L 161 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om folkeskolen. (Styrket undervisning i dansk som
andetsprog, herunder ved udvidet adgang til at henvise tosprogede
elever til andre skoler end distriktsskolen).
Fremsat den 12. januar 2005 af
undervisningsministeren (Ulla Tørnæs)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Styrket undervisning i dansk som andetsprog,
herunder ved udvidet adgang til at henvise tosprogede elever til
andre skoler end distriktsskolen)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 870 af 21. oktober 2003, som
ændret ved lov nr. 360 af 19. maj 2004, lov nr. 477 af 9.
juni 2004 og lov nr. 1457 af 22. december 2004, foretages
følgende ændringer:
1. § 5,
stk. 7, 3. pkt., affattes således:
»Undervisningsministeren kan fravige § 5,
stk. 1 €"4, §§ 7 og 8 og § 16, stk. 1, i
forbindelse med fastsættelse af regler om undervisning i
dansk som andetsprog og modersmålsundervisning.«
2. I § 5
indsættes som stk. 8 :
»Stk. 8. Undervisningsministeren kan
i forbindelse med fastsættelse af regler om undervisning i
dansk som andetsprog til tosprogede børn, jf. stk. 7,
tillige fravige § 36, stk. 2, for tilfælde, hvor det ved
optagelsen vurderes, at eleven har et ikke uvæsentligt behov
for sprogstøtte, og det vurderes at være
pædagogisk påkrævet at henvise eleven til en
anden skole end distriktsskolen. Vurderingen skal foretages ud fra
en individuel vurdering af elevens sproglige behov.«
3. § 26,
stk. 6, affattes således:
» Stk. 6. Bestemmelserne i stk. 1
omfatter ikke elever, som undervises i en anden skole end
distriktsskolen, bortset fra elever, der er henvist til
undervisning i henhold til § 5, stk. 7 og 8, og § 22.
Bestemmelserne i stk. 1 omfatter også elever, der
fortsætter skolegangen i en skole, hvortil eleven har
været henvist i henhold til § 5, stk. 8.«
4. I § 36, stk.
5, 1. pkt., udgår »§ 5, stk. 7,«.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. marts 2005, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Reglerne om henvisning til en anden
skole end distriktsskolen i medfør af bekendtgørelse
nr. 63 af 28. januar 1998 om folkeskolens undervisning i dansk som
andetsprog forbliver i kraft for de elever, som er optaget i
folkeskolen før den 1. marts 2005.
Stk. 3. Bestemmelsen i § 1, nr. 4,
finder ikke anvendelse for de elever, som er henvist til en anden
skole end distriktsskolen før den 1. marts 2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for
lovforslaget
Skolegangen er en vigtig fase i alle børns
liv. Den skal være med til at ruste dem til det voksne liv.
Ikke kun fagligt i relation til en eventuel videre uddannelse og et
arbejdsliv, men også til det sociale liv i samfundet, der
bindes sammen af fælles værdisæt og normer og en
fælles forståelse af og for hinanden. Folkeskolen er en
af de institutioner, der bidrager mest til formidling af de
fælles værdier i det danske samfund. Folkeskolen skaber
samtidig forudsætninger for, at kulturmødet kan blive
af gensidig værdi. Derfor spiller folkeskolen en meget
central rolle i integrationsprocessen af tosprogede børn og
unge i samfundet.
Ved afslutningen af grundskolen har hver anden
tosprogede elev ikke de fornødne læsefærdigheder
til at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse. Samtidig viser
en ny evaluering af dansk som andetsprog i folkeskolen, at
kommunernes indsats på området er meget svingende, og
at der er behov for forbedringer. Regeringen ønsker derfor
at skabe de bedst mulige rammer for, at kommunerne kan løfte
opgaven, således at udviklingen kan vendes, og derved give
mulighed for at tosprogede får optimale danskkundskaber og
det nødvendige faglige udbytte af skolens undervisning.
Hermed skabes det bedste grundlag for den enkelte elevs integration
i det danske samfund.
I folkeskolen er der i dag mange elever, der i
deres opvækst har brug for at kunne flere sprog. Nogle har
behov for støtte i dansktilegnelsen. Den omtalte evaluering
af dansk som andetsprog viser, at ca. halvdelen af alle tosprogede
elever i dag modtager sprogstøtte. Regeringen finder det
stadig stigende antal af tosprogede elever med behov for
støtte i dansk som andetsprog og de konstaterede
dårlige skolepræstationer bekymrende.
Udviklingen gennem de seneste 10 år har
vist, at antallet af tosprogede elever er fordoblet fra 1993/94 til
2003/04, så andelen af tosprogede elever i folkeskolen i dag
udgør ca. 10 pct. Denne udvikling vil fortsætte.
Antallet af tosprogede elever i børnehaveklassen i
skoleåret 2002/03 var således mere end det dobbelte af
elevtallet i 10. klasse. Dertil kommer, at antallet af skoler med
en overvægt af tosprogede elever er steget betragteligt.
