B 52 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af momssatsen for overnatninger på
hoteller og lignende etablissementer.
Fremsat den 1. april 2005 af
Colette L. Brix (DF),
Kim Christensen (DF),
Walter Christophersen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Mikkel Dencker (DF),
Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af momssatsen for
overnatninger på hoteller og lignende etablissementer
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag om nedsættelse af momssatsen for
overnatninger på hoteller og lignende etablissementer i
Danmark fra de nuværende 25 pct. til 10 pct. med virkning fra
den 1. januar 2006.
Bemærkninger til forslaget
1. Baggrund for forslaget
Beslutningsforslaget er en genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 100 fra folketingsåret 2004-05,
1. samling, der blev fremsat den 17. december 2004 (se
Folketingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg A side 4738).
Bemærkningerne til beslutningsforslaget er ajourført i
forhold til det tidligere fremsatte beslutningsforslag nr. B 100,
for så vidt angår de momssatser, der er nævnt i
tabel 1.
Formålet med beslutningsforslaget er at
nedsætte momssatsen for overnatninger på hoteller og
lignende etablissementer fra de nuværende 25 pct. til 10
pct.
Ud over at den generelle momssats i de fleste
andre EU-lande er lavere end den danske, så benytter disse
lande en reduceret momssats for hotelerhvervet. Danmark er
således det land i EU-samarbejdet, der har den højeste
momssats for hotelerhvervet.
I de seneste år har en række forhold
bevirket, at den høje danske momssats har forværret
konkurrenceevnen for danske hoteller. Svækkelsen af den
svenske krone har givet de svenske hoteller en konkurrencefordel,
samtidig med at transporttiden i hovedstadsregionen er blevet
kraftigt reduceret med åbningen af Øresundsbroen. Det
har medført, at mange turister, erhvervsfolk m.v.
vælger at overnatte på den svenske side af Sundet.
En reduceret momssats vil forbedre hotellernes
konkurrenceevne og øge efterspørgslen på
hotelovernatninger. Det vil føre til øget
beskæftigelse inden for hotel- og turisterhvervet. Endvidere
spiller de danske hotellers konkurrenceevne en stor rolle for
Danmarks evne til at tiltrække turister til landet, og et
øget antal turister vil have en gavnlig indflydelse på
Danmarks betalingsbalance. En reduktion af momssatsen vil
således bidrage positivt til både beskæftigelsen
og betalingsbalancen.
2. Nøgletal
I 2003 omsatte hotel- og restaurationserhvervet
for 31,4 mia. kr. Hotelerhvervet stod for 28 pct. af dette
beløb svarende til ca. 8,8 mia. kr. Campingpladser omsatte
for 2 pct. af det samlede beløb svarende til 628 mio. kr. I
denne sammenhæng består hotelerhvervet af hoteller med
og uden restaurant, kursus- og konferencecentre, feriecentre og
vandrerhjem samt andre faciliteter til korttidsophold (HORESTA
2004).
Ifølge Danmarks Turistråd var der
43.483.002 turistovernatninger i Danmark i 2003. Disse fordelte sig
på 19.695.159 danske turistovernatninger og 23.787.843
udenlandske turistovernatninger.
Turister bidrager med et betydeligt beløb
til samfundsøkonomien. I 2002 bidrog udenlandske turister
med 13,4 mia. kr., mens turisternes samlede forbrug var på
25,6 mia. kr. Skatter og afgifter som følge af aktiviteter
inden for turismeerhvervet bidrog med 15,1 mia. kr. til de
offentlige kasser i form af skatter og afgifter (HORESTA 2004).
Moms udgjorde 46 pct. af dette beløb svarende til ca. 7 mia.
kr.
Turisterhvervet bidrager dermed også
betydeligt til beskæftigelsen i Danmark. I 1989 var der ca.
65.000 beskæftigede inden for hotel- og restauranterhvervet.
I 2003 var tallet knap 80.000. En stor del af den stigende
beskæftigelse er en følge af turismen. Den samlede
beskæftigelseseffekt af turismen opgøres som antallet
af ansatte på hoteller, campingpladser, feriecentre,
vandrerhjem m.v. samt den beskæftigelse, turisterne skaber
ved køb m.v.
Hotel-, restaurant- og turisterhvervets
Arbejdsgiverforening, HORESTA, som omfatter omkring halvdelen af
alle danske hoteller og 85 pct. af den samlede
hotelomsætning, vurderer, at turismens samlede
beskæftigelsesmæssige effekt kan opgøres til ca.
