L 18 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om fleksydelse. (Ændring af anciennitetsreglernes
overgangsbestemmelser, fradrag for feriepenge, ændret
pensionsmodregningsregel m.v.).
Fremsat den 7. oktober 2004 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fleksydelse
(Ændring af anciennitetsreglernes
overgangsbestemmelser, fradrag for feriepenge, ændret
pensionsmodregningsregel mv.)
§ 1
I lov om fleksydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 758 af 26. august 2002, som
ændret ved § 4 i lov nr. 417 af 10. juni 2003,
foretages følgende ændringer:
1. Overalt i loven, dog
ikke i §§ 14, stk. 1, 18, stk. 2, 4. pkt.,
og 36 a, ændres »Beskæftigelsesministeren«
til: »Direktøren for Arbejdsdirektoratet«,
»beskæftigelsesministeren« til:
»direktøren for Arbejdsdirektoratet« og
»Beskæftigelsesministeriet« til:
»Arbejdsdirektoratet«.
2. I § 15, stk. 1,
indsættes som 2.
pkt.:
»Overgang til fleksydelse kan tidligst
ske 3 måneder efter visitationen til fleksjob.«
3.§ 17, stk. 7,
ophæves.
4. I § 18 indsættes
efter stk. 5 som nye stykker:
»Stk. 6. En person, der
overgår til fleksydelse, og som efter det fyldte 60. år
indbetaler på en pensionsordning omfattet af § 15 A
i pensionsbeskatningsloven, skal løbende have opgjort
værdien heraf ved enhver indbetaling til ordningen.
Principperne i stk. 3 finder tilsvarende anvendelse.
Pensionsopgørelsen indgår i beregningen efter
stk. 4. Arbejdsdirektoratet foretager omberegningen efter
stk. 4 i forbindelse med hver yderligere indbetaling på
pensionsordningen.
Stk. 7. Ved indbetaling på en
§ 15 A-pensionsordning efter det fyldte 60. år har
pensionsinstitutter m.v., jf. stk. 2, 1. pkt., pligt til at
foretage indberetning ved hver indbetaling frem til det fyldte 65.
år. Principperne i stk. 2 finder tilsvarende anvendelse.
Personen har en tilsvarende pligt til over for Arbejdsdirektoratet
at oplyse om indbetalinger på disse
pensionsordninger.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 8
og 9 .
5. § 21 affattes
således:
» § 21.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter regler
om, hvilken betydning arbejde og indtægter, herunder
selvstændig virksomhed, i fleksydelsesperioden skal have for
fleksydelsens størrelse.
Stk. 2. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet kan fastsætte regler om kontrol af
arbejde og indtægter for fleksydelsesmodtagere, som har
bopæl, arbejde eller indtægter i Grønland,
på Færøerne eller i et andet EØS-land,
samt om kontrol med, om fleksydelsesmodtageren i øvrigt
opfylder betingelserne for ret til fleksydelse.
Stk. 3. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet fastsætter regler om drift af
selvstændig virksomhed i fleksydelsesperioden.«
6. § 24 ophæves.
7. I
§ 26 indsættes som stk. 2
:
» Stk. 2. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet kan fastsætte regler om løbende
indsendelse af oplysninger om arbejde og indtægter og om
fristen for indsendelse af oplysningerne.«
8.§ 35, stk. 1, 2.
pkt., ophæves.
9.§ 40, stk. 2 og
3, affattes
således:
» Stk. 2. Personer født
før 1. april 1959, jf. dog stk. 1, kan opfylde kravet
til optjeningstiden, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, ved
medlemskab af en anerkendt arbejdsløshedskasse og
indbetaling af efterlønsbidrag eller indbetaling af
fleksydelsesbidrag fra 1. april 1999 til mindst det fyldte 60.
år. Optjeningstiden skal mindst udgøre 20 år
inden for de sidste 25 år. Personen skal have betalt
efterlønsbidrag uafbrudt fra den 1. april 1999 og
fleksydelsesbidrag uafbrudt fra visitationen til fleksjob.
Stk. 3. Personer født i
perioden 1. april 1959-30. juni 1964 kan opfylde kravet til
optjeningstiden, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, ved
medlemskab af en anerkendt arbejdsløshedskasse og
indbetaling af efterlønsbidrag eller indbetaling af
fleksydelsesbidrag fra 1. juli 1999 til mindst det fyldte 60.
år. Optjeningstiden skal mindst udgøre 20 år
inden for de sidste 25 år. Personen skal have betalt
efterlønsbidrag uafbrudt fra den 1. juli 1999 og
fleksydelsesbidrag uafbrudt fra visitationen til
fleksjob.«
10. I
§ 40 indsættes efter stk. 5 som nyt
stykke:
» Stk. 6. For personer, der er
medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse, og som er
fritaget for at betale efterlønsbidrag som følge af,
at personen modtager overgangsydelse eller har fået udstedt
et efterlønsbevis, jf. § 77, stk. 5, nr. 2 og
3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., ligestilles
medlemskab af arbejdsløshedskassen efter fritagelsen med
betaling af efterlønsbidrag efter stk. 1-3.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2005.
Stk. 2. Sager, der er afgjort efter
§ 40, stk. 1, som affattet ved lov nr. 283 af 25.
april 2001, kan efter skriftlig anmodning til Arbejdsdirektoratet
genoptages og blive behandlet efter § 40, stk. 2,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 9.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
I. Indledning
Fleksydelsesordningen blev indført som
led i udmøntningen af aftalen om en
førtidspensionsreform og det rummelige arbejdsmarked fra
december 2000 (Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, Venstre,
Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Centrum
Demokraterne og Kristeligt Folkeparti). Lov om fleksydelse blev
vedtaget som lov nr. 283 af 25. april 2001 og trådte i kraft
1. juli 2001.
