L 123 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af skattekontrolloven, kursgevinstloven,
pensionsafkastbeskatningsloven og skattestyrelsesloven.
(Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremmed
valuta).
Fremsat den 17. november 2004 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af skattekontrolloven,
kursgevinstloven,
pensionsafkastbeskatningsloven og skattestyrelsesloven
(Udarbejdelse af skattemæssigt
årsregnskab i fremmed valuta)
§ 1
I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 869 af 12. august 2004, foretages
følgende ændring:
1. I § 3 C indsættes
som stk. 3-10:
»Stk. 3. Uanset stk. 1 og
bestemmelser udstedt efter stk. 2, 2. pkt., kan
skattepligtige, som nævnt i stk. 6, udarbejde det
skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta og omregne
resultatet til dansk mønt, jf. stk. 8. Det er dog en
betingelse, at den skattepligtige inden begyndelsen af det
første indkomstår, for hvilket der vælges en
anden valuta end dansk mønt, har givet skattemyndigheden
meddelelse om, hvilken valuta, der ønskes anvendt, samt om
valg af omregningsmetode efter stk. 8. Skattemyndigheden kan i
særlige tilfælde dispensere fra overskridelse af
fristen i 2. pkt.
Stk. 4. Den skattepligtige skal
bogføre i den pågældende valuta eller
sørge for, at bogføringen indeholder oplysninger, som
til enhver tid gør det muligt at omregne til den
pågældende valuta. En skattepligtig, der aflægger
årsrapport efter International Accounting Standards (IAS)
eller International Financial Reporting Standards (IFRS), kan alene
vælge at udarbejde skattemæssigt årsregnskab i
sin funktionelle valuta eller dansk mønt.
Stk. 5. Den skattepligtige kan for
efterfølgende indkomstår vælge, at det
skattemæssige årsregnskab skal udarbejdes i anden
valuta end den, der tidligere er valgt efter stk. 3, hvis
ændringen er begrundet i virksomhedens eller koncernens
forhold. Det er en betingelse, at der er opnået tilladelse
hertil fra skattemyndigheden.
Stk. 6. Følgende skattepligtige
har adgang til omregning som nævnt i stk. 3:
1) Juridiske personer omfattet af
selskabsskattelovens § 1 eller § 2,
stk. 1, litra a og b.
2) Juridiske personer omfattet af
fondsbeskatningsloven § 1.
3) Fysiske personer omfattet af kildeskattelovens
§ 1 eller § 2, stk. 1, litra e, og
dødsboer omfattet af dødsboskatteloven, dog alle
alene for så vidt angår opgørelsen af indkomst
fra erhvervsmæssig virksomhed.
4) Fysiske personer omfattet af kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, litra d.
Stk. 7. Driver en skattepligtig som
nævnt i stk. 6, nr. 3 og 4, flere virksomheder, der
anvender forskellige regnskabsvalutaer, skal den skattepligtige
vælge en fælles referencevaluta for samtlige sine
virksomheder. Referencevalutaen skal være en valuta, der
anvendes som bogføringsvaluta af en af den skattepligtiges
virksomheder, eller dansk mønt. Det skattemæssige
årsregnskab for virksomhederne skal udarbejdes i den
pågældende referencevaluta, og resultatet omregnes til
dansk mønt, jf. stk. 8.
Stk. 8. Omregningen af resultatet til
dansk mønt, jf. stk. 3, 1. pkt., og stk. 7, 3.
pkt., skal ske efter kursen på statustidspunktet eller efter
en gennemsnitskurs for indkomståret. Valget af kursen
på statustidspunktet eller en gennemsnitskurs for
indkomståret er bindende for efterfølgende
indkomstår dog ikke ved overgang til udarbejdelse af
skattemæssigt årsregnskab i anden valuta, jf.
stk. 5. Ved omregning af resultatet skal der anvendes en af
Danmarks Nationalbank eller Den Europæiske Centralbank
fastsat kurs. Anvendes en valuta, der ikke er kursfastsat af
Danmarks Nationalbank eller af Den Europæiske Centralbank,
anvendes valutakurser offentliggjort af den bank, som er
centralbank for den valuta, der er valgt efter stk. 3,
både for så vidt angår kursen på
statustidspunktet og en gennemsnitkurs for indkomståret. Ved
omregning af indkomstårets transaktioner anvendes en af
Danmarks Nationalbank, Den Europæiske Centralbank eller den
bank, som er centralbank for den valuta, der er valgt efter
stk. 3, fastsat kurs. Udarbejder den skattepligtige
skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta, skal den
skattepligtige tillige omregne uudnyttede tab omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 2,
ejendomsavancebeskatningslovens § 6 og kursgevinstlovens
§ 31 og § 32 efter 1. €" 5. pkt.
Stk. 9. Overgår en skattepligtig
til at udarbejde det skattemæssige årsregnskab i en ny
valuta, skal samtlige anskaffelsessummer, afskrivningsgrundlag,
foretagne afskrivninger, etableringskonti samt øvrige
elementer, som indgår i indkomstopgørelsen, omregnes
til kursen på skæringstidspunktet for indgangen til det
første indkomstår, hvor den nye valuta anvendes.
Skattepligtige fortjenester og fradragsberettigede tab beregnes
på grundlag af den faktiske anskaffelsessum og det faktiske
anskaffelsestidspunkt. Afskrivningsberettigede aktiver anses for
erhvervet til den faktiske anskaffelsessum og afskrevet med de
samlede foretagne skattemæssige afskrivninger.
Stk. 10. Medfører en fusion,
spaltning eller tilførsel af aktiver overgang til en ny
valuta, sker omregningen af anskaffelsessummer,
afskrivningsgrundlag, foretagne afskrivninger, samt øvrige
elementer, som indgår i indkomstopgørelsen, jf.
stk. 9, pr. fusionens vedtagelsestidspunkt. Hvis fusionen,
spaltningen eller tilførslen af aktiver gennemføres
med tilbagevirkende kraft, sker omregningen efter 1. pkt. alene for
de aktiver og passiver, der er i behold på
vedtagelsestidspunktet, mens omregningen efter 1. pkt. for aktiver
og passiver, der er afstået i perioden mellem
virkningstidspunktet og vedtagelsestidspunktet, sker til kursen pr.
afståelsestidspunktet.«
§ 2
I lov om skattemæssig behandling af
gevinst og tab på fordringer, gæld og finansielle
kontrakter (kursgevinstloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 964
af 21. september 2004, foretages følgende
ændringer:
1. I § 1 indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Hvis en skattepligtig
omfattet af § 2, jf. § 9, eller § 12,
efter skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, udarbejder
skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta, betragtes
fordringer og gæld i den valgte valuta som fordringer og
gæld i danske kroner, mens fordringer og gæld i danske
kroner i stedet betragtes som fordringer og gæld i fremmed
valuta. § 7 og § 14 finder dog anvendelse for
fordringer og gæld i danske kroner.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
2. I § 12 indsættes
som 2. pkt.:
»For skattepligtige omfattet af 1. pkt.,
der udarbejder skattemæssigt årsregnskab i fremmed
valuta efter skattekontrollovens § 3 C, stk. 3,
finder § 7 tillige anvendelse.«
§ 3
I lov om beskatning af visse
pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1031 af 19. oktober 2004, foretages
følgende ændring:
1. I § 2, stk. 5,
ændres »kursgevinstlovens § 1, stk. 5 og
6« til: »kursgevinstlovens § 1, stk. 6
og 7«.
§ 4
I lov om skattemyndighedernes
organisation og opgaver m.v. (skattestyrelsesloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004, foretages
følgende ændringer:
1. I § 2 indsættes
efter nr. 6 som nyt nr. 7 og 8:
»7) Ansættelse af
anskaffelsessummer mv. opgjort efter skattekontrollovens
§ 3 C, stk. 9, for fysiske personer og
dødsboer.
8) Behandling af anmodninger efter
skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, 3. pkt., og
stk. 5, for fysiske personer og dødsboer.«
2. I § 12 A indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Told- og
skatteforvaltningen foretager ansættelse af
anskaffelsessummer mv. opgjort efter skattekontrollovens
§ 3 C, stk. 9 og 10, for juridiske personer bortset
fra dødsboer, samt træffer afgørelse efter
skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, 3. pkt., og
stk. 5. § 3, stk. 4 og 5 finder tilsvarende
anvendelse. Afgørelser i 1. instans efter 1. pkt.
påklages til Landsskatteretten, medmindre andet er bestemt
efter § 5.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
3.§ 23, stk. 1, nr.
8, affattes således:
»8) Spørgsmål om
ansættelse efter § 2, nr. 5, jf. § 5, og
§ 12 A, stk. 1, af underskud og tab, der kun kan
modregnes i skattepligtig indkomst fra kilder af samme art, som
underskuddet eller tabet vedrører, og spørgsmål
om ansættelse efter § 12 A, stk. 2, af
anskaffelsessummer mv. opgjort efter skattekontrollovens
§ 3 C, stk. 9 og 10.«
§ 5
Stk. 1. Loven træder
i kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende.
Stk. 2. Loven har virkning for
indkomstår, der begynder den 1. januar 2005 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Formål og baggrund
Formålet med lovforslaget er at
indføre mulighed for at udarbejde det skattemæssige
årsregnskab i fremmed valuta.
Lovforslaget skal ses i lyset af regeringens
bestræbelser på at lette virksomhedernes administrative
byrder. Den stigende internationalisering gør det relevant
for stadigt flere virksomheder at bogføre eller
aflægge regnskab i fremmed valuta, og for blandt andet visse
børsnoterede selskaber er der fra den 1. januar 2005 en
pligt hertil, jf. art. 4 i den såkaldte IAS-forordning,
Rådets forordning 1606/2002/EF af 19. juli 2002, (EF-tidende
2002 nr. L 243, side 1). Lovforslaget indebærer, at
virksomhederne også i relation til udarbejdelsen af det
skattemæssige årsregnskab får større
fleksibilitet, idet virksomhederne får mulighed for at
udarbejde dette i dansk mønt eller fremmed valuta.
Gældende skatteregler betyder, at der
er væsentlige administrative byrder forbundet med at
bogføre og aflægge regnskab i fremmed valuta, da det
skattemæssige årsregnskab alene kan udarbejdes i dansk
mønt.
Hvis bogføringen og/eller regnskabet
er udarbejdet i fremmed valuta, er det ikke blot årets
samlede resultat (med skattemæssige korrektioner), der
omregnes til danske kroner. Der skal derimod ske omregning af hver
enkelt indtægtspost og udgiftspost til danske kroner.
Omregningen skal ske til valutakursen pr. det tidspunkt, hvor den
enkelte indtægt er erhvervet, og den enkelte udgift er
afholdt. For kapitalgevinster og -tab skal selve gevinsten eller
tabet opgøres i danske kroner ved omregning af anskaffelses-
og afståelsessummer til valutakursen pr. anskaffelses-
henholdsvis afståelsestidspunktet.
Dette kræver en omfattende registrering
af valutakurser samt tidspunkter for skatteretlig erhvervelse af
indtægter og pådragelse af udgifter. Hertil kommer, at
der tillige skal ske en opgørelse af valutakursgevinster og
-tab, når kursen mellem bogførings-/regnskabsvalutaen
og danske kroner ændrer sig fra det skatteretlige
indtægts-/udgiftstidspunkt til det faktiske
betalingstidspunkt. Også dette kræver registreringer og
omregninger.
Lovforslaget bygger på en rapport fra
november 2003 om regnskabsaflæggelse i fremmed valuta
udarbejdet af en arbejdsgruppe i Skatteministeriet. På
baggrund af henvendelser fra blandt andre Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer besluttede Skatteministeriet i
foråret 2003 således at nedsætte en
arbejdsgruppe, der skulle kortlægge de muligheder og
vanskeligheder i skatte‑ og afgiftsreglerne og i
skatte‑ og afgiftsadministrationen, som er forbundet med en
overgang til regnskabsaflæggelse i fremmed valuta, og
fremkomme med forslag til regelændringer, der ville fjerne
eller reducere disse vanskeligheder.
2. Gældende ret
2.1. Regnskabsreglerne
Efter § 7 i bogføringsloven
kan der bogføres i danske kroner, i euro eller i en relevant
fremmed valuta. Der kan således frit vælges mellem
bogføring i danske kroner og bogføring i euro, mens
bogføring i en anden fremmed valuta end euro kun kan ske,
hvis det er relevant for virksomheden at bogføre i den
pågældende valuta.
