L 2 (som fremsat): Forslag til lov om
Højteknologifonden.
Fremsat den 6. oktober 2004 af
videnskabsministeren (Helge Sander)
Forslag
til
Lov om Højteknologifonden
Kapitel 1
Formål m.v.
§ 1. Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling opretter
Højteknologifonden.
Stk. 2. Fondens formål er at
styrke vækst og beskæftigelse ved at understøtte
Danmarks videre udvikling som højteknologisk samfund.
Stk. 3. Fonden skal støtte
strategiske satsninger inden for forskning og innovation.
Støtten tildeles på baggrund af en vurdering af faglig
kvalitet og erhvervsmæssig relevans. Fonden skal gøre
en særlig indsats for at fremme forsknings- og
innovationsindsatsen i små og mellemstore virksomheder, jf.
stk. 7.
Stk. 4. Fondens kapital opbygges
gradvis gennem indskud, der fastsættes på de
årlige finanslove.
Stk. 5. Fonden kan til realisering af
sit formål anvende den del af afkastet af kapitalen, der
optages på de årlige finanslove. Fonden kan desuden med
den fornødne bevillingsmæssige hjemmel anvende dele af
kapitalen hertil.
Stk. 6. Fonden er et uafhængigt
organ inden for den statslige forvaltning.
Stk. 7. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler for afgrænsningen af små og
mellemstore virksomheder.
Kapitel 2
Kapitalforvaltning, regnskab og
revision
§ 2. Fondens
kapital forvaltes af Danmarks Nationalbank efter aftale med
finansministeren. Fondens kapital anbringes i danske
statsobligationer.
Stk. 2. Fonden aflægger regnskab
og revideres efter de for staten gældende regler.
Kapitel 3
Ledelse m.v.
§ 3. Fonden
ledes af en bestyrelse bestående af en formand og otte
medlemmer, der udpeges i deres personlige egenskab af ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling.
Stk. 2. Bestyrelsens formand og fem
medlemmer skal komme fra erhvervslivet, og bestyrelsen skal
tilsammen repræsentere kompetencer inden for:
1) højteknologisk forskning og
innovation,
2) tilførsel af kapital til
virksomhedsudvikling,
3) formidling, anvendelse og kommercialisering af
forskningsresultater,
4) samspil og teknologioverførsel mellem
offentlige forskningsinstitutioner og private virksomheder, og
5) internationalt samarbejde om teknologisk
forskning og innovation.
Stk. 3. Bestyrelsen udpeges for en
periode af fire år. Genudpegning kan ske én gang. Hvis
formanden eller et medlem afgår i utide, kan afløseren
udpeges for mindre end fire år.
§ 4. Fondens b
estyrelse kan til brug for varetagelsen af sine opgaver
nedsætte rådgivende faglige underudvalg.
Stk. 2. Bestyrelsen skal desuden
indhente forskningsfaglig rådgivning fra det
forskningsrådgivende system, jf. lov om
forskningsrådgivning m.v., eller Danmarks
Grundforskningsfond.
§ 5. Fonden
afholder de nødvendige udgifter til sekretariatsbetjening og
øvrige administrative udgifter, til honorering af formanden
for og de øvrige medlemmer af bestyrelsen og til honorering
af rådgivende faglige underudvalg. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling skal godkende udgifternes omfang og
sekretariatets ledelse og placering m.v.
Stk. 2. Bestyrelsen kan bemyndige
formanden og sekretariatet til at træffe afgørelser
på bestyrelsens vegne i et nærmere bestemt omfang.
§ 6. Fondens
bestyrelse udarbejder en forretningsorden, som skal godkendes af
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.
Kapitel 4
Støttemuligheder m.v.
§ 7. Fonden
skal efter ansøgning eller på eget initiativ
støtte strategiske satsninger, som gennemføres i et
samarbejde mellem:
1) offentlige eller private virksomheder med
hjemsted i Danmark, og
2) forskningsinstitutioner inden for den
offentlige forvaltning eller Centre for Videregående
Uddannelse.
Stk. 2. Fondens bestyrelse kan
gøre støtten betinget af, at støttemodtageren
forpligter sig til at videreføre satsningen i et
nærmere bestemt omfang efter støttens
ophør.
Stk. 3. Støtten kan gives:
1) Som medfinansiering af satsninger hos
virksomhederne eller institutionerne efter stk. 1.
2) Med hel eller delvis finansiering fra andre
offentlige eller private råd, fonde, virksomheder m.v.
Stk. 4. Hvis bestyrelsen
skønner det relevant, kan støtten desuden gives
til:
1) Forskeruddannelse, hvis uddannelsen
indgår i en konkret satsning.
2) Infrastruktur med den fornødne
bevillingsmæssige hjemmel.
3) Administrative udgifter, der afholdes som led
i en konkret satsning.
Stk. 5. Fonden kan ved uddelingen som
finansieringsinstrument anvende tilskud, lån eller en
kombination heraf.
Stk. 6. Fonden kan desuden efter
aftale med Rådet for Teknologi og Innovation eller Det
Strategiske Forskningsråd overføre midler til
rådene. Midlerne skal udmøntes i regi af
rådene.
Stk. 7. Fonden kan ikke gøre
krav på immaterielle rettigheder, som kan opnås
på grundlag af satsninger, hvortil fonden har givet
støtte. Sådanne rettigheder skal i stedet tilfalde den
i stk. 1, nr. 2, nævnte part i satsningen.
Stk. 8. Fonden giver relevant
rådgivning til ansøgere og andre interessenter om
mulighederne for støtte. Fonden skal samtidig af egen drift
søge at udbrede kendskabet til sit virke.
Stk. 9. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan efter indstilling fra bestyrelsen
fastsætte nærmere regler for de generelle
tilskudsforudsætninger og vilkår for at opnå
støtte fra fonden.
Stk. 10. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler for formkrav og tidsfrister i
forbindelse med forholdene i stk. 9, herunder bestemme at
manglende overholdelse af formkrav og tidsfrister medfører,
at en ansøgning kan afvises.
Kapitel 5
Tilbagebetaling, opsigelse,
klageadgang m.v.
§ 8. Fonden kan
kræve tilskud tilbagebetalt eller opsige lån, hvis
tilskudsforudsætningerne eller vilkårene ikke
overholdes. Tilsvarende gælder, hvor der er givet urigtige
oplysninger i forbindelse med opnåelsen af
støtten.
§ 9. Fonden
offentliggør hvert år en beretning om fondens
virksomhed.
Stk. 2. Fondens bestyrelse udarbejder
desuden hvert tredje år en strategi for fondens støtte
til satsninger. Strategien skal offentliggøres.
§ 10.
Nedlægges fonden, overgår kapitalen til staten.
§ 11. Fondens
afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan bestemme, at k lager over retlige
spørgsmål i forbindelse med fondens afgørelser
kan indbringes for ministeren af den, som afgørelsen
vedrører.
Kapitel 6
Ikrafttræden m.v.
§ 12.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter
tidspunktet for lovens eller dele af lovens ikrafttræden.
§ 13. Fonden
sekretariatsbetjenes af Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, indtil der træffes beslutning om sekretariatets
placering m.v. efter § 5, stk. 1.
