Lærervejledning til samfundsfag A, B og C

Introduktion til underviseren

Undervisningstemaet om europaparlamentsvalget 2024 indeholder arbejdsspørgsmål målrettet undervisningen i  samfundsfag på A, B og C-niveau. Der er taget højde for de specifikke krav til, hvad eleverne skal kunne på de forskellige niveauer.

  • I opgaverne til samfundsfag A er der indlagt beregningsopgaver – bl.a. om statistisk usikkerhed – samt en hypoteseopgave, mens B-niveau skal udregne procentvis vækst.

  • Der er i opgaverne angivet forslag til, hvornår eleverne skal arbejde i par og i grupper. Opgaverne er så vidt muligt tilrettelagt sådan, at eleverne udarbejder et produkt, som I efterfølgende kan bruge til fælles opsamling i klassen. 

  • Materialet tager udgangspunkt i »EU på kryds og tværs«. Det er en gratis bog udgivet af Folketingets EU-oplysning, som løbende bliver opdateret. Du kan bestille klassesæt på EU-Oplysningens hjemmeside eu.dk og få tilsendt materialet gratis. 

Lektion 1 (ca. 3 timer): Europa-Parlamentets funktion og sammensætning

 

Lektie (læsetid: 30 minutter): Introduktion 

»EU på kryds og tværs« side 40, 47-59 og 90-93. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne.
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning)

 

Sekvens 1 (15-20 min.): De vigtigste emner for danskerne
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis.

 

Sekvens 2 (20 min.): De vigtigste emner for borgerne på tværs af EU-landene
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis.

 

Sekvens 3: De syv grupper i Europa-Parlamentet (og danskerne placering heri)
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis – partierne placeres i en matrix ud fra ideologisk tilhørssted. 

 

Skriftlige opgaver: Procentvis vækst (Europa-Parlamentet) og læsning af prognose (statistisk usikkerhed/ konfidensinterval-øvelse)
Tallene ligger i elevopgaverne og kan enten gives i timen eller som aflevering. 

 

Lektion 2 (ca. 1 time): Står EU over for en udvidelse i den kommende valgperiode?


Lektie (læsetid: 30 minutter):
Introduktion
»EU på kryds og tværs« side 7-27. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne.
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning)

 

Sekvens 1 (5-10 min.): EU-borgernes bekymringer for fremtiden
Fælles læsning af figur på tavlen.

 

Sekvens 2: Ukraines kandidatur til EU
Eleverne læser flere artikler og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis.

 

Lektion 3 (ca. 1 time + ca. 2 timer per underemne): EU’s tre største udfordringer – hvad splitter EU i 2024?

 

Lektie: Introduktion
Lyt til podcasten »Splittelse i EU?« (Podcasten varer 70 min., men giver et fint indblik i, hvad der splitter de europæiske befolkninger, og hvordan retorikken og logikken er forskellig på de politiske fløje). 
Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne.
Lyt til podcasten »Splittelse i EU?« (DR)

 

Sekvens 1: Fælles opsamling på materialet
Gennemgå elevernes besvarelser i grupper eller i plenum.

 

Lektion 3: Migration (ca. 2 timer) 

 

Lektie (læsetid: 20 min.): Introduktion 
»EU på kryds og tværs« side 153-163. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne. 
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning)

 

Sekvens 1 (45-75 min.): Gruppeopgaver
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis – tag evt. en opgave ad gangen.

 

Sekvens 2 (90 min.): Mulighed for film
Se evt. dokumentarfilmen »Limits of Europe«, som kan streames mod betaling.
Se filmen »Limits of Europe« (CPH:DOX)  

 

Lektion 3: Sikkerhed (ca. 2 timer) 

 

Lektie (læsetid: 10 min.): Introduktion
»EU på kryds og tværs« side 140-147. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne. 
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning)

 

Lyt evt. til følgende afsnit af »Verden ifølge Gram« for mere information om emnet.
Gå til podcasten »Verden ifølge Gram« (DR)

 

Sekvens 1 (45-70 min.): Gruppeopgaver
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis– tag evt. en opgave ad gangen.

 

Sekvens 2 (100 min.): Mulighed for film
Se evt. filmen »In the Rearview«, som kan streames mod betaling. 
Se filmen »In the Rearview« (CPH:DOX). 

 

Lektion 3 (ca. 2 timer): Klima

 

Lektie (læsetid: 15 min.): Introduktion
»EU på kryds og tværs« side 172-176. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne. 
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning)

 

Sekvens 1 (45-75 min.): Gruppeopgaver
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis– tag evt. en opgave ad gangen.