Der kan kun skiftes til bogføring i en
ny valuta ved et regnskabsårs begyndelse, medmindre den nye
valuta er blevet relevant for virksomheden inden begyndelsen af det
pågældende regnskabsår. Virksomheden har
således mulighed for at skifte bogføringsvaluta inden
et nyt regnskabsårs begyndelse, dvs. midt i et
regnskabsår.
Bogføres i fremmed valuta, herunder
euro, skal regnskabsmaterialet indeholde oplysninger, herunder om
transaktionsdagens kurs eller lignende omregningsfaktor, som til
enhver tid gør det muligt at omregne transaktionen til
danske kroner. Det er muligt at anvende en
standardkurs/gennemsnitskurs, hvis den kun fraviger ubetydeligt fra
transaktionsdagens kurs.
Bogføres i én fremmed valuta,
og foretages en transaktion i en anden fremmed valuta, skal
transaktionen kunne omregnes til den valuta, der bogføres
i.
Efter § 15 i bogføringsloven
kan en offentlig myndighed, der i øvrigt har ret til indsigt
i regnskabet, forlange, at virksomheden omregner bogføring i
fremmed valuta til danske kroner.
Efter § 16 i lov om
erhvervsdrivende virksomheders aflæggelse af
årsregnskab mv. (årsregnskabsloven) skal regnskabet
aflægges i danske kroner, euro eller i en for virksomheden
henholdsvis virksomhedens koncern relevant fremmed valuta.
Efter art. 4 i den såkaldte
IAS-forordning skal alle virksomheder, som har hjemsted i et EU-
eller EØS-land samt kapitalandele eller gæld (f.eks.
obligationer) noteret på en fondsbørs inden for EU-
eller EØS-området, ved udarbejdelsen af deres
koncernregnskab fra den 1. januar 2005 anvende de internationale
regnskabsstandarder, International Accounting Standards
(IAS)/International Financial Reporting Standards (IFRS), som er
godkendt af Kommissionen. Ifølge IAS 21 skal en virksomhed
som udgangspunkt opgøre sit regnskab i virksomhedens
funktionelle valuta (»valutaen i det primære
økonomiske miljø, hvor virksomheden opererer«),
hvilket for flere danske virksomheder eksempelvis kan være
amerikanske dollars eller euro. De internationale
regnskabsstandarder udgives af IA SB (the International Accounting
Standards Board), der er en uafhængig, privat
organisation.
2.2 Skattereglerne
2.2.1 Indledning
Begrebet »det skattemæssige
årsregnskab« forstås som det regnskab, der viser
virksomhedens skattemæssige resultat med tilhørende
specifikationer og opgørelser. Dette kan for selskabers
vedkommende være årsrapporten med de nødvendige
skattemæssige korrektioner. Af
mindstekravsbekendtgørelsens § 3, jf.
bekendtgørelse nr. 1068 af 17. december 1999, som senest er
ændret ved bekendtgørelse nr. 245 af 2. april 2004,
fremgår det, at det skattemæssige årsregnskab
skal være udarbejdet efter skattemæssige principper
eller bilagt nødvendige skattemæssige korrektioner og
specifikationer. De generelle og specielle krav til det
skattemæssige årsregnskab fremgår i øvrigt
af mindstekravsbekendtgørelsens kapitel 3.
I modsætning til begrebet »det
skattemæssige årsregnskab« er begreberne
årsrapport, dvs. det regnskab som skal udarbejdes efter
årsregnskabsloven, eller tilsvarende driftsøkonomiske
regnskab i disse bemærkninger samlet betegnet med udtrykket
»regnskab«.
Det skattemæssige årsregnskab
udarbejdes sædvanligvis med udgangspunkt i regnskabet med de
skattemæssige korrektioner, der følger af, at de
skattemæssige principper og de regnskabsmæssige
principper for opgørelsen af indkomsten ikke i alle
tilfælde er de samme. Selve indkomstopgørelsen
består af indtægtsposter og fradragsposter, herunder
kapitalgevinster og -tab, der samlet udgør årets
skattegrundlag, hvoraf der opkræves de for det relevante
skattesubjekt gældende skatter.
2.2.2 Skattekontrolloven
Efter § 3 i skattekontrolloven skal
selvangivelsespligtige, der er bogføringspligtige, inden
selvangivelsesfristens udløb indgive et skattemæssigt
årsregnskab for den senest afsluttede regnskabsperiode til
skattemyndigheden. Det skattemæssige årsregnskab
indsendes typisk sammen med selvangivelsen.
Efter skattekontrollovens § 3 C kan
den regnskabsføring, der skal lægges til grund for en
skattemæssig opgørelse og opgørelse af
arbejdsmarkedsbidrag, foretages i fremmed valuta efter reglerne i
bogføringsloven og årsregnskabsloven.
Denne regnskabsføring kan
således ske i danske kroner, euro eller i en relevant fremmed
valuta.
Pligtmæssige meddelelser til danske
skattemyndigheder skal imidlertid ske i dansk mønt. Det har
sammenhæng med, at ToldSkats nuværende IT-systemer ikke
kan håndtere angivelser i fremmed valuta. Pligtmæssige
meddelelser er ikke kun lovfæstede periodiske meddelelser som
f.eks. selvangivelse og indberetninger, men også meddelelser
efter anmodning fra en skattemyndighed som f.eks. oplysninger om
regnskabsmæssige forhold.
Er bogføring og regnskab udarbejdet i
fremmed valuta, må det skattemæssige årsregnskab
derfor udarbejdes på baggrund af et regnskab omregnet til
danske kroner efter kursen på de enkelte, relevante
transaktionstidspunkter. Efter skatteretten er det relevante
transaktionstidspunkt som udgangspunkt retserhvervelsestidspunktet
henholdsvis pligtpådragelsestidspunktet.
Skatteministeren kan fastsætte regler
for omregning mellem et regnskab i fremmed valuta og
pligtmæssige oplysninger i dansk mønt. Bemyndigelsen
er udnyttet til at fastsætte regler for omregning i
forbindelse med indberetninger efter skattekontrolloven, jf.
§ 3 i bekendtgørelse nr. 1176 af 17. december 2002
om indberetningspligter mv. efter skattekontrolloven.
2.2.3 Kapitalgevinstlovene
En væsentlig årsag til, at
bogføringen i dag skal indeholde oplysninger om
valutakurser, er, at det skal være muligt at beregne
valutakursgevinster og €"tab på virksomhedens
transaktioner i fremmed valuta. Valutakursgevinster og €"tab
indgår således i avanceopgørelserne efter
kapitalgevinstlovene, herunder kursgevinstloven,
aktieavancebeskatningsloven og ejendomsavancebeskatningsloven.
Når en dansk virksomhed sælger en
vare i udlandet, vil der typisk være en tidsmæssig
forskydning mellem salg af varen og modtagelse af vederlaget. Den
fordring, som den danske virksomhed dermed får på
køber, er omfattet af kursgevinstlovens regler om fordringer
i fremmed valuta, og en eventuel valutakursændring mellem
retserhvervelsestidspunktet (salgstidspunktet) og fordringens
indfrielsestidspunkt er skattepligtig. En korrekt opgørelse
af valutakursgevinsten eller -tabet forudsætter, at
valutakursen registreres på såvel
retserhvervelsestidspunktet som indfrielsestidspunktet.
Kursgevinstloven skelner specifikt mellem
fordringer og gæld i danske kroner og i fremmed valuta, og
den skattemæssige behandling er som følge heraf
forskellig.
Efter kursgevinstloven skal juridiske og
fysiske personer medregne gevinst og tab på fordringer og
gæld i fremmed valuta ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. For fysiske personer gælder dog en
bagatelgrænse på 1.000 kr. Valutakursgevinster er
således skattepligtige, mens valutakurstab er
fradragsberettigede.
Begrebet fremmed valuta anvendes om enhver
anden valuta end danske kroner. Fordringer og gæld i danske
kroner betragtes som fordringer og gæld i fremmed valuta,
hvis hovedstolen henholdsvis restgælden reguleres i forhold
til en eller flere valutakurser.
Juridiske personer, dvs. selskaber, fonde,
foreninger mv., skal medregne gevinst og tab på fordringer og
gæld i danske kroner ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, mens hovedreglen for fysiske personer er,
at gevinst og tab på fordringer og gæld ikke skal
medregnes ved indkomstopgørelsen. Fysiske personer, der
driver erhvervsmæssig virksomhed, kan dog eventuelt få
fradrag for tab som driftsomkostninger efter reglerne i
statsskatteloven, jf. kursgevinstlovens 17.
For så vidt angår
aktieavancebeskatningsloven og ejendomsavancebeskatningsloven
sondrer lovteksterne ikke mellem danske og udenlandske aktier
henholdsvis ejendomme. Er en aktie eller en ejendom erhvervet i
fremmed valuta, omregnes anskaffelsessummen til danske kroner til
kursen på retserhvervelsestidspunktet, og
afståelsessummen i fremmed valuta omregnes ligeledes til
kursen på afståelsestidspunktet. Derved indgår
valutakursændringer i avanceopgørelsen, hvilket kan
illustreres således:
Eksempel
Et dansk selskab anskaffer aktier i et
udenlandsk produktionsselskab den 30. oktober 2004 til USD 10.000.
På dette tidspunkt er dollarkursen 6,50 DKK/USD.
Selskabet afstår aktierne den 30. april
2005 til USD 15.000. Dollarkursen er på dette tidspunkt 6,75
DKK/USD.
Den skattepligtige avance opgøres
efter aktieavancebeskatningslovens § 2.
Anskaffelsessum USD 10.000 * kurs 6,50 | = kr. 65.000 |
Afståelsessum USD 15.000 * kurs
6,75 | = kr. 101.250 |
Skattepligtig avance | = kr. 36.250 |
Det følger altså, at såvel
den rene aktieavance (USD 5.000) som stigningen i valutakursen (25
kurspoint) beskattes efter aktieavancebeskatningsloven.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indebærer,
at virksomheder under visse betingelser kan vælge at
udarbejde det skattemæssige årsregnskab i fremmed
valuta og omregne resultatet til danske kroner efter kursen
på statustidspunktet eller efter en gennemsnitskurs for
indkomståret. Dermed vil den omfattende registrering af
valutakurser til brug for udarbejdelsen af det skattemæssige
årsregnskab i vidt omfang blive erstattet af en
»engangsomregning«.
Lovforslaget omfatter ikke kun
børsnoterede selskaber men også visse øvrige
selskaber, jf. nærmere lovforslagets stk. 6, samt
selvstændig erhvervsvirksomhed hos fysiske personer eller
dødsboer omfattet af dødsboskatteloven.
Der indføres en omregningsbestemmelse
i skattekontrolloven, hvorefter opgørelsen af indkomsten
sker efter danske skatteregler men i den valgte fremmede valuta.
Det herefter opgjorte resultat omregnes til dansk mønt. De
foreslåede omregningsregler ændrer således ikke
på, at selve opgørelsen af indkomsten skal ske efter
danske skatteregler.
Det vil for en dansk virksomhed, som
ønsker at bogføre og aflægge regnskab i fremmed
valuta, betyde, at det skattemæssige årsregnskab kan
udarbejdes i overensstemmelse med de danske skatteregler men i den
valgte, fremmede valuta, og at det er det herefter opgjorte
resultat, som omregnes til danske kroner. Dette indebærer, at
den valgte valuta så at sige bliver virksomhedens
»nationale« valuta. Dermed vil virksomheden ikke blive
beskattet af valutakursgevinster på sine transaktioner i den
valgte valuta og tilsvarende heller ikke få fradrag for
eventuelle valutakurstab.
Herved undgår virksomheder, der
bogfører i fremmed valuta, som udgangspunkt at skulle
registrere kurserne på retserhvervelsestidspunktet mv. for
hver enkelt skatterelevant transaktion. Disse virksomheder vil
skatteretligt kunne nøjes med at omregne et samlet resultat
til en ultimokurs eller en gennemsnitskurs for indkomståret i
stedet for at omregne mange transaktioner til mange forskellige
kurser. Dog vil virksomheden af hensyn til
kapitalgevinstbeskatningen fortsat skulle registrere kursen
på retserhvervelsestidspunktet mv. for transaktioner i anden
valuta end den, der udarbejdes skattemæssigt
årsregnskab i.
