Elevopgaver til tema om Europaudvalget
Elevopgaverne er produceret til faget samfundsfag. Opgaver og lærermateriale er udviklet i samarbejde med lektor Freja Schloss og lektor Claus Corneliussen.
Opgave 1
Læs teksten "Folketingets Europaudvalg" og se videoen om "Et EU-forslags vej gennem Folketinget".
- Beskriv med egne ord, hvorfor Danmark har et europaudvalg – hvad er idéen i at have et sådant udvalg?
- Overvej, hvorfor særligt Danmark har en stærk tradition for parlamentarisk kontrol med EU-politikken.
- Forklar, hvorfor en minister kun behøver at orientere Folketingets Europaudvalg i sager af ”væsentlig betydning”, mens ministeren skal have et decideret forhandlingsmandat af Folketingets Europaudvalg i sager af ”større rækkevidde”.
- Burde forhandlingsmandaterne også gælde sager af væsentlig betydning? Opstil fordele og ulemper.
- Undersøg, hvorfor så stor en andel af ministrenes forhandlingsoplæg godkendes af Folketingets Europaudvalg.
- Diskuter, hvilke konsekvenser det ville have, hvis Folketinget ikke havde Folketingets Europaudvalg. Hvilke tiltag ville da være nødvendige?
Opgave 2
Se 360-graders-optagelser af mødet i Folketingets Europaudvalg den 14. juni 2017 (7 minutters uddrag).
- Beskriv, hvordan mødet forløber, fra klimaministerens ankommer til mødet, til han forlader det igen.
- Hvorfor er denne sag af ”større rækkevidde”?
- Får klimaministeren det ønskede mandat?
- Hvilke indvendinger har medlemmerne af Folketingets Europaudvalg?
- Hvilke fordele har Folketinget i at blive inddraget i en sag som denne?
- Hvilke fordele har regeringen ved at inddrage Folketinget i en sag som denne?
Opgave 3
Læs forhandlingsoplægget om våbendirektivet, fremlagt i Folketingets Europaudvalg den 4. maj 2016.
- Hvad er baggrunden for forslaget til våbendirektivet?
- Hvordan stiller justitsministeren sig til våbendirektivet?
- Hvilke indvendinger kommer medlemmerne af Folketingets Europaudvalg med?
- Hvordan matcher medlemmernes kommentarer til ministerens forhandlingsoplæg med partiernes generelle politiske standpunkter? (inddrag det politiske koordinatsystem med både den fordelingspolitiske og værdipolitiske skala samt ideologierne) - giv eksempler.
Opgave 4
Læs forhandlingsoplægget om torskekvoter, der blev fremlagt i Folketingets Europaudvalg den 9. oktober 2015.
- Hvorfor indeholder forslaget om torskekvoter en reduktion?
- Hvilket mandat ønsker miljø- og fødevareministeren fra Folketinget?
- Hvilke indvendinger kommer medlemmerne af Folketingets Europaudvalg med?
- Hvorfor går så forskellige partier som Enhedslisten og Liberal Alliance imod forhandlingsoplægget?
Opgave 5
Læs forhandlingsoplægget om støtte til en flygtningefacilitet i Tyrkiet, fremlagt i Folketingets Europaudvalg den 27. november 2015.
- Hvilken opgave skal Tyrkiet løse for EU for 3 milliarder euro?
- Hvilke betænkeligheder har finansministeren ved Europa-Kommissionens forslag?
- Hvorfor er det netop de partier, der er placeret henholdsvis meget højt og meget lavt på den værdipolitiske skala, der er imod regeringens forhandlingsoplæg?
- Hvad er hvert enkelt partis bekymringer?
- Er det et stærkt mandat, finansministeren får? Hvorfor (ikke)?