Lærervejledning til tema om kønskvoter
Elevopgaver og lærermateriale er produceret af lektor Freja Schloss og lektor Claus Corneliussen i samarbejde med Folketingets EU-Oplysning.
Om temaet
Kønskvoter på EU’s dagsorden er historien om et direktivforslag, som i ti år har mødt modvind, men nu ser ud til at have medvind. Det er et tema, som kan dele vandene, og som viser, hvordan holdninger kan ændre sig med tiden.
I temaet beskæftiger eleverne sig med et aktuelt EU-politisk emne, nemlig spørgsmålet om, hvorvidt vi bør kvotere bestyrelsesposterne i de store virksomheder. Eleverne lærer om Folketingets rolle i den danske EU-politik og om forslagets væsentligste stridspunkter, og de udfordres på deres holdninger.
Nøgleord for temaet
- Nærhedsprincippet
- Parlamenternes mulighed for at give det ”gule kort”
- Kønskvoter som et atypisk eksempel på Kommissionens lovforslag.
Tidsforbrug
- Cirka 2 x 45 min. + 10-15 min. forberedelse i forudgående lektion.
- Cirka 20 min. elevforberedelse (lektier)
Materialeoversigt
- Værdilinjen: Hvad er din holdning?
- Tekst: Kommissionens lovforslag
- Holdningsgrafen
- Test: Er du fordomsfuld?
- Link til fodboldklubbers websites
- Desuden finder I under hjælperedskaber diverse links og artikler.
Grundforløb
Dine elever får mulighed for at træne følgende faglige mål (fra B-niveau, STX, kan dog benyttes på alle niveauer):
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsplaner i Danmark og EU og diskutere løsninger
- Undersøge og sammenligne samfundsmæssige problemstillinger i forskellige lande, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
- Dokumentere viden om sammenhænge mellem nationale, europæiske og globale udviklingstendenser.