Det foreslås, at en virksomhed, der
ønsker at benytte muligheden for
»engangsomregning«, skal opfylde visse betingelser.
Virksomheden skal således anmelde skift af regnskabsvaluta
samt omregningsmetode over for skattemyndigheden før
indkomstårets begyndelse, og virksomheden skal som hovedregel
anvende samme regnskabsvaluta i det skattemæssige
årsregnskab som i virksomhedens bogføring i
øvrigt. En skattepligtig, der aflægger
årsrapport efter International Accounting Standards (IAS)
eller International Financial Reporting Standards (IFRS), kan alene
vælge at udarbejde skattemæssigt årsregnskab i
sin funktionelle valuta eller dansk mønt.
Det vil undtagelsesvis kunne forekomme, at
forudsætningerne for et skift i regnskabsvaluta
efterfølgende ved ligningen viser sig ikke at være til
stede, eksempelvis fordi den valgte valuta ikke kan genfindes i
bogføringen. Ansvaret herfor påhviler som udgangspunkt
virksomheden, der derfor enten må udarbejde et
skattemæssigt årsregnskab på grundlag af kursen
på tidspunktet for de relevante transaktioner eller
tåle en skønsmæssig ansættelse.
Adgangen til at udarbejde det
skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta
medfører ingen ændring i, at dansk skat fortsat skal
betales i danske kroner. Det er ligeledes fortsat en betingelse, at
selvangivelsen udarbejdes i danske kroner.
Det foreslås, at reglerne får
virkning for indkomstår, der begynder den 1. januar 2005
eller senere.
4. Økonomiske konsekvenser for
stat, amter og kommuner
For det enkelte indkomstår kan
forslaget indebære såvel positive som negative
provenubevægelser alt efter, hvorledes årets
gennemsnitskurs for regnskabsvalutaen afviger fra kurserne på
transaktionstidspunkterne, og om selskaberne har fordringer og
gæld i regnskabsvalutaen. Set over en årrække
skønnes forslaget at være provenuneutralt.
5. Administrative konsekvenser for
stat, amter og kommuner
Lovforslaget skønnes at medføre
engangsudgifter på ca. kr. 900.000 til systemtilretninger i
ToldSkat. Der skønnes ikke at være
nævneværdige driftsudgifter for ToldSkat.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
For det enkelte indkomstår kan
forslaget indebære såvel positive som negative
skattebevægelser alt efter, hvorledes årets
gennemsnitskurs for regnskabsvalutaen afviger fra kurserne på
transaktionstidspunkterne, og om selskaberne har fordringer og
gæld i regnskabsvalutaen. Set over en årrække
skønnes forslaget at være skatteneutralt.
7. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget indfører en mulighed for
at udarbejde det skattemæssige årsregnskab i fremmed
valuta og medfører derfor ingen tvungne administrative
byrder men derimod større fleksibilitet.
Lovforslaget letter en administrativ byrde
for de virksomheder, som bogfører i fremmed valuta, idet
virksomhederne ikke skal registrere valutakurser for transaktioner
i den valuta, som lægges til grund for det
skattemæssige årsregnskab.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
10. Forhold til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Lovovervågning
Som et led i bestræbelserne på at
øge kvaliteten i lovgivningen har regeringen udtaget
lovforslaget til lovovervågning i en tre-årig periode,
dvs. i årene 2005-2007. Skatteministeren fremlægger
derfor i 2008 en redegørelse for Folketingets Skatteudvalg
om de pågældende bestemmelser. Redegørelsen skal
indeholde en belysning af, om intentionerne med lovforslaget er
blevet opfyldt.
12. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring i Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Børsmæglerforeningen, Center for
Kvalitet i Reguleringen, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Skibskreditfond, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Den Danske
Skatteborgerforening, Energistyrelsen, Finans og Leasing,
Finansministeriet, Finansrådet, Finanstilsynet, Foreningen
Danske Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen
af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og Pension,
Frederiksberg Kommune, HTS - Handel, Transport og
Serviceerhvervene, Håndværksrådet,
InvesteringsForeningsRådet, Justitsministeriet, Kommunernes
Landsforening, Københavns Fondsbørs,
Københavns Kommune, Landbrugsrådet,
Landsorganisationen i Danmark, Nationalbanken,
Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen, Statsministeriet,
Told- og Skattestyrelsen, Økonomi- og Erhvervsministeriet og
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Oversigt over modtagne
høringssvar
Organisation/myndighed | Bemærkninger i
høringssvar | Kommentarer |
Advokatrådet | Ingen bemærkninger. | |
Center for Kvalitet i Reguleringen/Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen | Erhvervsøkonomiske
konsekvenser Som anført af Skatteministeriet
vurderes forslaget på sigt ikke at medføre
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. For det enkelte
indkomstår kan forslaget indebære såvel positive
som negative afledte økonomiske konsekvenser alt efter,
hvordan årets gennemsnitskurs for regnskabsvalutaen afviger
fra kurserne på transaktionstidspunktet, og om selskaberne
har fordringer og gæld i regnskabsvalutaen. | |
| | |
| Administrative konsekvenser | |
| Forslaget vurderes at medføre
små løbende lettelser for virksomheder, der
bogfører i fremmed valuta. Disse virksomheder undgår
at skulle registrere valutakurser for transaktioner i den valuta,
som lægges til grund for det skattemæssige
årsregnskab. De skal således ikke registrere kurserne
på retserhvervelsestidspunktet m.v. for hver enkelt
skatterelevant transaktion og omregne transaktionerne til de
forskellige kurser. I stedet kan de omregne et samlet resultat til
en ultimokurs eller gennemsnitskurs for indkomståret. | |
Dansk Industri | DI finder forslaget godt, idet der er tale
om en forenkling for virksomheder, der bogfører eller
aflægger regnskab i fremmed valuta. DI kan derfor
støtte forslaget. | |
| For en god ordens skyld, skal DI
præcisere, at vi har forstået reglerne omkring
omregning af samtlige anskaffelsessummer m.m., jf. forslagets
§ 1, stk. 9, således, at for eksempelvis
anlægsaktiver, hvor der sker en afskrivning af en
skattemæssig saldo, er det alene den afskrivningsberettigede
saldo og ikke alle de underliggende aktiver, der skal omregnes. | Det kan bekræftes, at efter forslagets
§ 1, stk. 9, skal der for eksempelvis aktiver mv., hvor der
sker en afskrivning af en skattemæssig saldo, alene ske en
omregning af den afskrivningsberettigede saldo. Dette er blevet
præciseret i bemærkningerne. |
Danmarks Rederiforening | Danmarks Rederiforening støtter
lovforslaget, som anses for et nødvendigt skridt. | |
| Skatteregnskabet kan herefter udarbejdes med
udgangspunkt i det reviderede årsregnskab, der fra 2005 er
underlagt International Accounting Standards. Det betyder, at flere
rederier vil blive tvunget til at anvende US Dollar som
»funktionel valuta«, hvad der ikke er tilladt i
skatteregnskabet p.t. | |
Danmarks Skibskreditfond | Ingen bemærkninger. | |
Dansk Landbrug | Ingen bemærkninger. | |
Energistyrelsen | Energistyrelsen har ingen
bemærkninger, såfremt Told- og Skattestyrelsen ikke ser
problemer i forhold til opgørelsen af den
selskabsskattepligtige indkomst for kulbrintevirksomhed. | Det kan bekræftes, at der ikke er
selvstændige problemer i forhold til opgørelsen af den
selskabsskattepligtige indkomst for kulbrintevirksomhed. |
Finansministeriet | Ingen bemærkninger. | |
Finansrådet | Ingen bemærkninger. | |
Foreningen af Registrerede Revisorer
(FRR) | FRR ser det som en klar fordel og en stor
administrativ lettelse, at virksomhederne fra 2005 kan vælge
at føre det skattemæssige årsregnskab i euro
eller i en fremmed valuta, der er relevant for virksomheden. Ved
bogføring i f.eks. euro skal man således ikke mere
omregne hver transaktion på det pågældende
tidspunkt til kroner i skatteregnskabet, men kan nøjes med
at omregne resultatet til danske kroner efter statustidspunktet
eller en gennemsnitskurs for indkomståret. | |
| Ud over muligheden nu for at aflægge
skatteregnskabet i bl.a. euro bør der skabes yderligere
regler for virksomhedernes brug af euroen, så danske
virksomheder også kan få gavn af de fordele, som
konkurrerende virksomheder har i eurozonen. | |
| Det drejer sig om: | |
| € Mere fleksible regler for at kunne
anvende både dagskurs og månedlig toldkurs i
forbindelse med omregningen af euro til kroner. Det kunne bl.a.
være aktuelt i forbindelse med angivelse og betaling af moms.
I dag er virksomheden bundet i flere år, når der
først er anvendt en af omregningsfaktorerne, hvilket
også gælder, år der vælges omregningskurs
(statustidspunktet eller gennemsnitskurs) for udarbejdelse af
skatteregnskab i euro. Forbuddet mod at skifte omregningsmetode
skulle skyldes risikoen for valutaspekulation (spekulation mod
statskassen), men eftersom kronen er bundet fast op til euroen, er
denne risiko stort set ikke-eksisterende. | Lovforslaget omfatter ikke
omregningsprincipperne valgt efter momsreglerne eller det forhold,
at virksomhedens valg af omregningskurs er bindende for en periode
på mindst 2 år efter momsreglerne. I relation til det skattemæssige
årsregnskab kan virksomhederne vælge mellem at omregne
resultatet til kursen på statustidspunktet eller en
gennemsnitskurs for indkomståret. Valget af omregningskurs er
bindende for efterfølgende indkomstår dog ikke ved
overgang til udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab
i anden valuta. Da omregningsmetoden kan have stor betydning for
det endelige resultat og dermed den endelige skattebetaling, er det
nødvendigt at indføre en bestemmelse, hvorefter den
skattepligtige ikke vilkårligt kan skifte omregningsmetode
fra år til år. Endelig bemærkes, at lovforslaget
ikke alene vedrører euro men alle fremmede valutaer, hvorfor
der kan være større kursudsving på andre
valutaer. |
| € Mere fleksible regler med hensyn til at
kunne vende tilbage til at aflevere et regnskab i kroner fra euro
€" det gælder også, når skatteregnskabet
først er aflagt i euro, jf. forslagets § 1, nr. 1.
Når regnskabet først er aflagt i euro, er det
svært at vende tilbage til kroner. Kun ved store
omstruktureringer kan man vende tilbage til kroneregnskab. Hvis
f.eks. en kundekreds ændres bort fra eurozonen, eller hvis
aktionærkredsen ændres, er det ikke sikkert, at der er
mulighed for at gå tilbage til kroneregnskab. Mere fleksible
regler på dette område vil især have en
psykologisk effekt, eftersom der vil være en
»kattelem« for de virksomheder, som i dag tøver
med at aflevere et regnskab i euro. | Med lovforslaget åbnes mulighed for at
udarbejde det skattemæssige årsregnskab i fremmed
valuta, eksempelvis euro, og det vil for en række
virksomheder med mange transaktioner i en bestemt fremmed valuta,
være en væsentlig administrativ lempelse. En virksomhed, som har hovedparten af sine
indtægter og udgifter i eksempelvis euro, vil således
have interesse i at anvende de foreslåede regler. For en
sådan virksomhed, der eksempelvis vælger at udarbejde
skattemæssigt årsregnskab i euro, vil en tilbagevenden
til danske kroner være en tilbagevenden til de administrative
byrder, der er forbundet hermed. |
| | En tilbagevenden til danske kroner eller
skift til en helt tredje valuta kan dog blive aktuelt for
virksomheden, hvis euroen ikke længere er virksomhedens
primære valuta. I denne situation giver lovforslaget mulighed
for at skifte valuta, idet der dog skal indhentes tilladelse hos
skattemyndigheden. Tilladelsesordningen er indsat for at sikre, at
virksomhederne ikke skifter valuta fra år til år, idet
sådanne skift blandt andet komplicerer opgørelsen af
skattepligtige gevinster og tab på formueaktiver.