De hidtidige administrative erfaringer med
ordningen har vist, at der er behov for visse mindre
ændringer, der bringer loven i bedre overensstemmelse med den
oprindelige hensigt, herunder at personer, som ville kunne
opnå efterløn efter efterlønsordningens
overgangsregler, også vil kunne optjene ret til fleksydelse
ved visitation til fleksjob.
Lovforslaget indeholder
følgende elementer:
1. Karensperiode for overgang til fleksydelse
efter visitation til fleksjob.
2. Omberegning af fradrag for indbetalinger til
pensionsordninger efter § 15 A i
pensionsbeskatningsloven.
3. Fradrag i fleksydelse for udbetalte
feriepenge.
4. Løbende indsendelse af oplysninger om
arbejde ved siden af fleksydelsen.
5. Overgangsbestemmelser for personer
født før 1. juli 1964.
6. Medregning af medlemsperioder af en
arbejdsløshedskasse uden betaling af efterlønsbidrag
til opfyldelse af anciennitetskravet.
I forbindelse med, at fleksydelsesordningen
blev overflyttet fra Socialministeriet til
Beskæftigelsesministeriet, jf. kongelige resolutioner af 27.
november og 4. december 2001, delegerede
beskæftigelsesministeren ved brev af 18. juni 2002
kompetencen til at administrere lov om fleksydelse til
Arbejdsdirektoratet.
Som følge af denne delegation
foreslås det, at beskæftigelsesministerens henholdsvis
Beskæftigelsesministeriets bemyndigelser mv. overalt i loven
ændres til Direktøren for Arbejdsdirektoratet
henholdsvis Arbejdsdirektoratet. Undtaget herfor er dog lovens
§ 14, stk. 1, om beskæftigelsesministerens
hjemmel til at fastsætte regler om betaling og indberetning
af ATP-bidrag efter indstilling fra bestyrelsen for ATP,
§ 18, stk. 2, 4. pkt., hvorefter skatteministeren
efter aftale med beskæftigelsesministeren fortsat
fastsætter nærmere regler om pensionsindberetning, samt
§ 36 a, hvorefter Beskæftigelsesrådet er
rådgivende for beskæftigelsesministeren i
spørgsmål om ydelser efter loven.
1. Karensperiode for overgang til
fleksydelse efter visitation til fleksjob
Efter de gældende regler kan en person,
der visiteres til fleksjob, og som opfylder betingelserne for ret
til fleksydelse, umiddelbart overgå til fleksydelse. Dette
har vist sig i praksis at være uhensigtsmæssigt i nogle
situationer.
For det første bliver
beregningsgrundlaget for personen meget usikkert, hvis overgangen
til fleksydelse sker kort tid efter visitationen til fleksjob.
Fleksydelsen beregnes som udgangspunkt
på baggrund af et gennemsnit af indtægterne i de sidste
12 måneder før overgangen til fleksydelse, dog kun
indtægterne efter visitationen til fleksjob. Det vil sige, at
hvis visitationen er sket mindre end 12 måneder før
overgangen til fleksydelse, beregnes ydelsen på baggrund af
de gennemsnitlige indtægter efter visitationen.
Hvis den periode, der ligger til grund for
beregningen, er meget kort, kan det betyde, at små udsving i
personens indtægtsgrundlag får negative konsekvenser
for den fleksydelse, personen kan modtage.
For det andet er der risiko for en
overvæltning af kommunale udgifter på staten, når
det er muligt at overgå til fleksydelse straks efter
visitationen til fleksjob.
De ydelser, som kommunen skal tilbyde en
person, der er visiteret til fleksjob (tilskud til fleksjob,
ledighedsydelse, kontanthjælp og særlig ydelse), er
alle kommunalt medfinansieret. Fleksydelsen derimod er
fuldstændig statsfinansieret. En visitation til fleksjob uden
reel hensigt om at forsøge at finde et fleksjob vil
således betyde en overvæltning af
forsørgelsesudgiften til personen til staten.
Det foreslås på den baggrund, at
der indføres en karenstid i fleksydelsesordningen,
således at man tidligst kan overgå til fleksydelse,
når der er gået 3 måneder fra visitationen til
fleksjob.
Forslaget medfører ikke en forringelse
af den visiteredes retsstilling i 3-måneders perioden, da den
pågældende er sikret en ydelse fra kommunen, og
fleksydelsen ikke kan blive mindre end denne ydelse.
2. Omberegning af fradrag for
indbetalinger til pensionsordninger efter § 15 A i
pensionsbeskatningsloven
Efter de nugældende regler foretages
der fradrag i fleksydelsen på grundlag af pensionernes
størrelse ved det 60. år. Undtaget herfor er
pensionsopsparinger, der er led i et ansættelsesforhold, og
som udbetales i fleksydelsesperioden. I disse tilfælde
opgøres pensionsfradraget på grundlag af den rent
faktiske pensionsudbetaling.
Det vil sige, at ændringer i
pensionernes størrelse eller oprettelse af nye pensioner
efter det 60. år, ikke har betydning for beregningen af
fradraget i fleksydelsen.
Ved lov nr. 1282 af 20. december 2000 om
ændring af pensionsbeskatningsloven blev det gjort muligt for
selvstændig erhvervsdrivende at oprette såkaldte
§ 15 A-pensionsordninger efter særligt fordelagtige
skatteregler.
Det er alene personer, der opnår en
skattemæssig fortjeneste ved afståelse af
erhvervsmæssig virksomhed eller en andel heraf, der kan
indbetale til en pension efter § 15 A i
pensionsbeskatningsloven. Det gælder også personer, der
kan medregne en sådan fortjeneste, der er opnået af
ægtefællen, til indkomstopgørelsen. Endvidere
omfattes personer, der afstår aktier i et selskab, der driver
erhvervsmæssig virksomhed, og hvori den
pågældende er hovedaktionær.