Stk. 2. Fondens bestyrelse skal
udarbejde den første strategi, jf. § 9,
stk. 2, inden for to år efter, at loven er sat i kraft,
jf. § 12.
§ 14. Loven
gælder ikke for Grønland og Færøerne.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrund for lovforslaget
Det er regeringens vision, at Danmark skal
udvikle sig til et af verdens førende højteknologiske
samfund inden for de næste 10-20 år. Ambitionen
udtrykker en strategi for styrkelse af forskning og innovation med
henblik på vækst og beskæftigelse.
Både Danmark og en lang række
andre lande i Europa står over for en international tendens,
hvor forskning, innovation og teknologi udvikles i et stadigt
hurtigere tempo. Konsekvensen er, at den globale arbejdsdeling
forandres, og at der i stigende grad sker en relokalisering af dele
af produktionssystemerne.
For at sikre en positiv udnyttelse af den nye
globale dagsorden og dermed sikre fremtidig vækst og
beskæftigelse er det nødvendigt i øget grad at
fokusere indsatsen på forskning, højteknologi og
innovation.
Forslaget skal der derfor også ses som
en opfølgning på Rådets resolution om
konkurrenceevne, jf. resolution af 22. september 2003 om
investering i forskning med henblik på europæisk
vækst og konkurrenceevne (Council Resolution of 22 September
2003 on investing in research for European growth and
competetiveness (2003/C 250/02)).
Rådet, og hermed også den danske
regering, har herunder tiltrådt følgende
erklæringer:
"Rådet bekræfter, at
investering i forskning og teknologisk udvikling og fremme af
innovation og overførsel af viden er af afgørende
betydning for at øge Europas konkurrenceevne og den
strategi, som Det Europæiske Råd i Lissabon fastlagde
for Europas økonomiske, sociale og miljømæssige
udvikling, og at der er et særligt behov for at fremme og
bedre vilkårene for flere private investeringer med henblik
på forskning og innovation€".
En målrettet indsats på at finde
nye højteknologiske løsninger på
samfundsmæssige udfordringer inden for f.eks. sundheds- og
energiområderne, vil i sig selv give et både
velfærdsmæssigt og erhvervsøkonomisk afkast.
Indsatsen vil være en løftestang for nye erhverv, nye
produkter og serviceydelser og derved nye arbejdspladser.
Efterspørgslen på kompetente og gode løsninger
på samfundsmæssige problemer ved hjælp af nye
landvindinger inden for f.eks. nano-, bio- og andre
højteknologiske områder vil i de kommende år
stige.
Det er derfor centralt at få udnyttet
og videreudviklet de områder, hvor der eksisterer nationale
styrkepositioner inden for forskning og i erhvervslivet. Det
gælder om at styrke forbindelsen fra forskning til innovation
på f.eks. fødevare- og lægemiddelområdet,
udviklingen af fremtidens materialer, bl.a. til brug for
energisektoren, samt udnyttelsen af informations- og
kommunikationsteknologi i en lang række
sammenhænge.
For såvel de højteknologiske
sektorer som erhvervslivet generelt gælder det, at
erhvervsstrukturen i Danmark fortsat er præget af en relativ
høj andel af små og mellemstore virksomheder. Der er
derfor også behov for, at der sikres markante offentlige
indsatser til forskning og innovation, som er udformet, sådan
at hele samfundets højteknologiske udvikling bliver
understøttet.
2. Gældende regler
Etableringen af Højteknologifonden
skal ses i sammenhæng med regeringens øvrige reformer
på forsknings- og innovationsområdet. Med disse
reformer, som har omfattet ny lovgivning for universiteterne,
sektorforskningsinstitutionerne, det forskningsrådgivende
system, Danmarks Grundforskningsfond og teknologioverførsel
m.v. fra offentlige forskningsinstitutioner, har regeringen givet
forsknings- og innovationssystemet nye tidssvarende rammer.
Højteknologifonden er en nyskabelse
med en egen profil, som dermed supplerer de øvrige organer
og institutioner.
3. Lovforslaget
Højteknologifonden skal sikre
muligheden for at satse langsigtet og strategisk på en
måde, som det eksisterende forsknings- og innovationssystem i
dag har vanskeligt ved at gøre. Derfor skal der især
satses på nøje udvalgte teknologiområder, som
også rummer nye og perspektivrige erhvervsmæssige
muligheder.
Fonden skal støtte fokuserede og
løfterige teknologiområder, som skal leve op til tre
kriterier: Åbenbare erhvervsmæssige potentialer,
samspil mellem offentlige forskningsinstitutioner og virksomheder
samt teknologioverførsel. Det er hensigten at skabe et
betydeligt samlet volumen i de satsninger, der foretages. Af hensyn
til formålene om et øget offentlig-privat samspil og
om understøttelse af den højteknologiske udvikling
skal det dog samtidig sikres, at fondens satsninger åbner op
for, at såvel store som små og mellemstore virksomheder
får mulighed for at deltage.
Fondens kapital opbygges gradvist gennem en
årlig tilførsel fra staten i årene 2005-2012.
Tilførslen vil være i gennemsnit mindst to
mia. kr. årligt finansieret af engangsindtægter,
salg af statslige aktiver mv., således at fonden i 2012
tilstræbes at have en grundkapital på mindst 16 mia.
kr. Den årlige tilførsel fastsættes på
finanslovene.
Som udgangspunkt vil omfanget for fondens
støtte til strategiske satsninger være bestemt af
størrelsen af afkastet fra kapitalen, men der kan dog
også med den fornødne bevillingsmæssige hjemmel
anvendes dele af kapitalen.
Medfinansiering fra de deltagende parter
forventes at give indsatsen en betydelig volumen, der overstiger
fondens afkast.
Med henblik på at maksimere effekten af
fondens indsats er det afgørende, at midlerne fra fonden
både fokuseres og understøtter en vis
planlægningshorisont for de deltagende parter. Det
forudsættes derfor, at fondens udlodninger typisk skal have
et vist volumen og uddeles med en flerårig tidshorisont.
Det er målsætningen med
lovforslaget at fokusere de ekstra midler fra fonden på
nøje udvalgte satsningsområder, hvor der lægges
vægt på
€ at der er tale om særligt
løfterige områder, hvor det erhvervsmæssige
potentiale er åbenbart, og hvor Danmark samtidig har
særlige forudsætninger og muligheder,
€ at der stilles krav om samspil mellem
offentlige forskningsinstitutioner på den ene side og
virksomheder på den anden side,
€ at der fokuseres på
teknologioverførsel,
€ at der fokuseres på forskning og
innovation i international topklasse,
€ at Danmark bliver et endnu mere attraktivt
investeringsland for udenlandske virksomheder, når de skal
vælge, hvor de placerer nye højteknologiske
forsknings- og innovationsaktiviteter og
€ at der etableres et fagligt samspil mellem
fonden og det forskningsrådgivende system.
