Lektion 1
Opgave 1:
Se reportagefilmen ”Kan vi blive klimaneutrale?” (07:17 min.). Nicolai vil redde klimaet og har tænkt sig at begynde med landbruget.
- Hvorfor er landbrugets CO2-udledning interessant? (læs bl.a. dr.dk-artiklen om madvarers CO2-udledning).
- Undersøg, hvor stor landbrugets andel udgør af Danmarks samlede udledning af CO2.
- Redegør også for, hvordan den samlede CO2-udledning fordeler sig på øvrige sektorer (f.eks. transport, husholdninger osv.)
Find inspiration i disse links:
Opgave 2
Se oversigten over EU-landenes CO2-udledninger i artiklen fra Mejeriforeningen.
- Redegør for landenes placering og forklar, hvad der er årsag til forskellen mellem landene ifølge Mejeriforeningen.
Lektion 2
Opgave 1:
Gense to og to reportagefilmen: ”Kan vi blive klimaneutrale?” (fra 02:55 min.).
Nicolai møder landmanden Jesper og forsøger at overbevise ham om, at han skal stoppe med at udlede CO2.
- Hvilke argumenter Nicolai møder mod sin plan?
- Hvordan mener Jesper, at de danske forbrugere vil reagere, hvis han går drastisk til værks og stopper med at udlede CO2 – allerede fra i morgen?
- Hvad mener Jesper, der vil ske med mælkeproduktionen, hvis han bliver mødt med skrappe og dyre klimakrav, eller hvis han følger Nicolais opfordring og helt stopper sin produktion?
- Hvordan ser han sine muligheder for at omlægge produktionen, så han kan reducere sin CO2-udledning?
- Hvem bestemmer ifølge Jesper, hvad han kan producere?
Få også inspiration i denne artikel:
Opgave 2
Se videoklippet med Connie Hedegaard, som er bestyrelsesmedlem i den grønne tænketank Concito og medlem af et ekspertpanel hos Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD).
- Hvilke konsekvenser vil det ifølge Connie Hedegaard have at stille skrappere klimakrav til danske virksomheder (som f.eks. landmand Jesper Arnth)?
Opgave 3:
Ejerne af Bilka, Føtex, Netto m.m. har sammen med Concito lanceret en stor database, som viser CO2-udledning for mange fødevarer.
- Hvorfor kommer de største supermarkeder i Danmark med dette initiativ?
- Diskutér, hvem der skal gå forrest i klimakampen – den enkelte landmand, forbrugerne, Danmark eller EU?
Lektion 3
Opgave 1:
Løs opgaverne i grupper.
Parisaftalen er udgangspunktet for EU’s klimapolitik. Læs om dr.dk-artiklen EU’s klimamål og besvar følgende:
- Hvor meget vil EU nedbringe sin udledning af drivhusgasser i 2030, og hvad er ambitionen for 2050?
- Hvilke krav stiller EU til medlemslande og virksomheder for at nå målene?
Find også inspiration i denne artikel:
Opgave 2:
Gennemgå i klassen faktaarket ”Skal EU gå forrest i klimakampen?”, som bl.a. handler om EU’s kvotehandelssystem.
- Hvordan fungerer kvotehandelssystemet?
- Hvorfor giver EU rabat til f.eks. sukkerproducenter, når de forurener klimaet, mens andre virksomheder skal betale fuld pris?
Brug den lille grafik om klima og konkurrence i faktaarket til jeres forklaring.
- Lav en liste over fordele og ulemper ved at lade kvotehandelssystemet gælde for flere sektorer.
Find også inspiration i denne artikel:
Lektion 4
Opgave 1:
Gense klippet med Connie Hedegaard, som er bestyrelsesmedlem i den grønne tænketank Concito og med i ekspertpanel hos OECD. Læs også webartiklen, hvor DR interviewer miljøvismand Lars Gårn Hansen fra Københavns Universitet.
- Hvad går forslaget om en såkaldt klimatoldmur ud på?
- Hvordan kan en klimatold påvirke udenlandske virksomheder, der vil eksportere til et område med en klimatold?
- Opstil fordele og risici ved en klimatoldmur.
Opgave 2:
Læs dr.dk-artiklen: Nu presser både Merkel og Macron på for ny klimafgift: Vi bliver nødt til at beskytte os
- Hvad siger den danske regering om Europa-Kommissionens forslag om en klimatoldmur?
- Diskuter, om det er i Danmarks interesse at støtte forslaget? Og i klimaets?