70.500 årsværk (HORESTA 2004). Den samlede
beskæftigelseseffekt som følge af alle registrerede
turistovernatninger i Danmark var ifølge
HORESTA€™s beregninger på ca. 34.000
årsværk i 1999.
Af nedenstående tabel fremgår det, at
Danmark har den største momssats for hotelerhvervet i EU-15.
Hotelmomsen er identisk med standardsatsen på 25 pct. Det
fremgår endvidere, at næsten alle andre lande benytter
en nedsat momssats på hoteller. Ud over Danmark er det kun
Storbritannien og Tyskland, der pålægger hotelerhvervet
en momssats svarende til standardmomsen. Og disse satser ligger
også betydeligt under den danske sats med henholdsvis 17,5
pct. i Storbritannien og 16 pct. i Tyskland.
Tabel 1: Momssatser i EU-15 + Norge
Land | Belgien | Danmark | UK | Finland | Frankrig | Grækenland | Holland | Irland |
Standard | 21 | 25 | 17,5 | 22 | 19,6 | 18 | 19 | 21 |
Hotel | 6 | 25 | 17,5 | 8 | 5,5 | 8 | 6 | 13,5 |
Land | Italien | Luxembourg | Norge | Portugal | Spanien | Sverige | Tyskland | Østrig |
Standard | 20 | 15 | 24 | 19 | 16 | 25 | 16 | 20 |
Hotel | 10 | 3 | 0 | 5 | 7 | 12 | 16 | 10 |
Kilde: HORESTA
3. Politiske og økonomiske
overvejelser
Turisterhvervet påvirkes af en lang
række forhold som konjunktursvingninger, vejrforhold,
momsdifferentiering på tværs af landegrænser,
valutakursudvikling osv. HORESTA har således påvist, at
der er en statistisk sammenhæng mellem kursen på den
svenske krone og antallet af svenske turisters hotelovernatninger i
Danmark, jf. nedenstående tabel.
Tabel 2: Udviklingen i svenske
turisters hotelovernatninger i Danmark og vekselkursen DKK/SEK
Kilde: HORESTA
Det er tydeligt, at denne kursudvikling har haft
en negativ effekt for danske hoteller. Men konsekvensen af den
svenske pengepolitik har ikke kun medført, at færre
svenske turister vælger at overnatte i Danmark: Flere
danskere vælger at overnatte på svenske frem for danske
hoteller.
Der er en række årsager til, at
hotelovernatninger er dyrere i Danmark end i vore nabolande. Disse
er valutakurser, momssatser, lønniveau og ejendomspriser.
Men den væsentligste forklaring på, at
hotelovernatninger flyttes til Sverige er, at hotelmomsen er meget
lavere i Sverige end i Danmark. Svenske hoteller kan derfor tilbyde
langt lavere værelsespriser end deres danske konkurrenter.
Således koster de billigste hotelværelser i
København typisk mellem 450 og 550 kr. pr. overnatning. I
svenske storbyer som Malmø og Stockholm er de tilsvarende
priser ca. 250 kr. Dette indebærer bl.a., at unge turister
fra mange lande og turister fra de østeuropæiske
lande, som har lavere købekraft, ofte vælger at rejse
til Sverige på bekostning af Danmark. I et interview til
Morgenavisen Jyllands-Posten den 29. juni 2004 gør
direktøren for HORESTA også opmærksom på,
at de forskellige momssatser for hotelerhvervet forvrider
konkurrencen på området til Sveriges og Norges fordel.
Det gør sig især gældende for lavprishoteller:
»Efterspørgslen er der bl.a. fra turisterne fra Polen
og de baltiske lande, men vi konkurrerer på ulige
vilkår«, udtaler direktøren og angiver
momssatsen som den væsentligste årsag hertil.
Hotelerhvervet er et særlig
arbejdskraftintensivt erhverv. Erhvervet må uden tvivl
betegnes som et meget løntungt erhverv med mange
ufaglærte lønmodtagere. Disse faktorer bevirker
uundgåeligt, at beskæftigelsen vil stige kraftigt, i
takt med at antallet af hotelovernatninger stiger. Hvis danske
hoteller skal kunne konkurrere på lige vilkår med
hotellerne i vores nabolande, er det indlysende, at
rammebetingelserne i Danmark nødvendigvis må
være på niveau med vilkårene på de
konkurrerende markeder. På grund af fastkurspolitikken over
for euroen er det ikke muligt for Danmark at forbedre
konkurrenceevnen ved at regulere valutakursen, og det offentlige
kan ikke regulere det danske lønniveau. Derfor er det eneste
politiske initiativ, der kan forbedre hotelerhvervets
konkurrenceevne, at momssatserne reduceres, så momsen kommer
til at ligge på niveau med andre europæiske landes.