Særligt løfterige
områder
Der stilles krav om, at fonden støtter
særligt løfterige områder. Det vil være op
til den kommende bestyrelse at vælge disse områder. Som
eksempler på relevante danske satsningsområder i disse
år har regeringen i den politiske aftale i Folketinget af 31.
marts 2004 om at oprette en højteknologifond nævnt
nanoteknologi, bioteknologi og informations- og
kommunikationsteknologi.
Der er imidlertid en lang række lande,
der satser på disse teknologier, og det er afgørende
at få udpeget de mere konkrete områder, hvor ny
forskning og innovation kan skabe størst økonomisk
vækst og samfundsmæssig effekt. For at sikre det bedste
faglige udgangspunkt for at etablere fonden har regeringen derfor i
april/maj 2004 gennemført en strategisk og visionsorienteret
dialog med erhvervslivet og forskningsverdenen med henblik på
at kortlægge Danmarks styrker og muligheder inden for de tre
nævnte teknologiområder. Dialogen har bekræftet,
at den nye fond bør fokusere og prioritere sin
støtte. Der foreligger en faglig afrapportering fra denne
kortlægning, som overbringes til den kommende bestyrelse som
grundlag for det indledende arbejde i fonden - der henvises til
publikationen Fokus på fremtiden. Visioner for
bioteknologi, nanoteknologi og informations- og
kommunikationsteknologi. Videnskabsministeriet august 2004,
også på:
http://www.vtu.dk/fsk/publ/2004/forcus_paa_fremtiden/index.htm
samt til faglige delrapporter inden for
hver af de tre teknologiområder:
http://www.vtu.dk/fsk/div/fokuspaafremtiden/bioteknologi.pdf
http://www.vtu.dk/fsk/div/fokuspaafremtiden/nanoteknologi.pdf
http://www.vtu.dk/fsk/div/fokuspaafremtiden/ikt.pdf
Samspil og
teknologioverførsel
Der stilles krav om samspil mellem offentlige
forskningsinstitutioner, som f.eks. universiteter,
sektorforskningsinstitutioner eller sygehuse, på den ene side
og virksomheder på den anden side, ligesom der lægges
vægt på teknologioverførsel mellem offentlige
forskningsinstitutioner og erhvervslivet.
Dette hensyn vil primært blive opfyldt
gennem de virkemidler, fondsbestyrelsen vælger at anvende i
sine udlodninger af midler. Det vil være
videnskabsministeren, som efter indstilling fra bestyrelsen
fastsætter de endelige betingelser og vilkår for at
opnå støtte.
For at opfylde krav om samspil og
teknologioverførsel lægges der op til, at der gives
støtte til projekter, konsortier eller samarbejder, der som
minimum består af en offentlig part og en privat part. De
deltagende parter skal samtidig forpligtes via en vis grad af
egenfinansiering af aktiviteterne - enten i kraft af
økonomiske midler eller ved indskud af arbejdskraft m.v. i
de fælles projekter. Fondens satsninger kan f.eks. ske gennem
støtte til større, integrerede projekter,
forstået som et tæt og forpligtende samarbejde mellem
et antal miljøer og/eller konsortier inden for et eller
på tværs af flere teknologiområder, der har et
fælles mål.
Forskning og innovation i
international topklasse og tiltrækning af udenlandske
investeringer
Fonden skal bidrage til at udvikle de bedste
forsknings- og innovationsmiljøer, der er i stand til at
skabe internationalt anerkendte resultater og få udbygget
samspillet med tilsvarende førende miljøer i
udlandet. Det vil samtidig gøre det mere attraktivt for
udenlandske virksomheder at placere forsknings- og
innovationsaktiviteter i Danmark til gavn for vækst
og beskæftigelse.
Fagligt samspil med det
forskningsrådgivende system
Fonden vil især have et fagligt
slægtskab med Rådet for Teknologi og Innovation og Det
Strategiske Forskningsråd og får mulighed for - foruden
at give egne bevillinger - at tilføre midler til disse
organer.
Desuden skal fondens bestyrelse indhente
forskningsfaglig rådgivning i forbindelse med vurdering af
konkrete ansøgninger fra forskningsrådssystemet eller
Danmarks Grundforskningsfond.
4. Økonomiske, administrative,
miljømæssige og EU-retlige konsekvenser
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for statslige, kommunale eller
amtskommunale myndigheder.
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og amtskommuner
Med den politiske aftale i Folketinget af 31.
marts 2004 om at oprette en højteknologifond blev den
finansieringsmæssige baggrund for fondens virke samtidig
aftalt.
Lovforslaget vil for staten have den
økonomiske konsekvens, at der årligt i perioden
2005-2012 forventes tilført fondskapitalen i gennemsnit
mindst to mia. kr., hvor beløbet fastsættes på
de årlige finanslove. Den årlige tilførsel vil
blive finansieret af engangsindtægter, salg af statslige
aktiver mv. Udgifter for det offentlige vil bestå i fondens
udbetalinger af støtte samt udgifter til honorering og
sekretariatsbetjening af fondsbestyrelsen. Opbygningen af fonden
vil hverken påvirke den offentlige gæld eller
2010-målene om gældsnedbringelse.
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for kommuner og amtskommuner.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Fondens øgede, målrettede og
erhvervsrelaterede satsninger på højteknologisk
forskning og innovation vurderes at gavne erhvervslivets udvikling.
Lovforslaget vurderes ikke at have negative administrative
konsekvenser for erhvervslivet, idet der tilstræbes en
så enkel informations- og søgeadgang som muligt.
Administrative konsekvenser for
borgere
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgere.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget notificeres i overensstemmelse
med EU€™s statsstøtteregler til
Europa-Kommissionen.
Høring
Fortegnelse over hørte institutioner,
organisationer mv. er medtaget som bilag 1.
Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser og/eller
mindreudgifter | Negative konsekvenser og/eller
merudgifter |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen for kommuner og amtskommuner Det forventes, at der årligt
tilføres fondskapitalen i gennemsnit mindst to mia. kr., som
finansieres af engangsindtægter, salg af statslige aktiver
mv. Opbygningen af fonden vil dog hverken påvirke den
offentlige gæld eller 2010-målene om
gældsnedbringelse. Der vil være offentlige udgifter i
form af støtteudbetalinger fra fonden og udgifter til
fondens administration m.v. |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Der vil være positive konsekvenser for
erhvervslivets udvikling | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgere | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forhold til EU-retten | Lovforslaget notificeres i overensstemmelse
med EU€™s statsstøtteregler til
Europa-Kommissionen | Lovforslaget notificeres i overensstemmelse
med EU€™s statsstøtteregler til
Europa-Kommissionen |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Stk. 1-2. Som led i regeringens
målsætning om at gøre Danmark til et af verdens
førende højteknologiske samfund foreslås
oprettet en fond. Fonden skal medvirke til at skabe vækst og
dermed grundlaget for fremtidens arbejdspladser.
Forslaget skal ses i lyset af den fortsat
stigende betydning, som frembringelse og anvendelse af ny viden,
forskning og teknologi forventes at få for den videre
udvikling af både den offentlige og private sektor i Danmark.
Forslaget skal således også ses som et initiativ fra
regeringens side, der sigter på at skabe gode vilkår
for at få omsat viden til vækst og arbejdspladser.
