Europa-Kommissionen

Kommissionen er EU's udøvende magt. Den foreslår ny lovgivning og kontrollerer, om medlemslandene overholder gældende love og regler.

Større

Europa-Kommissionen er EU's udøvende magt. Foreslår nye love og regler - som den eneste institution i EU. 

Europa-Kommissionen er "Traktatens vogter" - sørger for, at EU's love bliver overholdt i medlemsstaterne. 

Europa-Kommissionen fastlægger politiske prioriteter og repræsenterer EU internationalt. 

Kommissionen befinder sig i hjertet af det europæiske samarbejde. Den har stort set monopol på at fremsætte forslag til EU-love og fungerer som en vigtig mægler, når Ministerrådet og Europa-Parlamentet skal vedtage EU-love. Ministerrådet og Europa-Parlamentet kan som udgangspunkt ikke vedtage EU-love, medmindre der foreligger et forslag fra Europa-Kommissionen. Både Ministerrådet og Europa-Parlamentet kan dog opfordre, men ikke tvinge, Europa-Kommissionen til at fremsætte forslag til lovgivning. 

Kommissionen fremsætter størstedelen af sine lovforslag for at justere eller opdatere allerede eksisterende lovgivning eller for at gennemføre internationale forpligtelser, som EU har påtaget sig – f.eks. under Verdenshandelsorganisationen (WTO) eller internationale miljøkonventioner. 

Når Kommissionen træffer beslutninger sker det samlet – det er således hele Kommissionen, der er ansvarlig for f.eks. et forslag til direktiv på miljøområdet, selv om det er miljøkommissæren, som internt i Kommissionen er ansvarlig for at udarbejde selve direktivforslaget.

Kommissionen er traktatens vogter

En anden vigtig del af Europa-Kommissionens arbejde består i at kontrollere, at medlemsstaterne overholder, anvender og gennemfører EU-reglerne korrekt. Man taler om, at Europa-Kommissionen optræder som traktatens vogter.

Hvis Europa-Kommissionen vurderer, at en medlemsstat ikke har opfyldt sine forpligtelser i henhold til EU-retten, kan den indlede en traktatbrudssag mod denne stat og i sidste ende anlægge en sag ved EU-Domstolen.

Kommissionen gennemfører budgettet og repræsenterer EU

Europa-Kommissionen skal også fremlægge og administrere EU’s årlige budget, dvs. at sørge for, at de vedtagne bevillinger falder i de rette lommer. Da de fleste midler på EU-budgettet forvaltes af medlemsstaternes nationale eller regionale myndigheder, skal Europa-Kommissionen kontrollere, at disse myndigheder anvender pengene korrekt.

Det er også Europa-Kommissionens opgave at repræsentere EU internationalt og på vegne af EU forhandle nye aftaler med tredjelande og internationale organisationer. 

Upartisk og uafhængig

Europa-Kommissionen består af én kommissær fra hvert medlemsstat. Det vil sige i alt 27 kommissærer. Spørgsmålet om antallet af kommissærer er et politisk følsomt emne, som har været diskuteret i EU af flere omgange. Tidligere havde de fem store ”gamle” EU-lande (Tyskland, Frankrig, Spanien, Storbritannien og Italien) hver to kommissærer. mens de små lande havde én kommissær. 

Kommissærerne skal varetage EU’s fælles interesser og må ikke handle på ordre fra deres hjemlande.

Ifølge EU-traktaten har medlemsstaterne forpligtet sig til at respektere kommissærernes uafhængighed og til ikke at forsøge at påvirke dem. 

Kommissærer fra regeringspartier

I praksis er Europa-Kommissionen dog ikke helt upåvirket af nationale interesser. Allerede Europa-Kommissionens udnævnelse er præget af nationale hensyn. Det er nemlig Ministerrådet og den nyvalgte kommissionsformand, som efter indstilling fra de enkelte medlemsstaters regeringer udnævner de nye kommissærer.

Regeringernes indstillinger er ofte præget af nationale og partipolitiske interesser, så kommissærerne er som regel håndplukket fra et regeringsparti i hjemlandet.

Større

Europa-Kommissionen 2024-2029

Politiske prioriteter

Som politiske prioriteter for Europa-Kommissionen i perioden mellem 2024-2029 har Ursula von der Leyen valgt::

  • bæredygtig velstand og konkurrenceevne
  • forsvar og sikkerhed: En ny tid for Europæisk forsvar og sikkerhed
  • en ambitiøs reformdagsorden
  • samarbejdet med Europa-Parlamentet
  • fødevaresikkerhed, vand og natur - oprettelse af livskvalitet
  • beskyttelse af demokratiet
  • et globalt Europa
Læs mere på Europa-Kommissionens hjemmeside

Sådan udpeges en ny Europa-Kommission

Processen med at udpege en ny Europa-Kommission starter umiddelbart efter hvert Europa-Parlamentsvalg. Europa-Kommissionen udpeges for en periode på 5 år ad gangen. 