Når man gennemgår momsniveauet for en række
europæiske lande, som det fremgår af tabel 1, ses, at
hotelmomsen i Danmark er 25 pct., mens den i de øvrige
europæiske lande i tabellen udgør fra 0 pct. (Norge)
til 17,5 pct. (UK). Gennemsnittet for de angivne lande uden for
Danmark er 7,5 pct. Med den foreslåede nedsættelse til
10 pct. hotelmoms i Danmark er der således ikke tale om, at
Danmark dumper momsen i forhold til andre lande. Danmark vil
fortsat ligge lidt højere end gennemsnittet, men dog inden
for det normale felt. Man skal derfor være opmærksom
på, at dette beslutningsforslag alene lægger op til en
beskeden normalisering af den danske hotelmoms med de klare
fordele, det vil indebære, både for erhvervet og for
turismen som helhed.
Hotelerhvervet er udsat for en stigende
international konkurrence. Øresundsbroen har øget
mobiliteten mellem Danmark og Sverige. Internettet gør det
muligt for forbrugerne at foretage hurtige sammenligninger af
priser på hoteller. Turisternes motivation til at rejse til
Danmark er bl.a. afhængig af prisen pr. overnatning. Dette
gør sig især gældende, hvis overnatninger er
markant billigere i et naboland, som det er tilfældet med
Sverige. HORESTA peger ligeledes på, at Malmø er
begyndt at markedsføre sig som konferenceby og
målrettet går efter at tiltrække danske
virksomheder. Som årsager hertil angives netop den lave
svenske moms og valutakurs. Ifølge HORESTA gør den
svenske moms det omkring 20 pct. billigere at afholde en konference
i Malmø end i København.
4. EU-reglerne på
området
EU€™s momsregler er reguleret af
Rådets sjette direktiv (77/388/EØF) af 17. maj 1977.
Reglerne for nedsatte momssatser er dog præget af en lang
række særordninger og undtagelser m.v. Derfor har
Kommissionen udarbejdet et forslag til et direktiv (Kom(2003)397)
om ændring af 77/388/EØF. Formålet er at
forenkle reglerne vedrørende nedsatte momssatser. De
gældende regler er baseret på to forskellige satser.
Der er en minimumssats på 15 pct., som er minimumssatsen for
den ordinære moms. Den anden er en minimumssats på 5
pct. på nedsatte momssatser. EU-landene har mulighed for at
anvende en eller to nedsatte momssatser på de varer og
tjenesteydelser, der er nævnt i bilag H i det sjette
momsdirektiv. Ud over dette har de fleste medlemslande haft
forskellige særordninger, der har gjort det muligt for dem at
anvende nedsatte momssatser på forskellige områder.
F.eks. har nogle lande ret til at anvende nedsat momssats for salg
af børnetøj. Siden den 1. januar 2000 har EU-landene
haft mulighed for på forsøgsbasis at sænke
momsen på arbejdskraftintensive tjenesteydelser. Ni lande har
benyttet sig af dette. Denne forsøgsordning skulle
være ophørt den 31. december 2002, men er flere gange
blevet forlænget, således at den nu ophører den
31. december 2005. Formålet har været at give lande,
der ønsker det, mulighed for at afprøve virkningerne
af en lempelse af momsen på
arbejdskraftintensive tjenesteydelser med hensyn til
begrænsning af undergrundsøkonomien og jobskabelse.
Seks lande, herunder Danmark, har valgt ikke at anvende
forsøgsordningen. Desuden har Polen og Tjekkiet
også ønsket at deltage i ordningen, efter at de er
blevet medlemmer.
De mange undtagelser og særordninger har
skabt en del forvridninger i konkurrencen. Derfor har Kommissionen
fremlagt et forslag, der skal forenkle reglerne, således at
der fremover kun kan anvendes nedsatte momssatser på de varer
og tjenesteydelser, der er nævnt i bilag H til det sjette
momsdirektiv. Formålet er at give medlemslandene lov til at
nedsætte momsen på varer og tjenesteydelser, hvor det
ikke virker som en hindring for de frie markedskræfter. Her
tænkes især på varer og ydelser, der sælges
lokalt, og som ikke kan medtages over en grænse.
Af bilag H til det sjette momsdirektiv
fremgår det af kategori 13, at »Ophold på
hoteller og lignende etablissementer, herunder ferieophold og
udlejning af pladser på campingpladser og pladser til
beboelsesvogne« kan belægges med en lavere momssats end
den ordinære sats.