Forslaget er derved også en
opfølgning på Rådets resolution om
konkurrenceevne, jf. resolution af 22. september 2003 om
investering i forskning med henblik på europæisk
vækst og konkurrenceevne (Council Resolution of 22 September
2003 on investing in research for European growth and
competetiveness (2003/C 250/02)).
Rådet, og hermed også den danske
regering, har herunder tiltrådt følgende
erklæringer:
"Rådet bekræfter, at
investering i forskning og teknologisk udvikling og fremme af
innovation og overførsel af viden er af afgørende
betydning for at øge Europas konkurrenceevne og den
strategi, som Det Europæiske Råd i Lissabon fastlagde
for Europas økonomiske, sociale og miljømæssige
udvikling, og at der er et særligt behov for at fremme og
bedre vilkårene for flere private investeringer med henblik
på forskning og innovation€".
Stk. 3. I lyset af fondens
formål foreslås det, at den får vide rammer til
at indfri målsætningen. Det ønskes
således, at fonden skal kunne støtte strategiske
satsninger inden for både forskning og innovation. Fonden vil
således kunne støtte aktiviteter inden for
områder i Danmark på et højt fagligt niveau og
som har erhvervsmæssig relevans.
Kravet om, at støtten skal gives efter
en faglig kvalitetsvurdering, er en grundsten i fondens virke. Det
skal sikre et højt fagligt niveau i de satsninger, som
fonden tilgodeser. Kravet er en parallel til § 1,
stk. 7, i lov om forskningsrådgivning m.v.
(forskningsrådgivningsloven), jf. lov nr. 405 af 28. maj
2003, hvorefter fondsfunktionen i forskningsrådssystemet
baserer sig på en forskningsfaglig kvalitetsvurdering.
Kravet om, at støtten skal gives efter
en vurdering af en satsnings erhvervsmæssige relevans, har
sammenhæng med fondens formål, jf. stk. 2. Fonden
skal medvirke til at skabe et bedre grundlag for vækst og
fremtidige arbejdspladser. Det forudsættes derfor, at
støtten gives inden for særlige højteknologiske
områder, hvor det erhvervsmæssige potentiale
forventeligt er stort, og at den målrettes miljøer,
hvor disse parametre gør sig gældende.
I forlængelse heraf skal også ses
den foreslåede forpligtelse for fonden til særligt at
holde sig forsknings- og innovationsindsatsen i små og
mellemstore virksomheder for øje, jf. desuden
stk. 7.
I stk. 4 foreslås det, at
f onden tilføres en kapital fra staten i form af indskud,
der vil blive fastsat på de årlige finanslove,
sådan at kapitalen gradvis forøges.
Det er regeringens målsætning, at
der over årene 2005-2012 tilføres fonden et
beløb, der i gennemsnit udgør mindst to mia. kr.
årligt. Sammenholdt med stk. 5 tilstræbes det
herved, at fonden i 2012 har en grundkapital på mindst 16
mia. kr.
Til stk. 5. Forslaget
indebærer, at fonden kan bruge den del af afkastet af den til
enhver tid bestående kapital, der optages på de
årlige finanslove, til at opfylde sit formål, jf.
desuden stk. 4.
Det foreslås desuden, at fonden med
særlig bevillingshjemmel hertil kan give støtte til
satsninger ved træk på kapitalen.
Hensigten er at sikre den nødvendige
dynamik og kontinuitet, sådan at man fra politisk hold har
mulighed for kvantitativt at øge støtten udover det
årlige afkast i et givet finansår, hvis det vurderes,
at særlige forhold taler for det.
Til stk. 6. Fonden vil som en
del af den statslige forvaltning være omfattet af de
almindelige forvaltningsretlige regler, herunder forvaltningsloven,
jf. lov nr. 571 af 19. december 1985 med senere ændringer,
lov om offentlighed i forvaltningen, jf. lov nr. 572 af 19.
december 1985 med senere ændringer, og lov om behandling af
personoplysninger, jf. lov nr. 429 af 31. maj 2000, samt af lov om
ligestilling af kvinder og mænd (ligestillingsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 553 af 2. juli 2002.
Fonden vil også være omfattet af
Budgetvejledningens regler og de af finansministeren fastsatte
regler om særskilt vederlæggelse, jf.
Finansministeriets cirkulære om særskilt vederlag m.v.,
jf. cirkulære nr. 186 af 2. november 1998.
Fondens uafhængighed betyder, at den
ikke er underlagt instruktionsbeføjelse i faglige
spørgsmål, jf. desuden forudsætningsvis
forslagets § 11. Da fonden er et organ inden for den
statslige forvaltning, fører videnskabsministeren tilsyn med
fonden, jf. dog forslagets § 2, og bemærkningerne
dertil.
Til stk. 7. Det foreslås
at bemyndige videnskabsministeren til i bekendtgørelsesform
at fastsætte de nærmere regler for, hvad der
forstås ved små og mellemstore virksomheder. I
bekendtgørelsen vil sådanne virksomheder således
blive nærmere defineret. Definitionen vil følge den
EU-retlige definition, som anført i artikel 1 i bilaget til
Europa-Kommissionens henstilling 96/280/EF af 3. april 1996. Ved
ændringer i den EU-retlige definition vil definitionen blive
ændret tilsvarende.
Til § 2
Den årlige opbygning af fondens kapital
er neutral i forhold til den offentlige gæld og
2010-målene. For at sikre, at fondsadministrationen bliver
så enkel og ikke-udgiftskrævende som muligt,
foreslås det, at fondens kapitalforvaltning varetages af
Finansministeriet og Danmarks Nationalbank på baggrund af en
aftale indgået af finansministeren med Danmarks Nationalbank
som agent for Finansministeriet på
Statsgældsområdet.
Anbringelsen af kapitalen i danske
statsobligationer vurderes at give en betryggende sikkerhed, idet
risikoen for værditab ved eventuelle ændrede globale
markedsvilkår minimeres. Samtidig ønskes det at
minimere risikoen for valutakurstab. Anbringelsen er endvidere i
overensstemmelse med investeringspraksis for fonde, der er omfattet
af statsregnskabet.
Til stk. 2. Som en del af den
statslige forvaltning, jf. forslagets § 1, stk. 6,
vil fondens regnskabsaflæggelse og revisionen heraf
følge de almindelige statslige regler herfor, herunder lov
om statens regnskabsvæsen m.v., jf. lov nr. 131 af 28. marts
1984, og regler udstedt i henhold hertil, samt om lov om revisionen
af statens regnskaber m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 3 af
7. januar 1997, og regler udstedt i henhold hertil.
Til § 3
Det foreslås, at bestyrelsen skal
bestå af en formand og otte medlemmer. Antallet er baseret
på en afvejning af dels hensynet til bestyrelsens funktions-
og beslutningsdygtighed og dels hensynet til den nødvendige
bredde af kompetencer i bestyrelsen.