 

Sekvens 2 (90 min.): Mulighed for film
Se evt. filmen »The Sky Above Zenica« som kan streames mod betaling.
Se filmen »The Sky Above Zenica« (CPH:DOX) 

 

Lektion 3 - skriftlig aflevering: Hypoteseøvelse


Læs evt. denne hjemmeside for at indføre eleverne i hypotesegenren. 
Læs om skriftlighed (Marie Berg Carlsen)

 

Sekvens 1: 
Omlagt skriftlighed – øv hypotesegenren med eleverne, eller giv dem emnet for som skriftlig aflevering.

 

Lektion 4 (ca. 2 timer): De danske spidskandidater

 

Lektie (læsetid: 5 min.): Introduktion 
 »EU på kryds og tværs« side 56-57. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne. 
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning) 

Læs artiklen om, hvorfor det er vigtigt at stemme.
Brug din stemme (Europa-Parlamentet)

 

Sekvens 1 (45-75 min.): Gruppeopgaver
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis – tag evt. en opgave ad gangen.

 

Sekvens 2 (60 min. + forberedelse): Oplæg om partier
Eleverne holder oplæg om de forskellige partier, deres tilknytning til grupper i Europa-Parlamentet og deres politik på de udvalgte områder (migration, sikkerhed og klima). 

 

Sekvens 3 (30 min.): Klassediskussion mellem partierne. 

 

Lektion 1 (ca. 3 timer): Europa-Parlamentets funktion og sammensætning

 

Lektie (læsetid: 30 minutter): Introduktion 

»EU på kryds og tværs« side 40, 47-59 og 90-93. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne.
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning)

 

Sekvens 1 (15-20 min.): De vigtigste emner for danskerne
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis.

 

Sekvens 2 (20 min.): De vigtigste emner for borgerne på tværs af EU-landene
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis.

 

Sekvens 3: De syv grupper i Europa-Parlamentet (og danskerne placering heri)
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis – partierne placeres i en matrix ud fra ideologisk tilhørssted. 

 

Skriftlige opgaver: Procentvis vækst (Europa-Parlamentet) og læsning af prognose (statistisk usikkerhed/ konfidensinterval-øvelse)
Tallene ligger i elevopgaverne og kan enten gives i timen eller som aflevering. 

 

Lektion 2 (ca. 1 time): Står EU over for en udvidelse i den kommende valgperiode?


Lektie (læsetid: 30 minutter):
Introduktion
»EU på kryds og tværs« side 7-27. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne.
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning)

 

Sekvens 1 (5-10 min.): EU-borgernes bekymringer for fremtiden
Fælles læsning af figur på tavlen.

 

Sekvens 2: Ukraines kandidatur til EU
Eleverne læser flere artikler og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis.

 

Lektion 3 (ca. 1 time + ca. 2 timer per underemne): EU’s tre største udfordringer – hvad splitter EU i 2024?

 

Lektie: Introduktion
Lyt til podcasten »Splittelse i EU?« (Podcasten varer 70 min., men giver et fint indblik i, hvad der splitter de europæiske befolkninger, og hvordan retorikken og logikken er forskellig på de politiske fløje). 
Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne.
Lyt til podcasten »Splittelse i EU?« (DR)

 

Sekvens 1: Fælles opsamling på materialet
Gennemgå elevernes besvarelser i grupper eller i plenum.

 

Lektion 3: Migration (ca. 2 timer) 

 

Lektie (læsetid: 20 min.): Introduktion 
»EU på kryds og tværs« side 153-163. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne. 
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning)

 

Sekvens 1 (45 min.): Gruppeopgaver
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis – tag evt. en opgave ad gangen.

 

Sekvens 2 (90 min.): Mulighed for film
Se evt. dokumentarfilmen »Limits of Europe«, som kan streames mod betaling.
Se filmen »Limits of Europe« (CPH:DOX)  

 

Lektion 3: Sikkerhed (ca. 2 timer) 

 

Lektie (læsetid: 10 min.): Introduktion
»EU på kryds og tværs« side 140-147. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne. 
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning)

 

Lyt evt. til følgende afsnit af »Verden ifølge Gram« for mere information om emnet.
Gå til podcasten »Verden ifølge Gram« (DR)

 

Sekvens 1 (45 min.): Gruppeopgaver
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis– tag evt. en opgave ad gangen.

 

Sekvens 2 (100 min.): Mulighed for film
Se evt. filmen »In the Rearview«, som kan streames mod betaling. 
Se filmen »In the Rearview« (CPH:DOX). 

 

Lektion 3 (ca. 2 timer): Klima

 

Lektie (læsetid: 15 min.): Introduktion
»EU på kryds og tværs« side 172-176. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne. 
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning)

 

Sekvens 1 (45 min.): Gruppeopgaver
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis– tag evt. en opgave ad gangen.