Tilladelsesordningen er imidlertid ikke i vejen for at valutaskift
kan foretages €" et skift skal blot være begrundet i
virksomhedens eller koncernens forhold. |
| € Mulighed for at kunne foretage
indberetninger i euro til skattemyndighederne (f.eks. moms og
selvangivelse) og statistikproducerende myndigheder som f.eks.
Danmarks Statistik (f.eks. regnskabsoplysninger). Hvis
regnskabs-oplysninger og andre virksomheds-oplysninger eksisterer i
euro, vil det være nemmere at kunne fortsætte med at
bruge denne beregningsenhed. | De sidste to punkter, som FRR
fremhæver, omhandler begge indberetning og betaling i anden
valuta end danske kroner. Spørgsmålet om, hvorvidt der
skal kunne indberettes i fremmed valuta, herunder euro, til
statistikproducerende myndigheder falder uden for lovforslagets
indhold. |
| € Mulighed for at kunne betale skatter,
moms og andre afgifter i euro. Hvis og når virksomhederne
modtager betaling i euro, vil det være oplagt for at minimere
transaktionsomkostningerne at kunne betale myndighederne med euro.
Argumentationen for ikke at åbne op for disse muligheder er
bl.a., at valutakursrisikoen lægges over på
myndighederne. Hertil er at sige, at kronen i dag stort set er
låst fast til euroen. Derfor vil det samfundsmæssigt
være billigere pga. stordriftsfordele at lade det offentlige
stå for vekslingen. Desuden har staten store transaktioner i
euro, hvilket betyder, at det næppe er nogen meromkostning at
lade det offentlige modtage skatter m.m. i euro. | Den nuværende teknik giver ikke
mulighed for at imødekomme ønsket om betaling i euro.
Det kræves, at der udvikles IT-systemer, der kan
håndtere betalinger i euro, hvilket imidlertid vil være
ganske udgiftskrævende. Den nuværende prioritering af
ressourcerne indebærer, at der ikke er mulighed herfor.
Hertil kommer, at det også skal være rimeligt sikkert,
at der er et stort ønske om en sådan servicefacilitet,
før man i givet fald vil overveje at igangsætte et
sådant projekt. |
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer
(FSR) | FSR ønsker indledningsvis at
fremhæve, at det er positivt, at der nu planlægges
fremsat lovforslag, der muliggør aflæggelse af
skatteregnskaber på det grundlag, der allerede er skabt i
årsregnskabsloven og i overensstemmelse med den tiltagende
internationalisering af danske virksomheder. | |
| Der lægges op til, at loven skal have
virkning for indkomstår, der begynder den 1. januar 2005
eller senere. Samtidig er det en betingelse for udarbejdelse af
skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta, at den
skattepligtige inden begyndelsen af det første
indkomstår, for hvilket der vælges en anden valuta end
dansk mønt, har givet skattemyndigheden meddelelse om valg
af ny valuta. | |
| Under hensyn til det forventede tidspunkt
for (eventuel) fremsættelse af lovforslaget vil vi
foreslå, at der gives en forlænget frist for
indkomståret 2005, f.eks. 3 måneder efter vedtagelsen
af lovforslaget. | Ministeren er indstillet på en vis
mindre forlængelse men fristen vil afhænge af,
hvornår lovforslaget vedtages. |
| Vi vil endvidere foreslå, at der
generelt lempes på nævnte betingelse, således at
det bør være tilstrækkeligt, at den
skattepligtige senest 3 måneder efter begyndelsen af det
første indkomstår, for hvilket der vælges en
anden valuta end dansk mønt, har givet skattemyndighederne
meddelelse om valg af ny valuta. Baggrunden for dette forslag er,
at drøftelser vedrørende valg af valuta for
næste årsregnskab naturligt finder sted i forbindelse
med aflæggelsen af årsregnskabet for det netop
forløbne år. De fleste af de selskaber, der vil have
interesse i udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i
fremmed valuta, vil formentlig udarbejde årsregnskab inden 3
måneder efter det gamle regnskabsårs udløb, og
skulle dette ikke være tilfældet, er det en rimelig
frist, som efter vor vurdering heller ikke kan give grundlag for
spekulation. | Virksomhedens valg af valuta i det
skattemæssige årsregnskab kan have stor betydning for
beskatningen af kursgevinster og -tab, idet de foreslåede
regler medfører, at virksomheden ikke realiserer tab og
gevinst på transaktioner i den valgte regnskabsvaluta. Henset
hertil skal det sikres at virksomheden ikke kan spekulere i valget
af valuta. En anmeldelse inden indkomstårets begyndelse er
således nødvendig for at sikre, at valget af valuta
træffes ud fra forretningsmæssige overvejelser og ikke
bæres af skattemæssige hensyn, hvilket i forhold til de
gældende regler ville kunne blive særdeles
provenubelastende for staten. |
| I § 3 C, stk. 4, bør 2. pkt.
formuleres, så det afspejler, at alle virksomheder efter IAS
21 skal fastlægge en funktionel valuta. Bestemmelsen kunne
eksempelvis formuleres således: »En virksomhed, der
aflægger årsrapport efter de internationale
regnskabsstandarder, skal aflægge det skattemæssige
årsregnskab i sin funktionelle valuta eller danske
kroner.« | Bestemmelsen er blevet præciseret. |
| De generelle bemærkningers pkt. 3, 6.
afsnit, på side 8 bør justeres i overensstemmelse
hermed. | Bemærkningerne er justeret i
overensstemmelse med ovenstående præcisering. |
| Der er behov for en tydeliggørelse
af, hvad der i § 3 C, stk. 4, 2. og 3. pkt. menes med, at
fortjenester, tab m.v. opgøres på grundlag af
»den faktiske anskaffelsessum«. | Dette er præciseret i
bemærkningerne. |
| I § 3 C, stk. 10, foreslås, at
omregning til ny valuta i forbindelse med omstruktureringer skal
ske »pr. fusionens vedtagelses-tidspunkt«. Det er efter
FSR's opfattelse upraktisk, at omregning ikke skal ske pr. den
dato, hvor omstruktureringen i øvrigt har skattemæssig
virkning, dvs. eksempelvis ved skattefri fusion pr.
skæringsdatoen for det fortsættende selskabs
regnskabsår. Det nævnte kompliceres selvsagt af, at
afståelsesdatoen skal anvendes for aktiver og passiver, der
er afstået i perioden mellem virkningstidspunktet og
vedtagelsestidspunktet. For selskaber af ikke ubetydelig
størrelse vil opgørelser af denne art være
særdeles komplicerede, og FSR anbefaler, at det genovervejes,
om ikke frygten for misbrug er overvurderet. | Medfører en fusion, spaltning eller
tilførsel af aktiver overgang til en ny valuta
indebærer dette, at det kan blive særdeles
provenubelastende for staten, hvis ikke omregningen foretages som
foreslået. Denne provenubelastning står ikke mål
med det ekstra arbejde, det måtte være eksempelvis at
opgøre de aktiver og passiver, der er afstået i
perioden mellem fusionens mv. virkningstidspunkt og
vedtagelsestidspunkt. |
| I de generelle bemærkninger side 13
bør der i næstsidste afsnit i stedet for udtrykket
»mere retvisende« anvendes »mindre
vilkårligt«, da »retvisende« ikke
forekommer velegnet i denne sammenhæng. | Bemærkningerne er tilrettet i
overensstemmelse hermed. |
| Det tiltrænger en nærmere
forklaring, at tab efter aktieavancebeskatningsloven m.v. efter
forslaget skal fremføres i fremmed valuta, medens negativ
almindelig indkomst skat fremføres i danske kroner. Det
synes mere nærliggende, at alle underskud og tab skal
fremføres i danske kroner. | Dette er ændret i lovforslaget,
således at såvel kildeartsbegrænsede tab som
underskud skal fremføres i danske kroner. |
| For at undgå efterfølgende
tvivlsspørgsmål bedes det bekræftet: | |
| € at valget af valuta i en sambeskattet
koncern træffes særskilt for hvert selskab | Dette kan bekræftes. |
| € at valget mellem ultimokurs og
gennemsnitskurs foretages særskilt for hvert selskab | Dette kan bekræftes. |
| € at også udenlandske sambeskattede
selskaber kan vælge valuta som foreslået | Dette kan bekræftes.
Bemærkningerne er blevet præciseret på dette
punkt. |
| € at også udenlandske selskaber, der
er CFC-beskattet her i landet, kan vælge valuta som
foreslået | Dette kan ikke bekræftes. CFC-reglerne
medfører ikke, at et udenlandsk selskab bliver beskattet i
Danmark men derimod, at et dansk selskab, der ejer andele i et
udenlandsk CFC-selskab, skal medtage en del af det udenlandske
selskabs CFC-indkomst i sin indkomstopgørelsen. Eventuelle
valg i forbindelse med udarbejdelse af skattemæssigt
årsregnskab i fremmed valuta skal derfor træffes af det
danske selskab. |
| € at valget af f.eks. EUR som valuta ikke
er afhængig af, at aktie- eller anpartskapitalen er
registreret i EUR | Dette kan bekræftes. |
| € at tab på gæld i den valgte
valuta er fradragsberettiget, også selvom der er tale om tab
af den i KGL § 7 omtalte art. | Dette kan bekræftes. Lovforslagets
§ 2 er præciseret på dette punkt. |
Forsikring & Pension | Det følger af lovudkastets § 1,
nr. 1, og den foreslåede ændring af skattekontrollovens
§ 3 C, stk. 6, at alene de skattepligtige, som opregnes i stk.
6 har adgang til at udarbejde det skattemæssige
årsregnskab i fremmed valuta. F&P skal foreslå, at
selskaber m.v., der alene er pensionsafkastskattepligtige efter
pensionsafkastbeskatningsloven, tillige omfattes af muligheden for
at udarbejde skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta
og dermed nævnes i § 3 C, stk. 6. | Der findes ikke at være noget aktuelt
behov for at medtage selskaber mv., der alene er
pensionsafkastskattepligtige efter pensionsafkastbeskatningsloven.
Hvis der senere måtte vise sig et aktuelt behov, er
ministeren indstillet på at overveje at udstrække
muligheden for udarbejdelse af skattemæssigt
årsregnskab i fremmed valuta også til disse selskaber
mv., herunder overveje om dette giver anledning til særlige
problemer. |
HTS €" Handel, Transport og
Serviceerhvervene | Ingen bemærkninger. | |
Håndværksrådet | Vi ønsker i
Håndværksrådet at tilkendegive vores
støtte til forslaget, som må forventes at kunne
medvirke til væsentlige lettelser hos de virksomheder, der
har behovet. Der er tale om et positivt bidrag til
Skatteministeriets bekæmpelse af administrative byrder. | |
InvesteringsForeningsRådet | InvesteringsForeningsRådet finder
behov for afklaring af forholdet mellem
regnskabsbekendtgørelsen for foreninger og opgørelsen
af det skattemæssige årsregnskab. | Allerede på nuværende tidspunkt
adskiller det skattemæssige årsregnskab sig fra det
regnskabsmæssige regnskab/årsrapporten. Dette
medfører, at en omregning af det regnskabsmæssige
resultat og det skattemæssige resultat også afviger fra
hinanden, uanset om der anvendes samme omregningskurs eller ej. |
| Regnskabsbekendtgørelsen giver
mulighed for anvendelse af valutakurser GMT 16.00. Af hensyn til
ensartethed og sammenlignelighed anvender alle foreninger disse
valutakurser ved opgørelse af årsresultatet.
