Lektion 1
Lektie:
Læs landerapporten om Polen fra menneskerettighedsorganisationen ILGA-Europe
Gruppeøvelse:
Hvad er diskrimination? Er du, eller nogen du kender, blevet diskrimineret? Hvad var årsagen?
Saml op i plenum: Hvornår kan man tale om diskrimination?
Opgave 1:
Se reportagen "LGBT-rettigheder i Polen - en sag for EU?" (07:35 min.), hvor Nikolaj taler med Alicia fra Polen, og besvar følgende:
- Hvordan er det for Alicia at være homoseksuel i Polen? Fortæl hendes historie til din sidemand.
- Hvad går LGBT-ideologi-fri zoner ud på?
- Hvorfor kritiserer EU zonerne?
- Hvad siger Polens regering til zonerne?
Find inspiration i disse weblinks:
Opgave 2:
Brug din viden fra lektien (ILGA-Europes landerapport om Polen) og se på ILGA’s regnbueindeks for hhv. Polen og Danmark. Indekset beskriver situationen for LGBT-personer i forskellige lande.
- Hvilke rettigheder har LGBT-personer i Polen? Er det ulovligt at være homoseksuel i landet?
- Hvilke forskelle og ligheder er der mellem Danmark og Polen på ILGA’s regnbuebarometer?
- Hvordan vil du forklare lighederne og forskellene mellem Danmark og Polen?
- Hvorfor tror du, at Nicolai i reportagen har svært ved at indføre en homo-fri zone i Danmark?
Brug disse weblinks:
Undervisning i plenum: Saml op på spørgsmål i klassen.
Lektion 2
Opgave 1:
- Hvad er ”LGBT-ideologi”, som Polens præsident omtaler?
- Hvorfor mener præsidenten, at unge bliver hjernevasket?
- Hvilke synspunkter kommer til udtryk i de tre første minutter af DR-reportagen?
- Hvorfor tror du, at LGBT-spørgsmål fik så stor betydning under valgkampen til præsidentposten?
Opgave 2:
Se videoklippet "Marlene Wind om LGBT+-rettigheder" (05:38 min.) og besvar følgende spørgsmål:
- Hvem har det politiske flertal i de områder, som har vedtaget erklæringer om familiens rettigheder eller LGBT-ideologi-fri zoner?
- Synes alle polakker, det er en god idé at indføre LGBT-ideologi-fri zoner?
- Hvordan kan meningsmålingen fra Eurobarometer nuancere debatten om LGBT-rettigheder i Polen?
Find inspiration i disse artikler:
Opgave 3: Arbejd i grupper
Opstil på baggrund af jeres undersøgelse i opgave 1 og 2 en hypotese, der kan forklare hvorfor LGBT-rettigheder er en politisk skillelinje i Polen. Giv en faglig begrundelse for jeres hypotese.
Find inspiration i disse datakilder:
Lektion 3
Opgave 1:
Se ekspertfilmen Marlene Wind om LGBT+-rettigheder (05:38 min.)
- Hvad siger EU’s grundlæggende værdier om mindretal?
- Hvorfor mener EU, at erklæringerne diskriminerer LGBT-personer?
- Hvordan har EU’s institutioner reageret på erklæringerne?
- Hvad er der kommet ud af EU’s reaktioner?
Find inspiration i disse artikler:
Opgave 2:
Læs baggrundspapiret fra Polens ambassade og besvar spørgsmålene:
- Hvad siger Polens regering til erklæringerne?
- Hvad siger regeringen om at beskytte LGBT-personer?
- Hvad er der sket med de sager, som er blevet indbragt for domstolene?
- Diskutér, hvem der skal beskytte minoriteter i Polen. EU eller Polens egne domstole?
Lektion 4:
Opgave 1:
Gense reportagen "LGBT+-rettigheder – en sag for EU?" (07:35 min.). Nicolai vil straffe Polen på pengepungen, fordi han mener, landet diskriminerer LGBT-personer.
- Undersøg, hvor meget EU-støtte Polen modtager.
Find inspiration i EU-budgettet:
Opgave 2:
Gense ekspertfilmen: Marlene Wind om LGBT+-rettigheder (05:38 min.) og læs faktaarket LGBT+-rettigheder - en sag for EU?
- Hvordan kan EU sanktionere et land, som ikke overholder de fælles værdier?
- Nicolai vil smide Polen ud af EU. Kan man smide lande ud af EU, som ikke overholder reglerne?
- Skal EU have flere muligheder for at sanktionere? Oplist fordele og ulemper.
Opgave 3:
Skriv et kort notat om, hvordan EU kan sanktionere et medlemsland, som ikke overholder EU’s grundlæggende værdier. Lav en anbefaling - skal EU have flere, færre eller samme sanktionsmuligheder som i dag?