Personen skal blandt andet være fyldt
55 år inden afståelsen og have drevet selvstændig
virksomhed eller have været hovedaktionær i mindst 10
år inden oprettelsen af pensionsopsparingen. Oprettelsen kan
også ske efter det fyldte 60. år.
Da ændringen i pensionsbeskatningsloven
blev vedtaget, var det ikke muligt for efterlønsberettigede
at indbetale til denne ordning efter det 60. år, med mindre
de opfyldte det såkaldte 2-års-krav (i forhold til de 3
præmieringsordninger: højere sats, lempeligere
pensionsmodregning og optjening af præmie). Baggrunden herfor
var et ønske om at hindre omgåelse af
pensionsmodregningsreglerne i efterlønsordningen.
I bemærkningerne blev det imidlertid
forudsat, at også personer med ret til efterløn burde
have mulighed for at indbetale på en 15 A-pensionsordning,
forudsat indbetalingen tillægges opgørelsen af
pensionsformuen. En sådan pensionsmodregningsadgang blev
indført i efterlønsordningen ved lov nr. 277 af 25.
april 2001, hvorefter størrelsen af pensionsfradraget
ændres, hvis der foretages indbetalinger til
pensionsordninger efter § 15 A i pensionsbeskatningsloven
efter det 60. år. Der blev gennemført en tilsvarende
ændring af delpensionsloven.
I fleksydelsesordningen er der ikke hjemmel
til at foretage en ændring i fradraget for
pensionsopsparinger efter § 15 A i
pensionsbeskatningsloven, hvis der foretages indbetalinger til
pensionsopsparingen efter det 60. år.
Bortset fra denne forskel er reglerne om
fradrag for pensioner i øvrigt ens i de to (tre) ordninger,
med undtagelse af de gunstigere vilkår for fradrag for
pensioner en efterlønsmodtager kan opnå ved at
overgå til efterløn 2 år efter udstedelsen af
efterlønsbeviset.
Det foreslås på den baggrund, at
der i lov om fleksydelse skabes hjemmel til, at indbetalinger til
pensionsordninger efter § 15 A i pensionsbeskatningsloven
efter det 60. år medfører en fornyet beregning af
fradraget i fleksydelsen for pensionsopsparinger.
3. Fradrag i fleksydelse for
udbetalte feriepenge
Reglerne om fradrag for arbejde og
indtægter i efterlønsordningen og i
fleksydelsesordningen er meget ens. I efterlønsordningen
foretages der ud fra princippet om at undgå
dobbeltforsørgelse dog fradrag i efterlønnen, hvis
man samtidig med efterlønnen får udbetalt feriepenge
(ferie med løn og feriegodtgørelse).
I fleksydelsesordningen er der ikke hjemmel
til foretage fradrag for udbetalte feriepenge. I modsætning
til efterlønsmodtagere får fleksydelsesmodtagere
således både udbetalt fuld fleksydelse og
feriepenge.
Det foreslås, at reglerne om arbejde og
indtægts betydning for beregningen af fleksydelsen
harmoniseres med reglerne i efterlønsordningen, ved at der
indføres en hjemmel til administrativt at fastsætte
regler herom. Der vil herefter blive fastsat regler om fradrag i
fleksydelsen, når der holdes ferie med løn eller
feriegodtgørelse, samt særlige regler om kontrol af
arbejde og indtægter for arbejde inden for
EØS-området, Færøerne og Grønland
mv., jf. forslagets § 1, nr. 5.
4. Løbende indsendelse af
oplysninger om arbejde ved siden af fleksydelsen
Efter gældende lovs § 24
fastsættes fradraget i fleksydelsen for arbejde en gang
årligt (pr. 1. april) således, at der fastsættes
et gennemsnitligt månedligt fradrag for arbejde. Hvis den
gennemsnitlige ugentlige arbejdstid ændres med mere end 2
timer, skal der ske omberegning af fleksydelsen.
Erfaringerne fra administrationen af
ordningen viser, at bortset fra de personer, der har
selvstændig bibeskæftigelse ved siden af fleksydelsen,
består fleksydelsesmodtagernes arbejde ved siden af
fleksydelsen langt overvejende af enkeltstående
arbejdsopgaver.
Det betyder, at næsten alle de
modtagere, der har lønarbejde, på eget initiativ skal
underrette Arbejdsdirektoratet om det udførte arbejde.
I princippet skal Arbejdsdirektoratet
herefter foretage en generel omberegning af fleksydelsen på
baggrund af arbejdet. I praksis administreres reglerne dog
således, at fleksydelsen for den pågældende
måned nedsættes, og at det, fleksydelsesmodtageren har
modtaget for meget, kræves tilbagebetalt.
Fleksydelsesordningens regler om fradrag for
arbejde indebærer således en tung administration.
Herunder forekommer det i øvrigt, at en modtager glemmer at
oplyse eller først meget sent oplyser om udført
arbejde.
Modtagere af efterløn skal ved
udløbet af hver udbetalingsperiode oplyse
arbejdsløshedskassen om arbejde og indtægter i
perioden. Dog kan arbejdsløshedskassen beslutte, at
efterlønsmodtagere, der ikke arbejder og alene har
indtægter fra pensionsordninger, der er indgået ved
beregningen af efterløn, i stedet mindst skal afgive
oplysningerne hver 6. måned.
For at sikre en mere smidig administration af
reglerne om fradrag i fleksydelsen for arbejde foreslås det
at afskaffe reglen om at fastsætte et fradrag en gang
årligt, jf. forslagets § 1, nr. 6. I stedet
indføres der hjemmel til administrativt at fastsætte
regler om løbende indsendelse af oplysninger om arbejde og
indtægter, herunder om fristen for indsendelse af
oplysningerne, således at fradraget for arbejde og
indtægter foretages løbende, jf. forslagets
§ 1, nr. 7.