Det foreslås også, at
videnskabsministeren udpeger bestyrelsen. Dette skal ses i
sammenhæng med de kvalitative kriterier til bestyrelsen, jf.
nedenfor. Netop fordi der efterspørges nogle kompetencer,
som formanden og de enkelte medlemmer tilsammen må forventes
at besidde på grundlag af deres individuelle kvalifikationer,
ønskes formanden og de øvrige medlemmer udpeget
direkte af ministeren i deres personlige egenskab og ikke ud fra et
tilhørsforhold til interesseorganisationer mv. Ministeren
kan som led i en kvalitetssikring i forbindelse med udpegningen
rådføre sig med relevante organisationer m.v.
Til stk. 2. Forslaget om, at et
flertal af bestyrelsen skal komme fra erhvervslivet, skal ses i
sammenhæng med fondens formål, jf. forslagets
§ 1, stk. 1-3 og bemærkningerne dertil.
Målsætningen om bl.a. en styrket
forsknings- og innovationsindsats kan kun indfries, hvis de
aktører, der skal bidrage til dens realisering, har et
førstehåndskendskab til de centrale problemstillinger.
Da fonden også på eget initiativ skal kunne give
støtte til satsninger, jf. forslagets § 7,
stk. 1, stilles der store krav til bestyrelsens indsigt i de
aktuelle erhvervsmæssige og teknologiske tendenser.
Repræsentationen fra erhvervslivet findes derfor at
være en forudsætning for fondens mulighed for f.eks. at
vurdere, om en satsning har relevans og karakteren af de
resultater, som satsningen eventuelt kunne føre til.
De foreslåede kvalitative krav til
bestyrelsens samlede kompetencer i nr. 1) €" 5) afspejler
fondens brede formål og virkesfære, jf. forslagets
§ 1, og bemærkningerne dertil. Der ønskes
således en bestyrelsesprofil, hvor formanden og de
øvrige medlemmer tilsammen dækker det spektrum, der
må forventes at være nødvendigt for at kunne
varetage fondens opgaver.
Ved sammensætning af bestyrelsen
følges reglerne i ligestillingsloven.
Til stk. 3. Det foreslås,
at bestyrelsen udpeges for en periode af fire år med mulighed
for genudpegning én gang. Bestemmelsen er en afvejning af
dels hensynet til kontinuitet i bestyrelsens virke, som tilsiger en
periode af en vis længde, og dels hensynet til fornyelse og
dynamik, som tilsiger, at genudpegning ikke skal kunne ske
ubegrænset.
Der foreslås samtidig en mulighed for,
at afløseren ved et medlems udtræden i utide kan
udpeges enten for en fuld periode eller for et kortere tidsrum.
Bestemmelsen har til hensigt at sikre, at der ikke sker for stor
udskiftning i et enkelt år.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse skal ses i
sammenhæng med kravet i forslagets § 1,
stk. 2, om, at bestyrelsen kun giver støtte efter en
faglig kvalitetsvurdering. For at understøtte bestyrelsen i
denne opgave foreslås det, at den kan indhente specifik
faglig rådgivning fra et underudvalg.
Det forudsættes, at bestyrelsen efter
egen behovsvurdering kan nedsætte et underudvalg inden for
hvert område, man måtte vælge at satse inden for,
sådan at kvalitetsvurderingen kan være så
kvalificeret og målrettet som muligt.
Det forudsættes endvidere, at et
underudvalg under alle omstændigheder kun kan have status af
et uforbindende rådgivningsorgan for bestyrelsen.
Underudvalget kan således godt få i opdrag f.eks. at
foretage vurderinger af indkomne ansøgninger i en
uddelingsrunde og herefter give en prioriteret indstilling til
bestyrelsen. Omvendt vil bestyrelsen ikke kunne delegere egentlig
beslutningskompetence til underudvalget.
I stk. 2 foreslås det, at
bestyrelsen for så vidt angår forskningsfaglig
rådgivning indhenter denne fra relevante organer i
forskningsrådssystemet, jf. forskningsrådgivningsloven,
og/eller fra Danmarks Grundforskningsfond, jf. lov om Danmarks
Grundforskningsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 876 af 8.
oktober 2003. Hensigten er at sikre etableringen af et fagligt
samspil mellem den nye fond og det etablerede
forskningsrådssystem.
Som i stk. 1 kan bestyrelsen ikke
delegere egentlig beslutningskompetence til de eksisterende
forskningsrådsorganer, jf. dog forslagets § 7, stk.
7.
Bestemmelsen skal også ses i
sammenhæng med forskningsrådgivningslovens
§§ 8, stk. 2, 18, stk. 3, og 26,
stk. 3.
Bestemmelsen svarer med enkelte sproglige
præciseringer og konsekvensrettelser stort set til
§ 5, i lov om Danmarks Grundforskningsfond. Bestyrelsen
får dermed samme mulighed for at indhente vejledning fra
organerne i forskningsrådssystemet, som bestyrelsen for
Danmarks Grundforskningsfond har i dag.
Til § 5
Det foreslås at lade fonden selv
afholde udgifterne til sin sekretariatsbetjening, øvrige
administrative udgifter som f.eks. informationsarbejde og faglig
bistand, samt til honorering af bestyrelsen og eventuelle
rådgivende underudvalg. Udgiftsniveauet foreslås
godkendt af videnskabsministeren, da dette findes at ligge i
naturlig forlængelse af, at fonden som et organ inden for den
statslige forvaltning, jf. forslagets § 1, stk. 6,
er underlagt ministerens tilsynsforpligtelse, jf. dog
§ 2.
Det samme gør sig gældende for
sekretariatets ledelse og dets placering m.v. For at give
bestyrelsen det størst mulige råderum ønskes
den således givet mulighed for at komme med et forslag til,
hvordan sekretariatet mest hensigtsmæssigt kan organiseres. I
forhold til placeringen kunne der f.eks. blive tale om et
administrativt fællesskab med en eksisterende institution.
Ved placeringen vil der således blive taget hensyn til mulige
stordriftsfordele.
Til stk. 2. For at lette
bestyrelsens arbejde foreslås det, at den kan delegere sin
beslutningskompetence til sekretariatet, sådan at
sekretariatet træffer afgørelse på bestyrelsens
vegne. Det forudsættes, at delegation kun sker i forbindelse
med administrative afgørelser af ikke-principiel karakter.
Bestemmelsen er en parallel til § 3, stk. 3, i lov
om VækstFonden, jf. lovbekendtgørelse nr. 549 af 1.
juli 2002.
Det foreslås endvidere, at fonden
får mulighed for at bemyndige formanden til at træffe
afgørelse på bestyrelsens vegne. Hensigten er at sikre
en fleksibilitet i bestyrelsens arbejde, sådan at der kan
indføres en bagatelgrænse for sager, der ikke
kræver den samlede bestyrelses fremmøde, eller for at
sikre beslutningsdygtigheden i sager af hastende karakter.
De nærmere forhold vil blive reguleret
i fondens forretningsorden, jf. forslagets § 6, men af
retssikkerhedsmæssige grunde foreslås der tilvejebragt
en udtrykkelig delegationshjemmel.
Til § 6
Ifølge forslaget skal fondens
bestyrelse udarbejde en forretningsorden, som skal godkendes af
videnskabsministeren. Forretningsordenen vil omfatte forhold som
bestyrelsens beslutningsdygtighed, afstemningsregler og
mødefrekvens m.v. Omfattet vil også være forhold
vedrørende den nærmere kompetencefordeling mellem
bestyrelsen og sekretariatet, jf. forslagets § 5,
stk. 1.
