres i et flowchart. Indsæt oplysninger om de enkelte kandidater (alder, uddannelse, politisk erfaring osv.)
  • Undersøg om din fagforening har tilkendegivet, hvilke kandidater/lister de støtter, og skriv det ned.  Hvorfor tror du, fagforeningerne har en holdning til europaparlamentsvalget? 
 
EU-valget: Hvordan stemmer man? (Europa-Parlamentet i Danmark) Hvem kan stemme og stille op til valg i Danmark? (Indenrigsministeriet)

Lektion 4: Fremlæggelse af komparativ analyse

Fremlæggelse af den komparative analyse:

  • Hvad gjorde du for at finde de oplysninger, du skulle bruge? Hvad fandt du ud af? 
  • Hvordan er kandidaternes mærkesager i forhold til de emner, du vægtede? (fra lektion 1) 
  • Hvad ved du nu om valg til Europa-Parlamentet?