Regeringen tog allerede i sidste
folketingssamling ved lovforslag nr. L 194 (Folketinget 2003-04),
om ændring af lov om folkeskolen, vedtaget som lov nr. 477 af
9. juni 2004, et vigtigt skridt i forhold til
målsætningen om at sikre alle elever det maksimale
faglige og sociale udbytte af skolens undervisning ved at
indføre obligatorisk sprogstimulering af alle tosprogede
børn i førskolealderen med behov herfor.
I forlængelse heraf og i tillæg til
de eksisterende fastholdelses- og fordelingsstrategier
ønsker regeringen med forslaget at give kommunerne og
skolerne de nødvendige redskaber for at finde lokale
løsninger for at kunne styrke folkeskolens undervisning af
tosprogede elever for derved at afhjælpe det forhold, at
tosprogede elever generelt klarer sig dårligere i
uddannelsessystemet. Som eksempler på eksisterende
fastholdelses- og fordelingsstrategier kan nævnes skoler,
hvor der sker en kvalitetsudvikling med henblik på at
fastholde ressourcestærke familier. Derudover kan
forældrenes frivillige søgen til andre skoler fremmes
med rådgivning og vejledning mv.
2. Lovforslagets indhold
Den gældende bemyndigelse for
undervisningsministeren til at fastsætte regler om
undervisning i dansk som andetsprog og til at fravige visse af
folkeskolelovens bestemmelser, herunder lovens § 36, stk. 2,
blev indføjet i loven ved lov nr. 413 af 25. maj 1996.
Bemærkningerne til lovforslaget - lovforslag nr. L 147
(Folketinget 1995-96) - angiver rammerne for udmøntningen af
bemyndigelsen. På grundlag heraf fremgår det bl.a. af
den gældende bekendtgørelse om folkeskolens
undervisning i dansk som andetsprog, at elever, der har behov for
basisundervisning i dansk i modtagelsesklasser (klasser, hvor
eleverne i begyndelsen har alle eller den overvejende del af
timerne uden for den almindelige klasse på grund af manglende
danskkundskaber) eller i særlige klasser for 8.€"10.
klassetrin, efter kommunalbestyrelsens beslutning kan henvises til
en anden skole i kommunen, hvis det er påkrævet af
pædagogiske hensyn. Ifølge lovbemærkningerne
sigtes der i forbindelse med reglerne om henvisninger til
modtagelsesklasser alene til elever, der efter en individuel
vurdering findes ikke at kunne dansk ved optagelsen i folkeskolen.
Det forudsættes, at elever, der er i stand til at deltage i
klassens almindelige undervisning, hvis de får særlig
støtte på hold mv. i nogle ugentlige timer, straks
påbegynder undervisningen i den almindelige klasse.
Hidtil har det således alene været
muligt at henvise tosprogede elever med behov for basisundervisning
i dansk som andetsprog til modtagelsesklasser samt til
særlige klasser for 8. €" 10. klassetrin (for elever,
der er ankommet til Danmark sent i skoleforløbet) på
andre skoler end distriktsskolen. Med forslaget udvides muligheden
for henvisning til andre skoler end distriktsskolen til også
at gælde elever, der ud fra en pædagogisk vurdering har
et ikke uvæsentligt behov for undervisning i dansk som
andetsprog. Lovforslaget omfatter dermed også elever, der kan
deltage i klassens almindelige undervisning, hvis de får
støtte i form af undervisning i dansk som andetsprog
på hold mv. i nogle ugentlige timer, herunder elever der
overgår til almindelig undervisning efter endt
modtagelsesklasseforløb. Der henvises nærmere herom
til de specielle bemærkninger til § 1, nr. 2. Som
konsekvens af en vedtagelse af forslaget vil den gældende
bekendtgørelse blive ændret således, at
kommunernes mulighed for at henvise elever til andre skoler end
distriktsskolen, når de anførte betingelser er
opfyldt, også kommer til at omfatte den del af
basisundervisningen i dansk som andetsprog, som ikke foregår
i modtagelsesklasser, men på særlige hold eller som
enkeltmandsundervisning.
Det bliver op til lokal beslutning at
afgøre, om undervisningen bedst sikres på
distriktsskolen, eller om der er pædagogiske grunde til at
henvise eleverne til en skole, hvor undervisningen særligt er
tilrettelagt med henblik på at tilgodese tosprogede elevers
behov for sproglig og faglig udvikling. Det kan bl.a. vurderes, at
undervisningen bedst kan sikres på skoler, hvor andelen af
tosprogede elever med sprogstøttebehov ikke er så
stor, og hvor der samtidig sikres en undervisning, der er
tilrettelagt under hensyn til tosprogede elever med behov for
undervisning i dansk som andetsprog. Det forudsættes, at
afgørelse om den enkelte elevs placering træffes
på baggrund af en konkret pædagogisk vurdering af den
enkelte elevs sprogstøttebehov sammenholdt med forholdene i
klassen og på skolen i øvrigt. Der henvises
nærmere herom til de specielle bemærkninger til §
1, nr. 2.
