B 20 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om sprøjtefrie beskyttelseszoner omkring almene
vandforsyningsanlæg.
Fremsat den 15. marts 2005 af
Per Clausen (EL),
Jørgen Arbo‑Bæhr (EL),
Line Barfod (EL), Rune Lund (EL),
Pernille Rosenkrantz‑Theil (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om sprøjtefrie beskyttelseszoner omkring
almene vandforsyningsanlæg
Folketinget opfordrer regeringen til inden
udgangen af dette folketingsår at fremsætte lovforslag
om beskyttelseszoner omkring alle vandboringer, der tilhører
almene vandforsyninger. Inden for denne beskyttelseszone må
der ikke anvendes pesticider.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 84 fra folketingsåret 2004-05, 1.
samling (se Folketingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg A
side 4184 og 4186). Dette beslutningsforslag var en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 131 fra
folketingsåret 2002-03 (se Folketingstidende 2002-03,
forhandlingerne side 9094 og tillæg A side 6338 og 6344) og
beslutningsforslag nr. B 69 fra folketingsåret 2003-04 (se
Folketingstidende 2003-04, forhandlingerne side 4706 og
tillæg A side 2987 og 2994) om forbud mod anvendelse af
pesticider inden for en beskyttelseszone omkring alle almene
vandforsyningsanlæg.
Vandboringer er særlig sårbare over
for nedsivning af sprøjtemidler fra marken rundt om
boringen. Driften af marken lige over et grundvandsmagasin er mest
afgørende for kvaliteten af vandet i magasinet.
Selv om vandrette vandstrømninger i diverse
sprækker kan gøre det svært at afgøre,
hvor på jordoverfladen en forurening i grundvandet kommer
fra, så er det trods alt den lodrette tyngdekraft, der
bringer vandet ned, og derfor er arealet lige over vandreservoiret
det allervigtigste, når det gælder beskyttelse mod
pesticider, der potentielt kan sive ned.
Der er i dag en 10 m fysisk sikringszone rundt om
vandboringerne, hvor der ikke må anvendes eller forefindes
sprøjtemidler eller gødning. Dette er imidlertid ikke
nok.
Der opereres allerede i dag med en kildepladszone
på 300 m i radius, som kan angives i regionplanens
kortmateriale, inden for hvilken amterne kan nedlægge forbud
mod forhold, som kræver tilladelse efter
miljøbeskyttelseslovens § 19. Kildepladszonen er bl.a.
begrundet i den korte afstand og transporttid til
indvindingsboringerne, der medfører muligheder for at
udføre eventuelle afværgeforanstaltninger. Derfor
bør kildepladszonen også gennem
regionplanlægningen så vidt muligt friholdes for
aktiviteter, der kan indebære en risiko for grundvandet. I
det omfang vandreservoiret til en vandboring er kendt og beskrevet,
bør forbuddet mod anvendelse af pesticider omfatte hele det
område, hvorfra der fra overfladen siver vand til
reservoiret. I rapporten »Notat fra arbejdsgruppe til
vurdering af større sprøjtefrie zoner omkring
vandindvindingsboringer« fra december 2003, jf. alm. del
€" bilag 460 (folketingsåret 2003-04), redegøres
der for, at 300-meter-zoner omkring vandboringer ikke i alle
tilfælde vil være tilstrækkelige til at beskytte
indvindingsområdet mod pesticidforurening. Derfor skal der
foretages en konkret vurdering for de enkelte
vandforsyningsanlæg med henblik på at definere det
yderligere område, der skal omfattes af forbud mod anvendelse
af pesticider.
I de økonomiske vismænds rapport
offentliggjort den 1. december 2004 konkluderes det, at
sprøjtefrie zoner omkring vandboringer også rent
økonomisk er en god idé, og at alene
økonomiske argumenter er en tilstrækkelig begrundelse
for at indføre sprøjtefrie randzoner. Man kan
være meget uenig i de økonomiske vismænds
måde at prissætte biodiversitet og værdien af
rent grundvand på. Enhedslisten er bestemt ikke enig i, at
biodiversitet og rent grundvand er noget, der skal begrundes
økonomisk. Både biodiversitet og rent grundvand
hører til de kritiske naturværdier, der under alle
omstændigheder skal bevares, forbedres og beskyttes, uanset
om økonomiske kalkyler er positive eller negative. Vi er
opmærksomme på, at der er partier, der er gået
imod vores tidligere beslutningsforslag af frygt for
omkostningerne, men nu fjerner de økonomiske vismænds
beregninger denne frygt. Deres beregninger er derfor en
væsentlig årsag til, at Enhedslisten nu forventer, at
alle Folketingets partier kan støtte
beslutningsforslaget.
Etablering af sprøjtefrie zoner omkring
vandindvindingsanlæg vil ifølge ovennævnte notat
til miljøministeren omfatte lidt over 1.000 km2
eller omkring 2 pct. af landets areal og formodentlig lidt over 1,5
pct. af landbrugsarealet.
Enhedslisten mener ikke, at retten til at forurene
er omfattet af ejendomsretten, og derfor skal der ikke ydes
erstatning for tabet af retten til at sprøjte med pesticider
på et areal.
Skriftlig fremsættelse
Per Clausen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
sprøjtefrie beskyttelseszoner omkring almene
vandforsyningsanlæg.
(Beslutningsforslag nr. B 20).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.