Til § 7
Det foreslås, at fonden får
mulighed for både at give støtte efter
ansøgning og på eget initiativ. I lyset af det brede
formål, jf. forslagets § 1, vurderes det som mest
hensigtsmæssigt at lade fonden stå så frit som
muligt i forhold til initiativretten. Det giver fonden mulighed for
både at belønne "den gode idé", som måtte
blive bragt på bane, og for at understøtte den
satsning, som på anden vis har markeret sig som et emne af
relevans for fonden. Fonden tillægges således samme
frihedsgrad, som er tillagt Danmarks Grundforskningsfond.
Det forudsættes, at fonden giver
støtten i overensstemmelse med Danmarks til enhver tid
gældende internationale forpligtelser. Endvidere
forudsættes det, at resultater af de satsninger, hvortil der
gives støtte, offentliggøres efter gældende ret
i øvrigt, jf. bl.a. principperne i §§ 2,
stk. 2 og 3, i lov om universiteter (universitetsloven), jf.
lov nr. 403 af 28. maj 2003, § 9, i lov om
sektorforskningsinstitutioner, jf. lov nr. 326 af 5. maj 2004, og
§ 10, i lov om opfindelser ved offentlige
forskningsinstitutioner, jf. lov nr. 347 af 2. juni 1999.
Som følge af, at fonden bl.a. skal
satse strategisk med det mål at fokusere på nøje
udvalgte satsningsområder, jf. forslagets § 1,
forudsættes det, at de satsninger, hvortil fonden giver
støtte, har en vis varighed. Samtidig skal satsningerne have
erhvervsmæssig relevans, jf. forslagets § 1,
stk. 3. Det erhvervsmæssige potentiale i en given
satsning skal således kunne identificeres.
Der ønskes sikret en
hensigtsmæssig ramme, sådan at de satsninger, der kan
støttes, skal gennemføres i et samarbejde mellem en
offentlig eller privat virksomhed med hjemsted i Danmark og en
forskningsinstitution inden for den offentlige forvaltning, eller
et Center for Videregående Uddannelse (CVU). En
forskningsinstitution inden for den offentlige forvaltning kunne
f.eks. være et universitet, en sektorforskningsinstitution,
en forskningsinstitution under Kulturministeriet eller et
forskningsudførende hospital.
Fonden skal ikke give permanent støtte
til bestemte satsninger. Fonden skal derimod være fleksibel i
forhold til at kunne anvende midler, hvor der på et givet
tidspunkt måtte være størst mulighed for at
realisere dens formål. I denne sammenhæng skal
også stk. 2 ses, hvorefter bestyrelsen kan
gøre støtten betinget af, at støttemodtageren
forpligter sig til at videreføre satsningerne i et
nærmere bestemt omfang efter støttens
ophør.
Det foreslås derfor at give fonden
mulighed for at indgå bindende aftaler om, at satsninger
videreføres med anden finansiering efter udløbet af
fondens støtte, dvs. f.eks. en aftale om indlejring hos
støttemodtageren. Indgåelsen af en sådan aftale
og det nærmere omfang af en videreførelse bliver i
så fald en tilskudsforudsætning, dvs. en betingelse
for, at fonden overhovedet kan give støtte til en satsning.
Aftalen skal derfor foreligge inden bestyrelsens endelige
støttetilsagn.
Hvis forudsætningen ikke opfyldes,
efter at støtten er givet, kan fonden kræve
støtten tilbagebetalt, jf. forslagets § 8 og
bemærkningerne dertil. Dette må bero på en
konkret vurdering, idet fonden kan frafalde tilbagebetalingskravet,
hvis særlige omstændigheder gør sig
gældende. En sådan særlig omstændighed
kunne f.eks. foreligge, hvis en privat virksomhed, der er part i en
satsning, går konkurs. Tilsvarende gælder, hvis en
part, der er en forskningsinstitution inden for den offentlige
forvaltning, eller et CVU er del af en fusion, hvorefter
forskningsprofilen ændres i en grad, hvor det ikke
længere ville give mening at opretholde den
pågældende satsning.
Samtidig foreslås det i
stk. 3 at gøre støtten afhængig
af andre finansieringskilder. Der forudsættes en
fleksibilitet heri, sådan at finansieringen kan være af
økonomisk karakter eller bestå af f.eks. indskud af
arbejdskraft. Tilsvarende vil også fondens støtte
kunne være af ikke-økonomisk karakter. Der
ønskes også en fleksibel fordelingsnøgle,
sådan at parterne ikke behøver at bidrage med en
ligelig andel af ressourcer.
Finansieringen kan enten stamme fra de
institutioner eller virksomheder, hvor aktiviteterne er placeret,
jf. nr. 1), eller fra eksterne finansieringskilder i øvrigt,
jf. nr. 2). De eksterne kilder kan være både danske og
udenlandske og kunne f.eks. være andre offentlige eller
private råd, fonde, institutioner eller EU.
Til stk. 4. Det foreslås,
at fonden får mulighed for at give støtte til konkrete
aktiviteter m.v., hvor bestyrelsen vurderer, at disse vil
være relevante parametre for en satsnings mulighed for
succes.
Ad nr. 1). Det foreslås, at fonden skal
kunne støtte forskeruddannelse i tilknytning til de
satsninger, som fonden i øvrigt støtter, herunder
også ErhvervsPhD€™ere og post.docs. Derimod kan
fonden ikke støtte forskeruddannelse som en
selvstændig satsning. Dette skal ses i sammenhæng med
fondens særlige formål, jf. forslagets
§ 1.
Forskeruddannelse har bl.a. på grund af
Barcelona-målsætningen, Formandskabets konklusioner fra
Det Europæiske Råds møde i Barcelona den 15. og
16. marts 2002, jf. Europa-Kommissionens meddelelse Mere
forskning i Europa €" Mod 3% af BNP ¸ KOM(2002) 499
endelig , fået en øget politisk betydning.
Dette er ikke mindst afspejlet i
forskningsrådgivningsloven.
Da fonden dog har et mere strategisk sigte og
desuden kan støtte satsninger inden for både forskning
og innovation, findes en selvstændig opprioritering af
forskeruddannelse at være mere hensigtsmæssigt placeret
i forskningsrådssystemet.
Ad nr. 2). Ved infrastruktur forstås
både aktiviteter, der fremmer bedre udnyttelse af
eksisterende infrastruktur, og foranstaltninger, der skaber adgang
til eller øger muligheden for adgang til infrastruktur,
herunder avancerede forskningsfaciliteter. Der kan også gives
støtte til erhvervelse af avanceret apparatur. Derimod vil
fonden ikke kunne give anlægsbevillinger, medmindre der
opnås særskilt bevillingsmæssig hjemmel.