Skoler med særlige pædagogiske tilbud
til tosprogede elever med sprogstøttebehov kan fx være
skoler, der har samlet ekspertise i et sprogstøttecenter
eller lign., har samlet undervisningen i sproggrupper tilknyttet
tosprogede lærere eller af anden grund kan sikre, at elever
med ikke uvæsentlige behov for sprogstøtte kan
få den nødvendige undervisning. Det forudsættes,
at der ved henvisning til skoler med overvejende tosprogede elever
med sprogstøttebehov sker en nøje afvejning af
fordelene ved en sådan skoles pædagogiske tilbud for
tosprogede elever sammenholdt med ulempen ved at samle eleverne
på skoler med mange tosprogede elever med
sprogstøttebehov, hvor det kan være vanskeligt at
inddrage naturlige sprogindlæringssituationer.
Forslagets mulighed for at henvise til andre
skoler, hvor andelen af tosprogede med sprogstøttebehov ikke
er så stor, og hvor der samtidig gives en undervisning, der
er tilrettelagt under hensyn til tosprogede elever med behov for
undervisning i dansk som andetsprog, er bl.a. begrundet i
følgende forhold:
Dansk er andetsprog i Danmark for tosprogede
elever. Andetsprog signaliserer rækkefølge i
sprogtilegnelsen og ikke en rangorden. Andetsproget adskiller sig
fra fremmedsprog ved, at barnet skal bruge andetsproget i sin
dagligdag, og ved at tilegnelsen af fremmedsprog primært sker
via undervisning, mens andetsproget ud over undervisning også
tilegnes uden for undervisningen. Det giver særlige
muligheder for dansktilegnelsen i og uden for undervisningen,
når den tosprogede elev er omgivet af andre elever og voksne,
der har dansk som modersmål eller behersker det på
modersmålsniveau. På skoler med mange tosprogede elever
med sprogstøttebehov kan det, afhængig af de lokale
forhold, få negative konsekvenser for tilegnelsen af dansk,
idet det her kan være vanskeligt at inddrage naturlige
sprogindlæringssituationer i tilegnelse af dansk som
andetsprog.
Det er regeringens opfattelse, at tosprogede
elevers integration bedst fremmes ved, at gode betingelser for
læring og god sprogundervisning følges ad.
Læringsrummet €" det sociale rum - har betydning, men
man lærer ikke dansk ved blot at møde meget dansk. Fra
fremmedsprogsundervisningen er det almindeligt anerkendt, at mens
talesprog (lytte og tale) kan tilegnes intuitivt ved at være
omgivet af målsproget, fordrer skriftsproget (læsning
og skrivning) en tilrettelagt undervisning.
Omfanget af danskpåvirkningen fra elever
med dansk som modersmål eller fra elever, som behersker
sproget på modersmålsniveau, skønnes at
være evident for tosprogedes tilegnelse af dansk. For
tosprogede børn, der vokser op i boligområder med en
høj andel af indvandrere og flygtninge, og som har deres
skolegang på nærområdets skoler, kan det danske
sprog således risikere at blive så begrænset, at
det bliver problematisk at tilegne sig de øvrige fag i
folkeskolen, hvor undervisningssproget er dansk, ligesom samfundets
uskrevne normer og regler kan risikere i vidt omfang at forblive
ukendte.
Det vil blive indarbejdet i
bekendtgørelsen om folkeskolens undervisning i dansk som
andetsprog, at det løbende skal vurderes, om der fortsat er
et ikke uvæsentligt behov for undervisning i dansk som
andetsprog. Når det nævnte behov for undervisning i
dansk som andetsprog ikke længere er der, skal eleven have
tilbud om overførsel til distriktsskolen.
For den nærmere udmøntning af
bestemmelsen henvises til de specielle bemærkninger til
§ 1, nr. 2.
I en undersøgelse af den danske folkeskole
peger OECD på, at det helt bestemt er en uklog
løsning, at tosprogede elever er nødt til at udeblive
fra timer i andre fag for at drage nytte af den ekstra hjælp
i dansk. Det vil derfor blive fastsat i bekendtgørelsen, at
den supplerende undervisning i dansk som andetsprog, som ikke
foregår som en integreret del af undervisningen i klassen,
almindeligvis foregår uden for den almindelige
undervisningstid, så eleven ikke går glip af den
undervisning, der finder sted i klassen.
Forholdet til international
ret.
Det har været overvejet, om en fravigelse
af retten til distriktsskolen i forbindelse med undervisning i
dansk som andetsprog kan anses for foreneligt med Danmarks
internationale forpligtelser og EU-retten. For sidstnævnte
henvises særskilt til pkt. 9.
Forskelsbehandling på grundlag af manglende
danskkundskaber kan i nogle tilfælde falde ind under begrebet
forskelsbehandling på grundlag af sprog, national eller
etnisk oprindelse.
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
og FN-konventionen om borgerlige og politiske rettigheder
indeholder begge et næsten enslydende forbud mod
diskrimination på grund af bl.a. sprog og national oprindelse
og tilhørsforhold og fortolkes derfor i overensstemmelse med
hinanden.
Efter Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis er det ikke enhver
forskelsbehandling, der kan anses for at være en
krænkelse af diskriminationsforbudet. Ved vurderingen af
forskelsbehandlingen er det bl.a. afgørende, om der
foreligger en saglig begrundelse for forskelsbehandlingen, og om
der er proportionalitet mellem mål og midler.
Efter FN-konventionen om afskaffelse af enhver
form for racediskrimination anses det i visse tilfælde ikke
for ulovlig diskrimination at træffe særlige
foranstaltninger for etniske grupper eller enkeltpersoner.