Såfremt der i skatteregnskab er krav om anvendelse af
valutakurser fra Danmarks Nationalbank eller Den europæiske
Centralbank giver det derfor anledning til dobbelt regnskab. Samtidig vil krav om brug af
valutakurser fra Danmarks Nationalbank betyde, at der aldrig vil
være kurser pr. 31. december, hvilket er tilfældet ved
16.00 GMT fra valutamarkedet. | Lovforslaget tilsigter at være
så enkelt og praktisk anvendeligt som muligt for såvel
virksomhederne som skattemyndighederne. Dette medfører, at
der ikke bør indføres særlige omregningsregler
for bestemte virksomhedstyper eller brancher, ligesom
omregningskurserne bør baseres på national- og
centralbankers valutakurser frem for private virksomheders mv.
valutakurser, da national- og centralbankers valutakurser kan
efterses af alle, og da grundlaget for udregningen af
valutakurserne kendes. |
| Alternativ kan der anvendes kurser fra Den
Europæiske Centralbank, men opgjort kl. 14.15, men
investeringsforeninger bruger også slutkurser GMT 16.00 af
hensyn til performanceregnskaber, idet alle internationale
benchmarkafkast beregnes ud fra 16.00 GMT. | |
| Der er ikke noget krav om, at der anvendes
de samme valutakurser regnskabsmæssigt og
skattemæssigt, men det vil være en administrativ byrde,
hvis der skal være forskel på den
regnskabsmæssige og skattemæssige værdi. | |
| InvesteringsForeningsRådet vil derfor
opfordre til, at der for foreninger gives mulighed for brug af
16.00 GMT og vi uddyber naturligvis gerne vores synspunkt. | |
Told- og Skattestyrelsen | Engangsudgifter: | |
| Lovforslaget skønnes at
medføre engangsudgifter på ca. kr. ca. 900.000 til
systemtilretninger. | |
| Driftsudgifter: | |
| Der skal bruges tid til administration af
meddelelser om ændring af valuta og til ligning af
indgangsværdier og behandling af dispensationer. | |
| Der skønnes ikke at være
nævneværdige driftsudgifter forbundet hermed. | |
13. Sammenfatning af
økonomiske og administrative konsekvenser
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser.
Sammenfatning af
økonomiske og administrative konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat, amt
og kommune | Provenuneutralt over en
årrække | Provenuneutralt over en
årrække |
Administrative konsekvenser for stat, amt og
kommune | Der skønnes ikke at være
nævneværdige driftsudgifter for ToldSkat. | Lovforslaget skønnes at
medføre engangsudgifter på ca. kr. 900.000 til
systemtilretninger i ToldSkat. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Skatteneutralt over en
årrække | Skatteneutralt over en
årrække |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget indfører en mulighed for
at udarbejde det skattemæssige årsregnskab i fremmed
valuta og medfører derfor ingen tvungne administrative
byrder men derimod større fleksibilitet. Lovforslaget letter en administrativ byrde
for de virksomheder, som bogfører i fremmed valuta, idet
virksomhederne ikke skal registrere valutakurser for transaktioner
i den valuta, som lægges til grund for det
skattemæssige årsregnskab. | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter det foreslåede stk. 3 har en
virksomhed mulighed for at udarbejde det skattemæssige
årsregnskab i fremmed valuta og omregne resultatet til dansk
mønt.
Virksomheder, der bogfører i fremmed
valuta, og som vælger at omregne det skattemæssige
årsregnskab til dansk mønt ved
»engangsomregning«, skal således som udgangspunkt
ikke efter skatteretlige regler registrere kursen på
tidspunktet for hver enkelt transaktion for så vidt
angår den valgte valuta.
Den foreslåede bestemmelse er dermed en
fravigelse fra hovedprincippet i skattekontrollovens § 3
C, stk. 1, der henviser til reglerne i bogførings- og
årsregnskabsloven, hvorefter en bogføring i fremmed
valuta skal tilrettelægges således, at hver enkelt
transaktion skal kunne omregnes til dansk mønt efter kursen
på transaktionstidspunktet.
Den af virksomheden anmeldte regnskabsvaluta
vil skattemæssigt blive betragtet som virksomhedens
»nationale« valuta, hvilket får betydning blandt
andet i relation til kursgevinstloven, aktieavancebeskatningsloven
og ejendomsavancebeskatningsloven. I de avanceopgørelser,
der skal udarbejdes i henhold til disse love, påvirker
valutakursændringer fra anskaffelsestidspunkt til
afståelsestidspunkt således gevinsten henholdsvis
tabet.
Virksomhedens valg af valuta i det
skattemæssige årsregnskab kan have stor betydning for
beskatningen af kursgevinster og -tab, idet de foreslåede
regler medfører, at virksomheden ikke realiserer tab og
gevinst på transaktioner i den valgte regnskabsvaluta. Henset
hertil skal det sikres at virksomheden ikke kan spekulere i valget
af valuta. Arbejdsgruppen påpegede således også i
sin rapport (Skatteministeriets rapport fra november 2003 om
regnskabsaflæggelse i fremmed valuta), at en
anmeldelsesordning er nødvendig for at sikre, at valget af
valuta træffes ud fra forretningsmæssige overvejelser
og ikke bæres af skattemæssige hensyn, hvilket i
forhold til de gældende regler ville kunne blive
særdeles provenubelastende for staten. Det foreslås
på denne baggrund, at en betingelse for at kunne foretage
»engangsomregning« er, at virksomheden inden
indkomstårets begyndelse giver skattemyndigheden meddelelse
om, at virksomheden ønsker at overgå til at udarbejde
det skattemæssige årsregnskab i en bestemt fremmed
valuta.
Skattemyndigheden kan i særlige
tilfælde dispensere fra overskridelse af fristen for
anmeldelse, således at valg af regnskabsvaluta gyldigt kan
træffes efter indkomstårets begyndelse. Bemyndigelsen
er primært tænkt anvendt i tilfælde, hvor det
efter indkomstårets begyndelse bliver nødvendigt for
en virksomhed at overgå til en ny regnskabsvaluta, f.eks.
hvis virksomheden i henhold til de af Kommissionen godkendte
internationale regnskabsstandarder, IAS/IFRS, har eller får
pligt til at overgå til en anden funktionel valuta, i hvilket
tilfælde bemyndigelsen ligeledes undtagelsesvis kan anvendes
til at ændre et anmeldt valg af regnskabsvaluta efter
indkomstårets begyndelse.
Efter det foreslåede stk. 4 skal
virksomheden anvende samme regnskabsvaluta som grundlag for det
skattemæssige årsregnskab som for virksomhedens
bogføring i øvrigt eller sørge for, at
bogføringen indeholder oplysninger, som til enhver tid
gør det muligt at omregne til den pågældende
valuta.
Virksomheden forudsættes at
bogføre i en valuta, som er relevant for virksomheden, og
det skattemæssige årsregnskab udarbejdes derfor
også i den relevante valuta. Virksomheden kan således
kun skifte til bogføring i anden mønt i et
igangværende regnskabsår, hvis denne anden mønt
er blevet relevant. Dette gælder også ved skift til
bogføring tilbage til danske kroner.
Hvis virksomheden har anmeldt eller
fået dispensation til at anvende en bestemt valuta
forudsættes det, at denne valuta anvendes i virksomhedens
bogføring i hele indkomståret, og det forventes
således, at hovedreglen bliver, at virksomhederne ligeledes
bogfører i den valuta, som er valgt som grundlag for det
skattemæssige årsregnskab. Men i de tilfælde,
hvor det eventuelt bliver nødvendigt at skifte
bogføringsvaluta i løbet af indkomståret,
hvilket er muligt ifølge bogføringslovgivningen, skal
den skattepligtige blot sørge for, at bogføringen
indeholder oplysninger, som til enhver tid gør det muligt at
omregne til den pågældende valuta.
En skattepligtig, der aflægger
årsrapport efter International Accounting Standards (IAS)
eller International Financial Reporting Standards (IFRS), kan alene
vælge at udarbejde skattemæssigt årsregnskab i
sin funktionelle valuta eller dansk mønt. Virksomheden kan
således altid vælge at anvende danske kroner i det
skattemæssige årsregnskab, selv om den funktionelle
valuta måtte være en fremmed valuta.
Hvis en skattepligtig har udarbejdet det
skattemæssige årsregnskab i én funktionel valuta
og senere får fastlagt en anden funktionel valuta, skal der
anmodes om tilladelse til at ændre valuta, jf. det
foreslåede stk. 5.
Efter det foreslåede stk. 5 kan
den skattepligtige vælge, at det skattemæssige
årsregnskab skal udarbejdes i en anden valuta end den valuta,
som hidtil har været lagt til grund. Bestemmelsen anvendes i
tilfælde, hvor den skattepligtige i tidligere
indkomstår har anvendt reglerne i stk. 3-10 men for
fremtidige indkomstår ønsker at skifte valuta igen. I
dette tilfælde skal der gives tilladelse af
skattemyndigheden. Tilladelse gives, hvis det efter en konkret
vurdering skønnes, at valutaskiftet er begrundet i
virksomhedens eller koncernens forhold. Dette vil eksempelvis
være tilfældet, hvis virksomheden ifølge
International Accounting Standards (IAS) eller International
Financial Reporting Standards (IFRS) har fået en ny
funktionel valuta. Dette vil imidlertid næppe være
tilfældet, hvis anmodningen om skift af valuta indgives
på et tidspunkt, hvor det skattemæssige resultat
kendes, og hvor valutaskiftet indebærer en skattefordel i den
periode, der allerede er forløbet. I sidstnævnte
tilfælde kan der dog meddeles tilladelse til valutakursskift
for det efterfølgende indkomstår, hvis ændringen
i øvrigt er begrundet i virksomhedens eller koncernens
forhold. Tilladelse bør imidlertid kun gives i sjældne
tilfælde, da valutaskift komplicerer
avanceopgørelserne væsentligt.
Efter det foreslåede stk. 6 kan
muligheden for »engangsomregning« som udgangspunkt kun
anvendes af fuldt skattepligtige her til landet og af
begrænset skattepligtige, der udøver erhverv med fast
driftssted her i landet eller ejer en her i landet beliggende fast
ejendom.
Reglerne kan således anvendes af
juridiske personer omfattet af selskabsskattelovens § 1.
Selskaber mv. omfattet af selskabsskattelovens § 2,
stk. 1, litra a, dvs. selskaber med hjemsted i udlandet med
fast driftssted i Danmark, samt selskaber mv. omfattet af
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra b, dvs.
selskaber med hjemsted i udlandet, som i egenskab af ejer, medejer,
brugs- eller indtægtsnyder oppebærer indtægt af
en her i landet beliggende fast ejendom, kan ligeledes anvende
reglerne. Herudover er juridiske personer som nævnt i
fondsbeskatningsloven § 1 omfattet. Det forudsættes
endvidere, at udenlandske selskaber inddraget i en dansk
sambeskatning kan anvende reglerne.
For fysiske personer omfattet af
kildeskattelovens § 1 indføres et yderligere
kriterium, nemlig at disse alene skal være omfattet, hvis
personen driver erhvervsmæssig virksomhed. Samme kriterium
gælder for dødsboer omfattet af
dødsboskatteloven og for begrænset skattepligtige
personer mv. omfattet af kildeskattelovens § 2,
stk. 1, litra e. Begrebet erhvervsmæssig virksomhed skal
forstås i overensstemmelse med de almindelige skatteretlige
principper for fastlæggelsen af, hvorvidt der er tale om
erhvervsmæssig virksomhed eller ej, jf. blandt andet
cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 om personskatteloven, som
ændret ved cirkulære nr. 14 af 15. januar 1997.
Begrænset skattepligtige personer mv.
med fast driftssted omfattet af kildeskattelovens § 2,
stk. 1, litra d, er ligeledes omfattet.
Efter det foreslåede stk. 7 skal
personligt erhvervsdrivende mv. med mere end én virksomhed
vælge en fælles referencevaluta for alle virksomheder,
hvis disse ikke anvender samme regnskabsvaluta. Denne
referencevaluta vil skattemæssigt blive betragtet som
virksomhedernes »nationale« valuta.
Da det er den skattepligtige, der foretager
et valg af valuta, jf. det foreslåede stk. 6, er
skattepligtige, der deltager i et interessentskab eller lignende,
hvor indkomsten betragtes som indtjent af deltagerne, ikke bundet
af interessentskabets mv. valg af valuta ved den skattepligtiges
opgørelse af sin andel af interessentskabets mv.
økonomi. Det står følgelig interessenterne mv.
frit for, i det omfang de har adgang til
bogføringsmaterialet, at omregne transaktionerne til en
anden valuta, men valget af referencevaluta gælder ligeledes
for den skattepligtiges interessentskabsandele mv.
Ved udarbejdelsen af det skattemæssige
årsregnskab for hver virksomhed skal alle transaktioner
omregnes til referencevalutaens kurs på de enkelte
retserhvervelsestidspunkter mv., hvorefter det samlede
skattemæssige resultat i referencevalutaen omregnes til dansk
mønt.
