Skriftlig fremsættelse (12. januar
2005)
Undervisningsministeren (Ulla
Tørnæs) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen (Styrket undervisning i dansk som andetsprog, herunder
ved udvidet adgang til at henvise tosprogede elever til andre
skoler end distriktsskolen)
(Lovforslag nr. L 161).
Lovforslaget tilsigter at afhjælpe det
forhold, at tosprogede elever generelt klarer sig dårligere i
uddannelsessystemet. Ved afslutningen af grundskolen har hver anden
tosprogede elev således ikke de fornødne
læsefærdigheder til at kunne gennemføre en
ungdomsuddannelse. Samtidig viser en ny evaluering af dansk som
andetsprog i folkeskolen, at kommunernes indsats på
området er meget svingende, og at der er behov for
forbedringer. Folkeskolen spiller en meget central rolle i
integrationsprocessen af tosprogede børn og unge i
samfundet. Lovforslaget fremsættes for at skabe bedre rammer
for, at kommunerne kan løfte opgaven, således at
udviklingen kan vendes, og derved skabe det bedste grundlag for den
enkelte elevs integration i det danske samfund.
Med forslaget udvides muligheden for ved
optagelsen i folkeskolen at henvise tosprogede elever med
sprogstøttebehov til andre skoler end distriktsskolen til
også at gælde elever, der ud fra en individuel
pædagogisk vurdering har et ikke uvæsentligt behov for
undervisning i dansk som andetsprog, og hvor det vurderes at
være pædagogisk påkrævet at henvise eleven
til en anden skole end distriktsskolen. Lovforslaget omfatter
dermed også elever, der kan deltage i klassens almindelige
undervisning, hvis de får særlig støtte i form
af undervisning i dansk som andetsprog på hold mv. i nogle
ugentlige timer, herunder elever der overgår til almindelig
undervisning efter endt modtagelsesklasseforløb. I dag er
der alene mulighed for at henvise tosprogede elever med et
sprogstøttebehov til en modtagelsesklasse på en anden
skole end distriktsskolen samt til særlige klasser for
elever, der ankommer til Danmark sent i skoleforløbet.
Udvidelsen af muligheden for at henvise eleverne
til andre skoler end distriktsskolen tilsigter at give eleven de
bedste betingelser for tilegnelse af det danske sprog.
Det bliver op til lokal beslutning at
afgøre, om undervisningen bedst sikres på
distriktsskolen, eller om der er pædagogiske grunde til at
henvise eleverne til en skole, hvor undervisningen særligt er
tilrettelagt med henblik på at tilgodese tosprogede elevers
behov for sproglig og faglig udvikling. Det kan bl.a. vurderes, at
undervisningen bedst kan sikres på skoler, hvor andelen af
tosprogede elever med sprogstøttebehov ikke er så
stor, og hvor der samtidig sikres en undervisning, der er
tilrettelagt under hensyn til tosprogede elever med behov for
undervisning i dansk som andetsprog. Afgørelsen om placering
af den enkelte elev skal foretages efter en konkret individuel
vurdering af den enkelte elevs sprogstøttebehov.
Det vil blive indarbejdet i
bekendtgørelsen om folkeskolens undervisning i dansk som
andetsprog, at det løbende skal vurderes, om der fortsat er
et ikke uvæsentligt behov for undervisning i dansk som
andetsprog. Når det nævnte behov for undervisning i
dansk som andetsprog ikke længere er der, skal eleven have
tilbud om overførsel til distriktsskolen. Eleven vil
også kunne vælge at forblive på den skole,
hvortil den pågældende har været henvist.
Forslaget rummer, at hvis dette vælges, vil eleven fortsat
have ret til fri befordring efter gældende regler.
Derudover vil det i forlængelse af en
anbefaling fra OECD blive fastsat, at den supplerende undervisning
i dansk som andetsprog, som ikke foregår som en integreret
del af undervisningen i klassen, almindeligvis foregår uden
for den almindelige undervisningstid, så eleven ikke
går glip af den undervisning, der finder sted i klassen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg
mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i
det høje Ting.