Forskelsbehandling anses for lovlig, hvis den sker for at sikre
tilfredsstillende fremgang for visse etniske grupper eller
enkeltpersoner, der har behov for den beskyttelse, som måtte
være nødvendig for at sikre sådanne grupper
eller enkeltpersoner lige ret til at nyde eller udøve
menneskerettigheder. De særlige foranstaltninger må dog
ikke medføre opretholdelse af særskilte rettigheder
for forskellige racegrupper, og de må kun opretholdes, indtil
formålet med dem er opfyldt.
En henvisning til andre skoler af tosprogede
elever med et ikke uvæsentligt behov for undervisning i dansk
som andetsprog antages ikke at være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser. Det er dog en forudsætning, at
henvisningen skal være påkrævet for at give
børnene en forsvarlig undervisning. Henvisningen må
derfor udelukkende være begrundet i pædagogiske hensyn
til de pågældende børn. Der skal foretages en
konkret vurdering af det pædagogiske spørgsmål,
og andre løsningsmuligheder skal vurderes, før det
kan anses for påkrævet at henvise de tosprogede
børn til en anden skole end distriktsskolen, og henvisningen
kan kun opretholdes indtil formålet hermed er opfyldt.
Den foreslåede forskelsbehandling af
tosprogede børn antages derfor at være i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
3. Henvisninger til relevante
numre af Folketingstidende
Der henvises til lov nr. 413 af 22. maj 1996 om
ændring af lov om folkeskolen (lovforslag nr. 147),
Folketingstidende 1995-96. Folketingets Forhandlinger spalte 2385,
2895, 6165 og 6366, Tillæg A spalte 3157, Tillæg B
spalte 573, Tillæg C spalte 604.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Forslaget skønnes samlet set at være
udgiftsneutralt for kommunerne. Med forslaget er der således
ingen krav eller forventninger om, at der skal ske en styrkelse af
dansktilegnelsen ved en forøgelse af det timemæssige
omfang af undervisning i dansk som andetsprog. Som nævnt
ovenfor er det hensigten at fastsætte regler om, at den
supplerende undervisning i dansk som andetsprog, som ikke
foregår som en integreret del af undervisningen i klassen,
almindeligvis foregår uden for den almindelige
undervisningstid. Der vil ikke herved ske en forøgelse af
lærerressourceforbruget. Forslaget har således alene
til hensigt at give kommunerne et redskab, der kan forøge
mulighederne for, at tosprogede elever bedre kan tilegne sig dansk
inden for eksisterende økonomiske rammer.
Det bliver op til lokal beslutning at
afgøre, om undervisningen bedst sikres på
distriktsskolen, eller om der af hensyn til tosprogede elevers
tilegnelse af dansk er pædagogiske grunde til at henvise
eleverne til en skole, hvor undervisningen særligt er
tilrettelagt med henblik på at tilgodese tosprogede elevers
behov for sproglig og faglig udvikling. Det kan bl.a. vurderes, at
undervisningen bedst kan sikres på skoler, hvor andelen af
tosprogede elever med sprogstøttebehov ikke er så
stor, og hvor der samtidig er den nødvendige
pædagogiske tilrettelæggelse af undervisningen af
tosprogede elever.
Forslaget giver kommunerne en øget
fleksibilitet i indretningen af det lokale skolevæsen, og
rummer herved mulighed for en mere effektiv
ressourceudnyttelse.
En konsekvens af forslaget kan umiddelbart
være forøgede udgifter til befordring af eleverne,
ligesom der kan forekomme administrative merudgifter i kraft af
behovet for at etablere særlige optagelses- eller
visitationsprocedurer samt til eventuelle negative
konsekvenser for klassedannelserne som følge af elevernes
ret til senere optagelse på distriktsskolen, når de
sproglige forudsætninger er til stede. Det er imidlertid op
til den enkelte kommune selv at beslutte, i hvilket omfang den vil
gøre brug af den udvidede adgang til at henvise tosprogede
elever med utilstrækkelige dansksproglige færdigheder
til andre skoler end distriktsskolen, idet kommunen selv
fastsætter rammer for henvisning til andre skoler. Det
må i den forbindelse forventes, at kommunen foretager en
samlet afvejning af de økonomiske konsekvenser ved at
benytte mulighederne. Forslaget vil derfor kunne gennemføres
udgiftsneutralt.
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for stat, kommuner eller amtskommuner.
5. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
EF-traktaten indeholder et forbud mod
restriktioner i den frie bevægelighed af bl.a.
arbejdskraften. I det omfang ordningen vil kunne anses for at
udgøre restriktioner i EF-traktatens forstand, vil
sådanne restriktioner kunne tillades, såfremt de er
begrundet i objektive hensyn, som er uafhængige af de
pågældende arbejdstageres nationalitet, og hvis de
står i rimeligt forhold til de formål, der lovligt
tilstræbes med den pågældende nationale
lovgivning.
Af de ovenfor, jf. navnlig under pkt. 2,
anførte grunde anses ordningen for at være i
overensstemmelse med EU-retten.
