Migration og EU
Opgave 1
Læs siden Gloser om asyl og migration, og forklar for din sidepartner forskellen på begreberne ”migrant” og ”flygtning”.
Opgave 2
Læs temasiderne Migration fra lande uden for EU samt Asyl og flygtninge i EU og forklar for din sidepartner, hvad en asylansøger er, og hvordan dette begreb hænger sammen med begreberne migrant og flygtning.
Opgave 3
Lav sammen med din sidemakker og på baggrund af data nedenfor:
- Et diagram som illustrerer udviklingen i antallet af asylansøgere. Husk at angive overskrift, og titler på x og y akserne.
- Illustrer udviklingen i antallet af asylansøgere ved brug af indekstals-beregninger, hvor 2010 sættes som start-år.
Udvikling i antallet af asylansøgninger i europæiske lande:
År
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
Samlede asylansøgninger til europæiske lande
|
259400
|
309040
|
335290
|
431090
|
626960
|
1321600
|
1259955
|
705705
|
Kilde: UNHCR, EUROSTAT
Opgave 4
Klassen inddeles i par, som hver tildeles 2 europæiske lande pr. par. Opgaven er at bruge Et gæstfrit Europa? til at undersøge:
- Undersøg udviklingen i antallet af asylansøgere i begge lande i perioden 2010-2018 og skriv det ned i et Excel-ark med angivelse af land, årstal og antal ansøgere.
- Sammenlign udviklingen i antallet af asylansøgere i de 2 lande på baggrund af indekstalsberegninger for hvert enkelt land med udgangspunkt i 2010.
- Læreren laver et stort ”analogt Excel-ark” på tavlen, som eleverne efterfølgende skriver deres tal ind i.
Opgave 5
Diskutér på baggrund af klassens analoge Excel-ark på tavlen, hvad der kan forklare udviklingen i antallet af asylansøgere i de europæiske lande.
- Kom herunder ind på forskelle og ligheder mellem landenes udvikling, men kig også på det generelle mønster i hele Europa.
Opgave 6
Brug tabellen nedenfor: Antal asylansøgere 2013-2017 og indbyggertal 2017. Udvalgte EU-lande og EU-28. Absolutte tal.
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
Indbyggertal
|
Italien
|
26.620
|
64.625
|
84.085
|
122.960
|
128.850
|
60.589.455
|
Ungarn |
18.895 |
42.775 |
177.135 |
29.430 |
3.390 |
9.797.561 |
Polen |
15.240 |
8.020 |
12.190 |
12.305 |
5.045 |
37.972.964 |
Tyskland |
126.705 |
202.645 |
476.510 |
745.155 |
222.560 |
82.521.653 |
Sverige |
54.720 |
81.180 |
162.450 |
28.790 |
25.235 |
9.995.153 |
Spanien |
4.485 |
5.615 |
14.780 |
15.755 |
31.120 |
45.528.024 |
EU-28 |
431.090 |
626.960 |
1.321.600 |
1.259.955 |
705.705 |
511.805.088 |
Note: Det antages at indbyggertallet for de udvalgte EU-lande ikke har ændret sig væsentligt gennem perioden 2013-2017. Kilde: europarl.europa.eu. 2017 og EU-oplysningen 2017.
- Undersøg udviklingen i antallet af asylansøgere i de europæiske lande vha. beregninger af procentandele. (Beregn både hvor stor en andel af det samlede antal asylansøgere de enkelte lande har, og beregn hvor stor en andel asylansøgere landene har i forhold til deres indbyggertal.)
- Diskutèr på baggrund af beregningerne forklaringer på udviklingen i antallet af asylansøgere i Europa.
Opgave 7
Undersøg med udgangspunkt i Data om asylansøgere i EU, hvilke lande asylansøgerne kommer fra og diskutèr, hvad der kan forklare jeres fund.
Opgave 8
Lektor Peter Gorm Larsen giver et overblik over de forskellige teorier, der forsøger at forklare migrationsstrømme (side 19-32 Migrationsteorier). Han omtaler bl.a. push-pull-teori, rational choice-teori og netværksteori.
- Gennemgå i klassen eller i grupper (hvor hver gruppe arbejder med en hovedteori), hvordan de forskellige teorier kan forklare migration til Europa.
- Diskutèr med baggrund i jeres resultater fra spørgsmål 7, i hvilken grad teorierne kan forklare de mønstre I fandt i forhold til asylansøgernes ophavsland.
Sådan håndterer EU krisen
Opgave 1
Gruppearbejde. Dublinforordningen spiller en væsentlig rolle i forhold til ansvaret for de flygtninge og migranter som kommer til EU. Læs om Dublin-forordningen nederst på EU's asylpolitik, og skriv ned, hvad Dublin-forordningen handler om (redegør herunder for forskellen mellem forordning og direktiv).
Opgave 2
Gruppearbejde. Her kan du læse om de mest benyttede ruter.
- Hvorfor giver flygtninge- og migrationsstrømmene i EU udfordringer i forhold til at leve op til Dublinforordningens regler? Skriv svaret/svarene ned.