5. Overgangsbestemmelser for personer
født før 1. juli 1964
Det fremgår af forarbejderne til lov om
fleksydelse, jf. lovforslag nr. L135 af 15. december 2000, at
overgangsreglerne vedrørende anciennitet så vidt
muligt skal svare til de overgangsregler, der gælder i
efterlønsordningen. Det fremgår videre, at
overgangsreglerne skulle sikre, at personer, der kunne have
opnået ret til efterløn efter
efterlønsordningens overgangsregler, også skulle kunne
optjene ret til fleksydelse ved visitation til fleksjob.
Erfaringerne har imidlertid vist, at ikke
alle, der efter efterlønsordningens overgangsregler ville
kunne optjene ret til efterløn, også kan optjene ret
til fleksydelse.
Problemstillingen vedrører personer
født før 1. marts 1952.
Efterlønsordningens overgangsregler,
jf. arbejdsløshedsforsikringslovens § 74 a,
stk. 2 og 3, giver personer, der er født før den
1. marts 1952, mulighed for at optjene ret til efterløn,
hvis de
1) uafbrudt har været medlem af en a-kasse
fra 31. marts 1992 og uafbrudt har betalt efterlønsbidrag
fra 1. april 1999, eller
2) har været medlem af en a-kasse i 20
år inden for 25 år og uafbrudt har betalt
efterlønsbidrag fra 1. april 1999.
Efter fleksydelsesordningens overgangsregler
i den gældende lovs § 40, stk. 1, kan
personer, der er født før 1. marts 1952, kun optjene
ret til fleksydelse, hvis de
€ uafbrudt har været medlem af en
a-kasse fra 31. marts 1992,
€ uafbrudt har betalt
efterlønsbidrag fra 1. april 1999 og
€ uafbrudt betaler fleksydelsesbidrag fra
tilmeldingen til fleksydelsesordningen.
Fleksydelsesordningens krav om uafbrudt
optjeningstid indebærer, at nogle personer, der ville kunne
have fået ret til efterløn ved 20 års
anciennitet inden for 25 år, ikke har samme mulighed for at
optjene ret til fleksydelse.
For at sikre lovens oprindelige intention
foreslås det, at overgangsbestemmelserne i § 40,
stk. 2 og 3, i lov om fleksydelse justeres, så personer
født før 1. marts 1952 får samme mulighed som i
efterlønsordningen for at få medregnet perioder med
a-kassemedlemskab inden for referenceperiode på 20 år
inden for 25 år.
Efter de gældende regler har et mindre
antal personer fået afslag på ret til fleksydelse fra
det 60. år som følge af forskellen mellem
efterlønsordningens og fleksydelsesordningens
overgangsbestemmelser.
Det foreslås derfor i forslagets
§ 2, stk. 2, at sager, der er afgjort efter de
gældende regler, kan genoptages efter skriftlig
ansøgning.
For personer født 1. marts 1952 eller
senere har der vist sig behov for en teknisk justering.
I efterlønsordningen kan man optjene
ret til efterløn ved 20 års medlemskab af en
arbejdsløshedskasse inden for en referenceperiode på
25 år samt uafbrudt indbetaling af efterlønsbidrag fra
1. april 1999. Personer, der er født i perioden 1. april
1959-30. juni 1964, skal dog have betalt efterlønsbidrag
uafbrudt fra 1. juli 1999.
I fleksydelsesordningen skal personer, der er
født i perioden 1. marts 1952-30. juni 1964, have en
uafbrudt anciennitet på 20 år, jf.
gældende lovs § 40, stk. 2 og 3. Selv om
bestemmelserne angiver, at de 20 år skal ligge inden for 25
år, er der med den nuværende formulering af
bestemmelserne ikke tale om en reel referenceperiode, som det er
tilfældet i efterlønsordningen.
Det foreslås derfor at justere
fleksydelsesordningens overgangsregler for personer, der er
født den 1. marts 1952 eller senere, så de 20
års anciennitet skal ligge inden for en referenceperiode
på 25 år.
6. Medregning af
medlemsperioder af en arbejdsløshedskasse til opfyldelse af
anciennitetskravet uden betaling af efterlønsbidrag
Efter de gældende overgangsregler i
lovens § 40, stk. 4 og 5, får alene personer,
der var fritaget for at betale efterlønsbidrag, fordi de var
omfattet af de tidligere seniorydelsesregler for over
50-årige, jf. § 77, stk. 5, nr. 4, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., som affattet ved lov nr. 1000
af 23. december 1999, og personer, der er fyldt 60 år
før den 1. juli 1999, medregnet medlemsperioder af en
a-kasse uden betaling af efterlønsbidrag efter den 1. april
1999 til opfyldelse af anciennitetskravet i
fleksydelsesordningen.
Personer på overgangsydelse og
personer, der har fået udstedt et efterlønsbevis, er
efter § 77, stk. 5, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. også fritaget for at
betale efterlønsbidrag.
Ved indførelsen af lov om fleksydelse
i 2001 har det næppe været hensigten at kræve
betaling af efterlønsbidrag for at medregne ancienniteten i
fleksydelsesordningen for personer, der har været undtaget
fra at betale efterlønsbidrag. I praksis er
problemstillingen da også hidtil løst ved konkret at
foretage en analog fortolkning af gældende regler.
På det grundlag og med henblik på
at lovfæste gældende praksis foreslås, at
reglerne om medregning af medlemsperioder uden betaling af
efterlønsbidrag udvides til også at omfatte personer,
der har været på overgangsydelse, og personer, der har
fået udstedt et efterlønsbevis, jf. forslagets
§ 1, nr. 10.
II. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Forslaget om indførelse af en
karensperiode vurderes ikke at medføre samlede offentlige
merudgifter, da der alene vil være tale om en
udgiftsforskydning fra fleksydelse (mindreudgift) til
ledighedsydelse mv. (merudgift). På grund af forskellige
refusionsregler for de 2 ydelser, vil der desuden være tale
om en ubetydelig forskydning af udgifter fra staten til kommunerne.
Udgiftsforskydningen er forhandlet med de kommunale parter.
Forslaget om fradrag for indbetalinger til
pensionsordninger efter § 15 A i pensionsbeskatningsloven
vurderes at have begrænsede økonomiske konsekvenser i
form af mindreudgifter til fleksydelse.
Forslaget om fradrag for feriepenge vurderes
at medføre en samlet mindreudgift til fleksydelse på
ca. 5 mio. kr. pr. år.
Forslaget om overgangsbestemmelser for
personer født før 1. juli 1964 er en lempelse i
forhold til gældende regler med merudgifter til følge.
Det skønnes, at kun meget få personer vil blive
berettiget til fleksydelse som følge af ændringen. Det
vurderes, at den samlede offentlige merudgift på langt sigt
ikke vil overstige 5 mio. kr. årligt.
Forslaget om løbende indsendelse af
oplysninger om arbejde ved siden af fleksydelsen og forslaget om
medregning af medlemsperioder af en arbejdsløshedskasse til
opfyldelse af anciennitetskravet skønnes at have helt
ubetydelige økonomiske konsekvenser.
Samlet skønnes forslagene at
være udgiftsneutrale for det offentlige.
III. Administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslagene om genoptagelse af sager afgjort
efter anciennitetsreglernes overgangsbestemmelse, om fradrag for
§ 15 A-pensioner, om fradrag for feriepenge og forslaget
om løbende indsendelse af oplysninger om arbejde
skønnes at medføre en mindre administrativ
merbelastning i Arbejdsdirektoratet.
IV. Administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget om indførelse af fradrag for
§ 15 A-pensionsordninger medfører ikke yderligere
administrative og økonomiske konsekvenser for
pengeinstitutter, livsforsikringsselskaber, pensionskasser mv.
V. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
VI. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
VII. Høringer
Forslaget har forud for fremsættelsen
været til høring i Beskæftigelsesrådets
Ydelsesudvalg, Kristelig Fagbevægelse, Kristelig
Arbejdsgiverforening, De Samvirkende Invalideorganisationer og Det
Centrale Handicapråd.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Forslaget om indførelse af fradrag i
fleksydelse for feriepenge, jf. forslaget i § 1, nr. 5,
skønnes at medføre en årlig mindreudgift
på ca. 5 mio. kr. | Forslaget om ændring af
anciennitetsreglernes overgangsbestemmelser, jf. forslagets
§ 1, nr. 9, skønnes at medføre en merudgift
på højst 5 mio. kr. årligt. |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen | Mindre administrativ merbelastning i
Arbejdsdirektoratet |
Administrative og økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Lov om fleksydelse hører under
Beskæftigelsesministeriets ressort og administreres af
direktøren for Arbejdsdirektoratet. Det foreslås
derfor, at beskæftigelsesministerens henholdsvis
Beskæftigelsesministeriets bemyndigelser mv. overalt i loven
ændres til Direktøren for Arbejdsdirektoratet
henholdsvis Arbejdsdirektoratet. Undtaget herfor er dog lovens
§ 14, stk. 1, om beskæftigelsesministerens
hjemmel til at fastsætte regler om betaling og indberetning
af ATP-bidrag efter indstilling fra bestyrelsen for ATP,
§ 18, stk. 2, 4. pkt., hvorefter skatteministeren
efter aftale med beskæftigelsesministeren fortsat
fastsætter nærmere regler om pensionsindberetning, samt
§ 36 a, hvorefter Beskæftigelsesrådet er
rådgivende for beskæftigelsesministeren i
spørgsmål om ydelser efter loven.
Kompetencefordelingen kommer dermed til at svare til
kompetencefordelingen i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
Til nr. 2
Det foreslås, at der skal være
forløbet mindst 3 måneder fra visitationen til
fleksjob, før man kan overgå til fleksydelse.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 1.
Til nr. 3 og 8
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslagene i § 1, nr. 6 og 7.
Til nr. 4
Det foreslås, at indbetalinger på
en § 15 A-pensionsordning i pensionsbeskatningsloven
efter det fyldte 60. år tillægges den
pensionsværdi, der er opgjort ved det fyldte 60. år.
Det indebærer, at alle indbetalinger på en
§ 15 A-pensionsordning løbende tillægges
pensionsopgørelsen. For hver indbetaling skal
Arbejdsdirektoratet foretage en ny beregning af pensionsfradraget.
Fradraget i fleksydelsen skal ske med udgangspunkt i den
ændrede pensionsværdi. Fradragsberegningen skal ske
efter de gældende regler herom, jf. § 18,
stk. 4.
Forslaget medfører en pligt for
pensionsselskaber mv. til løbende at indberette
indbetalinger på en § 15 A-pensionsordning efter
det fyldte 60. år. Efter forslaget til nyt stk. 7
får pengeinstitutter, livforsikringsselskaber, pensionskasser
mv. pligt til at foretage indberetning ved oprettelse af en
sådan ordning efter det fyldte 60. år og ved
indbetalinger på § 15 A-pensionsordninger efter det
fyldte 60. år. Beløbet, der skal indberettes af
pensionsselskaberne mv. er for pensionsordninger med løbende
livsvarige udbetalinger en beregnet årlig ydelse, og depotet
for alle øvrige ordninger på tidspunktet for
indberetningen, jf. principperne i § 18, stk. 4, 2.
og 3. pkt.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 2.
Til nr. 5
Bestemmelsen svarer til
arbejdsløshedsforsikringslovens § 74 h. De regler,
der fastsættes administrativt, vil så vidt muligt
følge reglerne om fleksibel efterløn, herunder at
ferie med løn eller feriegodtgørelse medfører
fradrag.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 3.