10. Høring
Der høres over lovforslaget i forbindelse
med fremsættelsen. Udkastet er sendt til følgende:
Akademikernes Centralorganisation, Amtsrådsforeningen,
Forbundet for Pædagoger og Klubfolk, Børnerådet,
Børne- og Kulturchefforeningen, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Skolelederforening, Danske
skoleelever, Danmarks Lærerforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Friskoleforening, Dansk
Industri, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Efterskoleforeningen, Efterskolernes
Lærerforening, Frederiksberg Kommune, Frie Grundskolers
Fællesråd, Frie Grundskolers Lærerforening,
Grundskolerådet, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Københavns Kommune, Landsforbundet af Voksen- og
Ungdomsundervisere, Landsforeningen af ungdomsskoleledere,
Landsforeningen for opholdssteder og skole- og behandlingstilbud,
Landsorganisationen i Danmark, Rådet for Etniske Minoriteter,
Skole og Samfund, Ungdomsringen, Ungdomsskolernes
Udviklingscenter.
11. Vurdering af konsekvenserne
af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Der henvises til pkt. 9 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget. Lovforslaget indeholder i
øvrigt ikke EU-retlige aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den gældende bemyndigelse for
undervisningsministeren, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 7, til
at fastsætte regler om undervisning i dansk som andetsprog
til tosprogede børn og til i den forbindelse at fravige
visse bestemmelser i folkeskoleloven opsplittes med forslaget,
således at muligheden for at fravige folkeskolelovens §
36, stk. 2, ved fastsættelse af regler om undervisning i
dansk som andetsprog flyttes til et selvstændigt stykke. Der
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2. Samtidig
bortfalder muligheden for at fravige folkeskolelovens § 36,
stk. 2, i forbindelse med fastsættelse af regler om
modersmålsundervisning, da denne mulighed ikke er relevant
for denne type undervisning, og derfor ikke har været
anvendt.
Det vil ved en ændring af
bekendtgørelsen om folkeskolens undervisning i dansk som
andetsprog blive fastsat, at den supplerende undervisning i dansk
som andetsprog, som ikke foregår som en integreret del af
undervisningen i klassen, almindeligvis foregår uden for den
almindelige undervisningstid, således at eleven ikke
går glip af den undervisning, der finder sted i klassen. For
børnehaveklassen til 3. klasse gælder dette dog alene
i det omfang, at undervisningen kan foregå inden for den i
folkeskolelovens § 16, stk. 3, fastsatte længste
skoledag på højst 6 timer, bortset fra ved
særlige arrangementer som fx temadage. For de øvrige
klassetrin skal de rammer, som kommunalbestyrelsen fastsætter
for skoledagens længde, tage højde for, at den
nævnte undervisning almindeligvis foregår uden for den
almindelige undervisningstid.
Efter en individuel vurdering skønnes det,
hvorvidt den tosprogede elev på grund af
utilstrækkeligt dansk ikke vil få tilfredsstillende
udbytte af at deltage i klassens undervisning, selv om der ydes
støtte i klassen, eller hvis det af andre pædagogiske
grunde eller af hensyn til elevens alsidige personlige udvikling
skønnes at være mest hensigtsmæssigt for at
tilgodese elevens behov, at undervisningen foregår parallelt
med klassens undervisning.
En tosproget elev, hvis udvikling kræver en
særlig hensyntagen eller støtte efter reglerne om
specialundervisning, skal fortsat henvises hertil. I den
sammenhæng kan der eksempelvis blive tale om, at
undervisningen i dansk som andetsprog er integreret i
specialundervisningen og foregår i den almindelige
undervisningstid.
Til nr. 2
Den gældende bemyndigelse til
undervisningsministeren er i bemærkningerne til lovforslag
nr. L 147 (Folketinget 1995-96) afgrænset således, at
der alene kan fastsættes regler om fravigelse af
folkeskolelovens § 36, stk. 2, i forbindelse med henvisning
til modtagelsesklasser samt til særlige klasser for 8.
€" 10. klassetrin (for elever, der er tilflyttet til Danmark
sent i skoleforløbet) på andre skoler end
distriktsskolen. Henvisningen til modtagelsesklasser sigter alene
på elever, der efter en individuel vurdering findes ikke at
kunne dansk ved optagelsen i folkeskolen. Det er forudsat, at
elever, der er i stand til at deltage i klassens almindelige
undervisning, hvis de får støtte på hold mv. i
nogle ugentlige timer, straks skal påbegynde undervisningen i
den almindelige klasse.
Med forslaget udvides ministerens bemyndigelse
til at fravige folkeskolelovens § 36, stk. 2, således at
alle tosprogede elever, der ved optagelsen vurderes at have et ikke
uvæsentligt sprogstøttebehov i form af undervisning i
dansk som andetsprog, efter kommunalbestyrelsens beslutning kan
henvises til en anden skole end distriktsskolen, hvis det er
påkrævet af pædagogiske hensyn. Det vil sige, at
også elever, der er i stand til at deltage i klassens
almindelige undervisning, hvis de får særlig
støtte i form af undervisning i dansk som andetsprog
på hold mv. i nogle ugentlige timer, kan henvises til en
anden skole end distriktsskolen, hvis det er pædagogisk
påkrævet ud fra en individuel vurdering af elevens
behov.
Ved optagelse forstås den ordinære
optagelse ved skolestart, herunder af elever som flytter til
Danmark og derfor først påbegynder skolegangen
på et senere klassetrin, og optagelse i forbindelse med
skoleskift ved flytning mv.
Med den udvidede mulighed for
undervisningsministeren til at fastsætte regler om henvisning
af elever til andre skoler end distriktsskolen i forbindelse med
undervisning i dansk som andetsprog er henvisningen til § 36,
stk. 2, med forslaget flyttet fra folkeskolelovens § 5, stk.
7, til et nyt stk. 8, der tillige i forhold til muligheden for at
fravige § 36, stk. 2, angiver, at det er en betingelse, at
eleven har et ikke uvæsentligt behov for sprogstøtte,
og at det er pædagogisk påkrævet at henvise den
pågældende til en anden skole end distriktsskolen.
Vurderingen skal foretages ud fra en individuel vurdering af
elevens sproglige behov.
For så vidt angår den gældende
mulighed for at henvise tosprogede elever med behov for
basisundervisning i dansk til modtagelsesklasser på andre
skoler, gælder der allerede i dag et tilsvarende krav om en
sådan proportionalitetsvurdering, som fremgår af
forslaget, jf. bekendtgørelsen om folkeskolens undervisning
i dansk som andetsprog.
Som konsekvens af en vedtagelse af forslaget vil
den gældende bekendtgørelse blive ændret
således, at muligheden for at henvise elever til andre skoler
end distriktsskolen, når de anførte betingelser er
opfyldt, også kommer til at omfatte den del af
basisundervisningen i dansk som andetsprog, som ikke foregår
i modtagelsesklasser, men på særlige hold eller som
enkeltmandsundervisning.
Det er hensigten i den kommende ændring af
bekendtgørelsen at udmønte undervisningsministerens
bemyndigelse således, at der fortsat sondres mellem
basisundervisning i dansk som andetsprog for elever, der ikke har
tilstrækkeligt kendskab til dansk til at kunne deltage i den
almindelige klasse, og supplerende undervisning i dansk som
andetsprog for elever, der straks kan deltage i den almindelige
undervisning, hvis der gives den pågældende
støtte i form af undervisning i dansk som andetsprog i et
antal ugentlige timer.
For så vidt angår visiteringen til
undervisning i dansk som andetsprog, vil det fortsat være
skolelederen, der i forbindelse med optagelsen vurderer, om eleven
har behov for undervisning i dansk som andetsprog og behovets
omfang, herunder om det pædagogisk er påkrævet at
henvise eleven til en anden skole. Dette sker inden for den
beslutningsramme, som kommunalbestyrelsen fastsætter i
medfør af folkeskolelovens § 40, stk. 2, nr. 7, bl.a.
eventuel mulighed for at henvise til andre skoler i kommunen og i
givet fald til hvilke skoler.
I den pædagogiske bedømmelse af, om
det er påkrævet at henvise til en anden skole end
distriktsskolen, skal for det første indgå en
vurdering af, om behovet for undervisning i dansk som andetsprog er
af ikke uvæsentlig grad. Afgørelse om henvisning til
en anden skole end distriktsskolen forudsætter således,
at skolelederen ud fra en konkret individuel vurdering af den
pågældende elevs sproglige udvikling, evt. ved
inddragelse af sagkyndig bistand og brug af testmateriale,
konstaterer et ikke uvæsentligt behov for undervisning i
dansk som andetsprog, der fordrer en særligt tilrettelagt
undervisning med henblik på at imødekomme elevens
behov for faglig og sproglig udvikling. Heri forudsættes at
indgå såvel en vurdering af støtteomfanget som
den forventede varighed heraf. Der vil således være en
formodning for, at en tosproget elev, som vurderes til at kunne
følge undervisningen i den almindelige klasse, hvis der
gives sprogstøtte i begrænset omfang (få
ugentlige timer), almindeligvis ikke vil kunne henvises til en
anden skole end distriktsskolen, da der ikke er et ikke
uvæsentligt behov for sprogstøtte. Tilsvarende vil der
ikke være grundlag for en henvisning, hvis eleven forventes
efter kort tid med begrænset støtte at kunne få
det fulde udbytte af undervisningen.
Med henblik på at give skolerne et bedre
grundlag for at gennemføre den individuelle vurdering, vil
Undervisningsministeriet udvikle vejledende sprogtest på et
forskningsmæssigt grundlag, som stilles til rådighed
for skolerne.
Hvis skolelederen har konstateret, at eleven har
et ikke uvæsentligt sprogstøttebehov, skal der
dernæst ske en vurdering af mulighederne for at tilgodese
elevens behov på distriktsskolen set i forhold til de
muligheder, der måtte være for at give eleven en bedre
læringssituation på en anden af kommunens skoler.
I denne vurdering kan bl.a. indgå
overvejelser om, hvorvidt elevens behov på
tilstrækkelig kvalificeret vis kan tilgodeses på
distriktsskolen, hvis elevsammensætningen indebærer, at
klassen i øvrigt vil få mange tosprogede elever med
behov for undervisning i dansk som andetsprog med den konsekvens,
at det faglige niveau og undervisningens kvalitet ikke bliver
optimal for den pågældende elev.
I afvejningen kan bl.a. også indgå,
at tilegnelsen af det danske sprog kan styrkes ved, at den
pågældende elev ved skolegang på en skole med en
mindre andel af tosprogede elever med sprogstøttebehov
får en øget danskpåvirkning fra klassekammerater
med dansk som modersmål eller fra elever, der taler dansk
på et modersmålslignende niveau, og at kommunen har
fastlagt rammer for organisering af undervisningen, der
indebærer, at elevens behov ved denne skole tilgodeses
på særlig vis.
Det kan endvidere indgå i afvejningen, om
der inden for kommunen er mulighed for at henvise til skoler med
særlige pædagogiske tilbud til tosprogede elever med
sprogstøttebehov. Det drejer sig fx om skoler, der har
samlet relevant ekspertise i et sprogstøttecenter eller
lign., har samlet undervisningen i sproggrupper tilknyttet
tosprogede lærere eller af anden grund kan sikre, at elever
med ikke uvæsentlige behov for sprogstøtte kan
få den nødvendige undervisning.
En beslutning om henvisning af en elev til en
anden skole end distriktsskolen er en forvaltningsafgørelse,
og som følge heraf skal bl.a. reglerne om partshøring
i forvaltningsloven iagttages. Forud for en afgørelse om
henvisning skal skolelederen således gøre
forældrene bekendt med grundlaget for beslutningen, og
forældrene skal have lejlighed til at udtale sig herom.
Hvis der er flere elever, som vurderes til i det
væsentlige at have det samme sprogstøttebehov, og der
ikke er tilstrækkelig kapacitet på den skole, hvortil
der påtænkes henvist, kan der blive behov for at
inddrage objektive kriterier ved beslutningen om, hvilken elev der
skal henvises. Det kan fx være, at eleven har søskende
på skolen, afstand mellem hjem og den skole hvortil eleven
påtænkes henvist, og andre objektive kriterier. Det
skal dog præciseres, at det er behovsvurderingen, som er det
centrale, og objektive kriterier kan således alene
udgøre et supplement i særlige tilfælde.
Bekendtgørelsens regel om, at skolelederen
i tvivlstilfælde skal inddrage sagkyndig bistand, vil blive
opretholdt, dog således at kommunalbestyrelsen mere frit vil
kunne anvende den kompetence, som allerede fremgår af
folkeskolelovens § 40, stk. 2, nr. 7, til at fastsætte
retningslinjer om indskrivning og optagelse. Det vil fx kunne
bestemmes, at der altid skal inddrages en sprogkonsulent, anvendes
test eller lign. mv., som grundlag for skolelederens individuelle
pædagogiske vurdering. Denne sagkyndige vurdering af det
sproglige niveau vil kunne foretages såvel centralt i
kommunen, fx i forbindelse med indskrivningen eller på den
enkelte skole alt afhængig af kommunalbestyrelsens besluttede
retningslinjer herfor. En kommunal ordning om fx udvælgelse
af tosprogede elever i forbindelse med indskrivningen skal
naturligvis baseres på saglige kriterier, og midlerne til at
opfylde målet skal være hensigtsmæssige og
nødvendige. Den endelige individuelle pædagogiske
vurdering af elevens sproglige behov, og af om det er
pædagogisk påkrævet at henvise eleven til en
anden skole, vil som nævnt skulle foretages på skolen.
Det vil hermed blive sikret, at skolelederen foretager den konkrete
individuelle vurdering. Det sikres også hermed, at
skolelederens afgørelser om undervisning i dansk som
andetsprog kan påklages til de kommunale skolemyndigheder,
jf. folkeskolelovens § 51.
Når behovet for undervisning i dansk som
andetsprog i det omtalte omfang ikke er der længere, vil
eleven have krav på at kunne blive overført til
distriktsskolen. Forældrene kan også vælge at
lade deres barn fortsætte i den skole, hvor undervisningen er
begyndt. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr.
4.
Det vil blive fastsat, at det løbende skal
vurderes, om der er et behov for undervisning i dansk som
andetsprog, som kan begrunde fortsat opretholdelse af den
pligtmæssige henvisning til en anden skole end
distriktsskolen. Når der ikke længere er et ikke
uvæsentligt behov for undervisning i dansk som andetsprog,
skal eleven have tilbud om overførsel til distriktsskolen,
jf. det ovenfor anførte. For basisundervisning i dansk vil
den højeste tidsramme for denne type af undervisning fortsat
være 2 år. Det vil sige, at eleven efter højst 2
år skal overføres til undervisning i en almindelig
klasse, bortset fra de hidtil gældende undtagelser, der vil
blive videreført.
Hvis basisundervisningen har fundet sted på
en anden skole end distriktsskolen skal der, for at kunne
opretholde henvisningen til denne skole, i forbindelse med
overflytningen fra basisundervisningen ske en vurdering af, om der
er et ikke uvæsentligt støttebehov, som kan begrunde,
at eleven fortsat skal blive på skolen, hvor undervisningen i
dansk som andetsprog har fundet sted, dvs. nu med supplerende
støtte i dansk som andetsprog, eller om eleven vil kunne
overføres til distriktsskolen, hvis der er ønske
herom. Hvis basisundervisningen har fundet sted på
distriktsskolen, vil der ikke efter afslutning af denne type
undervisning kunne ske henvisning til en anden skole ved eventuel
overgang til supplerende undervisning i dansk som andetsprog, selv
om det vurderes, at eleven har et ikke uvæsentligt
sprogstøttebehov. Hensynet er, at eleven ikke efter
én gang at være startet i en skole bør
tåle senere at skulle flytte til en anden, jf. de specielle
bemærkninger nedenfor til § 1, nr. 4.
Til nr. 3
Bestemmelsen fastsætter som noget nyt, at
hvis eleven fortsætter undervisningen på den skole,
hvortil den pågældende har været henvist i
henhold til folkeskolelovens § 5, stk. 8, vil der være
ret til fri befordring efter gældende regler.
Til nr. 4
Bestemmelsen ændres således, at det
sikres, at også elever, som i forbindelse med undervisning i
dansk som andetsprog er henvist til en anden skole end
distriktsskolen, har ret til at fortsætte skolegangen
på denne skole. Dette gælder også, når der
ikke længere er det behov for undervisning i dansk som
andetsprog, som medførte henvisningen til en anden skole end
distriktsskolen. Det vil sige, at når behovet ophører,
har forældrene frit valg mellem distriktsskolen eller fortsat
skolegang på den skole, hvor undervisningen i dansk som
andetsprog har fundet sted. Hvis der er en ordning om frit
skolevalg i kommunen, kan forældrene også vælge
at benytte sig heraf. Hvis forældrene vælger at lade
eleven fortsætte undervisningen på den skole, hvortil
eleven har været henvist, vil der som noget nyt blive ret til
fri befordring efter gældende regler, jf. forslagets §
1, nr. 3.
Hvis basisundervisningen har fundet sted på
distriktsskolen, vil der ikke kunne ske henvisning til en anden
skole ved eventuel overgang til supplerende undervisning i dansk
som andetsprog, jf. bemærkningerne til forslagets § 1,
nr. 2.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2005, dog
således, at reglerne om henvisning i medfør af
bekendtgørelse nr. 63 af 28. januar 1998 forbliver i kraft
for elever, som er optaget i folkeskolen før 1. marts 2005.
Det vil sige, at elever, som er optaget i folkeskolen før
lovens ikrafttræden, og derfor vil være henvist efter
reglerne i den hidtil gældende bekendtgørelse, ikke
vil blive omfattet af de nye henvisningsmuligheder samt
ændringen i medfør af forslagets nr. 4.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 870 af 21. oktober 2003, som
ændret ved lov nr. 360 af 19. maj 2004, lov nr. 477 af 9.
juni 2004 og lov nr. 1457 af 22. december 2004, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 5 €. | | 1.§ 5, stk. 7, 3. pkt.,
affattes således: |
Stk. 7€. Undervisningsministeren kan
fravige § 5, stk. 1-4, §§ 7 og 8, § 16, stk. 1,
og § 36, stk. 2, i forbindelse med fastsættelse af
regler om undervisning i dansk som andetsprog og
modersmålsundervisning. | | »Undervisningsministeren kan fravige § 5,
stk. 1 €"4, §§ 7 og 8 og § 16, stk. 1, i
forbindelse med fastsættelse af regler om undervisning i
dansk som andetsprog og modersmålsundervisning.« |
| | 2. I § 5
indsættes som stk. 8: |
| | » Stk. 8. Undervisningsministeren kan
i forbindelse med fastsættelse af regler om undervisning i
dansk som andetsprog til tosprogede børn, jf. stk. 7,
tillige fravige § 36, stk. 2, for tilfælde, hvor det ved
optagelsen vurderes, at eleven har et ikke uvæsentligt behov
for sprogstøtte, og det vurderes at være
pædagogisk påkrævet at henvise eleven til en
anden skole end distriktsskolen. Vurderingen skal foretages ud fra
en individuel vurdering af elevens sproglige behov.« |
| | |
§ 26. € | | 3. § 26,
stk. 6, affattes således: |
Stk. 6. Bestemmelserne i stk. 1 omfatter
ikke elever, som undervises i en anden skole end distriktsskolen,
bortset fra elever, der er henvist til undervisning i henhold til
§ 5, stk. 7, og § 22. | | » Stk. 6. Bestemmelserne i stk. 1
omfatter ikke elever, som undervises i en anden skole end
distriktsskolen, bortset fra elever, der er henvist til
undervisning i henhold til § 5, stk. 7 og 8, og § 22.
Bestemmelserne i stk. 1 omfatter også elever, der
fortsætter skolegangen i en skole, hvortil eleven har
været henvist i henhold til § 5, stk. 8.« |
| | |
§ 36. €. | | 4. I § 36, stk.
5, 1. pkt., udgår »§ 5, stk. 7,«. |
Stk. 5. En elev, der er optaget i en skole,
har ret til at fortsætte skolegangen i denne skole, jf. dog
§ 3, stk. 2, § 5, stk. 7 og § 22, medmindre der
gennemføres ændringer i kommunens skolestruktur, eller
eleven overflyttes til en anden skole i medfør af §
52€€.. | | |