 

Sekvens 2 (90 min.): Mulighed for film
Se evt. filmen »The Sky Above Zenica« som kan streames mod betaling.
Se filmen »The Sky Above Zenica« (CPH:DOX) 

 

Lektion 4 (ca. 2 timer): De danske spidskandidater

 

Lektie (læsetid: 5 min.): Introduktion 
 »EU på kryds og tværs« side 56-57. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne. 
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning) 

Læs artiklen om, hvorfor det er vigtigt at stemme.
Brug din stemme (Europa-Parlamentet)

 

Sekvens 1 (45-75 min.): Gruppeopgaver
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis – tag evt. en opgave ad gangen.

 

Sekvens 2 (60 min. + forberedelse): Oplæg om partier
Eleverne holder oplæg om de forskellige partier, deres tilknytning til grupper i Europa-Parlamentet og deres politik på de udvalgte områder (migration, sikkerhed og klima). 

 

Sekvens 3 (30 min.): Klassediskussion mellem partierne. 

 

Lektion 1 (ca. 3 timer): Europa-Parlamentets funktion og sammensætning

 

Lektie (læsetid: 30 minutter): Introduktion 

»EU på kryds og tværs« side 40, 47-59 og 90-93. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne.
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning)

 

Sekvens 1 (15-20 min.): De vigtigste emner for danskerne
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis.

 

Sekvens 2 (20 min.): De vigtigste emner for borgerne på tværs af EU-landene
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis.

 

Sekvens 3: De syv grupper i Europa-Parlamentet (og danskerne placering heri)
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis – partierne placeres i en matrix ud fra ideologisk tilhørssted. 

 

Læsning af tabel: Procentberegning
Tallene ligger i elevopgaverne. Træn procentberegning, eller læs tabellen i fællesskab. 

 

Lektion 2 (ca. 1 time): Står EU over for en udvidelse i den kommende valgperiode?


Lektie (læsetid: 30 minutter):
Introduktion
»EU på kryds og tværs« side 7-27. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne.
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning)

 

Sekvens 1 (5-10 min.): EU-borgernes bekymringer for fremtiden
Fælles læsning af figur på tavlen.

 

Sekvens 2: Ukraines kandidatur til EU
Eleverne læser flere artikler og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis.

 

Lektion 3 (ca. 1 time + ca. 2 timer per underemne): EU’s tre største udfordringer – hvad splitter EU i 2024?

 

Forslag til lektie: Introduktion
»EU på kryds og tværs« side 153-163. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne. 

Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning)

 

Sekvens 1: Fælles opsamling på materialet
Gennemgå elevernes besvarelser i grupper eller i plenum.

 

Lektion 3: Migration (ca. 2 timer) 

 

Lektie (læsetid: 20 min.): Introduktion 
»EU på kryds og tværs« side 153-163. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne. 
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning)

 

Sekvens 1 (45 min.): Gruppeopgaver
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis – tag evt. en opgave ad gangen.

 

Lektion 3: Sikkerhed (ca. 2 timer) 

 

Lektie (læsetid: 10 min.): Introduktion
»EU på kryds og tværs« side 140-147. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne. 
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning)

 

Lyt evt. til følgende afsnit af »Verden ifølge Gram« for mere information om emnet.
Gå til podcasten »Verden ifølge Gram« (DR)

 

Sekvens 1 (45 min.): Gruppeopgaver
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis– tag evt. en opgave ad gangen.

 

Lektion 3 (ca. 2 timer): Klima

 

Lektie (læsetid: 15 min.): Introduktion
»EU på kryds og tværs« side 172-176. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne. 
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning)

 

Sekvens 1 (45 min.): Gruppeopgaver
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis– tag evt. en opgave ad gangen.

 

Lektion 4 (ca. 2 timer): De danske spidskandidater

 

Lektie (læsetid: 5 min.): Introduktion 
 »EU på kryds og tværs« side 56-57. Arbejdsspørgsmål til lektien findes under elevopgaverne. 
Læs »EU på kryds og tværs« (Folketingets EU-Oplysning) 

Læs artiklen om, hvorfor det er vigtigt at stemme.
Brug din stemme (Europa-Parlamentet)

 

Sekvens 1 (45-75 min.): Gruppeopgaver
Eleverne læser en artikel og besvarer arbejdsspørgsmål gruppevis – tag evt. en opgave ad gangen.

 

Sekvens 2 (60 min. + forberedelse): Oplæg om partier
Eleverne holder oplæg om de forskellige partier, deres tilknytning til grupper i Europa-Parlamentet og deres politik på de udvalgte områder (migration, sikkerhed og klima). 

 

Sekvens 3 (30 min.): Klassediskussion mellem partierne.