Til nr. 6
Det foreslås at ophæve
gældende lovs § 24 om årlig
fastsættelse pr. 1. april af fleksydelsen på grundlag
af arbejdstiden i det foregående kalenderår. Efter
gældende regler sker der dog en løbende regulering af
fleksydelsen, hvis den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid
ændres med mere end 2 timer.
I stedet vil der efter lovens § 26,
jf. forslagets § 1, nr. 7, blive fastsat regler, som
giver mulighed for løbende at regulere den udbetalte
fleksydelse på baggrund af oplysninger om
fleksydelsesmodtagerens faktiske arbejdstid. Fradraget
fastsættes efter reglerne i § 21, som affattet ved
§ 1, nr. 5.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 4.
Til nr. 7
Det foreslås i medfør af
forslaget til ny § 26, stk. 2, at fastsætte
regler om udbetaling af fleksydelse på baggrund af
løbende erklæringer fra fleksydelsesmodtageren om
arbejde og indtægter, der medfører fradrag i
fleksydelsen.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 3 og 4.
Til nr. 9 og 10
Det foreslås, at gældende lovs
§ 40, stk. 2 og 3, ændres således, at
personer, der på tidspunktet for visitationen til fleksjob
kunne have optjent ret til efterløn efter
overgangsbestemmelserne i arbejdsløshedsforsikringslovens
§ 74 a, stk. 2 og 3, får en tilsvarende
mulighed for at optjene ret til fleksydelse.
Det foreslås videre at lovfæste
gældende praksis, hvorefter perioder med a-kassemedlemskab,
efter at man er overgået til overgangsydelse eller har
fået udstedt efterlønsbevis, tæller med som
optjeningstid i fleksydelsesordningen, selv om der ikke er betalt
efterlønsbidrag.
Der henvises til i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft 1. januar 2005.
Bestemmelsen om en karensperiode på 3
måneder, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 2,
finder anvendelse på ansøgninger om fleksydelse, der
indgives efter lovens ikrafttræden.
Der sker omberegning af indbetaling til
pensioner efter § 15 A i pensionsbeskatningsloven,
når indbetalingen foretages efter lovens
ikrafttræden.
Ændringen af overgangsreglerne
vedrørende anciennitet har virkning for opgørelser af
anciennitet, der foretages efter lovens ikrafttræden.
For at sikre, at alle personer, der ved
visitationen til fleksjob kunne have optjent ret til
efterløn, får samme mulighed for at optjene ret til
fleksydelse, foreslås det, at personer, der har fået
afslag på ret til fleksydelse fra det 60. år efter
§ 40, stk. 1, i den hidtil gældende lov,
skriftligt kan anmode om at få opgjort anciennitet efter de
nye regler. Arbejdsdirektoratet vil tage kontakt til de
berørte personer om muligheden for at få sagen
genoptaget.
Hvis en person, der tidligere har fået
afslag på at kunne overgå til fleksydelse fra det 60.
år, har meldt sig ud af ordningen, kan der ved
ansøgningen om en ny opgørelse af ancienniteten efter
lovændringen gives tilladelse til, at der ses bort for
afbrydelsen i indbetalingen af fleksydelsesbidrag, jf. lovens
§ 40, stk. 6. Tilladelsen forudsætter
efterbetaling af et beløb, der svarer til
fleksydelsesbidragene for afbrydelsen.
Fleksydelse kan tidligst udbetales med
virkning fra den 1. i måneden efter den nye opgørelse
af ancienniteten. De almindelige betingelser for udbetaling af
fleksydelse skal i øvrigt være opfyldt, jf. lovens
§ 22.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | 1. Overalt i loven, dog
ikke i §§ 14, stk. 1, 18, stk. 2, 4. pkt.,
og 36 a, ændres »Beskæftigelsesministeren«
til: »Direktøren for Arbejdsdirektoratet«,
»beskæftigelsesministeren« til:
»direktøren for Arbejdsdirektoratet« og
»Beskæftigelsesministeriet« til:
»Arbejdsdirektoratet«. |
| | |
§ 15. Overgang
til fleksydelse kan ske for personer, der er visiteret til et
fleksjob. Stk. 2-4. - - - | | 2. I § 15, stk. 1,
indsættes som 2.
pkt.: »Overgang til fleksydelse kan tidligst
ske 3 måneder efter visitationen til fleksjob.« |
| | |
§ 17. Stk. 1-6. - -
- | | 3.§ 17, stk. 7,
ophæves. |
Stk. 7. Der foretages en årlig
omregning på grundlag af arbejdstiden i fleksydelsesperioden
i det foregående kalenderår, jf. § 24,
stk. 1. Der skal endvidere foretages omregning på
baggrund af de oplysninger, beskæftigelsesministeren modtager
efter § 34. | | |
| | |
§ 18. For
personer, der er omfattet af § 2, stk. 1, foretages
der nedsættelse af fleksydelsen på grund af
pensionsordninger omfattet af afsnit I i pensionsbeskatningsloven,
dog ikke pensioner omfattet af pensionsbeskatningslovens
§ 2, nr. 3, og § 2, nr. 4, litra b-e, samt for
opsparing fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond. Reglerne
gælder endvidere for tilsvarende udenlandske
pensionsordninger. | | 4. I
§ 18 indsættes efter stk. 5 som nye
stykker: |
Stk. 2. Pengeinstitutter,
livsforsikringsselskaber og pensionskasser m.v. samt offentlige
myndigheder, der forvalter pensionsordninger, som er omfattet af
stk. 1, 1. pkt., har pligt til at foretage indberetning af
værdien af de omfattede pensionsrettigheder ved personens
fyldte 60. år. For pensionsordninger med løbende
livsvarige udbetalinger indberettes en beregnet årlig
livsvarig ydelse ved udbetaling fra det 60. år. For alle
øvrige pensionsordninger indberettes depotet. Nærmere
bestemmelser om indberetningen, herunder om tidspunktet for
indberetningen, fastsættes af skatteministeren efter aftale
med beskæftigelsesministeren. Sker indberetning ikke
rettidigt, skal den indberetningspligtige betale en afgift til
staten på 500 kr. Reglerne i kildeskatteloven om
redegørelse for indeholdelsen efter kildeskattelovens
§ 57, jf. kildeskattelovens § 74, stk. 1,
nr. 2 og 3, og §§ 85 og 86 finder tilsvarende
anvendelse på indberetninger efter 1. pkt. Indberetning sker
elektronisk til Told- og Skattestyrelsen, der videregiver
oplysningerne i elektronisk form til
Beskæftigelsesministeriet. | | |
Stk. 3. Ved behandling af
ansøgningen om fleksydelse opgør
Beskæftigelsesministeriet den samlede værdi af
ansøgerens pensionsordninger på tidspunktet ved det
fyldte 60. år. Opgørelsen foretages på grundlag
af oplysninger, jf. stk. 2, om de i stk. 1, 1. pkt.,
nævnte ordninger samt på grundlag af erklæring
afgivet af ansøgeren om værdien af pensionsopsparingen
umiddelbart før det 60. år af de i stk. 1, 2.