Ad nr. 3). Det foreslås, at fonden skal
kunne støtte administrative udgifter, der afholdes i
tilknytning til de satsninger, som fonden i øvrigt
støtter. Hensigten er at forøge mulighederne for en
høj succesrate i forhold til de resultater, en satsning
gerne skulle føre til. Det ville således ikke
være hensigtsmæssigt, hvis fonden støttede en
satsning, som efterfølgende ikke kunne fuldføres
på grund af manglende ressourcer til varetagelsen af de
administrative funktioner. Fonden vil således i tilknytning
til støtten til f.eks. en lille eller mellemstor virksomhed
også kunne give et mindre tilskud til virksomheden som
hjælp til udarbejdelsen af projektansøgninger.
Til stk. 5. Forslaget
præciserer de finansieringsinstrumenter, som fonden kan
gøre brug af ved uddelingen af støtte.
Ved tilskud forstås tilskud i
traditionel forstand, jf. Budgetvejledningens regler.
For lån kan der fastsættes
varierende rente- og tilbagebetalingsvilkår, herunder f.eks.
at lånene er rentefrie og/eller tilbagebetales i
tilfælde af kommerciel succes. Sådanne lån vil
ikke være lån i traditionel forstand, men betegnes i
denne sammenhæng som sådan.
Til stk. 6. For at sikre en
sammenhæng og for at understøtte det faglige samspil
mellem fonden og andre organer foreslås det, at fonden kan
overføre midler til aktiviteter, der efter lov om teknologi
og innovation er henlagt til Rådet for Teknologi og
Innovation, eller til Det Strategiske Forskningsråd efter
forskningsrådgivningsloven, efter aftale med disse
organer.
Sådanne aktiviteter kunne f.eks.
være, at fonden beslutter at fordoble midlerne til et
strategisk program i regi af Det Strategiske Forskningsråd,
eller at fonden beder Rådet for Teknologi og Innovation om at
lave innovationskonsortier inden for et bestemt
satsningsområde.
Beslutningskompetencen i forhold til de
enkelte ansøgninger og projekter ligger i disse
tilfælde hos Det Strategiske Forskningsråd eller
Rådet for Teknologi og Innovation, idet fonden udelukkende
fungerer som ekstern finansieringskilde. Fonden vil dog kunne
stille krav til indholdet.
Til stk. 7. Da fonden ikke selv
varetager kapitalforvaltningen af fondens midler, jf. forslagets
§ 2, får den ikke mulighed for at anvende eller
forvalte immaterielle rettigheder, som kan opnås på
grundlag af satsninger, som fonden har givet støtte til. Det
foreslås følgelig, at den ikke skal kunne gøre
krav på sådanne rettigheder. Det forudsættes, at
rettighederne i stedet tilkommer den offentlige part, der efter
stk. 1 altid skal indgå i en satsning, jf. principperne
i lov om opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner.
Til stk. 8. Den
foreslåede f orpligtelse skal ses i sammenhæng med den
almindelige vejledningspligt for offentlige myndigheder i
medfør af forvaltningslovens § 7, samt god
forvaltningsskik i øvrigt. En offentlig myndighed er
herefter som minimum pligtig til at vejlede en part i en konkret
sag, der er eller vil kunne komme til behandling hos myndigheden,
om fortolkning og udfyldning af regelgrundlaget, praksis og
formalia, som har klar betydning for partens varetagelse af sine
interesser under sagen.
Forpligtelsen indtræder, hvor der er
tale om rådgivning med henblik på at sikre, at
proceduren i en ansøgningssituation og behandlingsprocessen
fremstår så tydelig og overskuelig som muligt.
Det ønskes desuden, at fonden ud over
at yde den nødvendige rådgivning af egen drift skal
have en aktiv rolle i forhold til at udbrede kendskabet til sit
virke. Som et eksempel kan nævnes, at fonden
iværksætter en informationskampagne, der er
målrettet små og mellemstore virksomheder.
Til stk. 9-10. Der kan
være behov for, at videnskabsministeren kan fastsætte
nærmere regler for de generelle tilskudsforudsætninger
og støttevilkår. Der er tale om borgerrettede regler,
hvorfor de vil blive offentliggjort i
bekendtgørelsesform.
Der vil således f.eks. kunne stilles
krav til indholdet af en satsning, for at den kan anses for
støtteværdig. Det kunne være et krav om, at der
skal ske teknologioverførsel i forbindelse med en aktivitet,
jf. § 2, stk. 2, i lov om teknologioverførsel
m.v., jf. lov nr. 483 af 9. juni 2004.
Det forudsættes, at bestyrelsen vil
være nærmest til at vurdere, hvilke krav der vil
være relevante at stille til en satsning, for at den falder
inden for fondens formål i øvrigt, jf. forslagets
§ 1. For at sikre bestyrelsen de videst mulige rammer til
opfyldelsen heraf, foreslås det derfor, at ministerens
regelfastsættelse på dette punkt finder sted på
baggrund af en indstilling fra bestyrelsen.
Bekendtgørelsen vil blive
udmøntet i overensstemmelse med gældende EU-retlige
regler, herunder EF€™s rammebestemmelser for
statsstøtte til forskning og udvikling, jf. EF-Tidende 1996
C 45/5, som ændret ved EF-Tidende 1998 C 48/2.
Udmøntningen vil først ske, når
Europa-Kommissionen har meddelt sin godkendelse efter
EU€™s statsstøtteregler, jf. forslagets
§ 12 og bemærkningerne dertil.
Ministeren vil endvidere kunne
fastsætte regler for formkrav og tidsfrister, som en
ansøgning skal opfylde for at kunne komme i betragtning til
støtte. Med formkrav tænkes f.eks. på en
situation, hvor fonden angiver et maksimum for omfanget af en
aktivitetsbeskrivelse. Med tidsfrister menes, at en
ansøgning er fonden i hænde ved udløbet af
ansøgningsfristen.
Det vurderes som helt centralt for
fastsættelsen af formkrav m.v., at alle ansøgere ud
fra det almindelige ligebehandlingsprincip skal stilles lige i
forhold til de stillede krav. Uden en øvre grænse for
f.eks. længden af en aktivitetsbeskrivelse ville den
ansøger, hvis beskrivelse volumenmæssigt var
længere, også have mulighed for at give en mere
detaljeret beskrivelse af sin aktivitet, og derved kunne opnå
en fortrinsstilling.
Det forudsættes dog, at den generelle
adgang til fastsættelse af formkrav m.v. ikke fritager fonden
fra pligten til i særlige situationer at foretage en konkret
vurdering af, om en ansøgning på trods af
ansøgers manglende overholdelse af et sådant krav
bør underkastes realitetsbehandling. Et eksempel kunne
være, hvor manglende rettidighed ved indgivelse af
ansøgningen beror på en dokumenterbar
ekstraordinær forsinkelse hos postvæsenet.
Til § 8
Der er primært tale om en
ordensmæssig bestemmelse. Almindelige bevillingsretlige
principper tilsiger således, at en tilskudsgiver kan
kræve tilskud tilbagebetalt, hvis
tilskudsforudsætningerne ikke overholdes, eller hvis
støtte er givet på urigtigt grundlag. Med
sidstnævnte tænkes f.eks. på tilfælde, hvor
der i en ansøgning er givet en urigtig oplysning, der, hvis
oplysningen ikke var givet, kunne have ført til en anden
afgørelse. Tilsvarende gælder for kravet om
tilbagebetaling af lån. Der henvises desuden til
bemærkningerne til forslagets § 7, stk. 2.