Første skridt for en ny Europa-Kommission er valget af en ny formand. Processen med at vælge en ny formand er kompleks og præget af magtkampe mellem EU's institutioner. I mange år var det EU's stats- og regeringsledere, der i Det Europæiske Råd udpegede formanden bag lukkede døre. Siden 2014 har Europa-Parlamentet dog ønsket at gøre processen mere gennemsigtig og demokratisk. Derfor har EU indført en "spidskandidatsproces". 

Der har været stor uenighed om, hvorvidt stats- og regeringslederne er forpligtiget til at følge den. For i Lissabontraktaten står der kun, at Det Europæiske Råd skal »tage højde for valgresultatet til Europa-Parlamentet. Ikke, hvordan det skal gøres. 

I 2019 valgte Det Europæiske Råd således at udpege tyske Ursula von der Leyen (EPP) som formand, selvom Europa-Parlamentets største gruppe (EPP) havde udpeget en anden kandidat. Nemlig Manfred Weber. 

Da Ursula von der Leyen i 2024 genopstillede som kandidat til formandsposten, var det denne gang som spidskandidat for EPP, som igen er Europa-Parlamentets største gruppe. Hun stillede dog ikke op til selve Europa-Parlamentsvalget.
I juni 2024 blev hun med 401 ud af 719 stemmer genvalgt for en periode på 5 år. 

 

Efter Europa-Parlamentsvalg indstiller stats- og regeringslederne i medlemsstaterne hver deres kandidater til at blive kommissær. Indstillingen af kandidater er ofte præget af nationale og partipolitiske interesser, for kommissærerne er som regel håndplukket fra et regeringsparti i hjemlandet. 

Når alle medlemsstater har indstillet deres kandidater, indgår kommissionsformanden i en dialog med kandidaterne og medlemslandene. Sammen beslutter de, hvilke kommissærposter, som de enkelte kandidater indstilles til.

I 2024 var det et mål for kommissionsformand, Ursula von der Leyen, at der skulle være en ligelig kønsbalance i kommissionen. Hun opfordrede derfor medlemslandene til at indstille både en mandlig og kvindelige kandidat. En opfordring som kun Bulgarien fulgte. I sidste ende bestod kandidatholdet af 10 kvinder og 18 mænd. 

 

De enkelte kommissærkandidater bliver hørt af Europa-Parlamentet. Høringerne afholdes af et eller flere udvalg, der har ansvaret for kandidatens forslåede ansvarsområder. Eksempelvis skal en kandidat til at blive kommissær for energi høres af Udvalet for Industri, Forskning og Energi.

Høringerne varer normalt 3 timer – man kan forlænges til 4 – og de bliver livestreamet.

Med høringerne skal Europa-Parlamentet vurdere kommissærernes egnethed i forhold til at varetage de forslåede ansvarsområder. Ligesom høringerne bruges til at presse politiske indrømmelser igennem. 

Efter høringerne evaluerer Europa-Parlamentets forskellige udvalgs formænd og koordinatorer, hvordan kandidaterne har klaret sig. Hvis mindst to-tredjedele støtter kandidaten, afsluttes høringsprocessen.

Er der ikke flertal for en kandidat, stiller udvalget opfølgende skriftlige spørgsmål. Hvis svarene ikke er tilfredsstillende, kan der anmodes om og holdes en ny høring på 1 1/2 time.

Udvalget kan i sidste instans afgive en negativ udtalelse om kandidatens egnethed som EU-kommissær. Bliver en kommissærkandidat afvist, vil medlemslandet som regel nominere en ny. Den nye kandidat skal gennemgå samme procedure. 

Når alle kandidater er godkendt af Europa-Parlamentets udvalg, fremlægger Kommissionsformanden sit kollegium af kommissærer og fremlægger deres politiske program. Herefter stemmer Europa-Parlamentet om, hvorvidt Kommissions kan godkendes som helhed.

Parlamentet træffer afgørelsen med et flertal af de afgivne stemmer ved navneopråb.

Med 370 stemmer for og 282 stemmer imod blev Europa-Kommissionen godkendt af Europa-Parlamentet i 2024. Det er det snævreste flertal for en Europa-Kommissionen siden 1993. 

Det er formelt set stats-og regeringscheferne i Det Europæiske Råd, som udnævner Europa-Kommissionen. Det sker ved en afgørelse med et kvalificeret flertal. 

Barrosso-Kommissionen blev afvist

Da den første Barroso-Kommission skulle godkendes af Europa-Parlamentet i 2004, måtte kommissionsformand José Manuel Barroso trække sit forslag til et nyt hold af kommissærer tilbage.

Europa-Parlamentet var nemlig parat til at sige nej til den samlede Europa-Kommission, hvis ikke Barroso rettede sig efter den kritik, som Europa-Parlamentet havde rejst af bl.a. den italienske og den lettiske regerings kandidater.

De 2 kandidater blev derfor erstattet af andre kandidater. Barroso måtte også acceptere en række andre krav fra Europa-Parlamentet i en ny aftale om forbindelserne mellem de 2 institutioner

Senest opdateret: [06.12.2024]
Sideansvarlig: EU-Oplysningen