pkt., nævnte pensioner, pensioner omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 2, nr. 2, samt pensioner
omfattet af firmapensionskasselovens § 1, stk. 2,
nr. 2-4, og § 2, stk. 3-5. For pensionsordninger med
løbende livsvarige udbetalinger oplyser ansøgeren en
beregnet årlig livsvarig ydelse ved udbetaling fra det 60.
år. For alle øvrige pensionsordninger oplyses depotet.
Ansøgeren har endvidere pligt til over for
Beskæftigelsesministeriet at erklære, om oplysningerne,
der er indberettet efter stk. 2, er fyldestgørende. | | |
Stk. 4. For personer, der
overgår til fleksydelse, nedsættes fleksydelsen med 60
pct. af følgende beløb: For pensionsordninger med
løbende livsvarige udbetalinger foretages nedsættelsen
med udgangspunkt i et beløb, der svarer til 80 pct. af den
indberettede beregnede livsvarige årlige ydelse, jf.
stk. 3, 3. pkt., og stk. 2, 2. pkt. For alle
øvrige ordninger beregner Beskæftigelsesministeriet en
årlig ydelse som 5 pct. af det indberettede depot, jf.
stk. 2, 3. pkt. Fleksydelsen nedsættes i hele
fleksydelsesperioden med 60 pct. af det beregnede beløb, der
overstiger et fradragsbeløb på 10.600 kr.
årligt. Nedsættelsen efter denne bestemmelse foretages,
uanset om pensionen udbetales i fleksydelsesperioden, jf. dog
stk. 5. | | |
Stk. 5. For alle, der overgår
til fleksydelse, medfører løbende udbetaling af
pension (inklusiv tillæg), som er led i et
ansættelsesforhold, nedsættelse af fleksydelsen fra det
tidspunkt, den kommer til udbetaling i fleksydelsesperioden.
Nedsættelsen sker med 50 pct. af det udbetalte
pensionsbeløb. | | |
Stk. 6. Det fradragsbeløb, der
er nævnt i stk. 4, reguleres med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Reguleringen sker første gang den 1. januar 2002, og
beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb,
der kan deles med 100. | | »Stk. 6. En person, der
overgår til fleksydelse, og som efter det fyldte 60. år
indbetaler på en pensionsordning omfattet af § 15 A
i pensionsbeskatningsloven, skal løbende have opgjort
værdien heraf ved enhver indbetaling til ordningen.
Principperne i stk. 3 finder tilsvarende anvendelse.
Pensionsopgørelsen indgår i beregningen efter
stk. 4. Arbejdsdirektoratet foretager omberegningen efter
stk. 4 i forbindelse med hver yderligere indbetaling på
pensionsordningen. |
Stk. 7. Økonomiministeren kan
fastsætte regler om beregningsforudsætninger med hensyn
til nedsættelse af fleksydelse på grund af
pensionsopsparing. | | Stk. 7. Ved indbetaling på en
§ 15 A-pensionsordning efter det fyldte 60. år har
pensionsinstitutter m.v., jf. stk. 2, 1. pkt., pligt til at
foretage indberetning ved hver indbetaling frem til det fyldte 65.
år. Principperne i stk. 2 finder tilsvarende anvendelse.
Personen har en tilsvarende pligt til over for Arbejdsdirektoratet
at oplyse om indbetalinger på disse
pensionsordninger.« Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 8
og 9 . |
| | |
| | 5. § 21 affattes
således: |
§ 21.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om fradrag i
fleksydelse på grund af ustøttet arbejde,
selvstændig virksomhed m.v. | | »§ 21.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter regler
om, hvilken betydning arbejde og indtægter, herunder
selvstændig virksomhed, i fleksydelsesperioden skal have for
fleksydelsens størrelse. |
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om selvstændig virksomhed i
fleksydelsesperioden. | | Stk. 2. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet kan fastsætte regler om kontrol af
arbejde og indtægter for fleksydelsesmodtagere, som har
bopæl, arbejde eller indtægter i Grønland,
på Færøerne eller i et andet EØS-land,
samt om kontrol med, om fleksydelsesmodtageren i øvrigt
opfylder betingelserne for ret til fleksydelse. |
| | Stk. 3. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet fastsætter regler om drift af
selvstændig virksomhed i fleksydelsesperioden.« |
| | |
§ 24.
