Oversigt over materiale om EU

Her finder du en oversigt over temaer, animationer og videoklip om EU.

Sådan er undervisningstemaerne bygget op

På denne side finder du undervisningsmateriale tilrettelagt efter de faglige mål i læreplanerne på de gymnasiale uddannelser. 

Til hvert tema er der en kort tekst som introducerer eleverne til temaet. Hertil er der til de fleste temaer opgaver til eleverne, en lærervejledning med lektionsplaner og forslag til forskellige elevøvelser.

Som det vil fremgå af lektionsplanerne kan materialet på hjemmesiden bruges på flere faglige niveauer. Flere steder lægger vi op til 3 modeller (minimum, udvidet og ekspert), så hvert tema kan anvendes til alt fra en kort introduktion til en mere dybdegående behandling. På denne måde kan du som underviser sammenstykke et varieret EU-forløb, hvor du kan plukke og prioritere alt efter dine og elevernes interesser. 

Der er naturligvis mulighed for og frihed til at angribe materialet ud fra andre vinkler og indtænke andre didaktiske øvelser end dem vi her præsenterer, men vi håber vores forslag og ideer kan hjælpe dig som underviser til at gøre EU-stoffet spændende og relevant for dine elever samt til at gøre din forberedelse lettere i en presset tid.

Du finder elevopgaver og lærervejledninger til hvert tema her i undervisningsområdet. Hver temaforside har en liste med links til indholdssider uden for undervisningsområdet. Brug tilbage-pilen til at navigere frem og tilbage.

HTX

HTX-relevante faglige mål på samfundsfag B:

  • ”Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.”
  • ”Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå.”

Politik:

  • ”Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.”

Økonomi:

  • ”Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og erhvervsstruktur.”

HTX-relevante faglige mål på samfundsfag C:

  • ”Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.”

HTX-kernestof for samfundsfag C:

Politik:

  • ”Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng.”

STX

STX-relevante faglige mål på samfundsfag A:

  • ”Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.”
  • "Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå."

STX – kernestof for samfundsfag A:

Politik:

  • ”Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.”

Økonomi:

  • ”Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.”

International politik:

  • ”Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.”

STX-relevante faglige mål på samfundsfag B:

  • ”Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.”
  • ”Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå.”

STX-kernestof for samfundsfag B:

Politik:

  • ”Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.”

Økonomi:

  • ”Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.”

STX-relevante faglige mål på samfundsfag C:

  • ”Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.”

STX-kernestof for samfundsfag C:

Politik:

  • ”Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng.”

HF

HF – kernestof for samfundsfag i Kultur- og Samfundsfagsgruppen (KS) 

  • ”Politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng.”

HHX

HHX-relevante faglige mål på samfundsfag C:

  • ”Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.”
  • ”Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng.”

HHX-kernestof for samfundsfag C:

Økonomi og erhvervsliv:

  • ”Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark”