Didaktiske overvejelser og muligheder
Øvelsen er baseret på, at eleverne har gennemgået EU’s beslutningsprocesser eller i det mindste haft en lektie for om emnet. Eleverne inddeles i 2-3-mandsgrupper, eventuelt efter forberedelsesgrad. Der skrives følgende på tavlen: ”Lav et screencast, der forklarer beslutningsprocesserne i EU, hvor lobbyismen inddrages, og hvor der anvendes en case i forklaringen.” Hvis man gerne vil gøre øvelsen nem for eleverne, kan man nøjes med at bede dem skitsere EU’s almindelige beslutningsprocedure. Grupperne kan enten vælge at bruge den gratis screencast-tjeneste Screencast-O-Matic eller eget selvvalgt screencast-program. Grupperne får god tid til at producere deres screencasts, og læreren sørger for, at eleverne får mulighed for at indtale lyden et roligt sted uden baggrundsstøj. Læreren kan vælge at give eleverne elevtid til produktionen og gøre produktet til en skriftlig opgave, der afleveres digitalt. Alternativt kan læreren lade grupperne uploade deres screencasts på Youtube og sende læreren et link til URL’en. Læreren kan så udvælge de bedste screencasts og vise dem for hele holdet i en undervisningstime.
Senest opdateret: [27.07.2021] Sideansvarlig: Bodil Marsden
[email protected]
Stil selv et spørgsmål og få hurtigt svar