Fleksydelse fastsættes hver 1. april på grundlag af
arbejdstiden i fleksydelsesperioden i det foregående
kalenderår. | | 6. § 24 ophæves. |
Stk. 2. Fleksydelsen omregnes, hvis
den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid i det løbende
aktuelle kalenderår ændres med mere end 2 timer.
Omregningen sker med virkning fra den 1. i måneden efter
arbejdstidsændringen. | | |
| | |
§ 26.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
udbetaling. | | 7. I
§ 26 indsættes som stk. 2
: »Stk. 2. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet kan fastsætte regler om løbende
indsendelse af oplysninger om arbejde og indtægter og om
fristen for indsendelse af oplysningerne.« |
| | |
§ 35.
Beskæftigelsesministeriet skal kontrollere, at
fleksydelsesmodtagerens oplysninger om arbejde ved siden af
fleksydelsen svarer til det, der ligger til grund for beregningen
af fleksydelsen. Beskæftigelsesministeriet skal indhente
oplysninger herom mindst én gang om året. Stk. 2. - - - | | 8.§ 35, stk. 1, 2.
pkt., ophæves. |
| | |
§ 40. Personer
født før 1. marts 1952 kan opfylde kravet til
optjeningstiden, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, ved
uafbrudt medlemskab af en anerkendt arbejdsløshedskasse fra
den 31. marts 1992 eller betaling af fleksydelsesbidrag til mindst
det fyldte 60. år. Den uafbrudte optjeningstid efter 1. pkt.
skal mindst udgøre 10 år inden for de sidste 15
år. Personen skal have betalt efterlønsbidrag fra den
1. april 1999 og fleksydelsesbidrag fra visitationen til
fleksjob. | | 9. § 40, stk. 2 og
3, affattes således: |
Stk. 2. Personer født i
perioden 1. marts 1952-31. marts 1959 kan opfylde kravet til
optjeningstiden, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, ved
uafbrudt medlemskab af en anerkendt arbejdsløshedskasse og
indbetaling af efterlønsbidrag eller indbetaling af
fleksydelsesbidrag fra 1. april 1999 til mindst det fyldte 60.
år. Den uafbrudte optjeningstid efter 1. pkt. skal mindst
udgøre 20 år inden for de sidste 25 år. Personen
skal have betalt efterlønsbidrag fra den 1. april 1999 og
fleksydelsesbidrag fra visitationen til fleksjob. | | »Stk. 2. Personer født
før 1. april 1959, jf. dog stk. 1, kan opfylde kravet
til optjeningstiden, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, ved
medlemskab af en anerkendt arbejdsløshedskasse og
indbetaling af efterlønsbidrag eller indbetaling af
fleksydelsesbidrag fra 1. april 1999 til mindst det fyldte 60.
år. Optjeningstiden skal mindst udgøre 20 år
inden for de sidste 25 år. Personen skal have betalt
efterlønsbidrag uafbrudt fra den 1. april 1999 og
fleksydelsesbidrag uafbrudt fra visitationen til fleksjob
. |
Stk. 3. Personer født i
perioden 1. april 1959-30. juni 1964 kan opfylde kravet til
optjeningstiden, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, ved
uafbrudt medlemskab af en anerkendt arbejdsløshedskasse og
indbetaling af efterlønsbidrag eller indbetaling af
fleksydelsesbidrag fra 1. juli 1999 til mindst det fyldte 60.
år. Den uafbrudte optjeningstid efter 1. pkt. skal mindst
udgøre 20 år inden for de sidste 25 år. Personen
skal have betalt efterlønsbidrag fra den 1. juli 1999 og
fleksydelsesbidrag fra visitationen til fleksjob. | | Stk. 3. Personer født i
perioden 1. april 1959-30. juni 1964 kan opfylde kravet til
optjeningstiden, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, ved
medlemskab af en anerkendt arbejdsløshedskasse og
indbetaling af efterlønsbidrag eller indbetaling af
fleksydelsesbidrag fra 1. juli 1999 til mindst det fyldte 60.
år. Optjeningstiden skal mindst udgøre 20 år
inden for de sidste 25 år. Personen skal have betalt
efterlønsbidrag uafbrudt fra den 1. juli 1999 og
fleksydelsesbidrag uafbrudt fra visitationen til
fleksjob.« |
Stk. 4. For personer, der er medlem af
en anerkendt arbejdsløshedskasse, og som har været
fritaget for betaling af efterlønsbidrag efter
§ 77, stk. 5, nr. 4, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., som affattet ved lov nr. 1000
af 23. december 1998, ligestilles medlemskab af
arbejdsløshedskassen fra den 1. april 1999 til den 1. juli
2001 med betaling af efterlønsbidrag efter
stk. 1-3. | | |
Stk. 5. For personer, der er medlem af
en anerkendt arbejdsløshedskasse, og som er omfattet af
§ 77, stk. 5, nr. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., ligestilles medlemskab af
arbejdsløshedskassen fra den 1. april 1999 med betaling af
efterlønsbidrag efter stk. 1-3. | | |
| | |
| | 10. I
§ 40 indsættes efter stk. 5 som nyt
stykke: |
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeriet kan undtagelsesvis tillade, at der
ses bort fra afbrydelser i indbetaling af bidrag til
arbejdsløshedsforsikringen, efterlønsbidrag og
fleksydelsesbidrag ved afgørelsen af, om kravene i
stk. 1-3 er opfyldt. Tilladelsen kan gøres betinget af,
at personen efterbetaler bidragene for den pågældende
periode. | | » Stk. 6. For personer, der er
medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse, og som er
fritaget for at betale efterlønsbidrag som følge af,
at personen modtager overgangsydelse eller har fået udstedt
et efterlønsbevis, jf. § 77, stk. 5, nr. 2 og
3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., ligestilles
medlemskab af arbejdsløshedskassen efter fritagelsen med
betaling af efterlønsbidrag efter stk. 1-3.« Stk. 6 bliver herefter stk. 7. |