Forslag til undervisningsplan på samfundsfag D og E
Introduktion
Brainstorm: Skriv elevernes bidrag på tavlen, efterhånden som de kommer, eller brug en Word Cloud-generator. Uanset hvad man vælger, skal der tages et billede/screenshot af resultatet.
Lektion 1: Europa-Parlamentets sammensætning, de politiske grupper og valgdeltagelse
Lektion 2 og 3: Undersøgelse af spidskandidater
Eleverne kan arbejde med den komparative analyse på flere måder. Man kan på forhånd lægge sig fast på, hvilke partier/kandidater eleverne skal undersøge, eller man kan vælge ud fra forskellige kriterier som partier i regeringen, partier på højre-/venstrefløjen, midterpartier, gamle/nye partier osv.
På D-niveau anbefales det at inddrage den ideologiske grundtanke for det enkelte parti.
Det anbefales, at elevernes bruger samme platform/dokument til at skrive deres undersøgelser ned. Det kan gøres ved at dele dokumenter elever/lærer imellem.
I kan finde en oversigt over partiernes kandidater i artiklen: Overblik: Her er partiernes spidskandidater til Europa-Parlamentet (Altinget)
Lektion 4: Fremlæggelse og opsamling
Fremlæggelsen har udgangspunkt i de konkrete opgaver fra lektion 3 og 4, men den skal også indeholde elevernes arbejdsprocesser, informationssøgningsmetode og refleksioner over deres arbejdsproces.
Det anbefales at foretage en evaluering af arbejdet ved samme metode som ved introen til forløbet. Således vil eleverne kunne se et umiddelbart udbytte af undervisningen.