Til § 9
Med den foreslåede bestemmelse
ønskes det at sikre en generel åbenhed og
gennemsigtighed om fondens virke. I forhold til offentlighedens
mulighed for at få indsigt i fondens virke vil en
årsberetning kunne fungere som supplement til muligheden for
konkret at søge aktindsigt efter forvaltningsloven og
offentlighedsloven. Årsberetningen kan f.eks.
offentliggøres på fondens hjemmeside.
Til stk. 2. Det ønskes
at sikre en dialog om, hvilke forventninger fonden har i et
fremadrettet sigte. Det forudsættes således, at
bestyrelsens strategiplan forinden endelig vedtagelse
drøftes med videnskabsministeren.
Til § 10
Da fonden oprettes ved lov, vil den kun kunne
nedlægges ved lov. I tilfælde af nedlæggelse
hjemfalder fondens kapital til staten. Ved hjemfaldsrettens
indtræden må staten respektere eventuelle eksisterende
støttetilsagn, som fonden måtte have afgivet.
Til § 11
Den foreslåede bestemmelse svarer til
principperne i forskningsrådgivningslovens
§§ 16 og 24.
Da fonden ikke er underlagt
instruktionsbeføjelse i faglige spørgsmål, jf.
forslagets § 1, stk. 6 og bemærkningerne
dertil, vurderes det som hensigtsmæssigt at afskære
klageadgangen over fondens afgørelser, jf. dog
stk. 2.
I stk. 2 foreslås der
givet mulighed for, at videnskabsministeren i
bekendtgørelsesform kan etablere en klageadgang til
ministeren over retlige spørgsmål i forbindelse med
fondens afgørelser. Baggrunden er den ekstra
retssikkerhedsgaranti, der ligger i det forvaltningsretlige
toinstansprincip.
Til § 12
Lovens ikrafttræden kan afhænge
af, hvornår Europa-Kommissionen meddeler sin godkendelse
efter EU€™s statsstøtteregler. Denne godkendelse
vil ikke være opnået på tidspunktet for
lovforslagets vedtagelse i Folketinget. Det foreslås derfor,
at ministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for
lovens ikrafttræden.
Ministeren vil så vidt muligt snarest
sætte de dele af loven i kraft, der ikke har betydning for
Kommissionens vurdering. Her tænkes f.eks. på
etableringen af fonden, udpegning af bestyrelsen og udarbejdelse af
forretningsordenen. Den nærmere afgrænsning vil blive
drøftet med Kommissionen. Derimod vil f.eks.
fastsættelsen af de generelle vilkår for at opnå
støtte fra fonden, jf. forslagets § 7,
stk. 9, afvente Kommissionens endelige vurdering.
Til § 13
Det foreslås, at fonden i en
overgangsperiode sekretariatsbetjenes af Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling af hensyn til at sikre fondens handlekraft
fra første dag.
Til stk. 2. For at fonden
hurtigt efter sin oprettelse får klarlagt sine overordnede
rammer og målsætninger foreslås det, at
bestyrelsen skal udarbejde den første strategiplan inden for
to år efter, at loven er trådt helt i kraft.
Til § 14
Fonden skal ikke udøve
myndighedsopgaver uden for Danmark. Det foreslås derfor, at
loven ikke skal gælde for Grønland og
Færøerne.
Bilag 1
Udkast til forslag til lov om
Højteknologifonden har været i høring hos
følgende eksterne institutioner, organisationer mv.:
Færøerne og
Grønland:
Færøernes Landsstyre
Grønlands Hjemmestyre
Universiteter:
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
Danmarks Farmaceutiske Universitet
Danmarks Pædagogiske Universitet
Danmarks Tekniske Universitet
Den Kongelige Veterinær- og
Landbohøjskole
Handelshøjskolen i København
Handelshøjskolen i Århus
IT-Universitetet i København
Københavns Universitet
Roskilde Universitetscenter
Syddansk Universitet
Sektorforskningsinstitutioner:
Arbejdsmiljøinstituttet
By og Byg €" Statens
Byggeforskningsinstitut
Danmarks Fiskeriundersøgelser
Danmarks Fødevare- og
Veterinærforskning
Danmarks JordbrugsForskning
Danmarks Miljøundersøgelser
Danmarks og Grønlands Geologiske
Undersøgelse
Danmarks TransportForskning
Dansk Rumforskningsinstitut
Forskningscenter Risø
Forsvarets Forskningstjeneste
John F. Kennedy Instituttet
Kort- og Matrikelstyrelsen
Socialforskningsinstituttet
Statens Institut for Folkesundhed
Statens Serum Institut
Andre forskningsinstitutioner:
Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut
Center for Regional- og Turismeforskning
Danmarks Meteorologiske Institut
Dansk Bilharziose Laboratorium
Dansk Polarcenter
DSI Institut for Sundhedsvæsen
Institut for Miljøvurdering
It-vest
Råd, fonde mv.:
Akademiet for de Tekniske Videnskaber
Danmarks Apotekerforening
Danmarks Erhvervsråd
Danmarks Forskningspolitiske Råd
Danmarks Grundforskningsfond
Det Frie Forskningsråd, herunder de
faglige forskningsråd
Det Strategiske Forskningsråd
Det Økonomiske Råd
Kammeradvokaten
Kommissionen for Videnskabelige
Undersøgelser i Grønland
Koordinationsudvalget
Rådet for Teknologi og Innovation
Teknologirådet
VækstFonden
Organisationer mv.:
Akademikernes Centralorganisation
Amtsrådsforeningen i Danmark
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd
Byggematerialeindustrien
Centralorganisationen af Industriansatte i
Danmark.
Danish Venture Capital Association
Danmarks ErhvervsforskningsAkademi
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Byggeri
Dansk Forening for Industriens Patent- og
Varemærkespecialister
Dansk Jurist- og Økonomforbund
Dansk Handel & Service
Dansk Industri
Dansk Magisterforening
Dansk Metal
De Danske Patentagenters Forening
Den Almindelige Danske Lægeforening
Det Etiske Råd
Finansrådet
Foreningen af Bioteknologiske Industrier i
Danmark
Foreningen af Rådgivende
Ingeniører
Forskerparkforeningen i Danmark
FødevareIndustrien
GTS - Godkendte Teknologiske
Serviceinstitutter
Handel, Transport og Serviceerhvervene €"
Arbejdsgiverforeningen
Hovedstadens Sygehusfællesskab
Håndværksrådet
Ingeniørforeningen i Danmark
IT-Brancheforeningen
ITEK €" Branchefællesskab for IT-,
tele-, elektronik- og kommunikationsvirksomheder
Kommunernes Landsforening
Landbrugsraadet
Landsorganisationen i Danmark
Lægemiddelindustriforeningen
Medicon Valley Academy
Ph.d.-nettet
Rektorkollegiet
Sektorforskningens
Direktørkollegium
Øvrige indsendte svar:
Eltra og Elkraft System
HK
Ledelsernes Hovedorganisation
Vindmølleindustrien