Opgave 3
Gruppearbejde. Bl.a. som en reaktion på Dublin-forordningens udfordringer foreslog EU-kommissionen en omfordeling af flygtninge fra særligt Grækenland og Italien til de andre EU-lande. Læs om Kommissionens udspil, som senere blev vedtaget, her.
Redegør i korte træk for:
- Hvad går udspillet ud på?
- Hvilke problem vil udspillet løse og hvordan?
- Find desuden ud af, hvilken betydning forslaget havde for Danmark.
Opgave 4
Gruppearbejde. EU har allerede et grænseagentur – nemlig FRONTEX. Læs om FRONTEX her og mere dybdegående om deres visioner, missioner og mål her.
- Undersøg, hvordan FRONTEX arbejder ud fra denne side.
- Er FRONTEX en prioritet i EU’ s arbejde? Se mere i denne video.
- Skriv en liste med argumenter for og imod et styrket FRONTEX.
- Diskutér hvilken rolle FRONTEX spiller i forhold til Schengen-samarbejdet (læs mere om Schengen-samarbejdet her)
Opgave 5
Gruppearbejde. Som reaktion på flygtningekrisen har EU lavet en aftale med Tyrkiet. Læs om aftalen mellem EU og Tyrkiet her og forklar, hvad aftalen går ud på.
Opgave 6
Gruppearbejde. Undersøg ved brug af Infomedia, i hvilken grad henholdsvis aftalen med Tyrkiet og de tvungne kvoteflygtninge har været en succes. Find 2 artikler som forholder sig til Tyrkiet-aftalen, og 2 artikler som handler om implementeringen af de tvungne kvoteflygtninge.
Opgave 7
Gruppearbejde. I skal nu gå sammen i grupper af 3 og lave en podcast. Temaet for podcasten er EU's flygtninge og asylkrise fra 2015 og frem. I podcasten skal I anvende jeres viden om årsager og omfang, da flygtningekrisen ramte EU i 2015, samt viden om hvordan EU har håndteret krisen, samt virkningerne af EU’s initiativer.
Følgende rolle skal besættes til podcasten:
Vært for podcasten, som styrer interviews og debat mellem programmet gæster.
Journalist som er ekspert på EU's initiativer i forhold til, hvad EU har gjort for at håndtere krisen samt effekterne heraf.
Journalist som har rejst rundt i Europa i 2015, for at undersøge flygtningekrisen i forhold til hvor flygtninge/migranterne kommer fra og hvorfor de migrerer, samt hvilke ruter flygtninge/migranterne tager.
Hvordan skal EU tackle krisen?
Opgave 1
Gruppearbejde. Mål og interessekonflikter i EU's institutioner og mellem medlemslandende.
Gå til EU-kommissionens hjemmeside og læs om de politikområder, som der arbejdes med inden for flygtninge og migration. Skriv svarene på spørgsmålene ned.
- Hvilket politikområde vil I vurdere er vanskeligt at opnå enighed om i Ministerrådet? Hvorfor?
- Gå ind på Et gæstfrit Europa?. Vurdér ud fra data på siden, hvilke lande der har en særlig interesse i at lave en stærk fælles asylpolitik med fordelingsnøgle for flygtninge. Begrund jeres valg.
Opgave 2
Fælles i klassen: EU's nuværende løsningsmuligheder. Som optakt til arbejdet ser klassen sammen Politiken-fotografen Jacob Ehrbahns video fra et tysk redningsskib i middelhavet (se evt. uddrag).
Gruppearbejde: Læs siden ”Hvordan skal EU løse krisen?”
- Lav en liste med fordele og ulemper for hver af de 5 forskellige retninger, der bliver nævnt som mulige veje for EU's arbejde med flygtninge.
- Hvordan forholder de forskellige løsningsmodeller sig til Dublin-forordningen (i sin nuværende form) og Schengensamarbejdet?
- Undersøg de danske partiers holdning til EU's flygtningepolitik. Har vi partier i Folketinget, der argumenterer for/imod de forskellige løsninger? Find partiernes holdning på partiernes hjemmesider.
- Gå ind på eu.dk og læs, hvordan et udkast til en revideret Dublin-forordning ser ud: Læg især mærke til forslag til ny omfordelingsmekanisme nederst på side 3 og på side 4.
Opgave 3
Gruppearbejde: Fordele og ulemper ved aftaler med lande uden for EU.
- I 2015 indgik EU og Tyrkiet en aftale, der skulle regulere tilstrømningen af flygtninge til EU via Tyrkiet. Læs på dr.dk om aftalens 9 hovedpunkter og vurdér, hvilke prioriteter der har været grundlag for aftalen fra henholdsvis EUs og Tyrkiets side.
- Tyrkiet-aftalen er blevet vurderet i årene efter den blev indgået. Læs i de to dokumenter her og vurder, om aftalen har været en succes:
o Tænketanken Europas vurdering
o Europakommissionens egen vurdering
- Læs Røde Kors oversigt over nærområderne, hvor der potentielt kan laves flygtningelejre her. Diskuter, hvilke udfordringer der opstår, hvis EU vælger at satse på at løse flygtningekrisen gennem flere lejre i nærområderne.