Herved undgås
tvivlsspørgsmål, der kan være forbundet med at
henføre en indkomst eller et fradrag til en bestemt af den
skattepligtiges virksomheder. Særligt i relation til
fordelingen af fordringer og gæld samt finansielle kontrakter
kan det således være fordelagtigt at placere disse i
virksomheder, hvor der ikke udløses beskatning af
kursgevinster. Eksempelvis kan en fysisk person, der driver flere
virksomheder med forskellige regnskabsvalutaer, og som realiserer
en valutakursgevinst på et lån eksempelvis i
amerikanske dollars, have en interesse i at allokere dette
lån til den virksomhed, som anvender amerikanske dollars som
regnskabsvaluta, idet lånet i denne virksomhed efter de
foreslåede regler ikke vil blive betragtet som lån i
fremmed valuta. Følgelig vil der ikke blive nogen
valutakursgevinst at beskatte. Den foreslåede bestemmelse
imødegår en sådan spekulation, idet alle
virksomhederne skal anvende samme valuta.
Endvidere skabes der herved en ligestilling
mellem et selskab, der driver flere virksomheder i selskabsform, og
en fysisk person, der driver erhvervsmæssig virksomhed i
flere personligt drevne virksomheder.
Fremgangsmåden kan illustreres på
følgende måde. Skatteyder har fire virksomheder, A, B,
C og D, og har i eksemplet valgt, at referencevalutaen, dvs.
virksomhedernes overordnede valuta, er euro.
Virksomhed | Regnskabsvaluta | Omregning i det skattemæssige
årsregnskab |
A | DKK | Samtlige transaktioner i anden valuta end
EUR omregnes til EUR - herefter omregnes resultatet til DKK. |
B | USD | Samtlige transaktioner i anden valuta end
EUR omregnes til EUR - herefter omregnes resultatet til DKK |
C | EUR | Alene resultatet omregnes til DKK |
D | JPY | Samtlige transaktioner i anden valuta end
EUR omregnes til EUR - herefter omregnes resultatet til DKK |
En fysisk person mv., som efter modellen kan
opgøre sin erhvervsmæssige virksomhedsindkomst i
fremmed valuta, kan ved siden af den erhvervsmæssige indkomst
eksempelvis have en lønmodtagerindkomst. Denne indkomst kan
imidlertid ikke opgøres i fremmed valuta. Det vil derfor
alene være den del af indkomsten, som hidrører fra
erhvervsmæssig virksomhed, der opgøres efter reglerne
i stk. 3-10.
Efter det foreslåede stk. 8 skal
omregningen af resultatet til dansk mønt, jf. stk. 3,
1. pkt, og stk. 7, 3. pkt., ske efter kursen på
statustidspunktet eller efter en gennemsnitskurs for
indkomståret. Den kurs, der anvendes til
»engangsomregningen«, skal være en officiel kurs,
der som udgangspunkt er kursfastsat af Danmarks Nationalbank eller
Den Europæiske Centralbank. Der er valgfrihed mellem disse to
centralbanker. Den skattepligtige er derimod for
efterfølgende indkomstår bundet af sit valg mellem
kursen på statustidspunktet og en gennemsnitskurs for
indkomståret. Da omregningsmetoden kan have stor betydning
for det endelige resultat og dermed den endelige skattebetaling, er
det nødvendigt at indføre en bestemmelse, hvorefter
den skattepligtige ikke vilkårligt kan skifte
omregningsmetode fra år til år. Valget af
omregningsmetode skal træffes i forbindelse med valget af
udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremmed
valuta, således at skattemyndigheden modtager anmeldelse af
såvel den valuta, som den skattepligtige ønsker at
anvende, som den omregningsmetode, der ønskes anvendt.
På den anden side kan det være
lige så nødvendigt for den skattepligtige at skifte
omregningsmetode, eksempelvis fordi den skattepligtige er
overgået til en anden valuta, som der er store kursudsving
på, hvorfor det ved omregningen er mindre vilkårligt at
anvende en gennemsnitskurs for indkomståret end kursen
på statustidspunktet. Det foreslås derfor ligeledes, at
den skattepligtige på ny kan vælge, hvilken
omregningsmetode, der skal anvendes, ved overgang til udarbejdelse
af skattemæssigt årsregnskab i anden valuta, jf.
stk. 5. Den skattepligtige er dog for de efterfølgende
indkomstår bundet af sit valg af omregningsmetode.
Med officiel kurs forstås den af
Danmarks Nationalbank eller Den Europæiske Centralbank
fastsatte spotkurs, som fastsættes på grundlag af
oplysninger fra en række centralbanker. Såvel
ultimokurser som måneds- og årsgennemsnitskurser kan
findes på centralbankernes hjemmesider.
Ved brug af en gennemsnitskurs kan det
forekomme, at der ikke er en officiel gennemsnitskurs for netop den
pågældende virksomheds indkomstår. I så
fald må gennemsnitskursen udregnes som et gennemsnit af de
officielle månedsgennemsnitskurser for hver måned i
virksomhedens indkomstår.
Anvendes en valuta, der ikke er kursfastsat
af Danmarks Nationalbank eller Den Europæiske Centralbank,
anvendes valutakurser fastsat af den bank, som er centralbank for
den valuta, der er valgt efter stk. 3, både for så
vidt angår kursen på statustidspunktet og en
gennemsnitkurs for indkomståret. Dette medfører
eksempelvis, at ved omregning af resultatet anvendes den kurs, som
skatteregnskabsvalutaens centralbank fastsætter, som
omregningskurs, medmindre valutaen kursfastsættes af Danmarks
Nationalbank eller Den Europæiske Centralbank.
Ved omregning af indkomstårets
transaktioner anvendes en af Danmarks Nationalbank, Den
Europæiske Centralbank eller den bank, som er centralbank for
den valuta, der er valgt efter stk. 3, fastsat kurs. Det er
kursen på transaktionstidspunktet, der skal anvendes.
Der skal efter gældende ret foretages
en opgørelse af valutakursgevinster og -tab, når
kursen mellem en fremmed valuta og danske kroner ændrer sig
fra det skatteretlige indtægts-/udgiftstidspunkt til det
faktiske betalingstidspunkt.
Efter lovforslaget gælder det samme,
hvis eksempelvis en dansk virksomhed, som bogfører i
amerikanske dollars og udarbejder det skattemæssige
årsregnskab i amerikanske dollars, i årets løb
har haft transaktioner i japanske yen. Disse transaktioner skal
derfor omregnes til amerikanske dollars til brug for
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Da hverken
Danmarks Nationalbank eller Den Europæiske Centralbank
imidlertid fastsætter krydskurser mellem udenlandske
valutaer, skal virksomheden anvende den fastsatte valutakurs mellem
amerikanske dollars og japanske yen, som findes på den
amerikanske centralbanks hjemmeside.
Udarbejder den skattepligtige
skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta, skal den
skattepligtige tillige omregne uudnyttede tab omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 2,
ejendomsavancebeskatningslovens § 6 og kursgevinstlovens
§ 31 og § 32 efter 1. €" 5. pkt. i det
foreslåede stk. 8.
For selskaber omregnes den skattepligtige
indkomst i fremmed valuta således til dansk mønt efter
kursen på statustidspunktet eller efter en gennemsnitskurs
for indkomståret. Udviser den skattepligtige indkomst
underskud, fremføres underskuddet i danske kroner.
Uudnyttede tab omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§ 2, ejendomsavancebeskatningslovens § 6 og
kursgevinstlovens § 31 og § 32, dvs.
kildeartsbegrænsede tab, omregnes ligeledes til danske kroner
og fremføres i danske kroner til anvendelse i
efterfølgende indkomstår.
For fysiske personer mv. omregnes den
erhvervsmæssige indkomst ligeledes efter kursen på
statustidspunktet eller efter en gennemsnitskurs for
indkomståret. Også for fysiske personer mv. vil
eventuelle underskud og kildeartsbegrænsede tab blive
fremført i danske kroner.
Efter det foreslåede stk. 9 skal
der ved udarbejdelse af et skattemæssigt årsregnskab i
fremmed valuta ske en omregning af anskaffelsessummer,
afskrivningsgrundlag, foretagne afskrivninger og etableringskonti
mv. på skæringsdatoen for overgangen til udarbejdelse
af regnskabet i fremmed valuta, idet en valutaomlægning vil
påvirke kapitalgevinstbeskatningen af aktiver som eksempelvis
aktier og obligationer, idet valutakursændringer indgår
i opgørelsen af gevinst og tab.
Herudover skal også andre momenter, som
indgår i indkomstopgørelsen, omregnes til kursen pr.
skæringsdagen, herunder eksempelvis
kulbrintefradragsgrundlaget efter kulbrinteskattelovens
§ 16.
Hvis aktiverne mv. skattemæssigt
afskrives efter en saldometode, således at anskaffelsessummer
mv. på de underliggende aktiver indgår i en
saldoopgørelse, som det eksempelvis er tilfældet med
udelukkende erhvervsmæssigt benyttede driftsmidler efter
afskrivningslovens § 5, er det alene den
afskrivningsberettigede saldo, der skal omregnes til kursen pr.
skæringsdagen.
Ved at gennemføre en omregning pr.
skæringsdagen sikres det, at en eventuel urealiseret avance,
fra før virksomheden førte regnskab i fremmed valuta
hidrørende fra en valutakursstigning, stadig beskattes, og
at et evt. urealiseret tab, fra før virksomheden
førte regnskab i fremmed valuta hidrørende fra en
valutakursændring, fortsat kan fradrages/modregnes.
Nedenstående eksempel illustrerer dette. Der er valgt et
eksempel med aktier, men det samme gør sig gældende
ved andre aktiver, hvor der skal opgøres en kapitalgevinst,
eksempelvis fordringer, gæld og ejendomme.
Eksempel
Et selskab anskaffer den 30. juni år 1
en aktie i et amerikansk selskab til USD 100, hvor dollarkursen er
6,50 DKK/USD. Anskaffelsessummen i danske kroner er altså DKK
650. På dette tidspunkt bogfører og udarbejder
selskabet regnskab i danske kroner. Fra år 2 ændres
regnskabsvalutaen til amerikanske dollars, og man udarbejder
ligeledes skattemæssigt årsregnskab i amerikanske
dollars. Aktiens værdi er på skæringstidspunkt
uændret. Selskabet afstår aktien to år senere til
USD 200.
I anskaffelsesåret er selskabet
skattepligtig af valutakursændringer i amerikanske dollars,
mens dette som følge af omlægningen af
regnskabsvalutaen ikke er tilfældet i
afståelsesåret. Ved avanceopgørelsen kan der
tages højde herfor på følgende måde:
Anskaffelsessummen omregnes til dollarkursen
på skæringstidspunktet, idet der tages højde for
stigningen i valutakursen:
6,50/7,00 * 100 = USD 92,857
Afståelsessummen er USD 200
Den skattepligtige aktieavance er herefter:
USD 200 €" USD 92,857 = USD 107,14.
Resultatet kan også
illustreres således:
Urealiseret avance inden
omlægningen:
Anskaffelse USD 100 * 6,50 DKK/USD = | DKK 650 |
Værdi pr. skæringsdato for
overgang til USD 100 * 7,00 DKK/USD = | DKK 700 |
Urealiseret aktieavance | DKK 50 |
Avancen omregnet til dollar på
skæringstidspunktet:
DKK 50 * 7,00 DKK/USD = | USD 7,14 |
Realiseret avance ved afståelsen:
Anskaffelse= | USD 100 |
Afståelse= | USD 200 |
Skattepligtig aktieavance= | USD 100 |
I alt til beskatning ved
afståelse= | USD 107,14 |
Denne omregning pr. skæringsdato skal
foretages af virksomheden i forbindelse med indgivelsen af
selvangivelsen for det indkomstår, hvor virksomheden
første gang udarbejder skattemæssigt årsregnskab
i en anden valuta end hidtil. Alle omregnede anskaffelsessummer mv.
kan dermed opgøres (og lignes) ved første
efterfølgende selvangivelse.
Skattepligtige fortjenester og
fradragsberettigede tab beregnes på grundlag af den faktiske
anskaffelsessum og det faktiske anskaffelsestidspunkt.
