Skriftlig fremsættelse (17. november
2004)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af elektricitet, lov om
afgift af ledningsført vand og lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v. ( Nedsættelse af visse
afgifter på virksomheders ressourceforbrug m.v.).
(Lovforslag nr. L 124).
Lovforslaget indeholder forslag om, at
biobrændstoffer til motorbrændstof bliver fritaget for
CO2 -afgift, at afgiften på svovlfri benzin og
svovlfri diesel bliver lempet, at bilaget til vandafgiftsloven
ophæves, en præcisering vedr. CO2 -afgift af
det kvoteomfattede forbrug af brændsler i
industrivirksomheder, samt at registreringsafgiften af brugte biler
og motorcykler, der ikke tidligere har været registreret her
i landet, nedsættes med 60 kr. Lovforslaget er et led i
regeringens politik om en omkostningseffektiv miljøpolitik
og mest miljø for pengene.
Lempelse for
biobrændstoffer
Den foreslåede fritagelse for
biobrændstoffer tilgodeser, at biobrændstoffer er
næsten CO2 -neutrale. Afgiftsrabatten vil netop
svare til biobrændstoffernes CO2 -fordel.
Lempelse for svovlfri diesel og
benzin
Med henblik på allerede nu at fremme
omsætningen af svovlfri diesel og benzin foreslås det
at indføre en midlertidig afgiftsdifferentiering,
således at afgiften på svovlfri diesel og benzin bliver
sænket med et beløb svarende til den skønnede
miljøeffekt. Afgiften sænkes med 2 øre/liter
for svovlfri diesel og 4 øre/liter for svovlfri benzin
indtil 1. januar 2009. Fra 1. januar 2009 skærpes EU-kravet
til indholdet af svovl, så det bliver obligatorisk at anvende
svovlfattig diesel og benzin, hvorved miljøbegrundelsen for
differentieringen bortfalder.
Præcisering vedr.
CO2 -afgift af brændsler i kvoteomfattede
industrivirksomheder
Folketinget vedtog ved lov nr. 464 af 9. juni
2004, at CO2 -afgiften af det kvoteomfattede forbrug af
brændsler i industrivirksomheder skal godtgøres fuldt
ud. Efter lovens vedtagelse har det imidlertid vist sig, at enkelte
kvoteomfattede virksomheder ikke kan opnå den tilsigtede
lempelse pga. en særlige virksomhedskonstruktion, hvor
energiproduktionen er udlagt i en særligt selskab. Det
foreslås, at kuldioxidafgiftsloven præciseres,
således at de kvoteomfattede virksomheder kan opnå den
tilsigtede afgiftslempelse.
Ophævelse af bilaget til
vandafgiftsloven
Ophævelsen af bilaget til
vandafgiftsloven medfører, at visse erhverv, som ved
gældende lov er omfattet af bilaget til loven, får
adgang til tilbagebetaling af vandafgiften. Ophævelsen af
bilaget til vandafgiften sker dels af hensyn til forenkling og
ligestilling af betaling af vandafgift for momsregistrerede
virksomheder og dels af hensyn til EU-retten.
Nedsættelse af
registreringsafgiften for brugte biler og motorcykler
Registreringsafgiften af brugte biler og
motorcykler, der ikke tidligere har været registreret her i
landet, nedsættes med 60 kr. Nedsættelsen skal
kompensere de borgere, der indfører brugte biler og
motorcykler for, at det udvidede registreringssyn, der foretages af
hensyn til fastsættelsen af registreringsafgiften, må
antages at blive dyrere end almindelige registreringssyn, når
disse fra 1. januar 2005, ikke længere er en ydelse, som
Statens Bilinspektion udfører for ToldSkat uden merpris for
borgeren.
Provenumæssige
konsekvenser
Fritagelse af CO2 -afgift for
biobrændstof forventes ikke at have væsentlige
provenumæssige effekter. Provenutabet ved afgiftslempelsen
for svovlfri benzin og diesel (helårsvirkning) er ca. 120
mio. kr. fordelt med ca. 45 mio. kr. for diesel og ca. 75 mio. kr.
for benzin. Det samlede provenutab kan dog være mindre det
første år som følge af indfasningen af svovlfri
brændstof. Ophævelsen af bilaget til vandafgiftsloven
og ændringen af registreringsafgiften forventes at
medføre et provenutab på henholdsvis ca. 4 mio. kr. og
knap 1 mio. kr.
Forslaget findes at være i
overensstemmelse med EU-retten, dog skal præciseringen af
CO2 -afgiften for kvotevirksomheder samt
ophævelsen af bilaget til vandafgiftsloven godkendes af
Kommissionen efter statsstøttereglerne, før disse kan
træde i kraft. Afgiftslempelserne for biobrændstoffer,
svovlfri diesel og benzin og registreringsafgiften træder i
kraft den 1. januar 2005.
Lovforslaget vil blive sendt i høring
samtidig med fremsættelsen. Det har ikke været muligt
at sende lovforslaget i høring tidligere, da
spørgsmålet om finansieringen er indgået i
forhandlingerne om finansloven 2005.
Med disse bemærkninger skal jeg anbefale
forslaget til Folketingets hurtige og velvillige behandling.