Afskrivningsberettigede aktiver anses for erhvervet til den
faktiske anskaffelsessum og afskrevet med de samlede foretagne
skattemæssige afskrivninger. I det omfang den skattepligtige
efter andre regler i skattelovgivningen har erstattet de faktiske
anskaffelsessummer med andre indgangsværdier, anvendes disse
andre indgangsværdier, og tilsvarende gælder hvis den
skattepligtige efter andre regler i skattelovgivningen anvender
andre afskrivninger end de faktisk foretagne.
Efter det foreslåede stk. 10 skal
der ved en fusion, spaltning eller tilførsel af aktiver ske
omregning af de i stk. 9 nævnte elementer i
indkomstopgørelsen på den i stk. 9 angivne
måde pr. vedtagelsestidspunktet, hvis fusionen, spaltningen
eller tilførslen af aktiver medfører overgang til en
ny valuta.
En fusion, spaltning eller tilførsel
af aktiver kan vedtages med tilbagevirkende kraft, således at
selve fusionens mv. virkningstidspunkt indtræder på et
tidligere tidspunkt end vedtagelsen, hvorfor der i den
mellemliggende periode kan være realiseret kursgevinster og
€"tab, og afståelsen kan være sket til en lavere
eller højere kurs end på vedtagelsesdagen. For at
imødegå denne problemstilling foreslås det, at
omregningen efter 1. pkt. alene sker for de aktiver og passiver,
der er i behold på vedtagelsestidspunktet, mens omregningen
for aktiver og passiver, der er afstået i perioden mellem
virkningstidspunktet og vedtagelsestidspunktet, sker til kursen
på afståelsestidspunktet
Omregningen som følge af en eventuel
overgang til ny valuta kan illustreres med følgende
eksempel, jf. det ovenfor vedrørende stk. 9 angivne
eksempel.
Eksempel
Et selskab, A, der aflægger regnskab i
danske kroner, erhverver pr. 31/12-2004 nom. USD 100.000 aktier.
Kursen på amerikanske dollars er den 31/12-2004 600.
Anskaffelsessummen er således DKK 600.000. Den 1/8-2005
afstås halvdelen af aktierne for USD 50.000. Kursen på
amerikanske dollars er den 1/8-2005 630, og afståelsessummen
er således DKK 315.000. Den 30/8-2005 vedtages en fusion
mellem A og selskabet B med B som det modtagende selskab og med
tilbagevirkende kraft til den 1/6-2005. B aflægger regnskab i
amerikanske dollars, og kursen på amerikanske dollars er pr.
fusionens vedtagelsestidspunkt 640.
Anskaffelsessummen omregnes til dollarkursen
på afståelsestidspunktet, idet der tages højde
for stigningen i valutakursen:
6,00/6,30 * 50.000 = USD 47.619
Afståelsessummen er USD 50.000.
Den skattepligtige aktieavance er herefter:
USD 50.000 €" USD 47.619 = USD 2.381.
Aktier i behold pr. vedtagelsesdatoen
omregnet til USD:
6,00/6,40 * 50.000 = USD 46.875
Det fortsættende selskabs,
B€™s, anskaffelsessum på de aktier, der er i
behold på fusionens vedtagelsestidspunkt bliver således
USD 46.875, mens B samtidig har realiseret en gevinst på de
aktier, der er afstået mellem fusionens virkningstidspunkt og
vedtagelsestidspunkt, på USD 2.381.
Til § 2
Til nr. 1
Bestemmelsen omfatter den situation, hvor den
skattepligtige har valgt at omregne sit skatteregnskab i fremmed
valuta til dansk mønt ved en »engangsomregning«.
Det vil sige, at den skattepligtige har anmeldt en ny
regnskabsvaluta over for skattemyndigheden eller har fået
dispensation til at anvende ny regnskabsvaluta.
Den af virksomheden anmeldte regnskabsvaluta
vil skattemæssigt blive betragtet som virksomhedens
»nationale« valuta.
Fordringer og gæld i den valgte valuta
skal herefter i relation til kursgevinstlovens regler behandles som
fordringer og gæld i danske kroner, mens fordringer og
gæld i danske kroner i stedet som udgangspunkt skal betragtes
som fordringer og gæld i fremmed valuta. Dette udgangspunkt
fraviges dog i følgende tilfælde:
For selskaber mv. omfattet af
kursgevinstloven § 2, vil kursgevinstlovens § 7
fortsat finde anvendelse på blåstemplet gæld i
danske kroner, dvs. gæld med en pålydende rente der er
højere end eller lig med den såkaldte mindsterente
(p.t. på 3 pct.), selv om selskabet udarbejder
skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta. Denne
bestemmelse sikrer symmetri i beskatningen således, at et
selskab mv., (der er debitor), ikke får fradrag for tab
på gæld, idet den modsvarende gevinst er skattefri for
kreditor, når denne er en fysisk person. § 7 finder
således fortsat ikke anvendelse på gæld i fremmed
valuta.
Kursgevinster på blåstemplede
obligationer i danske kroner, dvs. obligationer med en
pålydende rente der er højere end eller lig med den
såkaldte mindsterente (p.t. på 3 pct.), foreslås
at forblive skattefri for fysiske personer og dødsboer, jf.
kursgevinstlovens § 14, selvom den fysiske person har
valgt at udarbejde det skattemæssige årsregnskab i
fremmed valuta og dermed har valgt en »national« valuta
forskellig fra danske kroner.
Til nr. 2
For fysiske personer og dødsboer
foreslås, at kursgevinstlovens § 7 finder
anvendelse, hvis personen eller dødsboet udarbejder
skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta efter
skattekontrollovens § 3 C, stk. 3. Formålet er
at modvirke den asymmetri som vil opstå, hvis en person kan
få fradrag for tab på gæld, mens kreditors
tilsvarende gevinst er skattefri.
Efter gældende ret finder § 7
kun anvendelse på selskaber mv. omfattet af kursgevinstlovens
§ 2, og kun på gæld i danske kroner. Dens
formål er at sikre symmetri i den skattemæssige
behandling af gæld, både hvad angår gæld
med indeksering af hovedstol eller indeksering af restgæld,
og gæld som skal indfries til en forud fastsat overkurs,
således at selskaber som debitor ikke får fradrag for
et tab, når den tilsvarende gevinst er skattefri for personer
som kreditor.
Samme tabsbegrænsning er
nødvendig for personer der udarbejder skattemæssigt
årsregnskab i fremmed valuta for at hindre at tab på
gæld i danske kroner vil være fradragsberettiget (fordi
danske kroner behandles efter reglerne for fremmed valuta), mens
den tilsvarende gevinst er skattefri for kreditor (der udarbejder
det skattemæssige årsregnskab i danske kroner).
Anvender debitor eksempelvis euro i sit
skattemæssige årsregnskab og euro derfor er debitors
»nationale« valuta i relation til kursgevinstloven, vil
tab på indeksreguleret gæld i danske kroner eller
gæld i danske kroner, som skal indfries til en forud fastsat
overkurs, efter forslaget være omfattet af
tabsbegrænsningsreglen i § 7.
Til § 3
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 2, nr. 1.
Til § 4
Til nr. 1-3
I forbindelse med ligningen af det
indkomstår, hvori den skattepligtige afstår et aktiv
eller passiv og anvender omregnede anskaffelsessummer mv. i
avanceopgørelsen, kan skattemyndighederne være uenige
og ændre skatteansættelsen efter reglerne i
skattestyrelseslovens §§ 34-35.
De afgørelser, som den kommunale
skattemyndighed træffer i medfør af
skattestyrelseslovens § 2, kan efter
skattestyrelseslovens § 5 påklages til
skatteankenævnet. Skatteankenævnets afgørelser
og de afgørelser, den skatteansættende myndighed
træffer i henhold til § 12 A, kan efter
skattestyrelseslovens § 23, stk. 1, nr. 1,
påklages til Landsskatteretten og endelig indbringes for
domstolene, jf. skattestyrelseslovens § 31.
Klager over ændringer i grundlaget for
ældre skatteansættelser, der får en ugunstig
virkning for den skattepligtige i et senere indkomstår,
indgives i forbindelse med en klage over skatteansættelserne
i det senere indkomstår.
Omregningen af anskaffelsessummer mv. kan
have betydning i forbindelse med ligningen af det indkomstår,
hvor eksempelvis det pågældende aktiv eller passiv
afstås. Der kan gå mange år inden en
afståelse gennemføres, og dermed gå mange
år før forhold, der kan være relevant for
avanceopgørelsen, skal dokumenteres. En prøvelse i
det indkomstår, hvor omregningen skal gennemføres,
giver mulighed for at løse eventuelle konflikter på et
tidligere tidspunkt. Med adgang til prøvelse og klage
isoleret set for »omregningsåret«, vil det
både for skattemyndighederne og for den skattepligtige
være lettere at dokumentere relevante forhold.
Det foreslås derfor, at der etableres
hjemmel til, at skattemyndigheden foretager en ansættelse af
de omregnede anskaffelsessummer mv. i det indkomstår, hvor
den skattepligtige overgår til udarbejdelse af
skattemæssigt årsregnskab i en ny valuta. En
sådan ansættelse vil skabe en sikkerhed for, at
omregningerne er korrekt foretaget på et tidspunkt, hvor der
er lettere adgang til at dokumentere forholdene.
Det foreslås endvidere, at
ansættelsen af de omregnede anskaffelsessummer mv. kan
påklages i det sædvanlige ligningsmæssige
klagesystem, således at der allerede i det indkomstår,
hvor omregningen gennemføres, tages ligningsmæssig
stilling hertil.
Til § 5
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til stk. 2
Det foreslås, at loven skal have
virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar
2005 eller senere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
Skattekontrolloven: | | § 1 |
| | |
§ 3 C. Den
regnskabsføring, der skal lægges til grund for en
skattemæssig opgørelse og opgørelse af
arbejdsmarkedsbidrag, kan foretages i fremmed valuta efter reglerne
i bogføringsloven og årsregnskabsloven. | | 1. I § 3
C indsættes som stk. 3-10 : |
Stk. 2. Pligtmæssige meddelelser
til danske skattemyndigheder skal foretages i dansk mønt.
Skatteministeren kan fastsætte særlige regler for
omregning mellem et regnskab i fremmed valuta og pligtmæssige
oplysninger i dansk mønt. | | |
| | » Stk. 3. Uanset stk. 1 og
bestemmelser udstedt efter stk. 2, 2. pkt., kan
skattepligtige, som nævnt i stk. 6, udarbejde det
skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta og omregne
resultatet til dansk mønt, jf. stk. 8. Det er dog en
betingelse, at den skattepligtige inden begyndelsen af det
første indkomstår, for hvilket der vælges en
anden valuta end dansk mønt, har givet skattemyndigheden
meddelelse om, hvilken valuta, der ønskes anvendt, samt om
valg af omregningsmetode efter stk. 8. Skattemyndigheden kan i
særlige tilfælde dispensere fra overskridelse af
fristen i 2. pkt. |
| | Stk. 4. Den skattepligtige skal
bogføre i den pågældende valuta eller
sørge for, at bogføringen indeholder oplysninger, som
til enhver tid gør det muligt at omregne til den
pågældende valuta. En skattepligtig, der aflægger
årsrapport efter International Accounting Standards (IAS)
eller International Financial Reporting Standards (IFRS), kan alene
vælge at udarbejde skattemæssigt årsregnskab i
sin funktionelle valuta eller dansk mønt. |
| | Stk. 5. Den skattepligtige kan for
efterfølgende indkomstår vælge, at det
skattemæssige årsregnskab skal udarbejdes i anden
valuta end den, der tidligere er valgt efter stk. 3, hvis
ændringen er begrundet i virksomhedens eller koncernens
forhold. Det er en betingelse, at der er opnået tilladelse
hertil fra skattemyndigheden. |
| | Stk. 6. Følgende skattepligtige
har adgang til omregning som nævnt i stk. 3: |
| | 1) Juridiske personer omfattet af
selskabsskattelovens § 1 eller § 2,
stk. 1, litra a og b. |
| | 2) Juridiske personer omfattet af
fondsbeskatningsloven § 1. |
| | 3) Fysiske personer omfattet af kildeskattelovens
§ 1 eller § 2, stk. 1, litra e, og
dødsboer omfattet af dødsboskatteloven, dog alle
alene for så vidt angår opgørelsen af indkomst
fra erhvervsmæssig virksomhed. |
| | 4) Fysiske personer omfattet af kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, litra d. |
| | Stk. 7. Driver en skattepligtig som
nævnt i stk. 6, nr. 3 og 4, flere virksomheder, der
anvender forskellige regnskabsvalutaer, skal den skattepligtige
vælge en fælles referencevaluta for samtlige sine
virksomheder. Referencevalutaen skal være en valuta, der
anvendes som bogføringsvaluta af en af den skattepligtiges
virksomheder, eller dansk mønt. Det skattemæssige
årsregnskab for virksomhederne skal udarbejdes i den
pågældende referencevaluta, og resultatet omregnes til
dansk mønt, jf. stk. 8. |
| | Stk. 8. Omregningen af resultatet til
dansk mønt, jf. stk. 3, 1. pkt., og stk. 7, 3.
pkt., skal ske efter kursen på statustidspunktet eller efter
en gennemsnitskurs for indkomståret. Valget af kursen
på statustidspunktet eller en gennemsnitskurs for
indkomståret er bindende for efterfølgende
indkomstår dog ikke ved overgang til udarbejdelse af
skattemæssigt årsregnskab i anden valuta, jf.
stk. 5. Ved omregning af resultatet skal der anvendes en af
Danmarks Nationalbank eller Den Europæiske Centralbank
fastsat kurs. Anvendes en valuta, der ikke er kursfastsat af
Danmarks Nationalbank eller af Den Europæiske Centralbank,
anvendes valutakurser offentliggjort af den bank, som er
centralbank for den valuta, der er valgt efter stk. 3,
både for så vidt angår kursen på
statustidspunktet og en gennemsnitkurs for indkomståret. Ved
omregning af indkomstårets transaktioner anvendes en af
Danmarks Nationalbank, Den Europæiske Centralbank eller den
bank, som er centralbank for den valuta, der er valgt efter stk. 3,
fastsat kurs. Udarbejder den skattepligtige skattemæssigt
årsregnskab i fremmed valuta, skal den skattepligtige tillige
omregne uudnyttede tab omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§ 2, ejendomsavancebeskatningslovens § 6 og
kursgevinstlovens § 31 og § 32 efter 1. €"
5. pkt. |
| | Stk. 9. Overgår en skattepligtig
til at udarbejde det skattemæssige årsregnskab i en ny
valuta, skal samtlige anskaffelsessummer, afskrivningsgrundlag,
foretagne afskrivninger, etableringskonti samt øvrige
elementer, som indgår i indkomstopgørelsen, omregnes
til kursen på skæringstidspunktet for indgangen til det
første indkomstår, hvor den nye valuta anvendes.
Skattepligtige fortjenester og fradragsberettigede tab beregnes
på grundlag af den faktiske anskaffelsessum og det faktiske
anskaffelsestidspunkt. Afskrivningsberettigede aktiver anses for
erhvervet til den faktiske anskaffelsessum og afskrevet med de
samlede foretagne skattemæssige afskrivninger. |
| | Stk. 10. Medfører en fusion,
spaltning eller tilførsel af aktiver overgang til en ny
valuta, sker omregningen af anskaffelsessummer,
afskrivningsgrundlag, foretagne afskrivninger, samt øvrige
elementer, som indgår i indkomstopgørelsen, jf.
stk. 9, pr. fusionens vedtagelsestidspunkt. Hvis fusionen,
spaltningen eller tilførslen af aktiver gennemføres
med tilbagevirkende kraft, sker omregningen efter 1. pkt. alene for
de aktiver og passiver, der er i behold på
vedtagelsestidspunktet, mens omregningen efter 1. pkt. for aktiver
og passiver, der er afstået i perioden mellem
virkningstidspunktet og vedtagelsestidspunktet, sker til kursen pr.
afståelsestidspunktet.« |
| | |
Kursgevinstloven: | | § 2 |
| | |
§ 1. Denne lov
omfatter | | 1. I
§ 1 indsættes efter s tk. 2 som nyt
stykke: |
1) gevinst og tab ved afståelse eller
indfrielse af pengefordringer herunder obligationer, pantebreve og
gældsbreve, | | |
2) gevinst og tab ved frigørelse for
gæld og | | |
3) gevinst og tab på terminskontrakter og
aftaler om køberetter og salgsretter uden hensyn til de
regler, der gælder for det underliggende aktiv. | | |
Stk. 2. Fordringer og gæld i
danske kroner betragtes efter denne lov som fordringer og
gæld i fremmed valuta, hvis hovedstolen henholdsvis
restgælden reguleres i forhold til en eller flere
valutakurser. Fordringer og gæld i fremmed valuta betragtes
som fordringer og gæld i danske kroner, hvis hovedstolen
henholdsvis restgælden reguleres i forhold til danske
kroner. | | |
| | » Stk. 3. Hvis en skattepligtig
omfattet af § 2, jf. § 9, eller § 12,
efter skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, udarbejder
skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta, betragtes
fordringer og gæld i den valgte valuta som fordringer og
gæld i danske kroner, mens fordringer og gæld i danske
kroner i stedet betragtes som fordringer og gæld i fremmed
valuta. § 7 og § 14 finder dog anvendelse for
fordringer og gæld i danske kroner.« |
Stk. 3. Loven omfatter ikke gevinst og
tab på fordringer og gæld, der indgår i
beskatningen af avance ved salg af fast ejendom, der
henhører til den skattepligtiges næringsvej, jf.
statsskattelovens § 4, jf. § 5 a. | | Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7. |
Stk. 4. Loven omfatter endvidere ikke
gevinst og tab på konvertible obligationer og
præmieobligationer. | | |
Stk. 5. Pengefordringer, der ikke
forfalder på et forud aftalt tidspunkt, behandles som andre
pengefordringer, når betingelserne i ligningslovens
§ 6 B, stk. 1, nr. 1-3, er opfyldt. | | |
Stk. 6. Gæld, der ikke forfalder
på et forud aftalt tidspunkt, behandles som anden gæld,
når betingelserne i ligningslovens § 6 B,
stk. 1, nr. 1-3, er opfyldt. | | |
| | |
§ 12. Personer,
der er skattepligtige efter kildeskatteloven, og dødsboer,
der er skattepligtige efter dødsboskatteloven, skal ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregne gevinst
og tab på fordringer og gæld, som omfattes af
§ 1, efter de regler, der er angivet i dette kapitel samt
i kapitel 4, 5 og 7. | | 2. I § 12
indsættes som 2. pkt. : »For skattepligtige omfattet af 1. pkt.,
der udarbejder skattemæssigt årsregnskab i fremmed
valuta efter skattekontrollovens § 3 C, stk. 3,
finder § 7 tillige anvendelse.« |
| | |
Pensionsafkastbeskatningsloven: | | § 3 |
| | |
§ 2. - - - Stk. 5. Ved opgørelsen af
pensionskassers beskatningsgrundlag finder kursgevinstlovens
§ 1, stk. 5 og 6, og ligningslovens § 6 B
tilsvarende anvendelse. | | 1. I § 2,
stk. 5, ændres »kursgevinstlovens
§ 1, stk. 5 og 6« til:
»kursgevinstlovens § 1, stk. 6 og
7«. |
| | |
Skattestyrelsesloven: | | § 4 |
| | |
§ 2. Den
kommunale skattemyndighed foretager: | | 1. I
§ 2 indsættes efter nr. 6 som nyt nr.
7 og 8 : |
1) Skatteansættelsen af indkomst for
fysiske personer og dødsboer. | | |
2) Efterprøvelse af passivposter efter
boafgiftslovens § 13 a, der ikke vedrører
værdiansættelsen efter boafgiftslovens
§ 12. | | |
3) Beregning af passivposter efter
kildeskattelovens § 33 D i de tilfælde, hvor en
gave er indkomstskattepligtig efter statsskattelovens
§ 4, litra c. | | |
4) Skatteansættelse efter lov om en
kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat. | | |
5) Ansættelse for fysiske personer og
dødsboer af underskud og tab, der kun kan modregnes i
skattepligtig indkomst fra kilder af samme art, som underskuddet
eller tabet vedrører. | | |
6) Behandling af anmodning om bindende
ligningssvar efter kapitel 2 B. | | |
| | »7) Ansættelse af
anskaffelsessummer mv. opgjort efter skattekontrollovens
§ 3 C, stk. 9, for fysiske personer og
dødsboer. |
| | 8) Behandling af anmodninger efter
skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, 3. pkt., og
stk. 5, for fysiske personer og dødsboer.« |
| | |
§ 12 A. Told-
og skatteforvaltningen foretager skatteansættelser af
indkomst og ansættelse af underskud og tab, der kun kan
modregnes i skattepligtig indkomst fra kilder af samme art, som
underskuddet eller tabet vedrører, for juridiske personer
bortset fra dødsboer. Told- og skatteforvaltningen behandler
desuden anmodning om bindende ligningssvar efter kapitel 2 B, i det
omfang kompetencen ikke er henlagt til de kommunale
skattemyndigheder efter stk. 2. § 3, stk. 4 og
5, og § 21, stk. 3, 1.-4. pkt., finder tilsvarende
anvendelse, bortset fra på bindende ligningssvar.
Afgørelser i 1. instans efter 1. og 2. pkt. påklages
til Landsskatteretten, med mindre andet er bestemt efter
§ 5. | | 2. I § 12
A indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: |
| | » Stk. 2. Told- og
skatteforvaltningen foretager ansættelse af
anskaffelsessummer mv. opgjort efter skattekontrollovens
§ 3 C, stk. 9 og 10, for juridiske personer bortset
fra dødsboer, samt træffer afgørelse efter
skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, 3. pkt., og
stk. 5. § 3, stk. 4 og 5 finder tilsvarende
anvendelse. Afgørelser i 1. instans efter 1. pkt.
påklages til Landsskatteretten, medmindre andet er bestemt
efter § 5.« |
Stk. 2. Skatteministeren kan
indgå aftale med en kommunalbestyrelse eller en bestyrelse
for et kommunalt fællesskab som nævnt i § 1 B
om udførelse af ligning af juridiske personer, bortset fra
dødsboer, med dertil hørende administrative opgaver.
I aftalen kan indgå bestemmelser om ydelse af vederlag til
kommunen. | | Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| | |
§ 23.
Landsskatteretten påkender klager over afgørelser
af: | | 3. § 23, stk. 1, nr.
8, affattes således: |
1) Spørgsmål om
skatteansættelse af indkomst efter § 2, nr. 1, jf.
§ 5, § 12 A, § 14, stk. 4, og
§ 19, stk. 1. | | |
2) Spørgsmål om efterprøvelse
af passivposter efter § 2, nr. 2, jf. § 5,
§ 14, stk. 4, og § 19, stk. 1. | | |
3) Spørgsmål om beregning af
passivposter efter § 2, nr. 3, jf. § 5,
§ 14, stk. 4, og § 19, stk. 1. | | |
4) Spørgsmål om
skatteansættelse efter lov om en kommunal og amtskommunal
ejendomsværdiskat. | | |
5) Spørgsmål om vurdering af fast
ejendom efter § 16 B, § 19, stk. 1, og
§ 22 B. | | |
6) Spørgsmål om bindende
forhåndsbesked efter § 20 A, jf. § 17,
stk. 3, 2. pkt. | | |
7) Spørgsmål, der efter anden
lovgivning kan påklages til Landsskatteretten. | | |
8) Spørgsmål om ansættelse
efter § 2, nr. 5, jf. § 5, og § 12 A
af underskud og tab, der kun kan modregnes i skattepligtig indkomst
fra kilder af samme art, som underskuddet eller tabet
vedrører. | | »8) Spørgsmål om
ansættelse efter § 2, nr. 5, jf. § 5, og
§ 12 A, stk. 1, af underskud og tab, der kun kan
modregnes i skattepligtig indkomst fra kilder af samme art, som
underskuddet eller tabet vedrører, og spørgsmål
om ansættelse efter § 12 A, stk. 2, af
anskaffelsessummer mv. opgjort efter skattekontrollovens
§ 3 C, stk. 9 og 10.« |
9) Afgørelser, der efter skatteministerens
bestemmelse efter § 38 A, stk. 2, kan påklages
til Landsskatteretten. | | |
10) Spørgsmål om bindende
ligningssvar efter § 20 E, jf. § 5. | | |
- - - | | |